DIY koaksiaalikaiuttimet

punssi sanoi:
Näinpä.Suoto (vai pitäisikö puhua ennemminkin tasauksesta? ) saa joskus aika tarpeetontakin kritiikkiä osakseen johtuen.Sanotaan sen nitistävän äänen mikä pitää paikkansakin jossain määrin. Kuitenkin olen huomannut että vika on monesti ennakko-odotuksissa,ehdottomassa ei suoto politiikassa ja konstruktiossa.

Jep. Ja useammin kuin kerran olen joutunut ottamaan kantaa siihen, että asiakkaani on "erittäin huolissaan" herkkyyden laskemisesta, elämysvajaudesta, milloin mistäkin kun suotimista puhutaan. Osaltaan ovat toki tosiasioitakin nämä... ns. "normi baffle step -suodin" pudottaa keskimäärin ~2-3dB herkkyyttä, mutta monissa 8" laajakaistoissa sitä on jokatapauksessa +90dB, joten en olisi siitä vielä mahdottoman huolissani.

Itse soittelen omilla laitoksillani pääsääntöisesti ilman suotoja (riippuu toki kaiuttimista) mutta tämä johtuu etupäässä muusta kalustosta, jolle hiukan "rääkyvä" keskialue oikeastaan sopii melko hyvin. Voi tietysti aiheellisesti kysyä, mikä tuossa muussa kalustossa mättää, kun pitää rääkyjien kanssa sovitella yhteen... ;)

-Mika
 
punssi sanoi:
Nuo kaikki edellämainitut seikat ja syyt löytyy myös siitä threadistä johon niitä kirjoittelin.

Koitin penkoa ko. juttua, mutta heikolla menestyksellä. Antaisitko suuntaviitan?
 
Ei sille omaa threadiä vaan koko juttu on levällään kun jokisen antin eväät teeseitse kuulumiset osiossa. Koskaan tuosta ei ole tehty "numeroa". Pelkkä kokeilu.
Tuossa kohden ketjua...
https://foorumi.hifiharrastajat.org/showthread.php?40226
Löytyipä mittauskin koneesta:
KOKSUkeksiss.gif
 
Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko

Vähän taas liukuu ohi aiheesta, mutta liukukoon. Käytännössä suuntaavuuden epätasaisuus ei ole ongelma jos sillä ei ole vaikutusta tehovasteeseen, ja epätasainen taso(=suunta) on kokonaisuutena riittävän suuntaava tai akustoitu suhteessa epätasaisuuksiin. Tyypillisesti tarkoitetaan pystytasoa, joka on helppo hoitaa akustoinnilla. Jos katon ja lattian akustointi ei onnistu tai keilaa halutaan edelleen madaltaa, on suht helppoa pelata säteilijöiden pituuksilla, moniteisten jaoilla ja bi-radiaaleilla tms. torvilla.
Koksut ovat tuossa mielessä mutkattomampia niin suunnitella kuin kuunnella, mutta niidenkin on ylitettävä kuuntelijan vaatimukset nyansseineen sekä pärjättävä (sisustusmajurin asettamien) akustointi- ja sijoittelumahdollisuuksien reunaehdoilla. Edellinen sisältää riittävän kokonaissuuntaavuuden suhteessa akustiikkaan. Mun skoret menee vielä niin ettei yksikään koksun tai vastaavan sisältävä kokonaisuus taida yltää ainakaan top-5:een. Tuo ei tarkoita etteikö moinen olisi mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko

Ei riittävää tarkkuutta ja tereokuvaa.

Tämä on lähinnä Kefin uuden - disua diffusoivan koksumallin ominaisuus, josta voi joko tykätä tai sitten ei. Ihan tavis MT on helposti tarkempi vastaavassa akustiikassa ja sijoitteluilla.
 
Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko

Onko esim nää perinteiset seas koksut näiltä osin parempia . Siis tarkkuus ja stereokuva. Jos vaikka koittais joskus isona resistanssia niille. Juhazillakin vissiin on jotkut koksit?
 
Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko

Sori että 45/3-ketju menee nyt täysin kuralle.
Minen ainakaan ole verrannut vierekkäin mihinkään. Eli samantien paljastan edellisen kommenttini perustuneen vain valistumattomaan arvaukseen että Bladen ja LS50:n olisi pitänyt kuulostaa niissä oloissa asteen tarkemmalta ja jäsentyneemmältä. Uusi Kef vs. Seas -kokemukset ovat ajallisesti turhan kaukana toisistaan, joten Seasia en liiemmälti haluaisi kommentoida. On ollut ihan sujuvasti kuunneltava esim. Gradient 5.0:ssa.
Mun valinta saattaisi kuitenkin olla Kef, jolle selkeys hoidetaan akustoinnilla ja lisäkaistoilla keski-keskialueelle asti.
 
Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko

Alkoi rönsyilee niin kivasti että mulla ainaki tekee mieli koksu(j)a

np. evil stöö & koksu koo - älä duunaa mitään pashaa
 
Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko

Jos aiheen juontuminen sivuraiteille jotakuta ahdistaa , voi kait pätkän siirtää erilleen. Pahoittelen muutenkin. Minulla ei ole kyselyikä, mutta tyydyn kyselyyn koska itselläni ei ole mitään annettavaa muuten tälle voorumille. Kun ei täällä viitsi vituixmenneitä prokkiksiakaan esitellä. Ja ne ei tule loppumaan. Lupaan esitelle jos jotkut soi muuten kuin keskinkertaisesti.

Itse kuuntelin ls50 lähespaikallisessa hifiliikkeessä etäisyyttä noin 2-2,5 erillaisilla kolmioilla ja metrin tai yli irti seinästä. Ja kaiutin on varmasti referenssi hinnaltaan monella ja monilta osin. Mutta uskomus jäi ettei niistä tarkkuutta enempää saa. Yläpäätä sais ekuttamalla himpun lisää. Enkä haluakaan mitään kef vs seas paremmuus järjestystä. Halusin vain tietää saako niistä tarkkaa ääntä. Siis seaseista.
 
Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko

Koksussa on potentiaalia, monitienkajarin yksi perimmäisistä lähtökohdista on pyrkiä integroimaan usempi kaista toistamaan ääntä kuin yksi elementti. Koksun voi tehdä niin monella tapaa perinteisen kahden elementin (joista toinen toimii värisevänä aallonohjaimena/torvena) koksupökäleen lisäksi. Jos koksun tekee synergy-tyylisesti, niin jakoalueen säteilykuviot menee automaattisesti kohalleen ja elukoille saa hyvän aikakoherenssin. Elementeistä saa teoriassa niin hyvin integroituneet ettei niitä voi erottaa edes mittauksin mihinkään kulmaan kahdeksi eri elementiksi. Nested horn -tyylinen koksu on kanssa mielenkiintoinen konsepti, tosin siinä edellä mainitut asiat ei ole niin hyvin hanskassa mutta toisaalta torvet voi tehdä vapaammin kunkin kaistan ehdoilla. Disu keskellä ja joku bassomatriisi sen ympärillä olisi kanssa hauska kuulla, joka olisi tavallaan pelkästään suorilla säteilijöillä (suoralta levyltä ponnistavilla) tehty koksuemulaatio. Disuelementin vois kiinnittää myös ison bassokartion eteen Geithain-tyylisesti.

Pääasia, että säteilijästä saadaan hyvin looginen ja ettei sen kaistoja voi oikeastaan erottaa toisistaan ainakaan korvalla kuunnellen. Tuo ominaisuus voi alkaa ärsyttää sen jälkeen kuun kuuntelee pidempään yksitieltä kuulostavampia systeemejä.
 
Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko

...monitienkajarin yksi perimmäisistä lähtökohdista on pyrkiä integroimaan usempi kaista toistamaan ääntä kuin yksi elementti.

Juu ja ei. Äänen tulosuunnan vaihtelu taajuuden mukaan on täysin luonnollinen ilmiö sekä livenä että stereosysteemissä, vaikka säteilijä olisi koaksiaalinen, joten en ainakaan itse ole herkkä takertumaan liiaksi samankeskeisyyden tai pistemäisyyden ismiin. On tapaus- ja henkilökohtaista ollaanko ismiin pyrkiessä saatu aikaan lisäarvoa vai pelkästään erilainen kompromissi, jossa häiritsevyydet ovat vaihtaneet muotoaan. En tietenkään lähtisi tahallisesti hajottamaan säteilijäryhmiä.
 
Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko

On Juhazilla SEASin koksut - AW-7 kaiuttimissa joita on kolme alakerran "leffateatterissa" etusina. suht samojahan on Gradient Revossa ja AW sekä Forvoice kajareissa mm. Toiset tykkää niistä, toiset ei. Eri versioitakin on ja varsinkin erilaisia jakasuotoratkaisuja. En pysty vertaamaan KEFeihin.
KEF LS50 ylistetään monesti, mitä en ymmärrä, koska kaiutin on pieni lähimonitori joka on tarkoitettu subitettavaksi ja lisäksi sen mittaustulokset ei ole ihmeelliset. Stereokuva sillä varmasti on keskimääräistä parempi kun on 5dB korostusta yli 1kHz etuvasteessa ja köykäiset passot.
http://www.stereophile.com/content/...-loudspeaker-measurements#KxQd2gorZItAPx5w.97
http://www.soundstage.com/index.php...&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153
1212KEF50fig6.jpg
 
Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko

KEF LS50 ylistetään monesti, mitä en ymmärrä, koska kaiutin on pieni lähimonitori joka on tarkoitettu subitettavaksi ja lisäksi sen mittaustulokset ei ole ihmeelliset. Stereokuva sillä varmasti on keskimääräistä parempi kun on 5dB korostusta yli 1kHz etuvasteessa ja köykäiset passot.

:D Tulkinnassa on nyt hiukan hyökkäävyyttä ja ohiammuntaa, vaikken kiellä ettenkö olisi havainnut hiukan epäilyttävää Kefin labramikin kalibroinnin suunnalla. Kajarit saadaan kuitenkin toimimaan paremmin mitä perusmittausten valossa näyttää. Hiukan harmi kun nuo journaalien mittaukset ovat niin suppeita.
 
Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko

^Juu näyttää vaste paljon tasaisemmalta KEFin omassa LS50 White paperissa http://www.kefamerica.com/july12/LS50 White Paper.pdf
Ovat kyllä saareen R sarjalaiset tosi hyvään kuosiin mittausten valossa http://www.stereophile.com/content/kef-r700-loudspeaker-measurements#fq9HOsIbRMoLvH5t.97
-
Olen melkoisen varma, että ennen tuotejulistusta LS50 vastetta on muutettu kuulostamaan kirkkaammalta + tarkemmalta - monitorimaiselta. Markkinointi ja ehkä ennakkokuuntelujen mukaan. Olisihan se kummallista, jos "monitori" kuulostaisi samalta kuin "normaalit" kotikaiuttimet >:)
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko

Olen melkoisen varma, että ennen tuotejulistusta LS50 vastetta on muutettu kuulostamaan kirkkaammalta + tarkemmalta - monitorimaiselta. Markkinointi ja ehkä ennakkokuuntelujen mukaan. Olisihan se kummallista, jos "monitori" kuulostaisi samalta kuin "normaalit" kotikaiuttimet >:)

En tajua mitä tarkoitat.
 
Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko

LS50 olis yks vihonviimesistä kajareista, joita kelpuuttaisin, jonkunlaista modulaatiosäröä tuottaa varsin paljon. Täyteen ahdettu matsku meni lähikenttäillessä todella aikaisin puuroksi. Ei imo mitään järkeä tehdä niin vähän runtua kestäviä kajareita, saman kokoset perus 2-tiet on 10-20dB edellä ja ei niilläkään kapasiteetilla juhlita. Veikkaan ettei LS50:n kartio saa ottaa juurikaan fjonkaa jos haluaa puuroutumatonta toistoa vai liekkö ao. elementti muutenkin lähinnä keskiääni ilman sanottavaa xmaxia, eli puuroutuu senkin takia kun lineaarinen loppuu.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko

En tajua mitä tarkoitat.
?? Ei olisi ensimmäinen kerta, kun kaupalliseen kaiuttimeen on tahallaan laitettu "ideaalista" poikkeava taajuusvaste, jotta kaiutin kuulostaisi muhkealta/tarkalta/ilmavalta mitä milloinkin halutaan. Saman valmistajan mallisarjassa esim. bassoelementtien määrän kasvaessa yleensä myös keskibasson tasoa on nostettu yli optimin.
LS50 on herättänyt paljon keskustelua eli lähinnä arvostelua tuosta "kirkkaudesta" ja basso ulottuvuuden puutteesta sekä basson säröttämisesta. Pitää myös muistaa, että sen esikuva ns. BBC-monitori LS3/5A oli tarkoitettu lähetysautojen ja uutisstudioiden äänitysmonitoriksi, siksi sen yläkeskialue tehtiin liian voimakkaaksi, jotta se paljastaisi äänityksen virheet paremmin esim. ässien sihahtelun ja tietyt radiotekniikan ongelmat esim. kantoaallon kerrannaisten läpikuulumisen. http://www.harbeth.co.uk/uk/index.php?section=aboutus&page=harbethhistory&pageno=0
ja Wikissä https://en.wikipedia.org/wiki/LS3/5A
"Signature sound
Typical of sealed-box speakers of similar size, the 3/5A has little or no low bass, but the design reinforced its lower register by a boost at around 160 Hz, giving the subjective impression that the speaker is more bass-rich.[7][10][15] It has a gently rising frequency response above 5kHz,[14] leading reviewers to notice the sound being a little bright at the treble registers, or that the speakers "reproduce the high-end roughness of solid-state amplifiers mercilessly" thus suggested partnering with valve amplification would be advantageous.[16][17][18] A slight nasal quality in the midrange has also been noted in the earlier versions.[3][10][18] The accuracy and stability of its stereo imaging and its clean midrange reproduction are also appreciated qualities.[10][17] J. Gordon Holt suggests that the quality was "comparable to that from Quad Electrostatics, at far lower cost and with added bonuses of slightly smoother high end, better stereo imaging, a broader listening area".[18] John Atkinson suggests in Stereophile that the LS3/5A is ideally suited to the reproduction of program having a limited dynamic-range requirement, for example chamber music;[16] he said that the LS3/5A "has never boogied and never will; it's just too polite ever to cut the mustard on rock, or even straightahead jazz".[19]"
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko

LS50 on herättänyt paljon keskustelua eli lähinnä arvostelua tuosta "kirkkaudesta" ja basso ulottuvuuden puutteesta sekä basson säröttämisesta. Pitää myös muistaa, että sen esikuva ns. BBC-monitori LS3/5A oli tarkoitettu lähetysautojen ja uutisstudioiden äänitysmonitoriksi, siksi sen yläkeskialue tehtiin liian voimakkaaksi, jotta se paljastaisi äänityksen virheet paremmin esim. ässien sihahtelun ja tietyt radiotekniikan ongelmat esim. kantoaallon kerrannaisten läpikuulumisen.

Mun tajuntaa varmaan häiritsee että kuulemani LS50 kattauksessa ei ollut mitään ylimäärästä kirkkautta, selkeää yläkeskialueen korostumaa eikä basson vähyyttä. Eli tiedän ettei noita ole jos setittäjä niin haluaa tai onnistuu muuten. Eikä LS50 ole ensimmäinen eikä ehkä viimeinen Kef jossa yläkeskialue..aladiskantti on lievästi pinnalla lähinnä etuvasteessa. Sama löytyy myös edellisestä Reference-sarjasta ja joistakin R-sarjalaisista, joten ominaisuus ei näytä liittyvän erityisesti LS50:een eikä LS3/5A:han. Yläpäässä sama juttu; UniQ elementti ei ole Kefin tasapainottamana kirkas eikä myöskään ylikirkas. Jos yläpäässä on jotain erilaista vrt tavis, niin se on etuvasteen(/kuunteluikkunan keskiarvon) ja tehovasteen tavallista pienempi ero johtuen disun diffusoinnista. Tuosta voisi jopa vetää johtopäätökset että journalistien verrokit ovat olleet tumppuja.
 
Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko

Jatketaan nyt offtopicia sen verran, etten itsekään ole missään kuullut LS50:sta kirkasta tai ylikirkasta ääntä. Ja bassoiltaan riitti täyttämään kohtuu ison messutilan. Suuntaimellisten, niin koksien kuin pelkkien suuntainten osalta tosiaan etuvaste ei kerro samoja asioita, joita voisi olettaa esim. tavan 1" domen etuvasteen kertovan. Tästä syystä suosin itse julkaista etuvasteen lisäksi tehovasteen, suuntaavuusindeksin sekä suuntaavuuskuvaajan tekeleistäni. Toki helppoa, kun VituixCAD tekee sen automaattisesti.
 
Vs: Hifi 45/3 jakosuodin ja koko

... Tuosta voisi jopa vetää johtopäätökset että journalistien verrokit ovat olleet tumppuja.
Hyvinkin voi olla. Monet perinteisesti arvostetut kaiuttimet ovat aivan yläpäässään ja yläkeski/aladiskantissa suuntaavampia. Monet suomalaiset ovat jo tottuneet tasaisempaan tehovasteeseen ja disusuuntaimiin. Kotimaisena poikkeuksena tulee lähinnä mieleen Penaudion tuotteet.
Omat kommenttini perustuvat siis lukemiini arvosteluihin ja nettikeskusteluihin sekä julkaistuihin edellä linkkaamiini mittauksiin (etuvaste, sivuvasteet raakana ja normalisoituna, särö, huonevaste jne.) Kuuntelukokemusta ei ole laisinkaan, tämähän oli vain pohdiskelua ja arvailua.
 
Back
Ylös