Ekvalisaattori sotkee vaiheen? Miksi?

Jultsu

Käyttäjä
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
493
Kaupunki
Tampere
Tulipa sitten ostettua tosiaan tuollainen lelu eräältä foorumilaiselta, ja tarpeeseen tulikin! Hifistelen 5m*4m kerrostalohuoneessa jossa joka seinä betonia, ohut tapetti pinnassa. Bassothan täällä tietysti korostuvat, ja sainkin tuon Behringerin kanssa ne piikit kokonaan eliminoitua! 20-100Hz sweep on nyt paljon miellyttävämpää kuunneltavaa, parannettavaahan tietysti olisi mutta 10min säätöjen jälkeen ero on kuin yöllä ja päivällä. Laite on siis Behringer ULTRACURVE PRO DEQ2496 ( http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG ) joka on mulla Wadiassa kiinni siten että Wadia antaa 44.1KHz digisignaalia XLR-liittimen (AES/EBU) kautta behrulle, joka sitten vähän säätelee taajuuksia, ja syöttää signaalin takaisin AES/EBU XLR-johtimella Wadialle, joka sitten tekee D/A muunnoksen ja lähettää signaalin eteenpäin päätteille.

Osaakos joku nyt sitten sanoa, että sotkeeko tuo equtus jotenkin noita bassojen vaiheita, ja osaako vielä selittää siten että minä ymmärtäisin sen? Mitään D/A - A/D -muunnosta ei tuossa behringerissä siis tapahdu, käsittely tapahtuu kokonaan digipuolella.

edit. Kiitti Jani, korjasin tuon virheen
 
Jultsu sanoi:
Osaakos joku nyt sitten sanoa, että sotkeeko tuo equtus jotenkin noita bassojen vaiheita, ja osaako vielä selittää siten että minä ymmärtäisin sen? Mitään D/A - A/D -muunnosta ei tuossa behringerissä siis tapahdu, käsittely tapahtuu kokonaan digipuolella.

Miksi muuten et ostanut korjainta, jossa on digitaaliset inputit ja outputit? Onko sellaisia edes (luulisi)? EDIT: Hups, sellainenhan se olikin. Viestissäsi on vain muunnos kirjoitettu väärin. Wadia tekee D/A-muunnoksen.

Taajuuskorjaus tietysti sotkee vaihetoistoa, kuten filtterit yleensäkin. Voipi olla, että on teoriassa mahdollista suunnitella erittäin hyvä FIR-suodin, mutta kuinkahan on tuollaisen edullisen laitteen kanssa? Ahosen Janne varmaan voisi kertoa näistä enemmän.
 
Kuten Jani totesi kaikki taajuuskorjaus ja suodattaminen sotkee vaiheen. Hilbert niminen saksalaismatemaatikko on mallintanut vaiheen ja amplituden suhteen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hilbert_transform

Harmi vaan että en itsekään ymmärrä tuosta juuri mitään. Jos joku osaa tuon asian selittää vauvakielellä niin että tuo minullekin avautuu olisin kyllä kiitollinen. :)
 
Digitaalinenkinko? Luulin, että digitaalinen suodin vain nostaa/laskee äänenvoimakkuutta ja sillä selvä. Sen kyllä ymmärrän, että vaiheet sekoavat kun analogipiiriin laitetaan kela ja/tai kondensaattori.
 
DIA sanoi:
Digitaalinenkinko? Luulin, että digitaalinen suodin vain nostaa/laskee äänenvoimakkuutta ja sillä selvä. Sen kyllä ymmärrän, että vaiheet sekoavat kun analogipiiriin laitetaan kela ja/tai kondensaattori.

Kyllä digitaalisuotimessakin on tietty siirtofunktio, joka on matemaattisesti määritelty. Digitaalifiltterillä on helpompi toteuttaa monimutkaisia funktioita, mutta muodoltaan se funktio on käsittääkseni samanlainen napoineen kaikkineen.
 
Digitaalisuotimilla voidaan toteuttaa päästökaistalla lineaarinen vaihevaste parilla tapaa. FIR-suotimet ovat vaihevasteeltaan lineaarisia "luonnostaan", eli suodattimen läpi kulkeva signaali viivästyy ajallisesti samanverran eri taajuuksilla (päästökaistalla). FIR:n huono puoli on huonompi tehokkuus IIR:n eli takaisinkytkennällä toimivaan suodattimeen nähden, eli FIR-suodin tarvitsee saman jakojyrkkyyden saavuttamiseen suuremman määrän kertoimia, joka on syy miksi kaupallisissa toteutuksissa pääasiassa käytetään IIR-suotimia - halvempi toteuttaa / tehokkaampi suodatus käytettävissäolevalla laskentateholla/muistilla.

IIR-suodatin voidaan saada vaihelineaariseksi käyttämällä varsinaisen amplitudia muokkaavan suodattimen jälkeen vaihetta muokkaavaa suodatinta, mutta näitä ei kai kaupallisina sovelluksina vielä ole. (mutua). Behringerin tapauksessa lopullinen totuus selviäisi mittaamalla. Digisuotimen tapauksessa se on tietysti helppoa jos signaalin saa jotenkin loopattua takaisin tietokoneelle. Onhan noita moniakin esim kaiutinsuunnitteluohjelmia jotka osaavat suoraan näyttää mittausloopin vasteen parilla klikkauksella jos käytössä on fullduplex-äänikortti.

Asiasta kiinnostuneille tiedoksi, että digitaalisuotimien, varsinkin IIR:n tapauksessa kai edelleen monesti käytetään pohjana ns. prototyyppisuodattimia analogitasossa (s-tason siirtofunktio), koska niiden suunnittelusta on olemassa kivaa teoriaa ja osaamistakin. Suunniteltu suodin sitten muunnetaan digitasoon (z-taso), ja näiden matemaattinen yhteys on bilineaarimuunnos.
 
Jultsu, equ muuttaa vaihekäytöstä mutta pitää muistaa, että myös alkuperäinen möykkyinen bassotaavuusvaste aiheuttaa vaihevasteeseen vääristymiä. Huonevirheet on pitkälle (luulisin kokonaan) minimivaiheisia joten niiden korjaaminen perinteisillä "analogisilla" suodatinfunktiolla (kuten tuossa Behrussa) johtaa vaihevasteen suoristumiseen samalla kun taajuusvaste suorenee. Vaihvastetta muuttamattomien korjaimien käyttö jättäisi alkuperäisen vasteen vaihevirheet mukaan jolloin tilanne olisi huonompi.

Ongelmia tulee jos yrität korjata turhan korkeita taajuuksia. Silloin heijastuneen ja suoran äänen kulkuaikaeron suhde aallonpituuteen kasvaa ja vaikka vaste olisi suora ääni ei ole hyvä. Alle 80Hz alueella ei pitäisi tulla ongelmia.
Ylempääkin voi korjata jos tietää mistä heijastuksesta korostuma johtuu.
 
Back
Ylös