Dsp-avustettu bassorefleksikaiutin

maantiemies

Käyttäjä
Liittynyt
6.12.2015
Viestejä
411
Tuli luettua "audio xpress" -sivustolta artikkeli, jossa käsiteltiin bassorefleksikaiuttimen ongelmista viritystaajuuden alapuolella:
The DSP Assisted Reflex System - Squeeze More Bass from Every Reflex Design

Tässä saattaisi olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu, vaikka itsellä viritystaajuus osuukin melko alas, 30hz paikkeille. Lisäksi tuon filtterin toteuttaminen vaatii koko bassohaaran aktiivijakarin uusimista, joten leipomisessa voi tovi vierähtää. Vcad-simun pohjalta oli tarkoitus ponnistaa, joten mitään huonevasteiterointia ei ollut tulossa. :)

Onkos kukaan testannut tätä käytännössä?
 
Väänsin simussa muutamat variantit, joista yksi on alkuperäinen refleksi aktiivikorjauksella, toinen samainen refleksi lr36 @25,5hz ylipäästöllä ja kolmas artikkelia apinoivalla filtterillä.

Normaali:
normaali.png

25,5,hz lr36 ylipäästö:
lr36.png

"80/20" filtteri:
hylly subsonic.png

En tiedä meneekö tuo ihan 100% artikkelin mukaan ja voi olla että pientä viilausta teen vielä...

Kunnolliseen kuunteluun mahdollisuudet on vasta pääsiäisen aikana, joten tässä kohtaa pysytään käppyräpornossa.
 
Tässä vielä vertailua helpottamaan:

Vasteet:
vertailu vaste.png

Vertailu filtterit:
vertailu filtteri.png

Vertailu ryhmäviiveet:
vertailu gd.png
 
Katselin tuon hyllyfiltterin ohjetta ja huomasin että tekemäni hyllyfiltterin "syvyys" on turhan suuri. Filtterin vaimennuksen minimiksi mainitaan 14db ja minulla on huipusta monttuun n. 25db. Otin montusta n.8db pois ja tämä tuo pienen parannuksen ryhmäviiveeseen. Myös ulottuvuutta näyttäisi tulevan hitunen lisää ja on hiuskarvan varassa etten nosta hyllyfiltterin nimellistaajuutta. Tässä vielä vertailua normaalin, 80/20 hyllyfiltterin ja lr36 ylipäästön välillä:
filtteri vertailu 2.png

Yllä sininen on normaali, vihreä 80/20 hyllyfiltteri ja sinappi lr36 ylipäästö.
gd vertailu 2.png
(Yllä punainen on normaali, sininen 80/20 hyllyfiltteri ja vihreä lr36 ylipäästö.)
vaste vertailu 2.png
Yllä olevasta kuvasta on tarkoitus ainoastaan selvitä kuinka lähelle vasteet on saatu.

Nyt aletaan olemaan pisteessä, jossa variantit siirtyvät dsp: sisuksiin ja kuuntelua pääsisi aloittelemaan. :)
 
Ensimmäinen kuuntelutesti (musiikiksi verrattavissa olevalla tavaralla) takana ja mitään päivänselvää etua en 80/20 suotimen eduksi havainnut. Testi oli avoin ja hypyt presentsistä toiseen tapahtui kaukosäätimellä. Normaalin ja 80/20 suotimen välinen ero tuntuu olevan melko olematon. Varsinaisena yllätyksenä tuli lr36 ylipäästöllä varustetun presentin erottaminen muista. Systeemi vaati reilusti hanaa jotta edes normaalilla presentsillä sai bassokartion näkyvään liikkeeseen. Äänenvoimakkuus alkoi jo olla liikaa itselle, eikä musiikin kuuntelu ollut välttämättä enää niin nautinnollista... Voi olla että äänimateriaalissakin olisi parantamisen varaa, jos testin kannalta katsoo. Kokeilin myös generaattorilla siniaaltoa viritystaajuuden ympäristössä ja sen perusteella voisi molempia (80/20 hyllyä ja lr36 ylipäästöä) hilata aavistuksen korkeammalle taajuudelle.

Käytetty "musiikki":
Long Distance Calling: Ghost
Arcadea: Arcadea
Sleep Terror: Above Snakes
Sanguisugabogg: Tortured Whole

Tarkoitus olisi jatkaa testailuja ja varsinkin tuon ryhmäviiveen havainnointi jäi nyt kaivelemaan: Olenko puukorva vai onko musiikkini liian paskaa tälläiseen?
 
Kiitos Landolalle linkitetystä artikkelista!

Kuten tuossakin artikkelissa sivuttiin, olisi kai helpompi testata filttereiden toimintaa liikepoikkeaman näkökulmasta ensin simulaatiossa.

Ongelma on ettei parametrien perusteella laskettu vaste vastaa mitattua kovinkaan tarkasti, onko se ongelma?

Voisin laittaa laskuriin kotelon pienellä korjauksella, jotta viritys vastaisi todellisuutta ja ulostaa tämän vasteen. Ulostetun vasteen voisin viedä jakarisimuun ja verrata sitä alkuperäiseen, jonka jälkeen muovaisin sen jakarisimun (mitattua ja aktiivimuokattua) vastetta vastaavaksi. Sen jälkeen toisin nämä aktiivimuokkaukset kotelosimun puolelle, josta näkisin mm. liikepoikkeaman...

Toinen vaihtoehto olisi vain tuoda jakarisimun suodot suoraan kotelosimuun, mutta tässä vaihtoehdossa se vaste on kaukana todellisuudesta...

Kumpi olisi oikeampi tapa vai onko kumpikaan?
 
Tein nyt niin että hienosäädin koteloa ja putkia kotelosimussa, jotta viritys vastaisi mitattua mahdollisimman tarkasti. Lisäsin myös difraktiosimuloidun kappyrän vertailuun ja altistin kaiken bassohaaran aktiivisuodolle:
BMS 15C362 Six-pack.jpg
Tämän pohjalta filtterin nimellistaajuutta voisi madaltaa.
 
Monesti tämmöinen on hyödytön tavallisessa huoneessa. Huone jatkaa luonnostaan bassotoistoa alemmaksi ja varsinkin kerrostalossa basso korostuu, joten dsp:llä lanaaminen hillitsee aika paljonkin bassoelementin kuormitusta. Luukuttaja ostaa hyvän subwooferin ja asettaa kaiuttimiin ylipäästön hillitsemään elementin liikettä. Tämä on myös komponentein tehtynä parempi vahvistimelle, kuin nämä eq-piirit.
 
Monesti tämmöinen on hyödytön tavallisessa huoneessa. Huone jatkaa luonnostaan bassotoistoa alemmaksi ja varsinkin kerrostalossa basso korostuu, joten dsp:llä lanaaminen hillitsee aika paljonkin bassoelementin kuormitusta. Luukuttaja ostaa hyvän subwooferin ja asettaa kaiuttimiin ylipäästön hillitsemään elementin liikettä. Tämä on myös komponentein tehtynä parempi vahvistimelle, kuin nämä eq-piirit.

Huone ei kuitenkaan rajoita elementin liikettä viritystaajuuden alla.
Olen tehnyt elementille refleksivirityksen tarkoituksena mm. hillitä sen liikettä.
En ole eläessäni kuullut hyvin integroitua subbaria, vaan aina on ollut jotain ongelmia.
:)

En ole tosiluukuttaja, vaan olen kiinnostunut kaiutinsuunnittelusta ja asiaan liittyvistä nippelitiedoista.
Tarkoitus olisi käsitellä refleksiperiaatteen ja aktiivisuotamisen yhteispeliä, kuten otsikkokin vinkkaa.
Saa toki kertoa mielipiteensä aiheesta, mutta perustelut toivoisin liittyvän aiheeseen.

Kiitos osallistumisestasi kuitenkin. :)
 
Huone ei kuitenkaan rajoita elementin liikettä viritystaajuuden alla.
Olen tehnyt elementille refleksivirityksen tarkoituksena mm. hillitä sen liikettä.
En ole eläessäni kuullut hyvin integroitua subbaria, vaan aina on ollut jotain ongelmia.
:)

En ole tosiluukuttaja, vaan olen kiinnostunut kaiutinsuunnittelusta ja asiaan liittyvistä nippelitiedoista.
Tarkoitus olisi käsitellä refleksiperiaatteen ja aktiivisuotamisen yhteispeliä, kuten otsikkokin vinkkaa.
Saa toki kertoa mielipiteensä aiheesta, mutta perustelut toivoisin liittyvän aiheeseen.

Kiitos osallistumisestasi kuitenkin. :)
DSP:llä saa sovitettua subbarin pääkaiuttimiin todella hyvin.
 
Tarkoitus olisi jatkaa testailuja ja varsinkin tuon ryhmäviiveen havainnointi jäi nyt kaivelemaan: Olenko puukorva vai onko musiikkini liian paskaa tälläiseen?

Ei noissa juurikaan mitään alle 35hz tapahdu. Jos viritystaajuus on 30hz niin tarvitset kyllä melko erilaista matskua..
 
Ei noissa juurikaan mitään alle 35hz tapahdu. Jos viritystaajuus on 30hz niin tarvitset kyllä melko erilaista matskua..
Juu, näinhän se on...

Mietityttää silti tuo ryhmäviiveen muutoksen havaitsemisen vaikeus, sillä sen vaikutus alkaa jo paljon ylempää.
Emäntä innostui tuossa perjantai-iltana soittamaan "goa-trance" -jynkytystä äänenvoimakkuudella, jonka pystyi kuulemaan ulkoa grillin äärestä... Tuolloin käytössä oli tuo 80/20 -suodin ja saundi oli kuulemma kiitettävän "tiukka".

Mutta sitä parempaa matskua, olisiko heittää jotain vinkkiä? :)
 
Mietityttää silti tuo ryhmäviiveen muutoksen havaitsemisen vaikeus, sillä sen vaikutus alkaa jo paljon ylempää.
...
Mutta sitä parempaa matskua, olisiko heittää jotain vinkkiä? :)

Koita vaikka tuolta vartavasten tehtyjä testiraitoja:


(ja ylempään liittyvä ASR ketju jos kiinnostaa lukea)

Kyllähän huoneenkin täytyy aika dempattu olla jos haluaa tarkemmin kuulla..

Bassoraitoja yleisesti voi bongailla vaikka tuolta, lähes kaikesta löytyy taajuuskäppyrät:

 
Antimode Dualcore hoitaa homman varsin hyvin. Se vaimentaa toistosta huoneresonanssien taajuudet ja lanaa vasteen muutenkin suoraksi. Lisäksi säätö pyrkii asetamaan ryhmäviiveen mahd. tasaiseksi. Laitteessa on myös säädettävät ylipäästö- ja subsonic-suotimet.
 
Viimeksi muokattu:
Antimode Dualcore hoitaa homman varsin hyvin. Se vaimentaa toistosta huoneresonanssien taajuudet ja lanaa vasteen muutenkin suoraksi. Lisäksi säätö pyrkii asetamaan ryhmäviiveen mahd. tasaiseksi. Laitteessa on myös säädettävät ylipäästö- ja subsonic-suotimet.
Ei välttämättä osu nyt aihealueelle, mutta pakko kommentoida tätä:
Kaiuttimen ryhmäviive suunnittelupöydällä ja kaiuttimien mitatun huonevasteen ryhmäviiveen vertailu voi olla harhaan johtavaa. Oma kokemus Dualcoresta oli se tasainen vaste, mutta kärsinyt "potku". Myöskään messuilla kuultu demo firman uudemmasta laitteesta ei tarjonnut potkua alapään osalta. joissain tapauksissa on varmasti paras ensiapu, mutta ei välttämättä lopullinen ratkaisu. Muutenkaan en usko "lanaamiseen".
Koita vaikka tuolta vartavasten tehtyjä testiraitoja:


(ja ylempään liittyvä ASR ketju jos kiinnostaa lukea)

Kyllähän huoneenkin täytyy aika dempattu olla jos haluaa tarkemmin kuulla..

Bassoraitoja yleisesti voi bongailla vaikka tuolta, lähes kaikesta löytyy taajuuskäppyrät:


Tuo käytännön demo oli varsin valaiseva ja opettavainen, kiitos.
Käytännössä viiveen tuossa 100ms näytteessä havaitsi selvästi, mutta kahden muun erottaminen toisistaan ei ollut ihan "pässinlihaa".
Kuuntelin myös kuulokkeilla ja lopputulema oli likimain sama.

Tuo "80/20-hylly" on ollut käytössä nyt jo jonkin aikaa ja "potkua" on ollut jos sitä masteroinneilta on jäänyt. :)
 
Ok, pitääpä tutustua linkkeihin. "Lisäksi säätö pyrkii asettamaan ryhmäviiveen mahd. tasaiseksi" oli ihan vaan kommentti laitteen toiminnasta. Akustointi lienee paras ratkaisu akustisiin ongelmiin.
 
Viimeksi muokattu:
Se häviävä potkun ja fysiikan tunne saattaa johtua siitäkin, kun vaste lanataan liian suoraksi tai bassojen kokonaistaso on liian neutraali muuhun ääniälueeseen verrattuna. Itse kun olen paljon käyttänyt DSP:tä, niin monesti korjaimia joutuu ottamaan hiukan takaisin päin siitä suorasta vasteesta, muutoin meno käy liian kuivaksi ja lihattomaksi, vaikka basso sinänsä kivasti napsahtaisikin. Tämä säätö on myös hyvin subbari/kaiutin kohtainen, että mikä toimii.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Noin siinä just käy, jos liikaa mittareita tuijottaa. Kannattaa tappaa eniten vain niitä korostumia aiheuttavia nuotteja ja kerrannaisia. Kuuntelutila kun ei ole studio.
 
Back
Ylös