Epos-kaiuttimet

alspe

Käyttäjä
Liittynyt
13.3.2007
Viestejä
15 033
Kaupunki
Tampere
Keskustellaan sitten tästä? :D

Eli Epos Acoustics. Maailman kuulut, neutraalit, mutta ei tylsäsointiset kaiuttimet. :D

MikaK:n artikkelissa Hifimaailmassa tulikin tärkeimmät asiat merkin historiasta. ES20 taisi olla ensimmäinen malli ja ES14 ensimmäinen menestysmalli. ES-sarjaan kuului myös ES15, ES22, ES25, ES30 ja jalustamallit ES11, ES12. Näiden jälkeen tuli mallisto M, tällöin Robin Marshall lähti muihin hommiin ja Mike Creek osti Eposin.

Merkin erikoisuus on useimmiten todella simppeli jakosuodin. Bassokeskiääniset suunnitellaan mekaanisesti korkeita kohden vaimentuviksi joten 1.asteen sähköinen suoto diskantille on monessa mallissa tosi asia. Voisiko näiden kaiuttimien erittäin "helppo kuunteluinen" keskialue tulla tuosta jakotaajuussärön tai vaihevirheen pienuudesta?

Nykyinen mallista koostuu kolmesta jalustakaiuttimesta ja kolmesta lattiakaiuttimesta (+kotiteatterituotteet). Merkin tyylinä on ollut pitkään, että mitään kallista ei edes löydy. Nyt kuitenkin Encore 50 rikkoi sen periaatteen. :)

encore50.jpg



Itsellä on ollut mallit
M15.2
M12.2
M12i
M5i
ES14 (tässä laajahkosti tietoa tuosta)

Kokeiluun pitäisi kyllä raahata M16i jota valmistaja itse pitää parhaana mallina (ainakin ennen Encore 50:n valmistusta). Merkin kiinnostavuutta lisää ainakin itselle se, että oikeasti tonnilla saat hienosti soivan, tyylikkään ja aidoilla puuviilulla viimeistellyn lattiakaiuttimen kuten yllä mainittu M16i. Ei turhaa kruusailua. 8)


Vanha threadi Mi-sarjasta.

m12i-threadi


Mitäs kokemuksia muilla?
 
Mä olin M22i:stä kiinnostunut, mutta en vielä ole päässyt missään kuulemaan, vaikka mieli kyllä tekisi (käytettyjä tarjolla - anyone ;)).

M16i:ssä oli mielestäni vähän kumiseva ylempi basso, ja tästä syystä en sitä koskaan kotiin asti raahannut. Tämä kokemus tosin vain kauppiaan tiloissa kuunneltuna.
 
Alkuperäinen M5 kannattaa tsekata myös.

Se on mielestäni paljon "innostavampi" kaiutin kuin seuraajansa. Tosin 5i:tä en ole kuullut kuin demossa, mutta silti. Sellainen mielikuva demosta kuitenkin jäi, että 5i:n soundia oli muokattu liiaksi "yleisystävällisempään" suuntaan...
 
Tuo Encore 50 sai aikamoiset rokkikaiutin arviot jossain julkaisussa tehdyssä arviossa. Ihan mielenkiintoinen pömpeli täytyy myöntää, joskus voisi kuunnella kun kohdalle sattuu ;) Alla ote Stereofilen jostain messuraportista (CES?)

"The sound of the Encore 50 had a generous sweep to its dynamics, and it played loud without strain. But what is even more intriguing is that as manufactured, it can be both used in conventional tri-wired or tr-amped passive mode or, with the passive crossover bypassed with jumpers accessible at the base, in tri-amped active mode.

For the dem when I was there, Mike was driving the Encore 50s with three Creek amplifiers—two of them the excellent Destiny integrated—and realizing the crossover in the digital domain, using an 8-channel DSP module from Diodes-Zetex."
 
alspe sanoi:
Maailman kuulut, neutraalit, mutta ei tylsäsointiset kaiuttimet. :D
En ole Eposia koskaan livenä kuullut. Mielikuva on ollut vähän päinvastainen, ei niin neutraali ja tylsän näköiset :-\
Muistanko väärin, että jonkin Epos-mallin mittauksissa Hifi-lehdessä kaikissa vasteissa oli raju kuoppa yläkeskialueella, mahdollisesti suotimettomasta rakenteesta johtuen?

Alspen väsymätön Epos-hehkutus on aikaansaanut sen, että pitää joskus päästä kuulemaan.
 
Tampereen Hifikulmassa tuli kuunneltua tovi M16i:tä. Verrokkina oli SA:ta, muistaakseni 1750. Aika tasaväkisiä olivat. System Audion soundi oli syvyyssuunnassa houkuttelevampi, mutta bassopuoli oli ehkä pikkasen kapea. Epos yleispätevämpää sorttia. Ehkä parempi vertailupari olisi kuitenkin ollut 1750 ja M22i.

Pitääkö paikkansa, että Eposit voisi hyvinkin naittaa Naimin 5i-sarjan kanssa?
 
Jarmo sanoi:
Muistanko väärin, että jonkin Epos-mallin mittauksissa Hifi-lehdessä kaikissa vasteissa oli raju kuoppa yläkeskialueella, mahdollisesti suotimettomasta rakenteesta johtuen?

Jaa tommonen?
totem_arro_freq.jpg


Enpäs kerro mistä on, ehkä kuvan url-kertoo? :D
 
Hyvä ketju, kiitos Alspe!

Mielestäni Eposit ovat täysin bargain hintaluokassaan. Viimeistely ja ääni ovat siis kohdallaan. Oikealla etupäällä noista saa todella napakkaa, räyhäkkää ja nopeaa sointia ilmoille, joka on todella innostavan kuuloista. Toisaalta ehkä soundi on välillä vähän "monitorimainen". Itselläni siis tuo M12i, joka tarjoaa melko tymäkkää yläbassoa, mutta sijoittelun suhteen nuo ovat todella helpot, joten kuminaongelmaa ei helpolla näiden kanssa tule.
 
Kutvonen sanoi:
Jaa tommonen?
totem_arro_freq.jpg


Enpäs kerro mistä on, ehkä kuvan url-kertoo? :D

Niinpä kertoi... mutta muistanko siis väärin? Pitääpä illalla selata lehdet läpi.
 
Jarmo sanoi:
En ole Eposia koskaan livenä kuullut. Mielikuva on ollut vähän päinvastainen, ei niin neutraali ja tylsän näköiset :-\
Muistanko väärin, että jonkin Epos-mallin mittauksissa Hifi-lehdessä kaikissa vasteissa oli raju kuoppa yläkeskialueella, mahdollisesti suotimettomasta rakenteesta johtuen?

Alspen väsymätön Epos-hehkutus on aikaansaanut sen, että pitää joskus päästä kuulemaan.

Minä en ole koskaan ajatellut Eposista kuullessani, että olisi jotenkin _epäneutraali_, vaikka en eniten neutraaliksi todellakaan väitä. Neutraali sen verran mitä tarvitse koska huonemaski kuraa aina toistoa.

Mutka on Totem Arrossa jonka Kutvonen linkitti.

Pahoittelen jos Epos-hehkutus on ollut ylitsevuotavaa ja limaista. Omasta mielestäni olen koittanut sen pitää kohtuuden rajoissa aina vain painottaen, että hintaluokassaan ovat kovia kaiuttimia. Tavanomainen ulkonäkö on tosiasia, mutta myöskin kaikissa yli 500€ malleissa on aito puuviilu, 25 mm kotelot ja tukevat liittimet. Aika tukevia kaiuttimia hinnalleen.
 
sakari sanoi:
Tampereen Hifikulmassa tuli kuunneltua tovi M16i:tä. Verrokkina oli SA:ta, muistaakseni 1750. Aika tasaväkisiä olivat. System Audion soundi oli syvyyssuunnassa houkuttelevampi, mutta bassopuoli oli ehkä pikkasen kapea. Epos yleispätevämpää sorttia. Ehkä parempi vertailupari olisi kuitenkin ollut 1750 ja M22i.

Pitääkö paikkansa, että Eposit voisi hyvinkin naittaa Naimin 5i-sarjan kanssa?

Mä testasin, M16i/M22i ja SA, olisko ollut, 1530? Samaa hintaa kuin M16i. Ei siis mitään jakoa. :D
 
alspe sanoi:
Pahoittelen jos Epos-hehkutus on ollut ylitsevuotavaa ja limaista.
Ei ole mitään pahoiteltavaa. Jos jotakin pitää hyvänä, niin saahan sen tuoda esille. Sinä osaat kertoa sen vähemmän limaisesti 8)
 
Kyllähän täällä kaikki hieman omiaan hehkuttaa ja se suotakoon harrastajille, varsinkin silloin kun on oikeasti löytänyt jotain "omaa" ja hyvää.
 
alspe sanoi:
Mä testasin, M16i/M22i ja SA, olisko ollut, 1530? Samaa hintaa kuin M16i. Ei siis mitään jakoa. :D
Testasitko siis Naimin kanssa vai mitä oli etupäänä?
 
k4mmo sanoi:
No hei, pientä huumoria nyt taasen... :-\
Kyllä minä pointin ymmärsin, enkä tuosta loukkaantunut. Ei siis tartte poistaa. Olen vain lähtökohtaisesti sitä mieltä, että kun palstalla muutenkin koko ajan ko. aiheen suhteen jotkut jaksavat vääntää, niin tuommoisen turhan muka-huumorin viljeminen osoittaa aika heikkoa tilannetajua ja saisivat jäädä moiset sutkautukset kirjoittamatta..
 
alspe sanoi:
Merkin kiinnostavuutta lisää ainakin itselle se, että oikeasti tonnilla saat hienosti soivan, tyylikkään ja aidoilla puuviilulla viimeistellyn lattiakaiuttimen kuten yllä mainittu M16i. Ei turhaa kruusailua. 8)

Tästä olen kyllä täysin samaa mieltä. Hintalaatusuhteeltaan erinomaisia pelejä. Omaan makuuni tuo pelkistetty ulkonäkökin sopii kuin nyrkki silmään. Itselläni siis käytössä juurikin tuo Epos M16. Siis se vanhempi malli, ilman iitä. Toistoltaan lienee sitä takuuvarmaa Eposia: Neutraalin rullaavaa soundia. Ei mitään ylianalyyttistä kirkastelua, vaan suht helposti lähestyttävää sointia...

Niko sanoi:
M16i:ssä oli mielestäni vähän kumiseva ylempi basso, ja tästä syystä en sitä koskaan kotiin asti raahannut. Tämä kokemus tosin vain kauppiaan tiloissa kuunneltuna.

Tämä on mielenkiintoinen huomio, sillä itse olen äskettäisen vahvistimen vaihdon jälkeen havainnut hieman samankaltaista ongelmaa. Vanhalla Creek EVO integroidulla bassopää oli erinomaisen tiukka ja napakka, joskaan ei iskevin mahdollinen, mutta vaihto alapäästään huomattavasti iskevämpään vahvaimeen on tuonut mukanaan uusia näkökulmia. En kutsuisi tuota niinkään kuminaksi, mutta jonkinlainen yksinuottisuus tuossa bassopäässä hieman vaivaa. Olisiko niin, että tuossa vaan tulevat yksinkertaisesti jo pönttöjen fyysiset rajat vastaan? Noista kun ei mitään supermatalaa bassoa oikein ulos saa... Joka tapauksessa Creekin kaltaisella nopsakalla vahvaimella ajettuna, toimivat erittäin mukaansatempaavasti ja tarjoavat varmasti vastinetta rahoille...
 
Back
Ylös