E-MU 1212M fiksaus/modaus-osaajia?

roudari

Käyttäjä
Liittynyt
14.5.2009
Viestejä
4
Itselläni olisi otsikon mukainen äänikortti josta onnistuin rampauttamaan oikean output-kanavan. Kiireessä irrottelin linjakaapeleita kun koneeseen sekä vahvistimeen oli jäänyt virrat päälle. Oikeasta kaiuttimesta kuului BOOM ja tämän jälkeen on äänikortin oikean kanavan taso ollut huomattavasti matalampi kuin vasemman.

En tiedä mikä komponentti tarkalleen ottaen on kärähtänyt koska päällisin puolin näyttäisi suht ehjältä eivätkä omat taidot riitä mittaamiseen.

Olen lukenut ulkomaisilta foorumeilta myös kyseisen kortin modaamisesta jonka avulla siitä saisi erittäin hyväsoundisen. Tuli mieleeni että jos kortin saisi korjattua niin samallahan sen voisi modata entistä paremmaksi.

Tiedustelisinkin että sattusiko täältä löytymään ketään joka olisi modannut/korjaillut vastaavanlaisia kortteja ja/tai mahdollisesti kiinnostunut kokeilemaan minun korttini korjaamista/modaamista pientä korvausta vastaan?

Kokeilinkin kysellä jo muropaketista mutta laihon tuloksin ja tälläkin foorumilla Gretch:ltä tiedustelin mutta oli hieman turhan iso pala :D
 
Moe,

Tommonen BUUUUM kuuluu yleensä jos elko päästää lyytit ilmatilaan tai joku puolijohde laukeaa oikein kunnolla. Jos saisi lootan auki ja pari kunnon kuvaa siitä niin vois arvailla jotain. Jos siellä on lekoja signaalitiellä (kytkentäkonkat ulostulossa) niin niistä mä lähtisin ekana vikaa hakemaan.

-A
 
Ei tuollaisessa kytkentätilanteessa lyyttien pitäisi lähteä lähdöstä, ellei nyt aivan kaamea määrä maadoittamattomissa pistorasioissa ATK-laitteistoa ole kytkettynä ja audiolaitteet maadoitettuu jotain kautta.

Tuossa kortissahan on balansoitu lähtö(?), lieneeköhän toisen signaalin lähdön opari saanut hieman piikkiä ja signaalijännite puolet kunnossa olevasta.
 
Kytkentäkonkat ilmeisesti löytyvät ulostuloista, olen käsittänyt että yksi yleisistä modauksen kohteista onkin juuri näiden ohitus.

Balansoitu lähtö löytyy juu ja silloisessa setupissa taisi olla tietokone maadoitettu ja audiolaitteet maadoittamattomat.

Tuo oparin vaihto kuuluu myös modauksen piiriin joten ainakin näiden vinkkien perusteella elvytys saattaisi kuulostaa mahdolliselta. :)

Käyn vaikka huomenna ulkona kunnon valossa ottamassa kuvat kortista ja nakkelen tänne ihmeteltäväksi.
 
No jos kompojen päällä on merkinnät näkyvillä niin melko helppo on ainakin se lähtöpuoli debugata. Ihmettelen kyllä jos ei siellä oikeasti muka näy mitään jos ääni on oikeasti ollut korvin selkeästi kuultava. Mulla ainakin kun on jotain lähteny niin, että ihan ääni kuuluu niin on jääny kyllä enemmän tai vähemmän selvät jäljet...kerran jopa kattoon asti :)

-A
 
Opareista saa melkoisen helposti lähdön paukahtamaan ilman näkyviä vaurioita. Jos lähdössä on konkka DC-suojana, ei oparin lähdössä oleva DC-jännite näy kortin lähdössä. Paljonhan 1212M:n noissa on ohiteltu DACin ja lähdön oparin välistä konkkaa, vaihdettu oparia, LM4652 taisi olla aika suosittu, mutetrankkua poisteltu jne.

Kytkistä ei taida missään olla?
 
Kyllä ihme juttu on jos ääni kuuluu, mutta mitään ei näy. Paljon on hajonnut kyllä ilman näkyviä vaurioita, mutta jos pauketta on kulunu ni kyllä on aina ollu kärtsää levyllä ja ilmassa.

roudari,

Saatkos sitä laitetta auki ja pari hyvää kuvaa sieltä lähtöpuolelta? Mittaa nyt aluksi DC ilman signaalia sen mykän kanavan oparin navoista.

-A
 
Eipä tuollaiseen yhteen kunnon pamaukseen kaiuttimista tarvita kuin oparin rikkoutuminen ja lähdön ajautuminen laitaan. Lähdön konkka kun varautuu ja poistaa DC:n.
 
Muistetaanpa taas, että tuo äänikortti on heikoin lenkki kun kytketään tietokoneeseen muita laitteita ja vain tietokone tai sitten audiolaitteisto on maadoitettu. Silloin on 115V jännite-eroa sillä hetkellä kun maat ei vielä saa kontaktia liittimiä kytkiessä. Opari tai mikälie siellä linjan jommassa kummmassa päässä sanoo herkästi poks!
 
Jaa katos, se ääni kuulukin kajarista eikä laitteesta ittestään :)...pitäs lukee vähän tarkemmin.

-A
 
Olisko mute-transistorit Q5 tai Q4 vioittunut. Eihän tuossa lähdössä edes ole konkkia. Jos nuo transistorit ovat oikosulkevia niin riittää että ne ottaa pois (mutta sen jälkeen on oltava tarkempi siinä että käynnistää ensin PC:n, laittaa vahvistimen volat nollille ja vasta sitten käynnistää päätteet). Noissa ei lue kuin "6K", mitähän tyyppiä ovat? Joku muukin (kuka lie Pinij Parnichwatra ) olisi tiedosta kiitollinen: http://www.fixya.com/support/t1323142-find_6k

Tällä murolaisella sama ongelma:
http://murobbs.plaza.fi/elektroniikka/485995-pintaliitososan-merkinta.html

Veikkaisin itse FET:iä koska ne yleensä ovat herkempiä hajoamaan (tuolla jännitteellä kyllä kaikki puolijohteet hajoavat).

Tosin tällä intialaisella sivulla jolta löytyy kytkiksetkin taidetaan päätellä että kysessä olisi bipolaaritrankku:
http://www.htg2.net/index.php?topic=39301.msg458680

Tai ei tavallinen vaan "bias resistor transistor":
http://www.chipcatalog.com/Datasheet/EE5805CF7B8835622DCF90DFF0081F53.htm

Tarkemmin ottaen tämä malli:
MUN2133T1 (Note 3) SC−59 6K 4.7 47 3000 / Tape & Reel

Eli sisäiset vastukset ovat 4k7 (etuvastus) ja 47k (kanta-emitteri).

Mutta tuolta inkkusivulta löytyy kytkis miten tavallisesta trankusta saadaan vastaava parin vastuksen avulla.

Löytyy niitä vastaavia BRT:tä varmaan muiltakin valmistajilta, esim. OnSemi:
http://www.onsemi.com/PowerSolutions/parametrics.do?id=799
 
Joo eli sekosin hieman termeissä kun puhuin kytkentäkonkista niin tarkoitin tietenkin niitä mute-trankkuja. Mutta meikäläisen elektroniikan tuntemuksella tätä sattuu. :D

Kohdistaisin omat epäilyni myös Q5:n tai Q4:n suuntaan. Nämähän siis ilmeisesti kannattaa ensimmäisenä ohittaa kärähdystä kartoittaessa. Saavat jäädäkin ohitetuksi kun ilmeisesti parannusta äänenlaatuun on luvassa. Tilanteen osaa kuitenkin siitä eteenpäin ottaa huomioon ja varautua oikeaan käynnistysjärjestykseen.
 
Joo, opari tai mutetrankku sanonut poks, itse kylläkin veikkaisin oparia. Mutta mittaamalla selviää. Fetistäkin kun jaksaa nostaa drain:in ylös, se riittää, lienee MMBF4932, kuten edelläkin arveltiin. Eipä tuohon paha homma modauksia ole tehdä, asiallisen näköinen kortti ja hyvin tilaa komponenttien ympärillä, joten kolvi kouraan :)
 
Back
Ylös