I
Ilux
Kyseessä olisi ”moottoriyksikkö”, jolla saataisiin aikaiseksi (ainakin osin) tavanomaisemmilla monimoottoriratkaisuilla jo saavutettuja hyötyjä... tasaisempi pyörimisnopeus, suurempi vääntö (tarvittaessa), ja, edellisestä (suuremmasta väännöstä) seuraten myös moottoreiden pyörimisnopeuden suhteen olisi enemmän mahdollisuuksia löytää levysoittimen pyöritinkoneiston toiminnan kannalta ääneltään hiljaisin mahdollinen kierrosnopeus.
Moottoriyksikkö koostuisi useammasta laadukkaasta (siis hiljaisesta) moottorista. Itse kaavailin kokeiluihin sopiviksi ehdokkaiksi futaba s-148 vakioservojen moottoreita. Kyseessä on hyvälaatuinen pienoismoottori, jonka hinta varaosana (siis pelkkä moottori) on n. 5 e. Moottori on myöskin tyypiltään dc, joten vaikkapa akkukäytöllä/sormiparistoilla voisi projektissa lähteä liikkeelle - jokainen moottori saisi heti alkumetreillä jokseenkin edullisesti tarvitsemansa oman virtalähteen.
Moottorit voisivat olla ympyrän muotoisessa asetelmassa vetopyörät alaspäin, moottoreiden keskellä sijaiten itse valmistettu ”runko”, jonka reunoille moottorit kiinnitettäisiin. ”Rungon” läpi kulkisi laakeroitu akseli, jonka toisessa päässä moottoreille yhteinen välipyörä, ja toisessa päässä (ylhäällä) hihnapyörä josta ns. tavanomaisesti veto välitettäisiin levylautaseen. Kokonaisuus kiinnitettäisiin keskiosastaan; ”rungosta”, levysoittimen runkoon siis aivan kuten yksi moottori.
Niinpäniin... voisikohan tuo edellinen kaikki oikeasti toimia hyvin - vai olisiko rakenne lopulta kuitenkin liian monimutkainen?
Moottoriyksikkö koostuisi useammasta laadukkaasta (siis hiljaisesta) moottorista. Itse kaavailin kokeiluihin sopiviksi ehdokkaiksi futaba s-148 vakioservojen moottoreita. Kyseessä on hyvälaatuinen pienoismoottori, jonka hinta varaosana (siis pelkkä moottori) on n. 5 e. Moottori on myöskin tyypiltään dc, joten vaikkapa akkukäytöllä/sormiparistoilla voisi projektissa lähteä liikkeelle - jokainen moottori saisi heti alkumetreillä jokseenkin edullisesti tarvitsemansa oman virtalähteen.
Moottorit voisivat olla ympyrän muotoisessa asetelmassa vetopyörät alaspäin, moottoreiden keskellä sijaiten itse valmistettu ”runko”, jonka reunoille moottorit kiinnitettäisiin. ”Rungon” läpi kulkisi laakeroitu akseli, jonka toisessa päässä moottoreille yhteinen välipyörä, ja toisessa päässä (ylhäällä) hihnapyörä josta ns. tavanomaisesti veto välitettäisiin levylautaseen. Kokonaisuus kiinnitettäisiin keskiosastaan; ”rungosta”, levysoittimen runkoon siis aivan kuten yksi moottori.
Niinpäniin... voisikohan tuo edellinen kaikki oikeasti toimia hyvin - vai olisiko rakenne lopulta kuitenkin liian monimutkainen?