Dual 505 levysoittimet

kaksonen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
27 208
Kaupunki
Korvessa
Legentaarinen levysoitin, jota on valmistettu vuodesta 1990. Soittimen nelosmallia saa edelleen. Tiedättekö kuinka mallia on kehitetty elinkaarensa aikana.

dual_cs505.jpg
 
On valmistettu 80-luvun alusta, ja juuret johtavat 70-luvulle.
Ykkösmalli oli muovisemman oloinen, 2-malli muuten kuten nelonen, mutta strobolautasella, 3-malli kiinteällä rasiakelkalla, muuten kuten nelonen eli nykyinen. Rasiakiinnitys ykkösessä hankala TKS, 2 ja 3 olivat tarjolla myös pähkinäpuisella kehyksellä. Siinä erot noin pääpiirteissään.
 
Minulla oli kolmosmalli tuota levaria 90-luvun alusta 2000-luvun alkuun (Goldring 1006 rasiana). Jostain syystä juuri tuona aikana kuuntelin lähinnä CD-levyjä. Vaihto Regaan ja sitä kautta tähän nykyiseen saivat sitten jättämään CD:t taakse aivan kokonaan. Tämä on minun Dual-stoorini.
 
Dual 505 oli 80-luvun puolivälissä 'virallinen' aloittelijan soitin, sen alapuolella ei ollut 'mitään harkinnan arvoista' ja yläpuolella ns. Regat ja Linnit.
Sellainen nätti puurunkoinen 2-malli olis kyllä kiva laittaa sivuun vaikka lapsille...
 
Niin tosiaan, onhan ykkösmallia tosiaan valmistettu jo 1981-1982. Olisiko lautasmatto kuitenkin parempi tuossa malissa. Täältä löytyy yksi nelonen. Tuon valmistuksen juuret johtavat vuoteen 1990.

cs505-1.jpg
 
Ykkösen ja kakkosen lautaset olivat (hieman) raskaampia kuin 3 ja 4 -mallien prässätyt peltilautaset. Alkumallien matot saattoivat myös olla raskaampia, nelosissa on esiintynyt huopamattoa. Sinällään pidän pähkinäpuukoppaista kakkosta (tai DeLuxea) kiinnostavimpana, siinä oli korjattu ykkösen puutteita muttei vielä päästetty laskutikkuosastoa keventämään rakenteita. Loppupelissä on kuitenkin aivan sama, onko kyseessä 2, 3 vai 4 - erot ovat detaljitasolla.
 
Dualin 505-4 mallissa on ensiasennusrasiana Dual DN 165E rasia (Ortofon). Dualhan teki yhteistyötä Ortofonin kanssa. Rasia muistuttaa Ortofon OM 20 S rasiaa.
505-3 mallin tyyppitiedoissa ilmoitetaan sopivaksi rasiapainoksi 2,5g-10g. Laitoin 505-4 malliin kiinni Shure M 97xE rasian, joka on liian raskas. Rasiavarren kanssa 11g. Otinkin selvää ja 505-4- malliin käy max 8g. Laitteessa oli kiinni Glanzin MFG 310LX rasia (rikki) ja mukana seurasi myös toisessa rasiavarressa kiinni ollut Pickering XV-15/ 625E. Pidän tuon Shuren äänestä, vaikkakin sillä on taipumusta lievään ässävikaan ja tummuuteen. Glanz on muuten samantyyppinen (tarkka), mutta kirkkaampi ja ohuempi ääneltään. Pickering on tyypiltään hieman erilainen.

Kuinkahan tuo Ortofon saundaisi ja olisiko vinkkejä muista ääneltään "tarkoista" rasioista. Kaverilla on samanlainen levari ja hänellä on ensiasennus DN 165E rasia, mutta siinä on lievää puutetta informaatiossa Shuren verraten...
Minulla on myös kevyemmät ruuvit ja tuolloin saan Shuren nollilla vaateriin, mutta tuolloin saundaa huonommalle. Shure käy, kun laittaa lisäpainoa vastapainoon painavampia ruuveja käytettäessä. Rasian (Shure) soittopaino on harja alhaalla max 2,25 ja asettuu normaalisäädöin 2,25, koska säätö toimii muistaakseni jousella (tarkastettu neulapaino vaálla). Tuo paino siis voidaan säätää, vaikka laitetaan vastapainoon lisää painoa, kuinka antiskating. Muuttukohan antiskating säädöissä jokin, kun painoa lisätään vastapainoon. Laskettaessa neula levylle, se ei vedä kumpaankaan suuntaan, eli näyttäisi menevän oikein "kuivalla ajolla".
 
seppo kaksonen sanoi:
Dualin 505-4 mallissa on ensiasennusrasiana Dual DN 165E rasia (Ortofon). Dualhan teki yhteistyötä Ortofonin kanssa. Rasia muistuttaa Ortofon OM 20 S rasiaa.


505-3 mallin tyyppitiedoissa ilmoitetaan sopivaksi rasiapainoksi 2,5g-10g. Laitoin 505-4 malliin kiinni Shure M 97xE rasian, joka on liian raskas. Rasiavarren kanssa 11g. Otinkin selvää ja 505-4- malliin käy max 8g. 



Dualin alkuperäisrasia (165, tai 168) on käytännössä identtinen Ortofon OM10:n kanssa.

Jos haluat Dualiisi kiinni painavamman rasian kuin kylmiltään voit tasapainottaa, voit lisätä vastapainon massaa muutamalla metalliprikalla yms (vastapainossa on sopivasti ruuvinmentävä reikä takana). Tuo ero 3:n ja 4:n välillä syntyy siitä, että kolmosessa on ns kiinteä (kevyempi) kelkka, nelosessa taas kiinnityskauluksen johdosta raskaampi. Vastapaino on identtinen.
 
EDIT: Puuh! Piti olla privaviesti, kun ei siinä mitään yleiseen keskusteluun kuuluvaa ollut...
 
Mallas sanoi:
Dualin alkuperäisrasia (165, tai 168) on käytännössä identtinen Ortofon OM10:n kanssa.

Jos haluat Dualiisi kiinni painavamman rasian kuin kylmiltään voit tasapainottaa, voit lisätä vastapainon massaa muutamalla metalliprikalla yms (vastapainossa on sopivasti ruuvinmentävä reikä takana). Tuo ero 3:n ja 4:n välillä syntyy siitä, että kolmosessa on ns kiinteä (kevyempi) kelkka, nelosessa taas kiinnityskauluksen johdosta raskaampi. Vastapaino on identtinen.

Elikkä voin nyt huoletta kuunnella levyjä, vaikka olenkin lisännyt painoa vastapainoon. Ajattelin, että tuon antiskating taulukon perusohjeet eivät pitäisi paikkaansa, mutta ilmeisesti ne ovat säädöissään. Kiitos taas.
 
Voit kuunnella entiseen tapaan, kunhan huolehdit, että asettamasi neulapainovoima on sitä mitä pitääkin. Raskaampi vastapaino vaikuttaa hieman varren käyttäytymiseen, mutta perussäätöihin tässä tapauksessa sillä ei ole merkitystä.
 
Tawe sanoi:
Voit kuunnella entiseen tapaan, kunhan huolehdit, että asettamasi neulapainovoima on sitä mitä pitääkin. Raskaampi vastapaino vaikuttaa hieman varren käyttäytymiseen, mutta perussäätöihin tässä tapauksessa sillä ei ole merkitystä.

Kyllä, tuostahan sinulle kerroinkin. Saundia pystyy (viilaamaan) muttamaan vastapainon määrää lisäämällä ja kokeilemalla eripainoisia painoja.
Neulapainovoimaa säätäessä käytin tuttavan neulapainovaakaa ja huomasin, että paino täsmää asteikon kanssa. Hieman kyseltyäni ja tutkiessani tietoja, sain tietää tuosta jousisysteemistä, jolloin asteikko asettuu aina oikein heitimpä sinne perään gramman, tai kaksi lisää.
Antiskatingista en tiennyt, mutta Mallas valaisi asiaa. Kiitos kuitenkin sinullekin.
 
Dual 505 kierrosluku heittää

Mallas sanoi:
Viis-nolla-viitonen on noilta osin niin simppeli kapistus, ettei siihen kovin kummoisia vikoja mahdu. Moottorin pyörimisnopeus on sidottu verkkovirran taajuuteen, nopeuden hienosäätö tapahtuu segmentoidun vetopyörän halkaisijaa muuttelemalla (kiila) - ainoat vaihtoehdot ovat (edelleenkin) hihna ja moottorin laakerin kunto (voitelu auttaa usein). Laita(ta) ihmeessä kuntoon :)

Tämä aihe nousi esiin äänitekokoelmat-topicissa, mutta en viitsinyt enää jatkaa sinne ettei ylläpito hermostu ihan tykkänään :)

Niin Mallas, huoltoon en viitsi enää viedä, koska
a) soittimella ei ole enää paljon arvoa
b) paikkakunnalla ei ole uskottavaa audiohuoltoliikettä
c) kuten sanoin olen ajatellut kokeilla jotain laadukkaampaa soitinta seuraavaksi.

Mutta jos teen itse niin kysynpä tuosta moottorin laakerin voitelusta että mitä siihen pitäisi käyttää, ompelukoneöljyäkö?

Mikäs on muuten suosikkimallas, minulla Glenkinchie (jota ei saa paikkakunnan systembolagetista prkl) ja (saatavilla olevista) Glenlivet.
 
Hieno koneöljy käy - kirkas, esim juuri ompelukoneöljy. Yksi tuttu huoltohemmo on ottanut tavaksi purkaa motukan alkutekijöihinsä ja voidella laakerit yms, tulee parempi kuin uudesta. Ei ole tarvinnut vielä *vaihtaa* osia.

Savunmakuiset Islay-malt-viskit, Caol Ila, Speyburn ja Laphroig ovat a-kaupan hyllystä helposti löytyviä suosikkeja, mutta kaikkia kohdallesattuvia kummajaisia kannattaa toki kokeilla.
 
Ok, voihan tuota kokeilla. Soitin on jo kerran ollut levällään vuosia sitten, kun vaihdoin vähän pitemmän liitäntäjohdon. Eipä tuo ainakaan siitä säikähtänyt.

Laphroaig yms. liian savuista, niistä tulee aamulla paha maku suuhun ;)
 
jussikoo sanoi:
Laphroaig yms. liian savuista, niistä tulee aamulla paha maku suuhun ;)

Se tuo kun Mallas on niin fiksu mies ettei se röökaa, niin jotain korviketta hänkin näköjään tarvii.
 
Käytin tämän päivän Dualin parissa. Irrotin moottorin ja voitelin laakerit (=2kpl messinkipuslia), sekä myös levulautasen laakerin (messinkipuslan). Moottorin laakerissa oli vielä öljyä, hieman tummentunutta mutta juoksevaa sentään ;) Levylautasen laakerisssa sen sijaan oli vaseliinikittiä - tuon tahnan nähdessäni muistin voidelleeni sen laakerirasvalla (vaseliinilla) kymmenen vuotta sitten. Ei tainnut olla hyvä ratkaisu, vaseliini oli jäykistynyt, joten pistin ompelukoneöljyä tilalle.

Nyt soittimen pyörintänopeus rauhoittui niin, että stroboskooppia katsoessa ei näy enää niitä "taka-askelia" kuin aikaisemmin. Myöskään äänessä en ole huomannut vielä yhtään korkeuden heittoa. Homma taisi tällä kertaa onnistua?
 
Messinkipuslat ovat ns. sintteripronssia. Tehty pronssijauheesta kuumuudessa puristamalla ja on huokoinen. Sitoo öljyä. Voitelu näin: pusla sormen päähän, reikä täyteen öljyä, painetaan toisella sormella öljy"tiukkaan". Niin, että rupeaa tihkua puslan kyljen läpi. Se on siinä.
 
Back
Ylös