Elementtien taka-asennus

Tuakko

Kaupallinen toimija
Liittynyt
31.7.2008
Viestejä
324
Kaupunki
Helsinki
Olen herkutellut seuraavaa proggista suunnitellessani ajatuksesta piilottaa kaikki ruuvit inno-henkisten ihmisten silmiltä. (sisältänee myös itseni) Netistä näyttää löytyvän todella vähän taka-asennukseen suunniteltuja elementtejä. Esim. Europe-Audiosta löytyi tasan yksi selkeästi tähän tehty peli, joku Morelin diskantti. Toisaalta kun katsoo esim. Magico M5:ssa tehtyjä ratkaisuja, niin siellä näkyis olevan ihan normi Scanspeakin diskanttia takapuolelta kiinnitettynä ja sama homma basso-keskariosastollakin. Kuinka paljon takapuolinen asennus mahtaa lisätä diffraktioiden ja muiden häröjen riskiä? Ajatuksena olisi käyttää metallia kotelomateriaalina, joten hyvin paksu etulevy ei tulisi olemaan. Täytyy sanoa että olen hyvin tykästynyt näiden mun Accutonien soundiin, joten niiden kanssa voisin ajatella harrastamista jatkavan. Näistä vaan erityisesti tuo diskantti on melko ronkeli asennuksen suhteen ja on ilmeisen huono taka-asennukseen ilman sovitelevyä.
 

Jounika

Käyttäjä
Liittynyt
7.7.2008
Viestejä
1 452
Kaupunki
Tampere
Kyllähän monikin suoralla etulevyllä varustettu soveltuu etulevyn taakse asennettavaksi, jolloin voi muotoilla suuntaimen etulevyyn. Mutta varmaankaan ihan sitä et tarkoittanut :) Daytonilla ainakin on ollut taka-asennettavia, olisikohan Europe-audiossa katsellut.
 

Tuakko

Kaupallinen toimija
Liittynyt
31.7.2008
Viestejä
324
Kaupunki
Helsinki
Periaatteessa ideaa tilannehan olisi, jos laipan saisi kokonaan taakse ja vain ripustuksesta sisäänpäin tulevat osat näkyisivät. Accutoneissa on mukana tuo metalliverkko, joka pitäisi vielä saada mahtumaan reiästä läpi. Kovasti pienet ainemäärät vaan jäävät tälleen kiinnitykseen ruuvin ympärille, mikä metallilla ei välttämättä ole ongelma.
 

PowerDriver

Käyttäjä
Liittynyt
23.9.2007
Viestejä
112
Mitä, jos sen elementin asentaisi runkona toimivaan etulevyyn upotettuna päältäpäin, ja sitten peittäisi koko komeuden pellistä tehdyllä ohuella paneelilla. Ongelmana toki on tämän paneelin kiinnitys. Jos sen liimaa kiinni, jää elementit asennukseen jumiin. Sopivalla lämmittämällä irtoavalla liimalla ehkä vosi tämän ratkaista. Ohut kuumaliima tms. kerros demppaisi pellin soimistakin. Jollain tarrasysteemilläkin voisi kiinnitys ehkä onnistua...
 

saurama

Käyttäjä
Liittynyt
13.9.2007
Viestejä
978
Diskanttipää, jossa aallonpituus on pieni, kärsii aina särmistä - etenkin, jos niitä on paljon ja kaikki samalla etäisyydellä säteilykeskipisteestä (kuten kotelossa olevaan reikään takaa-asennetussa elementissä). Jo upottamaton diskantin laippa (ja miedommassa määrin irtosuuntain) näkyy ja kuuluu vasteessa ja se on usein vain 3-4mm paksu. Muotoilemalla hyvin loiva suuntain etulevyyn ongelma poistuu, mutta elementin käyttäytyminen tietysti hieman muuttuu. Muotoilemalla suuntain oikein, tilanne ei tietysti välttämättä muutu huonoon suuntaan...
 

Analog

Käyttäjä
Liittynyt
1.9.2006
Viestejä
2 333
Kaupunki
Pirkanmaa
Useista diskanteista saa sen oman asennuslevyn ruuveilla irti. Paksuudet yleensä 2-5mm. Tee itse 3mm alumiinista etulevy, siihen reiät ja ruuvaa diskantin "koneisto" takaa kiinni kuten aluperäisessä laipassa.
 

saurama

Käyttäjä
Liittynyt
13.9.2007
Viestejä
978
Analog sanoi:
Useista diskanteista saa sen oman asennuslevyn ruuveilla irti. Paksuudet yleensä 2-5mm. Tee itse 3mm alumiinista etulevy, siihen reiät ja ruuvaa diskantin "koneisto" takaa kiinni kuten aluperäisessä laipassa.

Joissain kimittimissä kalotti ja siihen kiinnitetty puhekela + ripustus ovat juuri siinä etulevyssä kiinni. Sovitus moottoriin on siis erittäin tiukoilla toleransseilla. Mainittu tapa voisi toimia oikein hyvin, mutta vaatii erittäin suurta tarkkuutta uudelleenasennuksessa.
 

Analog

Käyttäjä
Liittynyt
1.9.2006
Viestejä
2 333
Kaupunki
Pirkanmaa
No ainakin Seasin 29mm tekstiilidiskantissa etulevyn sai helposti pois... työstettäväksi :D
Monasti on jopa niin, että kalotti ripustuksineen on eräänalisessta apurungossa joka vain puristuu laipan ja magneetin väliin.
 
Ylös