Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko
?? Ei olisi ensimmäinen kerta, kun kaupalliseen kaiuttimeen on tahallaan laitettu "ideaalista" poikkeava taajuusvaste, jotta kaiutin kuulostaisi muhkealta/tarkalta/ilmavalta mitä milloinkin halutaan. Saman valmistajan mallisarjassa esim. bassoelementtien määrän kasvaessa yleensä myös keskibasson tasoa on nostettu yli optimin.
LS50 on herättänyt paljon keskustelua eli lähinnä arvostelua tuosta "kirkkaudesta" ja basso ulottuvuuden puutteesta sekä basson säröttämisesta. Pitää myös muistaa, että sen esikuva ns. BBC-monitori LS3/5A oli tarkoitettu lähetysautojen ja uutisstudioiden äänitysmonitoriksi, siksi sen yläkeskialue tehtiin liian voimakkaaksi, jotta se paljastaisi äänityksen virheet paremmin esim. ässien sihahtelun ja tietyt radiotekniikan ongelmat esim. kantoaallon kerrannaisten läpikuulumisen.
http://www.harbeth.co.uk/uk/index.php?section=aboutus&page=harbethhistory&pageno=0
ja Wikissä
https://en.wikipedia.org/wiki/LS3/5A
"
Signature sound
Typical of sealed-box speakers of similar size, the 3/5A has little or no low bass, but the design reinforced its lower register by a boost at around 160 Hz, giving the subjective impression that the speaker is more bass-rich.[7][10][15] It has a gently rising frequency response above 5kHz,[14]
leading reviewers to notice the sound being a little bright at the treble registers, or that the speakers "reproduce the high-end roughness of solid-state amplifiers mercilessly" thus suggested partnering with valve amplification would be advantageous.[16][17][18] A slight nasal quality in the midrange has also been noted in the earlier versions.[3][10][18] The accuracy and stability of its stereo imaging and its clean midrange reproduction are also appreciated qualities.[10][17] J. Gordon Holt suggests that the quality was "comparable to that from Quad Electrostatics, at far lower cost and with added bonuses of slightly smoother high end, better stereo imaging, a broader listening area".[18] John Atkinson suggests in Stereophile that the LS3/5A is ideally suited to the reproduction of program having a limited dynamic-range requirement, for example chamber music;[16] he said that the LS3/5A "has never boogied and never will; it's just too polite ever to cut the mustard on rock, or even straightahead jazz".[19]"