Ensimmäinen Genelec 5.1 kotiteatteri

Norkin

Käyttäjä
Liittynyt
6.10.2020
Viestejä
12
Tervehdys kaikille. Eli itsellä on ollut Genelecit käytössä muutaman vuoden ja vähän aikaa sitten iski kuume 5.1 setistä. No tällä hetkellä on kasassa 3x8030 ja 2x8020 kaiutinta. Tulossa on vielä tällä viikolla F two A ja Marantzin SR5011.

Tosiaan kotihifin kanssa ei ole tullut pelattua oikeastaan ikinä ja nyt toivoisin hieman apuja. Vastaavia ketjuja on jo varmasti, mutta en nopeasti ainakaan löytänyt vastausta minun noviisitason kysymyksiin.

Eli ensimmäiseksi tuleeko tuolla reseptillä viedä vahvistimen SW(LFE)-lähdöstä piuha erikseen vielä subbarille vai kulkeutuuko LFE-signaali kaiutinkanavien kautta? Kierrätän siis kaikki kaiuttimet subbarin kautta.
Xlr-rca kaapeleita on rajatusti, mutta ilmeisesti tuossa subbarissa voi pääkaiuttimet viedä subbarin XLR IN-liittimiin ja ottaa lähdöt vaan rca-outputista?

Sitten isoin kysymys koskee vahvistimen asetuksia ja kalibrointia. Mitä asetuksia tulee ottaa huomioon tässä reseptissä? Onko asetuksiin jotain step-by-step ohjeita tai osaatteko te neuvoa hifinoviisille tätä asiaa? Käyttö on aikalailla 50/50 musiikki ja elokuvakäyttöä. Kaiuttimet on avoimessa olohuoneessa, joten akustisesti tila ei ole varmasti paras mutta tällä mennään. Miten tuo Adussey toimii käytännössä? Säädänkö geneleceistä dippikytkimet kuitenkin ohjeiden mukaan vai hoitaako vahvari signaalien leikkaamisen kokonaisuudessaan? Vahvarissa on ilmeisesti automaattimen kalibrointi joka säätää viiveet(?) yms, mutta tekeekö se muuta?
Kaikki vinkit ja neuvot tämän setin säätämiseen on enemmän kuin toivottua, kun tosiaan tähän asti reseptinä on ollut vain 2x8050B ja yamahan esivahvistin niin hommat on ollut aika paljon yksinkertaisempaa :D
 
Lfe on kytkettävä myös, muuten kalibrointi ei onnistu subbarin osalta. Dippejä voi naksutella, mutta mittaroimatta voi olla hieman hakuammuntaa. Tai ainakin mulla olis.

Audysseyn _pitäisi_ säätää kaikki kohdalleen, mutta XT-version ollessa kyseessä saattaa lopputulos olla vähän sinne päin. Mittaroimatta senkin todentaminen on itselleni haastavaa.

Ohjeista, niin manuaalissa on varmasti jotain ja Audyssey-kalibrointi onnistuu tv-ruudulla näkyvien ohjeiden pohjalta mainiosti.
 
Eli ensimmäiseksi tuleeko tuolla reseptillä viedä vahvistimen SW(LFE)-lähdöstä piuha erikseen vielä subbarille vai kulkeutuuko LFE-signaali kaiutinkanavien kautta? Kierrätän siis kaikki kaiuttimet subbarin kautta.
Xlr-rca kaapeleita on rajatusti, mutta ilmeisesti tuossa subbarissa voi pääkaiuttimet viedä subbarin XLR IN-liittimiin ja ottaa lähdöt vaan rca-outputista?

Sitten isoin kysymys koskee vahvistimen asetuksia ja kalibrointia. Mitä asetuksia tulee ottaa huomioon tässä reseptissä? Onko asetuksiin jotain step-by-step ohjeita tai osaatteko te neuvoa hifinoviisille tätä asiaa? Käyttö on aikalailla 50/50 musiikki ja elokuvakäyttöä. Kaiuttimet on avoimessa olohuoneessa, joten akustisesti tila ei ole varmasti paras mutta tällä mennään. Miten tuo Adussey toimii käytännössä? Säädänkö geneleceistä dippikytkimet kuitenkin ohjeiden mukaan vai hoitaako vahvari signaalien leikkaamisen kokonaisuudessaan? Vahvarissa on ilmeisesti automaattimen kalibrointi joka säätää viiveet(?) yms, mutta tekeekö se muuta?
Kaikki vinkit ja neuvot tämän setin säätämiseen on enemmän kuin toivottua, kun tosiaan tähän asti reseptinä on ollut vain 2x8050B ja yamahan esivahvistin niin hommat on ollut aika paljon yksinkertaisempaa :D

Itselläni ei ole kokemuksia aktiivikaiuttimista kotiteatterikäytössä, mutta tuo kaikkien kaiuttimien kierrättäminen subin kautta kuulostaa kummalta. Perinteisillä skobeilla kotiteatteri toteutetaan niin, että kaikki kaiuttimet kiinni suoraan AV-vahvistimeen ja subbarille signaali suoraan AV-vahvistimen subiliitännästä. Audyssey hoitaa tasot, jakotaajuudet ja etäisyydet. Jos asetat Genelecit pieniksi ja jakotaajuudeksi esim 60 Hz menevät alimmat bassot myös subbarille LFE-signaalin lisäksi. Subbarin voi asettaa myös toistamaan koko bassoalueen Genelecien kanssa yhdessä, mutta se voi olla hankala saada soimaan tasapainoisesti. Mutta ehdottomasti oma signaali subille kotiteatterikäytössä. Muuten et saa LFE-kanavaa subille, vain bassot.
 
Viimeksi muokattu:
kaikkien kaiuttimien kierrättäminen subin kautta kuulostaa kummalta.
Kyllähän siinä turhia liitoksia tulee, lisäksi siinä voi käydä niin, että subbari niistää muilta kajareilta jakotaajuuden alapuoliset materiaalit pois. En ole f two:n manuaaliin tutustunut.

Helpoimmalla varmasti pääsisi kun kytkisi kajarit suoraan vahvistimeen ja subbarille se lfe-lanka.
 
Ittellä av esivahvistin ja Gt. Kaikki kajarit kytketty av esivahvistimeen suoraan ja siten kaikki säädöt sieltä. Jos tämä on mahdollista niin kokeile.
 
Onko tuossa Marantzissa Audyssey XT32? Sen kanssa kannattaa ladata padiin / puhelimeen se softa, saa muokattua säätöjä paljon kätevämmin ja monipuolisemmin kuin vahvarista suoraan. Ainakin Denonin X3500H XT32 toimii hyvin, mutta toki pientä hienosäätöä tein vielä itse. Kannattaa myös harkita pieniä Atmos kaiuttimia kattoon, tuovat kummasti lisää ulottuvuutta eikä niiden tosiaan tarvitse olla identtiset muiden kanssa.
 
Tervehdys kaikille. Eli itsellä on ollut Genelecit käytössä muutaman vuoden ja vähän aikaa sitten iski kuume 5.1 setistä. No tällä hetkellä on kasassa 3x8030 ja 2x8020 kaiutinta. Tulossa on vielä tällä viikolla F two A ja Marantzin SR5011.

Tosiaan kotihifin kanssa ei ole tullut pelattua oikeastaan ikinä ja nyt toivoisin hieman apuja. Vastaavia ketjuja on jo varmasti, mutta en nopeasti ainakaan löytänyt vastausta minun noviisitason kysymyksiin.

Eli ensimmäiseksi tuleeko tuolla reseptillä viedä vahvistimen SW(LFE)-lähdöstä piuha erikseen vielä subbarille vai kulkeutuuko LFE-signaali kaiutinkanavien kautta? Kierrätän siis kaikki kaiuttimet subbarin kautta.
Xlr-rca kaapeleita on rajatusti, mutta ilmeisesti tuossa subbarissa voi pääkaiuttimet viedä subbarin XLR IN-liittimiin ja ottaa lähdöt vaan rca-outputista?

Sitten isoin kysymys koskee vahvistimen asetuksia ja kalibrointia. Mitä asetuksia tulee ottaa huomioon tässä reseptissä? Onko asetuksiin jotain step-by-step ohjeita tai osaatteko te neuvoa hifinoviisille tätä asiaa? Käyttö on aikalailla 50/50 musiikki ja elokuvakäyttöä. Kaiuttimet on avoimessa olohuoneessa, joten akustisesti tila ei ole varmasti paras mutta tällä mennään. Miten tuo Adussey toimii käytännössä? Säädänkö geneleceistä dippikytkimet kuitenkin ohjeiden mukaan vai hoitaako vahvari signaalien leikkaamisen kokonaisuudessaan? Vahvarissa on ilmeisesti automaattimen kalibrointi joka säätää viiveet(?) yms, mutta tekeekö se muuta?
Kaikki vinkit ja neuvot tämän setin säätämiseen on enemmän kuin toivottua, kun tosiaan tähän asti reseptinä on ollut vain 2x8050B ja yamahan esivahvistin niin hommat on ollut aika paljon yksinkertaisempaa :D
Minä aloittaisin näin: Kuten tuossa moni jo mainitsikin -kaikki kaiuttimet Marantziin kiinni! Kajarit "Small". Kuuntelupaikalle "Spottiin" korvien korkeudelle SPL-mittari. Marantzin kautta testikohinat, kaiutin kerrallaan n.75 dB! Sitten mittanauhan kanssa samasta kohdasta etäisyydet joka kajarista (0,01mm tarkkuudella) kohdilleen. Tallennus -ei muuta!
 
Minä aloittaisin näin: Kuten tuossa moni jo mainitsikin -kaikki kaiuttimet Marantziin kiinni! Kajarit "Small". Kuuntelupaikalle "Spottiin" korvien korkeudelle SPL-mittari. Marantzin kautta testikohinat, kaiutin kerrallaan n.75 dB! Sitten mittanauhan kanssa samasta kohdasta etäisyydet joka kajarista (0,01mm tarkkuudella) kohdilleen. Tallennus -ei muuta!
Ei yksi kohinakierros mittarin avulla vielä paljon auta, toki jotain tasoja silläkin saa säädetyksi. Esim. subbarin oikea sähköinen etäisyys vaihekorjauksineen voikin olla jopa metrejä enemmän kuin mittanauhalla mitattuna. Audyssey testaa useammasta paikasta kuuntelupisteen ympäriltä. Kaiuttimia ei tarvitse esiasettaa pieniksi, Audyssey ehdottaa alaraja-asetusta. Voit itse testien jälkeen valita largen tai smallin tai both, jolloin kaikki alabassot ohjataan subbarille ja kaiuttimelle. LFE menee aina vain subbarille. Suosittelen valitsemaan sellaisen AV-vahvarin, jossa on tuo Audyssey XT32. Se säätää mys subbarin toistokäyrät yllättävän hyvin.
 
Tänne on jo tullutkin hyvin vastauksia, kiitos! Tuolla Marantzin vahvarilla nyt mennään ainakin alkuun. Nyt on piuhat jo hommattu subbarin kautta kierrätettäväksi. Olen aina ollut siinä käsityksessä, että Genen järjestelmässä kannattaa luottaa heidän omaan systeeminsä ja kierrättää kaikki subbarin kautta. Mitä varsinaista haittaa tuosta siis on jos menen tuolla systeemillä? Täytyisi tosiaan kaikki piuhat uusia ja on sekin taas kuluerä. Toki sen voin tehdä jos hyöty on oikeasti merkittävä. Tarkoituksenahan tuossa on se, että subbari suodattaa kaiuttimien alle 85hz taajuudet subbarin toistettavaksi. Onnistuuko Audysseyn käyttö silti kohtuullisesti, vaikka kaiuttimet subbarin kautta kierrättääkin? Ja tosiaan kannattaako Geneleceistä jättää ne treble- ja bass-tilt dippikytkimet jättää koskematta ja antaa vahvarin hoitaa säädöt?
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoituksenahan tuossa on se, että subbari suodattaa kaiuttimien alle 85hz taajuudet subbarin toistettavaksi. Onnistuuko Audysseyn käyttö silti kohtuullisesti, vaikka kaiuttimet subbarin kautta kierrättääkin?
Audysseyn käyttö voi onnistua, mutta subbarin kautta kierrättäminen lukitsee tosiaan sen ylipäästötaajuuden siihen 85 Hz. Ei ole kokemusta miten Audyssey tuohon reagoi, mut kokeilemallahan se selviää. Suodattaminen onnistuisi/olisi onnistunut vahvarissakin, joten siinä mielessä subbarin kautta kierrättäminen ei ole tarpeen.
 
Tänne on jo tullutkin hyvin vastauksia, kiitos! Tuolla Marantzin vahvarilla nyt mennään ainakin alkuun. Nyt on piuhat jo hommattu subbarin kautta kierrätettäväksi. Olen aina ollut siinä käsityksessä, että Genen järjestelmässä kannattaa luottaa heidän omaan systeeminsä ja kierrättää kaikki subbarin kautta. Mitä varsinaista haittaa tuosta siis on jos menen tuolla systeemillä? Täytyisi tosiaan kaikki piuhat uusia ja on sekin taas kuluerä. Toki sen voin tehdä jos hyöty on oikeasti merkittävä. Tarkoituksenahan tuossa on se, että subbari suodattaa kaiuttimien alle 85hz taajuudet subbarin toistettavaksi. Onnistuuko Audysseyn käyttö silti kohtuullisesti, vaikka kaiuttimet subbarin kautta kierrättääkin? Ja tosiaan kannattaako Geneleceistä jättää ne treble- ja bass-tilt dippikytkimet jättää koskematta ja antaa vahvarin hoitaa säädöt?
Vielä kerran: LFE-kanava (leffojen jyrinäefektit 120 Hz asti) toistuu subista vain AV-vahvistimen subiliitännästä. Se on siis eri signaali, kuin basson jakotaajuuden alapuolinen toisto. Bass managementin voi myös vahvistin / audyssey hoitaa varsin hyvin. Dippikytkimet pois päältä ja Audyssey tekee loput.
 
Ei yksi kohinakierros mittarin avulla vielä paljon auta, toki jotain tasoja silläkin saa säädetyksi. Esim. subbarin oikea sähköinen etäisyys vaihekorjauksineen voikin olla jopa metrejä enemmän kuin mittanauhalla mitattuna. Audyssey testaa useammasta paikasta kuuntelupisteen ympäriltä. Kaiuttimia ei tarvitse esiasettaa pieniksi, Audyssey ehdottaa alaraja-asetusta. Voit itse testien jälkeen valita largen tai smallin tai both, jolloin kaikki alabassot ohjataan subbarille ja kaiuttimelle. LFE menee aina vain subbarille. Suosittelen valitsemaan sellaisen AV-vahvarin, jossa on tuo Audyssey XT32. Se säätää mys subbarin toistokäyrät yllättävän hyvin.
En väitä vastaa -varsinkaan subbarin osalta, tai mikäli joukkoon kuuluu Sam-kaiuttimia! Tuo ehdotukseni tuli mieleen ihan oman kokemuksen vuoksi! Vuosien varrella useampaan kertaan olen ajanut tuon Audysseyn -muutamaan kertaan myös tuon Marantz AV7705:n uusimman version. Joka kerta olen miettinyt miksi Audyssey miinustaa kaiuttimien tasoja niin paljon? Kalibrointikiertueen yhteydessä käytiin läpi myös monikanava. G-mies tasasi kajarien tasot manuaalisesti mittarilla. Ihmetteli myös tuota "miinustamista"? Esimerkiksi keskikaiuttimen taso Audysseyn mukaan -7dB. Nyt vuoden kuluttua kiertueen jäljiltä edelleen +7dB! Samaa luokkaa myös muut kaiuttimet. Näihin olen ollut tyytyväinen. Ei ole puhti loppunut Marantzista kuten joskus tässä matkan varrella on aiemmin käynyt!
 
Vielä kerran: LFE-kanava (leffojen jyrinäefektit 120 Hz asti) toistuu subista vain AV-vahvistimen subiliitännästä. Se on siis eri signaali, kuin basson jakotaajuuden alapuolinen toisto. Bass managementin voi myös vahvistin / audyssey hoitaa varsin hyvin. Dippikytkimet pois päältä ja Audyssey tekee loput.
Joo tuon LFE-asian ymmärsin kyllä, sitä en tuossa tarkoittanutkaan. Mutta joo tämä on hyvä tieto että dippeihin ei tarvitse sen enempää koskea. Myöskään subbarin vaihteen säätöä ei ilmeisesti tarvitse subista käsin tehdä? Tuota kaiuttimien small ja large-asetusasiaa en oikein vielä käsitä. Vaikuttaako tämä siis siihen, että mitä taajuuksia kaiuttimet toistaa vs subbari? Ja pitääkö tämä asetus valita ennen Audysseyn käyttöä? Äänenvoimakkuudet varmaan tulee olla myös täysillä sekä kaiuttimista ja subbarista, kun noissa on siis erikseen voimakkuudensäädöt jokaisessa kaiuttimessa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo tuon LFE-asian ymmärsin kyllä, sitä en tuossa tarkoittanutkaan. Mutta joo tämä on hyvä tieto että dippeihin ei tarvitse sen enempää koskea. Myöskään subbarin vaihteen säätöä ei ilmeisesti tarvitse subista käsin tehdä? Tuota kaiuttimien small ja large-asetusasiaa en oikein vielä käsitä. Vaikuttaako tämä siis siihen, että mitä taajuuksia kaiuttimet toistaa vs subbari? Ja pitääkö tämä asetus valita ennen Audysseyn käyttöä? Äänenvoimakkuudet varmaan tulee olla myös täysillä sekä kaiuttimista ja subbarista, kun noissa on siis erikseen voimakkuudensäädöt jokaisessa kaiuttimessa.
Large tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että koko taajuuskaista syötetään kaiuttimeen, small-asetuksessa sitten valitsemaasi jakotaajuutta alemmat suodatetaan pois. Ainakin Denonissa kaiuttimien ja subbarin jakotaajuudet voi asettaa erikseen. Esim. itse olen tehnyt niin että kaikki 5 kanavaa asetettu largeksi mutta subille jakotaajuudet kuitenkin 60-80hz kanavasta riippuen. Vain Atmos-kaiuttimet katossa asetettu pieniksi ja niille 150hz jakotaajuus. Tämä siksi koska kerrostalossa ei niin kovaa voi kuunnella että olisi tarvetta leikata Amphioneilta alempia taajuuksia.

Äänenvoimakkuudet kannattanee olla noin puolivälissä kaiuttimissa / subissa kun kalibrointia alkaa tekemään? Ja subin jakotaajuus maksimissa jos sitä voi säätää, Genet ei oikein tuttuja itselle.
 
Itselläni ei ole kokemuksia aktiivikaiuttimista kotiteatterikäytössä, mutta tuo kaikkien kaiuttimien kierrättäminen subin kautta kuulostaa kummalta. Perinteisillä skobeilla kotiteatteri toteutetaan niin, että kaikki kaiuttimet kiinni suoraan AV-vahvistimeen ja subbarille signaali suoraan AV-vahvistimen subiliitännästä. Audyssey hoitaa tasot, jakotaajuudet ja etäisyydet.
Ei siinä pitäisi olla mitään kummalista.

1. Kierrätetään kaikki signaalit subwooferin kautta, jolloin saadaan käyttöön Genelecin suunnittelema ja toteuttama sähköinen (tai DSP-malleilla digitaalinen) jakosuoto subwooferin ja muiden kaiuttimien välillä. AV-vahvistimen jakosuotoa ei tarvita.

2. Varmistetaan AV-vahvistimen jakosuodon poissaolo pitämällä kaikki kanavat largena.

3. Vedetään erikseen AV-vahvistimen LFE-OUT kiinni Genelecin subwooferin LFE-in liitäntään.

Lopputuloksena kaikkien kanavien bassot suodetaan subwooferille ja LFE-kanava syötetään sellaisenaan subwooferille.

Kyse on siitä, jätetäänkö jakosuoto AV-vahvistimen huoleksi vai Genelecin subwooferin. Jos tarkoitus on käyttää AV-vahvistimen jakosuodinta Genelecin sijasta, niin siinä putoaa iso osa G-subbarista maksamista puoltavia argumentteja listalta.

Sivuhuomiona, odotan sitä päivää, että Audyssey (tai joku muu korjain) saa etäisyyden eli tosiasiassa vaiheen oikein myös subwooferin osalta.
 
Minä en luottaisi tuohon alemman sarjan Audysseyhin kovin paljon. XT32 on tunnetusti toimiva, mutta nämä heikommat voivat jopa huonontaa lopputulosta.

Jos kerran kaapelit on jo hommattu, niin menisin tuon JPoutiaisen suosituksen mukaisesti, eli kaiuttimet largeksi ja LFE eri kaapelilla. Ilman erillistä mittauslaitteistoa basson etäisyys-/vaihesäätö on vähän hakusessa. Kaiuttimien etäisyydet voi asettaa mittanauhalla, koska ne tulevat silloin oikein suhteessa toisiinsa. Subbarin sovitus mittanauhalla taas ei välttämättä osu sinne päinkään. Monet huonommatkin AV-vahvistinten automaattikalibroijat saavat viiveet mitattua oikein.

Omiin korviin kannattaa luottaa, eikä tyytyä siihen, jos ääni menee huonoksi kalibroinnin jälkeen.
 
Onnistuu, voin demota. Tervetuloa visiitille.
Korona-aikaan visiitit vähissä ja muutenkin riittää, jos vahvistat, että tuo on todettu toimivaksi useammassa eri tilassa. Eli ei ole tuurilla napsahtanut maaliin yhdessä setissä.

Muistikuva on edelleen, että HM:n testeissäkään tuo ei mitenkään edes pääsääntöisesti onnistu. Omassa vahvistimessa on ARC, joka ei edes yritä, vaan nuo on pakko hoitaa käsin. Toisen setin Yamahasta v. 2008 ei kannata edes puhua, vaikka on siinä "YPAO".
 
Back
Ylös