Dirac

Ainakin oheisessa puhutaan subbareiden kalibroinnista yhdessä, mikä käy omaan järkeen.

Toki kysymys alimpien bassojen stereofonisuudesta on mielenkiintoinen. Vastaan on tullut myös sellainen väite, että ihminen kykenee aistimaan ylimenevän bassorintaman suunnan ja tämän idean esittäjä ehdotti stereosubbareita kuuntelijan molemmille puolille (tämä taisi olla lähinnä klassisen musiikin konserttitaltiointien yhteydessä). Toisaalta joitain poikkeuksia lukuunottamatta mikrofonimatriisit ovat hyvin lähellä toisiaan, joten kanavien välinen vaihe-ero bassotaajuuksilla jää hyvin pieneksi.
 
Missä tahansa tilanteessa subbari(t) ja kaiuttimet kannattaa yrittää ihan manuaalisesti/REW:n avulla naittaa mahdollisimman hyväksi ennen Diracia. Kaikki käyttäjän tekemät asetukset (myös PEQ) on voimassa Dirac-mittauksessa. Ohjeissakin kehotetaan käyttämään karkeaa EQ:ta (rewin narrow täppä pois) alimmille bassoille ja myös tekemään itse viivesäädöt subbarin/kaiuttimien kesken.

Olisihan se aika kova juttu jos tuohon joskus tulisi 2.1 mittaus :rolleyes:
 
Mitenkäs sitten pääkajarit? Onko jokin nyrkkisääntö taajuuden osalta missä olisi syytä tarkastella molempia kajareita yhdessä? Vai onko fiksumpaa säätää ne erikseen ja jättää huomiotta yhteinen vaste?

Itsehän tarkastelen ja säädän aina pääkajarit yhdessä 200-300Hz alaspäin. Siitä ylös erikseen. Mittauksia toki erikseen ja yhdessä.

Dirac edelleen siis säätää erikseen ja ei huomioi yhteistä vastetta.
 
Ohessa keskiarvomittaus ja ryhmäviivemittaus kuvat raadin toiveesta. Keskarvovektori 2 kuvaa ekan mittauksen vasemma ja oikean kanavan keskiarvoa. Uusi mittaus (samoista asetuksista), mikki hieman eri kohdassa, näkyy vasemman ja oikean kanavan mittaus sekä summa mittaus sekä keskiarvovektori 1.

Ts. eroa on. Pitänee luottaa siis vain noihin kanavakohtaisiin mittauksiin ja niiden kesiarvoihin.

36_NadDiracKeskiarvo.jpg

36_NadDiracKeskiarvoGD.jpg
 
Missä tahansa tilanteessa subbari(t) ja kaiuttimet kannattaa yrittää ihan manuaalisesti/REW:n avulla naittaa mahdollisimman hyväksi ennen Diracia. Kaikki käyttäjän tekemät asetukset (myös PEQ) on voimassa Dirac-mittauksessa. Ohjeissakin kehotetaan käyttämään karkeaa EQ:ta (rewin narrow täppä pois) alimmille bassoille ja myös tekemään itse viivesäädöt subbarin/kaiuttimien kesken.

Olisihan se aika kova juttu jos tuohon joskus tulisi 2.1 mittaus :rolleyes:
No itellä just 2.1-setti ja REW mittaus siittä. Mielestäni fiksua korjata kanavat erikseen ja sitten muulla välineellä tarkistus. Ja tietty korva paras tarkistaa se mikä mittarilla myös havaittavissa. Musasta sen verran ettei sitten rankempikaan heavy metal enää riivi korvia ja väsymys tuu niin äkkiä Manneilla, kun aiemmin tällä omalla säädöllä. Ohessa vielä vesiputouskäppyrää tuosta keskiarvovektorista yks. Kuitenkin joku sitä täällä vielä pyytää:giggle: Taajuusalue siis laskee käsittääksen suht oikeaoppisesti.36_NadDiracVesiputous.jpg
 
Dirac kyllä korjaa hyvin kaiuttimenkin virheitä ja tekee kaiuttimesta kuin kaiuttimesta nätisti soivan. Jos siis uskaltaa korjata koko kaistan. Toisaalta jo valmiiksi hyvin soivalla kaiuttimella ero on pienempi. Eniten eroa on itsellä tullut vastaan noilla edullisilla Monacor dipoleilla, joiden toisto on itsessään vähän honottava. Dirac kyllä huomaa tämän. Lintoneilla ero on aika pieni, kuitenkin napakampi ja myös keskialueesta tulee himpun lämpöisempi. Ehkä Lintoneissa on itsessään hiukan kova keskialue, mutta kovuus on alemmalla keskialueella, joten mitenkään kylmä tai riipivä toisto ei ole.

Koko kaistan korjauksessa on mun korvaan silti jokin sivuoire... ehkä jotenkin supistaa tilatoistoa tai tekee tilan jotenkin teennäiseksi ja kuolleeksi. Syy voi tosin olla siinäkin, että olen tottunut kerrostalossa eläväiseen äänikuvaan.
 
Käytössä on NAD T778 -vahvistin. Olen käyttänyt Dirac Live -kalibrointia viimeksi puolitoista vuotta sitten. Nyt tuli tarvetta kalibroida uusiksi. Aiemmin tein homman läppärillä, mutta nyt ei ollut läppäriä käytettävissä, joten kokeilin kännykkäsovelluksella. Ziljoonan mittauksen jälkeen kännykkäappi piirsi korjatun käyrän, mutta sitten ruudulle tuli teksti:
Invalid argument
Restarting the application may be necessary

Ruudulla on myös Back-painike, mutta se ei tee mitään. Kun sovelluksen sulkee ja käynnistää uudestaan, niin se kysyy, että jatketaanko edellistä sessiota. Sen kun valitsee, niin kohta sama virhe läjähtää näkyville.

Mitäs nyt? Ehkä kokeilen huomenna vähemmillä mittauspisteillä, sillä ei huvita enää käyttää puolta tuntia mahdolliseen epäonnistuneeseen kokeiluun...
 
Päätin vaihteeksi tehdä Dirac korjailua Prosessor ja iMacilla. Muuten tuntuis toimivan, mutta heräsi kysymys volumen tasosta. Dirac käyttöpaneelissa on volumen tasonsäätö, jota säätämällä saadaan maksimitaso, millä musiikki soi. Siinä on myös punaiset varoitusvalot, jos volume liian korkea. Voiko taso olla siis liian korkea? Musiikilla en kuitenkaan ole saanut ääntä säröytymään.

Volumen pitäisi olla lähtökohtaisesti lähteellä täysillä ja etusessa sitten hienosäätö. Sanotaan ettei volumeen kannata koskea varsinkaan digitaalisella musiikilla, sillä dynamiikka laskee, josta voi seurata että esim. nylansit vaimenee ja transienttitoisto huononee. Mikä olisi oikea tapa toimia tässä asiassa?
 
Ohessa REW RTA mittailua vaaleanpunaisella kohinalla ja Dirac Live Prosessor korjailua. Vihreä ja sininen on Dirac korjailun jäljiltä otettu kohinamittaus käyttäen verkkosoittimelta löytyvää The Sheffield "My Disk" raitaa. Punainen bypass ja vaaleanpunainen bypass REWin oma taajuuspyyhkäisy. Diskanttipäässä aavistuksen omaista eroa, mut kohinalla laskee vähemmän. Midialueella eniten äänellistä eroa. Keskarina mid-basson leikkaustaajuutta aavistuksen nostettu piikin kohdalle 670 hz ja se näkyy vaaleanpunaisessa käppyrässä. Ääni siitä kohtaa rauhallisempi nyt. Pehmennys 1/6 että käppyrät erottuis paremmin toisistaan.

36_RTApinknoice.jpg
 
Osaisko joku sanoo, voiko tätä Dirac Live Prosessor softaa käyttää ja asentaa useammalle koneelle niin, mutta käyttö eri aikaan? Toisinsanoen jos päättäisin softan käyttää jatkaa toisella koneella, niin sen käyttö ei sitten onnistukaan.

Softan tiedoissa oli, että yhden koneen käyttöoikeus, mitä tuo sitten ikinä tarkoittaa..
 
^Otin demoversion testiin uusilla tunnuksilla vanhassa koneessa, käyttöönotto ei onnistunut. Ohjasi tilaussivulle lisenssin ostamiseen. Uudella koneella, mihin softaa ei oltu asennettu vielä, softa toimi täydellisesti. Tämä ei tietysti tarkoita, että maksullinen versio toimisi vanhoilla tunnuksilla uudessa koneessa, jos ajatus siirtyä käyttään lisenssiä uuteen koneessa.

Toinen juttu mitä havaitsin, oli että Diracin virtual ajuri ei automaattisesti vaihda eri taajuudelle bittivirtaa. Taajuus on kiinteä esim. 44,1 kHz tai 48 kHz. Tämä tarkoittaa conffausta kyseiseen taajuuteen, jolloin bittivirta ei ole lossless. Miten tuo sitten kuuluu äänessä, on tietty tapauskohtaista. Ohessa esimerkkiä, taajuudeksi vaittu 48 kHz...

48kHz.png 44.1kHz_conv.png
 
Osaakos kukaan kertoa Dirac:n sielunelämästä kun sen annetaan korjata laitteistoa jossa on yksi subi pääkaiuttimien kanssa? Eli jos ajan dirac mittauksen kaiuttimet ja kaiuttimet+sub ja lataan ihan saman target curven (Dirac iOS applikaatio) niin tulos on tällainen:

C399_dirac_sub.png

Onko tässä nyt joku sellainen ongelma, että dirac mittaa subin L+R signaalilla mutta esim REW:ssä mitatessa syötetään vai joko L tai R jolloin tulos olisi -6 dB. Tuo ero ei kyllä oikein täsmää siihenkään vaan on jossain puolivälissä. Ja eikö se kuitenkin pitäisi olla niin että yksittäisellä L tai R kanavan signaalilla vasteen taso sub+kaiutin on "oikea", summautuuhan pääkanavatkin bassoilla käytännössä sen 6dB verran jos sama signaali toistetaan molemmista.
 
Osaakos kukaan kertoa Dirac:n sielunelämästä kun sen annetaan korjata laitteistoa jossa on yksi subi pääkaiuttimien kanssa? Eli jos ajan dirac mittauksen kaiuttimet ja kaiuttimet+sub ja lataan ihan saman target curven (Dirac iOS applikaatio) niin tulos on tällainen:

katso liitettä 188028

Onko tässä nyt joku sellainen ongelma, että dirac mittaa subin L+R signaalilla mutta esim REW:ssä mitatessa syötetään vai joko L tai R jolloin tulos olisi -6 dB. Tuo ero ei kyllä oikein täsmää siihenkään vaan on jossain puolivälissä. Ja eikö se kuitenkin pitäisi olla niin että yksittäisellä L tai R kanavan signaalilla vasteen taso sub+kaiutin on "oikea", summautuuhan pääkanavatkin bassoilla käytännössä sen 6dB verran jos sama signaali toistetaan molemmista.
Miltäs luomut näyttää samoista kuvaajista? En puhu Diracia, mut jos niistä sais jotain osviittaa.
 
Miltäs luomut näyttää samoista kuvaajista? En puhu Diracia, mut jos niistä sais jotain osviittaa.
Tällaiset, subi aika kuumalla ennen dirac:ia, kun halusin varmistaa ettei jää boostista kiinni, aiemminkin ollut sama tilanne eri vahvistimella, mutta tässäkin siis sama lopputulos diracin toimesta.

C399_dirac_L.png


C399_dirac_L+sub.png
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Minun mielestä Dirac ei toimi oikein 2.1 setupissa, ainakaan akustisesti hankalassa tilassa. Siitähän puuttuu tämmöinen 2.1 mittaus. Stereo subeilla se toimii kun molemmat kanavat voi mitata silti normaalisti kaiuttimena. Oletuksena siis että jakotaajuus on jo säädetty ja mitattu jotakuinkin oikeaksi ennen Dirac-mittausta ja subbarit on kaiuttimien vieressä.
 
Minun mielestä Dirac ei toimi oikein 2.1 setupissa, ainakaan akustisesti hankalassa tilassa. Siitähän puuttuu tämmöinen 2.1 mittaus. Stereo subeilla se toimii kun molemmat kanavat voi mitata silti normaalisti kaiuttimena. Oletuksena siis että jakotaajuus on jo säädetty ja mitattu jotakuinkin oikeaksi ennen Dirac-mittausta ja subbarit on kaiuttimien vieressä.
Mulla se ainakin siis mittaa kaiuttimet ja subin erikseen? Tiedä sitten miten se toimisi kahdella subilla. Eli käytännössä antaisin diracin hieroa sovitus kuntoon mutta metsään menee. Jotain erikoista tuossa tältä osin on, eli kovin laihalta toi lopputulos kuulostaa.
 
Kokeillaas taas kysellä näitä dirac ihmeellisyyksiä, eli kuvakaappaukset impulssivasteesta sekä dirac omasta softasta ja rew:stä. En nyt yritä edes lähteä erilaisuudesta näiden kahden analyysin välillä arvailemaan, mutta lähinnä tuo konsistenssi että sekä dirac omassa softassa että REW:ssä näyttää siltä että ennen korjausta impulssivasteet on samankaltaisia, mutta vasemman kanavan impulssi muuttuu korjauksessa reilusti. Korjaus rajattu 30-200 Hz, mutta tulee kaikilla erilaisilla vaihtoehdoilla esiin. Eli miksi dirac haluaa tuon impulssin tuolleen vääntää, tästä koituu se että korjattu äänikuva on ihan eri kuin alunperin vaikka vaste ei korjauksen kaistan ulkopuolella muutu, lienee jostain vaihepuolen muokkauksesta kyse.

Tämä sama ilmiö ainakin korvalla kuultuna on mulla esiintynyt ennenkin ja eri kaiuttimilla, eli mahtaako olla jokin huoneen ominaisuus jota dirac haluaa jääräpäisesti korjata? No delay ja gain asetettu dirac livestä, muuta täppää en löydä millä asiaan voisi vaikuttaa. Edit: niin ja siis yksi dirac mittausprojekti mulla on tuossa kovalevyllä jossa tuota ei ainakaan visuaalisesti tarkasteltuna ole ja ei ollut kuultunakaan, tämä siis edellisten kaiutinten aikaan. Olisi kiva saada onnistunut mittaus myös siis uudestaan kun tietäisi mistä kyse...

Eli näissä diracin omissa alla korjattu, oikea:
oikea_impulssi.png
Vasen:
vasen_impulssi.png

REW, oikea:oikea_impulssi_rew.png
vasen:
vasen_impulssi_rew.png
 
Viimeksi muokattu:
Diracin Liven saa jättämään kanavien väliset viiveet ja tasot rauhaan, kun on vaiheessa "Filter Design" ja täppää kolmea päällekkäistä viivaa yläreunasta. Sieltä löytyy valinta "Disable delay/gain". Näin ainakin miniDSP:n laitteiden kanssa. Edellyttää tosin laitetta kytketyksi ja mittauksia, mitkä voi esimerkiksi ladata projektina tietokoneen muistista.


1655905306215.png
 
Back
Ylös