DIY-vetomoottori...

  • Keskustelun aloittaja Ilux
  • Aloituspäivämäärä
I

Ilux

Kyseessä olisi ”moottoriyksikkö”, jolla saataisiin aikaiseksi (ainakin osin) tavanomaisemmilla monimoottoriratkaisuilla jo saavutettuja hyötyjä... tasaisempi pyörimisnopeus, suurempi vääntö (tarvittaessa), ja, edellisestä (suuremmasta väännöstä) seuraten myös moottoreiden pyörimisnopeuden suhteen olisi enemmän mahdollisuuksia löytää levysoittimen pyöritinkoneiston toiminnan kannalta ääneltään hiljaisin mahdollinen kierrosnopeus.

Moottoriyksikkö koostuisi useammasta laadukkaasta (siis hiljaisesta) moottorista. Itse kaavailin kokeiluihin sopiviksi ehdokkaiksi futaba s-148 vakioservojen moottoreita. Kyseessä on hyvälaatuinen pienoismoottori, jonka hinta varaosana (siis pelkkä moottori) on n. 5 e. Moottori on myöskin tyypiltään dc, joten vaikkapa akkukäytöllä/sormiparistoilla voisi projektissa lähteä liikkeelle - jokainen moottori saisi heti alkumetreillä jokseenkin edullisesti tarvitsemansa oman virtalähteen.

Moottorit voisivat olla ympyrän muotoisessa asetelmassa vetopyörät alaspäin, moottoreiden keskellä sijaiten itse valmistettu ”runko”, jonka reunoille moottorit kiinnitettäisiin. ”Rungon” läpi kulkisi laakeroitu akseli, jonka toisessa päässä moottoreille yhteinen välipyörä, ja toisessa päässä (ylhäällä) hihnapyörä josta ns. tavanomaisesti veto välitettäisiin levylautaseen. Kokonaisuus kiinnitettäisiin keskiosastaan; ”rungosta”, levysoittimen runkoon siis aivan kuten yksi moottori.

Niinpäniin... voisikohan tuo edellinen kaikki oikeasti toimia hyvin - vai olisiko rakenne lopulta kuitenkin liian monimutkainen?
 
Liian monimutkainen. Levysoittimessa voisi käyttää kantavana ajatuksena vähempi parempi ajatusta. Kaikki liikkuvat osat aiheuttavat häiriöitä ja värinöitä. Kyseisen mallisessa ratkaisussa tulee laakeripintoja n. kappaletta ja hiljaisetkin moottorit muuttuvat äänekkäiksi kun niitä on monta. Veikkaisin sen nostavan 3-4 desibeliä melua aina kun lisätään moottori.
Tuon mallisesta moottorista olisi etua jos moottorit onnistutaan asentamaan siten että niitten häiriövoimat kumoaisivat toisensa. Tällöin moottorien asennuslevyyn kohdistamat voimat kumoaisivat toisensa ja motti olisi värinävapaa ulospäin. Tälläinen antaisi puhtaasti pelkkää pyöritystä levylautaseen ja ainoa häirö olisi vetopyörän laakerointi mutta veikkaisin tälläisen olevan lähes mahdoton toteuttaa.
 
Rakennelman idea saattaisikin kaatua kuvailemiisi häiriövoimiin. Mutta ennenkaikkea koko järjestelmähän olisi hyvinkin pieni – ja sijaiten yhdessä etäisessä pisteessä – edelliset seikathan helpottavat lähes kaikenlaisten häiriöiden/häiriövoimienkin pois kitkemisessä. Monimutkaisempi mekaniikka ei myöskään varmaankaan miellytä ketään, mutta tasainen käyntinopeus kyllä...
 
Itse havaitsin että vetohihnan vaikutus moottorihäiriöiden johtumiseen levylautaseen on suuri. Diy laitteeni oli aluksi värinävapaa niin kauan kuin kytkin vetohihnan paikoilleen. Sillä siis ei ole suurtakaan merkitystä vaikka vetopiste on kaukana lautasesta värinöitten kannalta jos moottoriyksikkö värisee. Moottoriyksikön värinöitä voidaan kompensoida vetohihnalla mutta siinä tullaan ongelmiin pitkillä vedoilla koska löysä hihna toimii jousen tavoin ja värisee. Pyörimis nopeus siis kärsii eikä puhuta pienestä huojunnasta.
Levsoittimen moottoriyksikössä pyritään stabiiliin pyörintänopeuteen mutta veikkaisin että pieni nopeuden huojunta on sallittua ja sitä ei huomaa niin helposti mutta jos laite värisee niin stereokuva heikkenee, alapää muuttuu suttuiseksi ja toiston tarkkuus muuttuu huonoksi kauttaaltaan. Sen jo huomaa varsin helposti.

Vuosia sitten suunnittelin oheisen kuvan kaltaista levysoitinta. Jäi pelkäksi paperilla pyörittelyksi mutta ajattelin tuolloin että saisin moottorit toimimaan "päinvastoin" ja kumoamaan toistensa häiriöt. Moottorit voisi toimia mutta levylautasien pyörittely vastakkaisiin suuntiin kuulien päällä alkoi epäilyttämään. Moottoritkaan ei varmaan kumoaisi toistensa voimia kun lautasia ei pyöritetä samasta akselista...
 

Liitteet

  • pyöritys_jpeg.JPG
    pyöritys_jpeg.JPG
    10 KB · Katsottu: 218
Tuo suunnitelmissani ollut välipyörä ja akseli voisivat olla massiivisempia / tämä todennäköisesti estäisi tehokkaasti värinöiden syntymistä? Toimivalle ”moottoriyksikölle” kertyisi kylläkin tällöin kokoa väistämättä enemmän... pahimmillaan sen verran että se olisi todennäköisesti sijoitettava omalle jalustalleen. Laite ei sitten ehkä enää palvelisi tarkoitustani.
 
Häiriöt voivat lisääntyä remmin laiton jälkeen, moottorin kiinnityksiin tulee jännityksiä.
 
Eräs puolituttu on kerennyt lupautua sorvaamaan osat elokuun loppupuolella, ja uskon, että valmistuvien osien laatu olisi riittävä. Muttamutta... olisiko seuraava, pelkkiin hihnoihin pohjautuva toteutus mahdollisesti parempi: moottorit olisivat jälleen ympyräasetelmassa kuten ensimmäisessäkin ehdotuksessa. Jokaiselle moottorille oma hihnapyörä joissa kussakin kaksi hihnapaikkaa; alempaan moottorit yhdistävä lyhyt hihna, ja ylemmästä vetohihna levylautaselle; siinä kaikki. Tällöin moottoreiden ns. häiriövoimat – edelleen kumoutuisivat, mutta hihnan välityksellä, joka joustaisi tilanteessa paljon enemmän kuin välipyörä: tässä olisi varmaankin parempi vaihtoehto värinöiden eliminoimisen kannalta? Rakenne olisi myöskin hyvin pelkistetty. ( Lukuunottamatta moottorin tarvitsemaa omaa sivupöytää :D )

Hihnapyörät myös voisi valmistaa mahdollisimman massivisina, ehkäpä messingistä(?), tämäkin varmaankin vähentäisi eteenpäin kulkeutuvia värinöitä.
 
Hihnojen käyttäminen vedon välityksessä aiheuttaa ääntä elikkä aina kun laittaa hihnan pyörän yli niin meteli lisääntyy, kannattaa käyttää kapeita hihnoja. Lisäksi jos käyttää littanoita hinnoja niin vetopyörien pitää olla pompeerattuja ja linjattu jotta hihna pysyy paikoillaan. Kannattaa siis tehdä pyöreällä hihnalla ja vetopyörään hihnalle ura niin saa hihnat pysymään paikoillaan helpommin. Sitten noitten moottoreiden määrän kanssa pitää muistaa hihnan kulma vetopyörään nähden. Jos hihnan suunnanmuutos vetopyörän yli on liian pieni niin vetokitka on liian pieni ja hihna luistaa. Elikkä jos halutaan mahdollisimman löysä hihna->äänetön veto, pitää olla kulmaa jotta saadaan voima välitettyä eteenpäin.

Eräs ajatusleikki mitä pyörittelin aikoinani olisi ollut oheisen kuvan mukainen. Olisi erillinen moottoriyksikkö missä symmetrisesti asennetut moottorit pyörittää raskaita limppuja. Limppujen välissä olisi vetopyörä levylautaselle. Uskoisin että tuo olisi melko hyvä tekniikka jos rahat vain riittää tehdä rakenne. Itselle tuo olisi tullut liian kalliiksi tehdä kun pelkkien vetopyörän sorvautus maksaa 20-30 euroa kipale, limput pitäisi tasapainottaa jne.
 

Liitteet

  • Ultimate veto.JPG
    Ultimate veto.JPG
    17,4 KB · Katsottu: 95
Sain tänään moottorit – akselin pää on noin 1.5mm halkaisijaltaan, ja ”huikeat” 2.5mm pitkä. Edelliseen kun pitää saada hihnapyörä, ja siihen mahtumaan kaksi hihnapaikkaa ...tilaa säästävin ratkaisu lienisi kaksi puolipallon muotoista uraa juuri ja juuri riittävän etäälle toisistaan. Toteutus tulenee siis kuten jiteko ehdotuksessasi kuvasit. Moottoreita yhdistämään laitan ”jonkin siron kumihihnan”, ja moottoreita tulee parillinen lukumäärä. Näin voi todennäköisesti tarvittaessa asettaa moottorit yhdistävän hihnan kiertämään hihnapyöriä parillakin eri tavalla: ympäriltä, tai tähtimäisesti(edellisessä joutuu sitten kylläkin joka toisen moottorin kytkemään pyörimään ”vastakkaiseen” suuntaan, tuloshan olisi muuten täysi oikosulku). Toinen asia on moottoreiden laatu. Hinta ja koko huomioiden kuulalaakereita tuskin löytyy – ja akselienkin ollessa sironpuoleiset, uskoisin myöskin mahdollisimman löysään hihnaan - suorastaan elinehto tälle rakennelmalle? Hihnakulmien en usko loppujen lopuksi aiheuttavan mahdottoman suurta ongelmaa, sillä kitkapinta-alaa kokoonpanosta löytyy(hihnapyörien määrä). Levylautaselle tulevan hihnan voi laittaa ainakin kahden moottorin - hihnapyörän ympäriltä...

jiteko, tuo "limppu" vetomoottorisi voisi olla vähintäänkin aika vakuuttava teos valmiina. Tässä nyt toteutettavaksi aikomassani mietin myös kerran samantyylistä ratkaisua(kylläkin pienemmässä mittakaavassa) mutta päätin pitää oman versioni enenkaikkea pelkistettynä, ja pienenä; vaikkakin monimoottori ratkaisu(kokeilu) tuleekin.
 
Back
Ylös