DIY DSP-filtteri

Ikävä kyllä taitaa olla niin että suurimmat akustiset puutteet pönttökaiuttimissa ovat sellaisia joihin ei DSP pure, kuten resonanssit, epäkurantti suuntaavuus ja (ilman)epälineaarisuus. DSP:n huono maine epäilemättä juontaa juurensa lupauksista joilla kuviteltiin, että aivan kuraelementeistä saa muutamalla hullulla laskutoimituksella huippuhifiä; tämähän ei mitenkään voi toimia.

Sen takia mietiskelin tuota josko sillä voisi toteuttaa rakenteita joita ei analogisesti pysty järkevästi toteuttamaan. Näköjään joku oli suunnilleen tehnyt jotain sellaista jota mietiskelin, ehkei se sitten ole kokonaan vailla todellisuuspohjaa. Sääli vain että simulointiohjelmat eivät oikein tunnu sallivan vapaamuotoisia akustisia rakenteita, tai edes FIR-digitaalifilttereitä. Ainut taitaa olla Maple/Mathematica/Matlab-akseli, jotka eivät tee sen enempää approksimaatioita kuin itse uskaltaa laittaa. Ongelma tosin on se että laskukoneen kampi menee aika raskaaksi jos ihan kaikkea haluaa laskea. Kaiutinsimulointiohjelmien ongelmana kun on se että niiden matematiikkaa ja käytettyjä approksimaatioita ei välttämättä ole dokumentoitu kovinkaan hyvin, niin ei voi tietää mihin asti tuloksiin uskaltaa luottaa.

Tuossa tulikin yksi syy miksei ole tullut harrastettua juurikaan kaiutinrakentelua; en ole pystynyt kehittämään omaan makuun riittävän robustia matemaattista perustelua miksi joku rakenne toimisi hyvin, ennen kuin lastu alkaa lentää niin matemaattinen tausta olisi oltava jo melko vahva, sen verran työlästä/kallista hommaa rakentaa prototyyppi.

t. Janne
 
Back
Ylös