DIY virtalähde DACille? Apuva

Itse tehtyjä vehkeitähän ei saa luovuttaa toiselle toimintakuntoisena, joten jos luovuttaa niin pitää laite sitä ennen saattaa toimintakelvottomaksi. Tällöin jos joku sen saattaa uudelleen kuntoon niin vastuu on sen kuntoonsaattajan.

t. Janne
 
Janne Ahonen sanoi:
Itse tehtyjä vehkeitähän ei saa luovuttaa toiselle toimintakuntoisena, joten jos luovuttaa niin pitää laite sitä ennen saattaa toimintakelvottomaksi. Tällöin jos joku sen saattaa uudelleen kuntoon niin vastuu on sen kuntoonsaattajan.

t. Janne

Oletan ettei esimerkiksi IEC-verkkoliittimen irrotus riitä tässä mielessä saattamaan laitetta toimintakelvottomaksi.
 
Kivasti keskustelua!

Twisted pearin sarja on aika hieno, tosin se näkyy hinnassakin.

Itse asiassa tuota bi-polaarisuutta tarkoitin ekassa viestissäni enkä dual-voltagea. Ilmaisin itseni huonosti. Pladic BP kitistä siis sanotaan: "The Placid BP is a bipolar (+/-) version". Eli voiko siis tuollaista poweria käyttää myös sellaisissa laitteissa jotka eivät sitä "vaadi"? Jos Jounika jo vastasi tähän niin en vain tajunnut :)

Kiitän turvallisuusnäkökulmista mutta.... Jos tuollaisen valmiin DIY kitin siis hommaa ja kasaa sen sopivaan koteloon ohjeiden mukaan niin onko siinä oikeasti joku ongelma? Myytäväksi asti en ainakaan minä edes tätä projektia ajatellut.

Toki otetaan vastaan suosituksia hyvin reguloiduista valmiistakin 12V-16V virtalähteistä.
 
Itselleen saa tehdä, edellytyksenä riittävä tietotaito. Tällaisia laitteita ei saa luovuttaa muille, vippaskonsteineenkaan. Ja kyllä sähköalan ammattihenkilöllä on hyvät edellytykset tehdä sähköturvallisia kapistuksia, paljon paremmat, kuin "mattimeikäläisellä". Aivan turha aliarvioida 3v ammattikoulua käynyttä sähkö (jopa yli-)asentajaa, joka on vielä suorittanut pätevyys- ja sähköturvallisuustutkintoja. Kaikki riippuu, mutta kun tekee vastuuntuntoisesti. Nuissa LM 317- virtalähteissä näkyy olevan jokaisessa sama peruskytkentä. Lopulliseen iskukykyyn vaikuttaa mm. verkkomuuntaja virtakapasiteetteineen. Mikään ei estä käyttämästä kahta, erillistä verkkomuuntajaakaan. Jos on jokatapauksessa kaksi erillistä toisiokäämiä ja ne kytketään kukin omille reguille, toki yhteisellä 0- tasolla, niin hyvä. Tällainenkin kaavio löytyi.
 
ovaisanen sanoi:
Ei tunnu määräykset olevan aivan hanskassa, seuraavaksi 2p vihje. Olisi ensin syytä lukea Tukesin sivut
www.tukes.fi , siellä on kansantajuisesti kerrottu, mitä saa tehdä.

Edelle ehdotettu virtafilltterin saa asentaa vain luvan omaava asentaja, se ei ole ruuvarin ja kolvin omistavan DIY-henkilön sallittujen asennusten listalla.

Kuten on jo todettu muiden puolesta, itselleen saa rakentaa. Tietenkin kannattaa rakentaa sähköturvallisuusmääräykset täyttäen. Luuletko tosiaan, että elektroniikkatehtaassa jokaisella verkkovirtaosien liittäjällä on asentajan paperit, tai jotka alihankintafirmoissa väsää johtosarjoja? :)

Myyminen on sitten erijuttu. Kyllä toimintakuntoisenakin myynti onnistuu, itsekin niin tehnyt, ihan luvallisesti. Pitää vain lueskella ne Tukesin ja hieman muitakin sivuja ja ottaa asioista selvä, jotta osaa toimia oikein.

Maailmalla on sitten paljon kaikennäköistä virtafiltteriä ja vahvistinta (Täälläkin kuvia esiintynyt) sun muuta verkkovirtalaitetta myynnissä, mitkä ei täytä mitään turvallisuusmääräyksiä. Itse en uskaltaisi moisia kötöstyksiä edes itselleni rakentaa.
 
Joo, ja joku varmaan muistaa 1/1995 HIFI:ssä olleet HEASin verkkosuotimet, ne vasta sähköturvallisia olikin :p

t. Janne
 
MacIne sanoi:
Kivasti keskustelua!

Twisted pearin sarja on aika hieno, tosin se näkyy hinnassakin.

Itse asiassa tuota bi-polaarisuutta tarkoitin ekassa viestissäni enkä dual-voltagea. Ilmaisin itseni huonosti. Pladic BP kitistä siis sanotaan: "The Placid BP is a bipolar (+/-) version". Eli voiko siis tuollaista poweria käyttää myös sellaisissa laitteissa jotka eivät sitä "vaadi"? Jos Jounika jo vastasi tähän niin en vain tajunnut :)

Kiitän turvallisuusnäkökulmista mutta.... Jos tuollaisen valmiin DIY kitin siis hommaa ja kasaa sen sopivaan koteloon ohjeiden mukaan niin onko siinä oikeasti joku ongelma? Myytäväksi asti en ainakaan minä edes tätä projektia ajatellut.

Toki otetaan vastaan suosituksia hyvin reguloiduista valmiistakin 12V-16V virtalähteistä.

Toi Placid BP on bipolaarinen, eli periaatteessa vaatii kyllä bipolaarisen laitteenkin, eli esim. dacin analogia asteet on monesti bipolaariset ja sitten digitaalinen puoli syö yhtä linjaa (+/gnd). Tuollahan on se tavallinen Placid, missä on normaali +/gnd linja.

Samasta mestasta löytyy myös vanhemman sarjan LCDPS, millä voi ajaa kahta tasavirtaista laitetta yhtaikaa. Eli löytyy on semmonen (Low Current) Dual Power Supply. Semmosella voi esim ajaa dacin digitaalista puolta ja erillistä USB->I2S konvertteria yhtaikaa. Tietty jos laitteet eivät ole virtasyöppöjä ja toimivat samalla jännitteellä niin kyllähän sitten tuommonen yksi Placid (ei BP) riittää.

Tuoltahan löytyy myös osaluettelot, joten jos oikein tahtoo harrastaa, niin tilaa vaan noi levyt ja ostaa komponentit, toroidit ja muut kotimaasta. Tosin ei noiden osien saatavuus ole aina itsestäänselvyys, jos ei tiedä mistä etsiä. Nippu toroideja on ehkä vähän painavia kuskata maailman ympäri, tosin itse en viitsinyt niitäkään etsiä kotimaasta :).
 
Vastauksien linja on aika oletettu. Sitä vain ihmettelen, miksi vain yksi muu kyseenalaisti DIY PSU.n rakentamisen, kun ainakin minusta kysyjän perustiedot ovat aika kevyet.
Päättelin harrastajan tiedot sähköturvasta ainostaan kysymyksistä, koska koulutuksen käynyt tai aikaisemmin laitteita rakentanut ei ko asioita kysy.

Puolustajien perustelut myös aiheuttavat ihmettelyä. Mitä tekemistä tämän asian kanssa on Kiinasta tulleet halvat romut tai muut määräysten vastaiset.
Eikö tarkoitus ole rakentaa juuri määräykset täyttävä ja turvallinen, yksikään ei ole neuvonut alkeitakaan turvasta.
Kansalaisten velvollisuus on ilmoittaa viranomaisille havaitsemansa vaaralliset laitteet.

Toiseksi jos joku yritys tekee tuotantolinjalla sähkölaitteita, koko valmistusprosessi on harkittu ja mietitty myös laitteen turvan kannalta suunnittelusta varastointiin. Virhevastuun kantaa yrityksen johto , että laite täyttää kaikki tarvittavat määräykset,
ei työntekijä. Yrityksen tehtävänä on kouluttaa ja opastaa työntekijä hänen työhönsä, yritys taas sovitun mukaisesti varmistaa laadun tarkistuksilla yms.

Mitä tulee Tukesin sivun lauseeseen, on syytä ymmärtää kokonaisuus ja lukea koko ohje.Lauseessa ainakin minun lukemani mukaan mainitaan rakennussarja, ei nettiohjeiden mukaista PSU:a. Samassa ohjeessa on myös lause , että tekijän täytyy olla perehtynyt tai opastettu tehtäviin ja turvallisuusvaatimuksiin.
Tekijän siis täytyy tietää, miten laite tehdään turvalliseksi, sekä sähkö että palo ja kestää pudotusta, eikä lähetä häiriöitä sähköverkkoon tai ympäristöön.
Täällä muutamille DIY on jokamiehenoikeus ilman vastuita. Siksi esim.
minä en neuvo mitään verkkolaitteiden rakentamista, koska neuvojalla
on myös vastuu sanoistaan ja sanomatta jättämisistään.

Nykyään on kaupasta ( esim Elfa, RadioDuo ja YE) saatavilla hyviä verkkolaitteita, joissa on esim +/- 24v kiinteä ulos (virtaa riittää vaikka muutamalle DAC:lle) , se pudotetaan esim. regulaattoreilla laitteelle sopivaksi. Ensin tietysti olisi hyvä miettiä, mitä parannuksia haetaan:
Parempi häiriönsuodatus , häiriösuojaus, virrananto vai tasaisempi jännite ?


Turvakeskustelu ja 'PSU-ohjeet' ovat rekisteröidyn yhdistyksen sivulla , miten menee vastuut ry:n ja kirjoittajien kesken ?
Tähän lopuksi sopii jo kauan sitten kuultu lause, "kun vastuut realisoituu, muisti heikkenee".


Hyvää ja turvallista Joulua kaikille tasapuolisesti
 
Tuolla Twistedpearissa näyttää olevan muutakin aika mahtavaa. Esim. tossa COD dacissa on aika mahtavasti taas jätetty DACin lähdöstä kaikki filtteröinti pois ja I/V konversio ois kai sitten tarkotus tehdä jonkun paukkulankojen päässä. RF-analysaattorilla näkyis varmaan kohtuullisen kaus porinät tuosta laitteesta DC-blokki on sentää muistaa laittaa, oikein laadukkaille elkoille tehty levylle tila.

Powerista sitten. Jos jollekin IC:lle haluaa hyvän käyttösähkön niin käytännössä kannattaa joka linjalle olla oma regulaattori mahdollisimman lähellä kyseistä pinniä tai näissä "dual supply" poweroiduissa, eli suomeksi kai kaksipuoleista käyttistä syövissä laitteissa, tulisi ne regut pistää samalle levylle ja tehdä maadoitus hyvin. Näin ei pääsis rippelivirrat kytkeytymään kytkennän herkkiin osiin. Tälläisessä designissa saattakin olla sitten määrättyjä käynnistyssekvenssejä eli käyttikset pitää kytkeä tietyssä järjestyksessä välttääkseen latchupit ja muut ihmetykset. Olen itse suosinut sitä, että ferrittiä väliin jos joutuu käyttistä paljon haaroittelemaan ja riittävästi isompaa konkkaa käyttislinjoihin ja vielä 10-100n kiinni jokaiseen käyttispinniin.

Jos haluaa testauskäyttöön powerin niin kannattanee harkita jotain pientä kaksipuoleista labrapoweria. Dual käyttiksellä hinnat alkaen mallit on luokkaa 200€, mikä on aika kohtuullinen investointi ja säädettävä virtaraja pitää monet toimintasavut komponenttien sisällä.

-AL
 
TUKESin ohjeissa minusta lukee "esim." jolloin se ei minusta sulje pois netistä löytyviä ohjeita. Muutenkin nettiä tai keskustelufoorumia ei voi pitää minään luotettavana tietolähteenä jolla olisi mitään juridista pätevyyttä, löytyyhän täältä kaikenlaista pomminrakennusohjetta joista tuskin saa ketään vastuuseen.

Entäs 30x-kirjat? Niissäkin vaikka kuinka monta verkkokäyttöistä kytkentää. Mitenkäs sitten neuvot vaikka auton tai moottoripyörän jarrujen tai muun kriittisen osan korjailuun? Saako kustantajan vastuuseen jos vahinko sattuu? Tuskinpa. Ydinvoimalan SCRAM-hätäpysäytysjärjestelmän korjausohjeet? :) Varmasti ihan yhtä vaarallisia ellei vaarallisempia. Entä jos jännite on pienempi kuin 230V? 24 volttia AC mitä yleisesti pidetään turvallisena rajana riittää sekin sopivissa olosuhteissa hengenvaaraan, jos riittävän suuri kontaktipinta ja hyvä johtavuus. Entä jos joku kysyy akkukäyttöisen invertterin rakentamisesta niin mitenkäs tämä tulkitaan? Kyseessähän ei ole lainkaan verkkosähköllä toimiva laite.

Näin ollen minusta ainut järkevä lähtökohta (jos nyt ylipäätään mistään voi keskustella em. esimerkkien valossa) jos joku siis kysyy powerin rakentamisesta on se, että silloin vastataan kysymykseen, eikä oletusarvoisesti aleta kyseenalaistamaan jonkun kykyä tehdä sähköturva- tai EMC-mielessä oikeita ratkaisuja. Kysyjä lienee tehnyt jo itse ratkaisunsa.

EMC-neuvoista on kyllä kokemustakin, siinä vaiheessa kun alkaa esittämään monikerrospiirilevyä tai muuta vastaavaa rakennetta josta joutuu maksamaan rahaa niin kommentit yleensä ignoorataan aika tehokkaasti..

Jos erikseen kysytään miten tehdä laitteesta sähköturvallinen niin eri juttu.

t. Janne
 
^ Kannattaisi pysyä otsikon aiheessa.

Tukesin lause on ajalta, kun tehtiin radioamatöörilaitteita. Koska ei kuitenkaan mikään lakikaan estä harrastajia tekemästä itse laitteita, on lause jätetty sinne ohjeisiin. Siinä nimenomaan tarkoitetaan rakennussarjoja, joissa on ohjeet mukana. Kun tekemisen into ja neuvominen menee turva-ajattelun ja harkinnan edelle, kannattaisi hetken vaikka hengittää syvään.
 
Kysyjä jättää koko rojektin telakalle. Seuraava havittelemani DAC pitääkin sisällään virtalähteen joten ulkoisen powerin tarve hävisi. Sähköturvamiehet ja "ry" voivat huokaista helpotuksesta ;) Mutta kiitoksia vain vinkeistä!

Rakentelusta sen verran, että toki sähköä pitää kunnioittaa. En ainakaan itse koskaan rakentaisi mitään jollen olisi aivan varma että osaan sen kasata oikein ja turvallisesti.
 
No ei sen reguloidun powerin kasaaminen nyt mitään maisterin papereita vaadi. Järki päässä ja niin eespäin niin saa kyllä ihan toimivan pelin. Ei näiden foorumin löpinöiden takia kannata rojektia haudata ;).

Tuo mainittu 317/337 pari on reguna ok, jos meinaat tehdä omalle levylle lankojen päähän niin mitään eksoottisia superreguja ei kannata edes miettiä. Pieni rengassydänmuuntaja tupla toisioilla ei maltaita maksa ja jos on epävarma niin se kannattaakin jättää piirilevyn ulkopuolelle. Eli levylle siis ihan vaan tasasuuntaus + suotokonkat ja regut oheiskompoineen ja verkkoliitäntä muuntajaan eristää kunnolla vaikka kutistetukalla niin ei pauku sulakkeet seinästäkään.

Tämä siis jos mielit koteloida tuon laitteesi kanssa. Jos haluat poweri ihan vaan testauskäyttöön niin esim. tuossa on aika hyvä hinta-laatusuhde:

http://fi.farnell.com/caltek/psm2-5a/psu-laboratory/dp/1270465

-AL
 
Tässä faktaa TUKESin sivuilta..

Jokaiselle sähkönkäyttäjälle sallittuja korjaus- ja asennustöitä

9. Omaan käyttöön tehtävä sähkölaitteiden kokoonpano esim. elektroniikan rakennussarjasta ja tällaisen laitteen korjaaminen, jos tämä liittyy sähköalan harrastustoimintaan


http://www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/etu.html


T Jaska
 
leino_antti sanoi:
Tuolla Twistedpearissa näyttää olevan muutakin aika mahtavaa. Esim. tossa COD dacissa on aika mahtavasti taas jätetty DACin lähdöstä kaikki filtteröinti pois ja I/V konversio ois kai sitten tarkotus tehdä jonkun paukkulankojen päässä. RF-analysaattorilla näkyis varmaan kohtuullisen kaus porinät tuosta laitteesta DC-blokki on sentää muistaa laittaa, oikein laadukkaille elkoille tehty levylle tila.

Anteeksi offtopic...

Juu, aika monissa noissa TPA:n daceissa on erillinen I/V. Miksi? Koska DIY harrastajat eivät yleensä pidä kiinteistä ratkaisuista vaan tahtovat pitää mahdollisuuden käyttää haluamaansa I/V:tä. On myös ihan noiden TPA:n suunnittelijoiden tiedossa, että off-board I/V ei ole maksimaalisen hyvä asia. Ovat asiasta maininneet footumeilla. Mutta, minkäs teet kun kaikki semmosen modattavan "rungon" tahtovat, eikä kokonaan valmista tuotetta.

Tosin viimevuonna tekivät poikkeuksen, ja ekassa Buffalo 32s DACissa on integroitu I/V laadun maksimoimiseksi. Onneksi sellaisen kerkesin hankkia, koska nyt sitä ei enää saa. Laitteesta tulee tosi-DIY-harrastajille taas semmonen modulaarinen versio erillisellä I/V:llä. Tosin en tiedä, että säästävätkö silti tuon vanhan I/V:n ja suunnittelevat vaan jonkunlaisen vaihtoehtoisen oikotien erilliselle I/V:lle.

Mitä tulee paukkulankoihin, niin niitähän ei tarvitse käyttää DIY-projektissa, vaan voi käyttää kunnollista johtoa. Pitkät lattakaapelivedot ovat enemmänkin kaupallisten tuotteiden murheenkryyni.
 
Silmäilin tätä keskustelua läpi toistamiseen. Juttu polveli sähköturvallisuuteen, ja onnistuin omalta osaltani sotkeentumaan tähän. Täsmennetäänpä vielä, etten kirjoittanut kritisoidakseni. Pikemminkin hain muiden harrastajien näkökulmaa johonkin takaraivossani pyörineeseen. Minusta tee-se-itse on se kaikkein antoisin tapa harrastaa hifiä. Ihan viimeksi haluaisin nitistää kenenkään innostusta projektin aloittamiseen. Ehkäpä sähköturvallisuudelle voitaisiin omistaa erillinen säie, ellei sellaista jo ole. Radioamatööripalstoilta tosiaan löytynee jo jotain. Hyvää joulua ja lykkyä rakenteluun kaikille!
 
elviz sanoi:
Anteeksi offtopic...

Juu, aika monissa noissa TPA:n daceissa on erillinen I/V. Miksi? Koska DIY harrastajat eivät yleensä pidä kiinteistä ratkaisuista vaan tahtovat pitää mahdollisuuden käyttää haluamaansa I/V:tä. On myös ihan noiden TPA:n suunnittelijoiden tiedossa, että off-board I/V ei ole maksimaalisen hyvä asia. Ovat asiasta maininneet footumeilla. Mutta, minkäs teet kun kaikki semmosen modattavan "rungon" tahtovat, eikä kokonaan valmista tuotetta.

Tosin viimevuonna tekivät poikkeuksen, ja ekassa Buffalo 32s DACissa on integroitu I/V laadun maksimoimiseksi. Onneksi sellaisen kerkesin hankkia, koska nyt sitä ei enää saa. Laitteesta tulee tosi-DIY-harrastajille taas semmonen modulaarinen versio erillisellä I/V:llä. Tosin en tiedä, että säästävätkö silti tuon vanhan I/V:n ja suunnittelevat vaan jonkunlaisen vaihtoehtoisen oikotien erilliselle I/V:lle.

Mitä tulee paukkulankoihin, niin niitähän ei tarvitse käyttää DIY-projektissa, vaan voi käyttää kunnollista johtoa. Pitkät lattakaapelivedot ovat enemmänkin kaupallisten tuotteiden murheenkryyni.

No joo, aika huono paikka mun mielestä säästää, ei noi IC:t niin paljoo maksa ettei niitä vois laitta joka projektiin uusia. Tästä keskusteltiin joskus ja mietittiin miten tuo eri analogialohkojen välinen vertaillu pitäisi hoitaa. Tuo kannattaa tehdä niin, että ottaa sen DAC-piirin inputsignaalin sitten jonkun lattakaapelin kautta ja laittaa sen dacin oheiskompoineen samalle levylle. Toi on ihan idioottimaista pistää se filtteri ja puskuri eri levylle sen DACin kanssa. Ei siinä juuri voi selitellä jos tuollaista moskaa päästää julkisuuteen :).

-AL
 
Back
Ylös