DIY monoblokit D-luokassa

No olipa siinä väkeltäminen, mutta sain kuitenkin valmiiksi. Kolme iltaa meni poratessa ja johdottaessa. Hyvin kuitenkin toimii ja sinnikkyys palkittiin. Kuulostaa jotenkin bassokkaammalta ja pehmoisemmalta näin ensikuulemalta. Liekö sitten johtuu Hypexin omista virroista vai dual mono bi-amp rakenteesta vai siitä, että nuo uudet modulit ajavat ylempää sektoria. Pirun hyvältä kuulostaa kuitenkin. Kaikki neljä modulia toimivat ok. Biasointi on hypexillä ilmeisesti aika hyvä kun ei ainakaan korvin kuultavasti bassot ja diskantit ole eri horisontaalisesti eri kohdissa bi-amppina ja mono signaalilla.

Tämmöseksi se muuttui:
071kq.jpg
 
Onko noiden powerien lähtöjen maat erillään toisistaan eli onko powerit kelluvia?

Hypex suosittaa kytkemään kaiutinjohdot suoraan moduliin. Tämä tarkoitta sitä, että jos kaksi modulia jakaa saman powerin niiden signaalimaiden välille muodostuu jännite-ero joka näkyy suoraan särönä.
Yleensä päätevahvistimien signaalimaat ja kaiutinmaa kytketään yhteiseen pisteeseen teholähteessä (tähtikytkentä) jolloin suuretkaan virrat powerin ja päätteen teholinjojen välillä ei vaikuta signaalimaahan eri kanavien tanssiessa omassa tahdissaan.

Tätä on helppo testata ajamalla toiseen kanavaan signaalia keinokuormalla ja kuuntelemalla vapaata kanavaa jonko otto on oikosuljettu esivahvistimen lähtöimpedanssia vastaavalla vastuksella.
 
Analog sanoi:
Onko noiden powerien lähtöjen maat erillään toisistaan eli onko powerit kelluvia?

Hypex suosittaa kytkemään kaiutinjohdot suoraan moduliin. Tämä tarkoitta sitä, että jos kaksi modulia jakaa saman powerin niiden signaalimaiden välille muodostuu jännite-ero joka näkyy suoraan särönä.
Yleensä päätevahvistimien signaalimaat ja kaiutinmaa kytketään yhteiseen pisteeseen teholähteessä (tähtikytkentä) jolloin suuretkaan virrat powerin ja päätteen teholinjojen välillä ei vaikuta signaalimaahan eri kanavien tanssiessa omassa tahdissaan.

Tätä on helppo testata ajamalla toiseen kanavaan signaalia keinokuormalla ja kuuntelemalla vapaata kanavaa jonko otto on oikosuljettu esivahvistimen lähtöimpedanssia vastaavalla vastuksella.

"kaiutinjohdot"? Tarkoititko powerijohtoja? Kaiutinjohdot menevät tietenkin suoraan moduliin kulkematta minkään kautta.

Powerit ovat kokonaan erillään toisistaan. Kaksi modulia jakaa saman powerin ja nämä kaksi modulia ajaa yhtä kaiutinta. Maapinnejä tuossa powerissa on vain yksi. Jos ongelmia ilmenee ja aikaa taas riittää, niin pitänee tehdä niin, että vedän molempiin moduleihin virrat suoraan powerista, eikä tuollalailla "ketjutettuna" lähemmän modulin abikoliittimien kautta. Nyt ei ainakaan heti jaksa alkaa aukomaan tuota.

Pirun hyvältä tämä kyllä kuulostaa. Diskantit ovat löytyneet kohdilleen ja saundi kuulostaa lähinnä vaan "lihakkaammalta" aikaisempaan verrattuna.

Edit: Mutta eikös tuo piiri ole loogisesti sama, vaikka nuo piuhat vetäisikin suoraan poweriin. Sama kuin bi-wire vs single wire+jumpperit. Mutta jos se 20 cm piuhaa Hypexin mielestä niin kovin vaikuttaa, niin pitäähän se muutos jossain vaiheessa tehdä. Tuolla powerissa ei ole kuin yhdet +/-/gnd pinnit.
 
No niin tuosta tulee sitten särögeneraattori kanavien kesken. Kun molemmat kortit jakaa saman powerin, niiden maat yhdistyvät powerissa mutta koska kanavien signaali musiikilla on eri näihin korteilta poweriin meneviin johtoihin syntyy erilainen jännitehäviöä joka näkyy suoraan tulosignaalin maissa eli myös tulosginaaleissa. Tällainen johtaa ihan jo tavallisissa päätteissä helposti dekadin särön nousuun. Asiaa voi kuvata myös ylikuulumisella kanavien kesken. Signaalivirheestä silti siinä on kyse.

Särö tuo kyllä elävyyttä ja särmää ääneen. Siitähän putkivahvaimissakin on kyse.
 
Niin, mä oon aina kuvitellu, että se särmä ja elävyys pitäis tulla siitä äänitteestä, ei vahvistimesta. Siksi olen yrittänyt parhaani mukaan välttää putkivahvareiden yms. särögeneraattoreiden käyttöä musiikinkuunteluun. ;)

-A
 
Analog sanoi:
No niin tuosta tulee sitten särögeneraattori kanavien kesken. Kun molemmat kortit jakaa saman powerin, niiden maat yhdistyvät powerissa mutta koska kanavien signaali musiikilla on eri näihin korteilta poweriin meneviin johtoihin syntyy erilainen jännitehäviöä joka näkyy suoraan tulosignaalin maissa eli myös tulosginaaleissa. Tällainen johtaa ihan jo tavallisissa päätteissä helposti dekadin särön nousuun. Asiaa voi kuvata myös ylikuulumisella kanavien kesken. Signaalivirheestä silti siinä on kyse.

Särö tuo kyllä elävyyttä ja särmää ääneen. Siitähän putkivahvaimissakin on kyse.

No okei....mutta kun tuolla powerilla voi ajaa kahta Hypex modulia, Hypexin, speksien ja foorumeiden mukaan. Luin yhden pitkän Diyaudio:sta, mikä koski tähtimaadoitusta Hypexin powerien kanssa ja se lähinnä koski Hypexin lineaarisia powereita, ja SMPS:n kanssa mainittiin vain, että ei ko. ohjeet eivät päde niihin. Oisko sulla antaa jotain pointteria jonnekin suuntaan, missä olet ko. informaatioon törmännyt? On se vähän outoa, jos sanotaan, että tuote toimii tietyssä ympäristössä, mutta paljastetaan muualla, että sitten kuitenkaan ei toimi.
 
Analog sanoi:
No niin tuosta tulee sitten särögeneraattori kanavien kesken. Kun molemmat kortit jakaa saman powerin, niiden maat yhdistyvät powerissa mutta koska kanavien signaali musiikilla on eri näihin korteilta poweriin meneviin johtoihin syntyy erilainen jännitehäviöä joka näkyy suoraan tulosignaalin maissa eli myös tulosginaaleissa. Tällainen johtaa ihan jo tavallisissa päätteissä helposti dekadin särön nousuun. Asiaa voi kuvata myös ylikuulumisella kanavien kesken. Signaalivirheestä silti siinä on kyse.

Särö tuo kyllä elävyyttä ja särmää ääneen. Siitähän putkivahvaimissakin on kyse.

Eikös hypexeissä ole differentiaalinen input? Jos syöttää kunnollisella balansoidulla lähdöllä signaalin, ei haittaa, vaikka maapiuhoissa virtaa hieman kulkisikin.
 
Jounika sanoi:
Eikös hypexeissä ole differentiaalinen input? Jos syöttää kunnollisella balansoidulla lähdöllä signaalin, ei haittaa, vaikka maapiuhoissa virtaa hieman kulkisikin.

Differentiaaliset ne on.
 
On diffit kyllä mikä vähän parantaa tilannetta mutta koska vahvistimet on D-luokkaisia niiden ottama virta on pulssimuotoista. Nyt riippuen korteilla olevista konkkatankeista tämä kantoaallon virta näkyy korttien maiden välillä joko pahuksen paljon tai merkittävästi. Tämä sama suurtaajuinen pulssitus näkyy näin sittten myös niille diffiasteille jotka ovat paremmissa Hypexeissä kyllä ihan hyvä audio-opareita mutta joiden takaisinkytkemätön kaistaleveys on luokkaa sata hertziä tai alle. Suurtaajuinen ottosignaali johtaa TIM säröön koska suurtaajuinen signaali yliohjaa oparin vahvistin asteet sisäisesti.

Ainoa keino auttaa olisi yhdistää eri kanavien korttien maat todella tukevasti vaikka kuparikiskolla ja huolehtia että korteilla on riittävät suodatin konkat jotta yhtään hakkuritaajuista virtaa ei pääse johtumaan tehon syöttökaapeleihin.

Jos kyse olisi analogisista päätteistä, ei olisi ongelmia hyvillä opareilla tehdyillä diffiotoilla.
 
Kestääkö tuon smps powerin perään laittaa reilua konkkapatteristoa?
Itse kortillahan tuossa on aika onneton varasto...
 
Se patteristo pitäisi pistää korttien yhteyteen jotta korttien välisissä virroissa ei olisi hakkurihäiriöitä.
 
No joo, kun D-luokkainen vahvistin kuulostaa erityisen hyvältä, niin onhan sen nyt vähintään oltava jollain tapaa rikki :).
 
^ :D Ihan samaa ajattelin kun viimeisimpiä kommentteja luin.

Jos tuon laitten vitalähteiden rakenteessa, kytkennässä tai ihan jossain muussa osassa on jonkun mielestä ilmeisiä teknisiä puutteita, niin olisi asiallista esittää myös ihan konkreettisia ratkaisuvaihtoehtoja näihin ongelmakohtiin.

Toisaalta jos elviz saisi laitettua tänne jotain skooppikuvaa siitä mitä vahvistimen lähdöstä ihan oikeasti tulee ulos, niin virtalähdespekulointi jäisi vähemmälle. Mahdollisesti nähtäisiin että onko siellä jotain korjattavaa vai ei.

D-luokkaisen rakennusprojekti on kyllä alkanut itseänikin kiinnostaa...
 
RapsuZ sanoi:
D-luokkaisen rakennusprojekti on kyllä alkanut itseänikin kiinnostaa...

Kuin myös.
6-kanavaisena. =)
Harmi vaan kun noita powereita ei ole tarpeeksi tehokkaana valmiina saatavana.
Joutuu keplottelemaan useammalla kappaleella.

EDIT.
Tuollainen 3kw poweri oli ilmestynyt hypexin kotisivuille.
http://www.hypex.nl/docs/SMPS3k_datasheet.pdf
Tosin tuossa näyttää jännite olevan turhan kova 400w moduleille.

1200w poweri löytyis 400w moduleille soppeleilla jännitteillä.

http://www.hypex.nl/docs/SMPS1200_datasheet.pdf
 
RapsuZ sanoi:
Toisaalta jos elviz saisi laitettua tänne jotain skooppikuvaa siitä mitä vahvistimen lähdöstä ihan oikeasti tulee ulos, niin virtalähdespekulointi jäisi vähemmälle. Mahdollisesti nähtäisiin että onko siellä jotain korjattavaa vai ei.

Jep. Kyllä se oma skooppikin pidä hankkia. Ei ole tällä hetkellä semmosta muuten saatavilla käyttöön. Pääseepähän silläkin saralla etenemään. Mutta, mulla kyllä olisi pari kappaletta 4ohm tehovastuksia, mikäli haluaisi testata diskanttipuolen käyttäytymistä bassopuolen ollessa kiinni keinokuormassa. Mutta korvan varassa pitäisi mennä kun ei ole skooppia, joten se on todistusaineistoksi aivan turhaa vaivannäköä.

Nyt jää kyllä vähän harmittamaan, kun mittaamatta ja kuulematta ihmisiin istutetaan epäilyksen siemen D-luokkaa kohtaan. Vähän semmosta syyllinen, kunnes toisin todistetaan meininkiä.


Tässä kuitenkin jonkunverran lisää kuunteluarvioita, kun nyt laite on on ollut jonkun aikaa käytössä:

Mitä siihen diskanttipuolen pehmeyteen tuli, niin se katosi jo ekan illan jälkeen. Nyt musa kuulostaa niin paljon kirkkaalta kuin kuuluukin, musiikin mukaan. Ässät ei sihise, paitsi ehkä jossain Madonnan tuotannossa, mikä on miksattu sellaiseksi. On myös biisejä jotka kuulostavat erityisen pehmeältä ja kuulostaa myös samalta toisella ja kolmannellakin kerralla.

Kohinataso on myös matala. Kohinan rakenne on kyllä erilainen kuin edellisen setupin aikana, mutta se on vieläkin hiljaisempi ja vakiovoimakkuuksinen. Sen kuulee juuri ja juuri noin 10 sentin päästä diskanttielementistä. Volume ei vaikuta siihen. Modulit eivät mene automaattisesti idle moodiin.

Keskialueessa on erottelua enemmän. Ne kuuluisat transientit kuuluvat selvemmin, minkä huomaa esim. sähkökitaran selvemmästä särkijän murinasta. Ei mene smearaudu sähkökitara transienttiongelman vuoksi ainakaan kuuluvasti (luulisi pahan TIM ongelman tekevän myös tätä). Mutta nyt pitää selventää, että esim. trumpetti tai huilu ei kuitenkaan särise, jottei sitä aleta epäilemään.

Mikäli bassoja kappaleessa on, niin ne kyllä kuuluvat paremmin nyt. Sanon "paremmin" siksi, että joissain kappaleissa ne ovat pehmoiset, toisissa taas tiukat, joissain matalat ja tiukat, toisissa korkeammat ja tiukat, joissain matalat ja löysät, toisissa korkeat, mutta pehmoiset ja kaikkea näiltä väliltä. Noniin, nyt ei pitäisi olla väärinkäsityksen varaa :). Ainiin, pitää vielä mainita, että bassoja ei kuulu, mikäli niitä ei ole kappaleessa, sekin toimii. Kiitos digitaalisen filterointitekniikan, voin varmistaa, että niitä bassoja ei tule läpi, eikä vahvistin vaan hukkaa niitä jonnekin.

Korkeat eivät eivät kyykkää tai säröydy basson tahtiin. Ei ainakaan niin, että kuulisin sen. Eikä matalat äänet ota vastaan mitään ylimääräistä vastaan korkeita ääniä ajavalta modulilta. Ja voin kertoa, että olen kyllä niitä nyt syynännyt. Olen mm. kokeillut niin, että soitan musiikkia missä on reilusti matalia ja sitten kesken kaiken pistän digijakarilla bassot pois päältä, en kyllä huomaa mitään eroa korkeiden äänten sävyssä tai rakenteessa.

Eli mitä kuultavasti jää jäljelle on ne reilusti omasta mielestä paremmat bassot ja jonkun verran selkeämpi keskialue. Jos nämä nyt sitten ovatkin vain säröä, niin en korjaa. Sen verran hyvältä kuulostaa. Kyseessä on modi eikä vika :).
 
Mika.T sanoi:
Kestääkö tuon smps powerin perään laittaa reilua konkkapatteristoa?
Itse kortillahan tuossa on aika onneton varasto...


Sen hakkurin lähtöjännitteen säätö lienee aika hyvin suunniteltu (kaistanleveyttä voi riittää jopa koko audiokaistalle) mikäli tekijällä on ammattitaitoa ollut. Konkkaa tarvitaan kytkentätaajuudesta riippuen lähdössä ehkä joitain kymmeniä mikrofaradeja suodattamaan kytkentätaajuinen rippeli. Konkkapariston lisääminen lähinnä sotkee säädön silmukkavahvistuksen ja pahimmillaan tekee koko powerista epästabiilin. Konkkien lisäämisestä on hyötyä korkeintaan ennen poweria lisättynä.
 
janter sanoi:
Sen hakkurin lähtöjännitteen säätö lienee aika hyvin suunniteltu (kaistanleveyttä voi riittää jopa koko audiokaistalle) mikäli tekijällä on ammattitaitoa ollut. Konkkaa tarvitaan kytkentätaajuudesta riippuen lähdössä ehkä joitain kymmeniä mikrofaradeja suodattamaan kytkentätaajuinen rippeli. Konkkapariston lisääminen lähinnä sotkee säädön silmukkavahvistuksen ja pahimmillaan tekee koko powerista epästabiilin. Konkkien lisäämisestä on hyötyä korkeintaan ennen poweria lisättynä.

Eipä sinne ensiöpuolellekkaan kannata lisätä. Hypex kun ei ole viitsinyt tehokertoimen korjausta rakentaa powereihinsa, joten jos konkkaa lisää, entistäkin terävempää piikkivirtaa ottaa.
 
Skoopilla ei pysty näkemään kovin pieniä häiriöitä ja asia pitää suhteuttaa tulosignaalin resoluutioon.

Minä mielestäni ehdotin jo ratkaisuakin. Jos RapsuZ lukisi vähän tarkemmin.

Toisaalta jos ei ole tarkoitus puristaa vahvistimista täyttä laatua pihalle niin asia on ok mutta sitten olisi helpompaa ostaa AV-vahvistin tms.

Oikeasti hyvän vahvistimen toteuttamisessa pitää miettiä myös langoitusta ja maalenkkejä. Tässä juuri on kyse silmukasta joka muodostuu tulojohtojen ja powerin kautta. Varsin mitättömiltä tuntuvat asiat vaikuttavat säröön. Esmes perinteisessä päätteessä takaisinkytkennän ottaminen yhden sentin verran erikohdasta samasta usean millin leveyisestä foliosta saattaa kasvattaa särön kymmenkertaiseksi. Mikä sitten on sentin mittaisen 3-4mm leveän folion impedanssi tai yliloleva jännite? ei ainakaan ole mitattavissa yleismittarilla skoopista puhumattakaan. Ainoa tapa mitata säröä on särömittari.

Jos ääni on omasta mielestä riittävä niin sitten asia on kunnossa.
 
Back
Ylös