Ekaan autoon hifit

  • Keskustelun aloittaja BG-0
  • Aloituspäivämäärä

BG-0

Käyttäjä
Liittynyt
27.6.2009
Viestejä
3
Tällaista. Melko varmasti olen ostamassa vuoden -90 Mazda 323F:n. Siihen sitten http://www.ground-zero-audio.com/english/08_ua11000dx.htm + http://www.ground-zero-audio.com/english/05_rw30spl.htm olisi suunitelmissa hommata subiksi ja sen vahvariksi. Sitten tällainen sarja: http://www.fusioncaraudio.com/europe/car-audio-1/speakers-5/recm650-36-product.aspx ja jonkinlainen vahvari niillekkin pitäisi keksiä (jos voitte sanoa että mitä speksejä pitäisi vahvarissa olla että soittaisi tuota sarjaa jokseenkin optimaalisesti...). Vastalauseita/ehdotuksia parempaan samoilla hinnoilla? Subi+vahvari maksaa käytettynä 350 €, erillissarja ~100€ uutena. Tuollaisen johtopaketin arvelen riittävän: http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=6&valmistaja=120&tuote=1643 Vai? Sitten jotain ohjeita virtapuolen kuntoonlaittamiseen myöskin, kiitos. :) Tarvitseeko uutta akkuakin, vai riittääkö uudet kunnon maadoitukset jne?

Sitten. Oletetaan hetken ajan että nuo kaikki sopivat yhteen. Pitäisi saada kotelo subille. Kaverilta saan subin ja kotelon 50 eurolla. Kotelon on 22mm MDF:stä tehty, bruttosisätilavuus ~45 litraa, 102mmx300mm aeroport refleksiputki, suorakulmaisen särmiön muotoinen(kotelo, ei putki). Subin voin heittää johonkin ojaan suoraan sanottuna, mutta onko tuo kotelo mistään kotoisin tuolle subille? Melkein yhtä halvalla saan rakennettua uudenkin kotelon, eikä mitään kiirettä asialla ole, ei ole korttiakaan vielä niin turha sitä äänentoistoa seisovaan autoon on panikoida/äkkiä tehdä. Onko jotain kaavoja subin tilavuuden, refleksiputken halkaisijan ja pituuden, yms faktojen laskemiseen? Unibox exceltaulukkoa ja WINISD-ohjelmaa olen kokeillut, mutta kun GZ on lievästi sanottuna pihi noiden TSP-speksien saralla niin ei siitä mitään oikein tullut (http://www.ground-zero-audio.com/13_download/tsp/TSP_all_Woofer.pdf , vasen alakulma). Onhan siellä sitten tällainen: http://www.ground-zero-audio.com/13_download/empfehlung/gh_gzrw30spl.pdf mutta en oikein tahdo uskoa että tuo on mitenkään optimaalinen kotelo... Olisi se tietysti kiva, 10 cm putkesta välistä pois ja tuo vanha kotelo olisi olevinaan täydellinen, ehkä vielä poikkituet sisälle pikkaisen tilavuutta syömään.

Tuonne DVDPlazalle tein jo tästä aiheen, mutta nyt vähän työstettynä tänne postasin kanssa. Jos vaikka vähän laajemmin (ei vain subin suhteen), ja hieman vähemmän ristiriitaisia mielipiteitä saisin. Kiitos etukäteen kaikille neuvojille...
 
Mä olen yhden GZ subin rakentanut noiden parametrien mukaan mitä GZ tarjoaa. Se tosin ei tullut musiikki käyttöön vaan matalataajuisen kohinan toistoon ulkona. Siitä tuli juurikin sellainen kun WinISD simu antoi ymmärtää. Eli kohtalaisen hyvin osui kohdilleen noi parametrit ainakin sen elementin kohdalla. Mutta toi kotelo jonka saisit on mun mielestä liian heppoisesta tavarasta tehty. Ainakin jos siinä ei ole kunnon välitukia. Lisäksi kannattaa miettiä noita viritystaajuuksia ja sitä mitä kaistaa sieltä subista yrittää toistaa.

Tuosta Fusionin sarjasta mulla ei ole minkäänlaisia kokemuksia. Oletkos käynyt kuuntelemassa sitä jossain?

Kannattaa muuten sitten tuupata autoon vaimennusmattoa sitten ihan niin paljon kun sielu sietää. Ovet, kontti ja katto kannattaa ainakin vaimentaa. Parantaa meinaan basson toistoa ihan älyttömästi. Varsinkin ovien vaimentamisella on iso vaikutus midien toistoon jos ne on oviin tulossa. Muutenkin kannattaa tehdä asennukset mahdollisimman huolella ja tukevasti.

Uutta akkua et ehkä kaipaa jos vanha on vetreä. Mutta suosittelisin hommaamaan pari konkkaa.
 
CyberDog sanoi:
Lisäksi kannattaa miettiä noita viritystaajuuksia ja sitä mitä kaistaa sieltä subista yrittää toistaa.
Niin. Itsellä kun tosiaan ei ole mitään hajua mikä se viritystaajuus tässä tapauksessa olisi. About 25-50, ehkä 65 max Hz olisi tarkoitus subi pistää soittamaan. Mitenkäs paksua levyä sen pitäisi olla? Minkä kokoinen ja muotoinen kotelo, minkälainen putki jos haluaisi tuolle sopivat virit koteloon? Voisihan tuota vanhaa tietysti kokeilla, pistää sinne parit kolmet poikkituet jotain 2x2" pölkkyä, ruuvit vaan verhoilujen läpi niihin kiinni.

En tosiaan ole tuota Fusionin sarjaa käynyt missään kuuntelemassa, jos kenellä on kokemuksia jostain oikeasti hyvästä(kelvollisesta, teille elitisteille) tuossa hintaluokassa, en ole erityisemmin noihin Fusioineihin kiintynyt vaikka aika nätit ne sinänsä ovatkin.

Onko konkan merkillä sen kummempaa väliä? Mitkä ovat hyviä valmistajia jne?

Vaimennukset varmaan laitan aikalailla hiljalleen kunhan rahaa tulee. Olisko mitään ehdotuksia hieman Dynamattia ja Vibroplastia huokeampiin vaihtoehtoihin? Vai onko sitten enää mitään järkeä laittaakkaan jos noin pihiksi rupeaa?
 
Ihan perus bitumilevyä vaikka autovaraosa liikkeestä. Kiinnityksen kanssa saa olla hieman huolellisempi kun noiden kalliimpien kanssa. Jossain vanhassa autosound lehdessä oli testi noista. Samoiten konkista.

No kannattaa kokeille ainakin sitä vanhaa koteloa. Tietääpähän ainakin onko edes sinne päin. Lisäksi mä testaisin ihan suljetullakin. Vaikka tota elementtiä ei siihen suoranaisesti suositellakaan.

Varsinaisen kotelon tekisin sitten vaikkapa 25 millisestä ja tukia sisään myös kunnolla.
 
Osta vaan suosiolla sitä Vibroplastia. Vaimentaa hyvin, ei paina läheskään niin paljoa kuin 4mm bitumilevy ja hinta ei ole mahdoton. Omassa autossa ainakin soi Rainbown erkkasarja todella makeasti kunnollisten vaimennusten ansiosta. Siirrä vaikka subin hankintaa myöhemmäksi ja keskity aluksi erkkasarjan asennuksiin ja säätöihin huolella...
 
Subista ja lähinnä kotelosta nyt sen verran, että tee/hommaa valmistajan suositusten mukainen refleksiloota. Toimii hienosti.

Erillissarjaan olisi ehkä syytä satsata hieman enemmän, on nurinkurista panostaa bassopäähän tolkuttomasti ja jättää yläpää vaille huomiota. Niistä pikkuisista kailottimista se suurin osa äänestä tulee. Mitään merkkiä en lähde suosittelemaan, jokaisella meistä kun on omat mieltymyksemme. Oma musiikkimaku ratkaisee niin paljon, mikä sarja toimii ja mikä ei. Ammattitaitoinen kauppias osaa auttaa, käytä sitä hyväksesi. Äläkä osta sarjaa ulkonäön perusteella. Moni kakku päältä kaunis... Yläpään vahvarista sen verran, että osta nelikanavainen, jos se kärpänen sattuu puraisemaan pahemmin ja kanavatarve kasvaa. Käytä jälleen myyjän ammattitaitoa hyväksesi.

Hoida virtapuoli kuntoon ja unohda konkat. Riittävän järeää kaapelia, hyvät maadoitukset, sulakkeet ja kaapelin suojaus läpivientien kohdalla. Kaapelin valinnassa järjen käyttö on sallittua, välttämättä et tarvitse ranteen vahvuista touvia. Uusi akku kannattaa autoon hommata, vaikkei kyytiin lastattaisi poppikoneita laisinkaan. Akku on kuitenkin kuluva osa. Tässäkin asiassa on hyvä kysellä myyjiltä hyvää vaihtoehtoa omaan tarpeeseen. Eli et välttämättä tarvitse optiman tai gz:n kalliita akkuja.

Vaimennusta ei pidä unohtaa. Ovet vähintään. Peruskäyttäjän ei kannattane lähteä koko autoa purkamaan ja vuoraamaan bitumilla. Hifiliikkeistä saatavat vaimmenusmatot toimivat hyvin, varsinkin ovissa hyvän liimapintansa ansiosta. Kaiutin on syytä myös asentaa huolella oveen tai mihin ikinä sitä olet laittamassa. Sama tosin pätee kaikkii laitteisiin. Subi siis vähintään kuormaliinalla jämäkästi kiinni, vahvistin/vahvistimet huolella kiinni yms.

Näillä eväillä alkuun.
 
Virtapuoli pitää toki olla huolella rakennettu, mutta kyllä mä silti suosittelisin sitä konkan hankkimista. Ainakin niissä projekteissa missä se on lisätty muuten erittäin hyvin tehtyyn systeemiin on soundi parantunut.
 
Samalla rahalla, minkä konkkaan sijoittaa, saa hyvän hifikäyttöön tarkoitetun pikkuakun varsinaisen akun kaveriksi. Mieluummin näin, kuin konkkien kanssa pelleilemään. Mutta, jos virtapolitiikka on hyvin hoidettu, niin konkkaa ei tarvitse. Jo testien valossa, mitä autosound-lehtikin harrastaa, valtaosa näistä konkista on silkkaa paskapuhetta. Näin siis peruskäyttäjän näkökulmasta. Kun homma viedään pidemmälle, saavutetaan konkalla yms jo hyötyäkin. Konkka ei pelasta huonoa virtajärjestelmää, vaikka komealta kontissa näyttääkin.
 
Ei pelasta tietenkään. Mutta jos mietit vähän nopeaa virrananto kykyä verrattuna akkuun niin... Eikä kaikki hyvät konkat maksa maltaita ja niissä on hirmusia eroja kyllä... Voi sitä tietenkin olla hyviä ja nopeita akkujakin. Mutta niillä tuppaa sitten oleen hintaa.
 
Lähetäänpä ihan alusta liikkeelle.

Tuleeko autona mukan soitin, jossa on rca-lähtöjä vähintään 1 pari? Ohjelmalähteestä et maininnut mitään.

Uutta akkua tarvitaan sitten, jos vanha ei ole kunnossa. Sen saat selville auton ostettuasi paikaillisella akkukauppiaalla.
Johtopaketti ihan hyvä, ehkä lisäksi tarvitaan vähän lisää kaiutinjohtoa. Lisäksi erikokoisia abikoliittimiä johtojen kytkemiseksi. Suosittelen kaikkien liitosten tinaamista.

450€ budjettia vahvistimelle, kaiuttimille ja bassolle. Se ei ole paljon eikä kannata bassoon 200€ sijoittaa.
Fusionista ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta jotain merkinlaadusta kertonee se ettei niitä Emman kilpailuissa näy meillä eikä muuallakaan euroopassa.
Ostatpa minkä basson tahansa, on erityisen tärkeää tehdä juuri sille elementille sopiva kotelo. Tukeva ja vuotamaton. Lisäksi myös pääkaiuttimet pitää asentaa tukevasti.

Koska rahasumma on hyvin rajallinen keskittyisin etsimään käytettyjä laitteita. 2-tie erillissarja (6,5"), 4-kanavainen vahvistin (jonka voi kytkeä kolmikanavaiseksi, 2 kanavaa erillissarjalle ja sillattu subille) ja 4ohm subi.

Tuolta löytyy paljon käytettyjä laitteita.
http://www.autosound.fi/toribbs.html

Painottasin siten että subille ~100€, vahvistimeen ~150€ erillissarjaan ~200€.

Ne soi juuri niin hyvin kuin ne asentaa.
 
Hemi sanoi:
Ne soi juuri niin hyvin kuin ne asentaa.

Ja joskus vieläkin huonommin ;)

En ymmärrä, mikä ihme saa laittamaan suurimman osan budjetista subiin ja subin vahvistimeen.
Monesti kai paikataan midin huonoa sointia.
Kun/jos midi toimii hyvin, niin ilman subiakin tulee toimeen. Ainakin hetken...

Se midi vaan on niin vaikeaa saada soimaan hyvin. Ja 98% autoista, mita olen kuunnellut, midi soi "automaisesti".
Eli ei sitä mitä kotihifisti haluaa. Oma autoni lukeutuu juuri näihin tapauksiin.

Mutta viime perjantaina pääsin kuulemaan jotain oikein hienoa.
Kotihifimäinen miditoisto ja vielä Volvossa (850). Se on jo lähes ihme.

Mutta niin oli elementti/asennuskin.
Yksi kappale DLS:n Iridium 6,5", suljetussa 8 litran kotelossa, repsikan jalkatilassa.
Toimi muuten ihanan hienosti. Voisin väittää, että parasta mitä itse olen kuullut autossa.
 
Autoon tulee soitin jossa 2 "perus" RCA lähtöä ja yksi subilähtö. Sisäisiksi tehoiksi väitetty 4x60W MOSFET vaikkei tuolla mitään väliä olekkaan jos sitä ei ole testattu. Halppissoitin. Tästä autosta ei nyt ainakaan aluksi tule minkäänlaista kotiteatteria, kunhan se soi. Ei tarvitse oikeasti lujaa soida. Varmaan paree vaihtaa sitten budjetti vähän ylösalaisin. Silti, en haluaisi ostaa nyt pientä subia, joutua rakentamaan sille koteloa, käyttää ~60 € ja 5 tuntia koteloon jos teen sen kunnolla, sitten myöhemmin isompi, taas uusi kotelo (vaikka olisi samat tuumat, ei se siinä samassa soi kuitenkaan), uusi vahvari, jne. Pitäisi kait tällainen ostaa: http://www.ground-zero-audio.com/english/06_gztb300br.htm ~70+postit. Sitten joskus aikanaa päivitellä. Mitäs sanot(te)? Ei ole vielä tässä kuussa paljon 100€ enempää varaa laittaa yhtään mihinkään. En saanut mökinpuolikastani myytyä...

Ja vielä tuli mieleen, ettei tarvitse kritisoida niin paljoa, vaikka ei tarvitse kovaa soida jne, mitä nyt sanoin, niin kuuntelen erittäin paljon musiikkia jossa hyvä bassotoisto tekee siitä musiikista sen mitä se on. Ei mitään "amiskamusaa" tms, mutta kuitenkin. Uskoisin silti että tuollainen pienempi valmiiksi koteloitu GZ ajaa asiansa. Jos se nyt ei mene ennen kuin ostan sen. Vastatkaa nopsaan ;]
 
Moikka!

Ei täällä missään painefoorumilla olla, joten ihan kaikki neuvovat vain hyvän äänentoiston suhteen. :)

Tuo on varmastikkin ihan ok. ratkaisu, tuommoinen miettimäsi valmissubi. Laita se vaikka ensin ja sen kylkiäisiks jo suositeltu vähintään nelikanavainen vahvistin ja kytke nykyiset etukaiuttimesi siihen vahvistimeen. Tämäkin asennus tuo jo uutta ulottuvuutta autoäänentoistoosi ja voit katsella sitten ajan kanssa myöhemmin niitä parempia erillissarjoja, sekä niiden huolellista asentamista.
 
Back
Ylös