Dirac

Itse olen mitannut aluksi yksi kerrallaan, mikäli on tarkoitus hakea sijoituksia/akustointia/dsp-korjausta. Ja kun kaikki subbarit ovat optimoitu yksikseen, sen jälkeen aloittaa integroimaan niitä toisiinsa. Mulla ei ole kuin kaksi, että en pysty sanomaan mikä olisi neljän tapauksessa se paras menetelmä. Jos ne ois vaikka nurkissa, niin ehkä aloittaisin siitä että ensin etunurkkien subbarit keskenään jiiriin, sitten takanurkat ja lopuksi etu/takaparien integrointi toisiinsa.

Jos sulla olisi esim. 50 Hz kohdalla 15 dB korostuma, mikä on helposti tapettavissa vaimentamalla ko. aluetta, mutta jos olet mitannut kaikki kerralla, et tiedä mikä/mitkä subbarit sen aiheuttaa. Saatat turhaan vaimentaa väärää subbaria siltä alueelta ja sitten yksi tai useampi jää kuumaksi vastaavalla kohdalla.

Ja mittausjärjestyksestä, voihan sen tehdä niinkin että oikean seinustan subbarit naittaa oikean pääkajarin kanssa ja vasemmalle sama homma. Mikä nyt sitten omasta mielestä on järkevin. Tai millä tavalla pääsee mielestään parhaaseen lopputulokseen.
Sulla on sitten täysin erilainen näkemys ja tapa säätää kuin mitä itsellä. Omassa setissä kaksi subbaria ja vain yksi eq, toki omat viiveet molemmilla. Näin on ohjeet myös monelta taholta. Sama pätee mun mielestä myös stereo kajareille matalille taajuuksille. Esim alle 120Hz. Yleensä ne bassot tulee monona eikä eriksee vasen ja oikea kanava.
 
Sulla on sitten täysin erilainen näkemys ja tapa säätää kuin mitä itsellä. Omassa setissä kaksi subbaria ja vain yksi eq, toki omat viiveet molemmilla. Näin on ohjeet myös monelta taholta. Sama pätee mun mielestä myös stereo kajareille matalille taajuuksille. Esim alle 120Hz. Yleensä ne bassot tulee monona eikä eriksee vasen ja oikea kanava.
Bassot voi tulla monona mutta erikseen ne kajarit kuitenkin ne toistaa. Hoffan laittamasta kuvasta se dilemma hyvin näkyy, jos suoriltaan lähtee summamittauksia tekemään, ilman yksittäisiä mittauksia. Et tiedä mikä subbari/pääkajari on ongelman aiheuttaja, vaiko kaikki. Toisaalta, jos sillä ei ole itselle väliä niin sit asia on ihan eri. Antaa soittaa vaan.
 
Bassot voi tulla monona mutta erikseen ne kajarit kuitenkin ne toistaa. Hoffan laittamasta kuvasta se dilemma hyvin näkyy, jos suoriltaan lähtee summamittauksia tekemään, ilman yksittäisiä mittauksia. Et tiedä mikä subbari/pääkajari on ongelman aiheuttaja, vaiko kaikki. Toisaalta, jos sillä ei ole itselle väliä niin sit asia on ihan eri. Antaa soittaa vaan.
Mielenkiintoinen näkemys. Jos mittaan vastetta saaden tasaisen tuloksen kahdella subbarilla yhdesä ja sitten erikseen mitattuna subbarit, niin vaste on epätasainen. Onko tämä nyt huonompi tulos, kuin jos säädän subbarit erikseen tasaiseksi ja yhdessä tulee epätasaisempi vaste? Melko epäselvästi kirjotettu taas, mut toivottavasti saat ajatuksesta kiinni. :)
 
Niin. Tapoja toimintaan lienee useampia, mutta minä en ymmärrä miten tuo summavasteiden tarkastelu nyt niin närää herättää. Käytännössä se on se kuultu kokemus bassotaajuuksilla. Toisaalla on puhuttu synergiasta ja osittain siihenkin nojaa se, että bassotaajuuksilla tulisi käyttää samoja korjauksia kaikissa samanlaisissa äänilähteissä.

1636295665654.png

Akustinen summavaste tilassa. Subwooferit stereoina ja kummassakin samat korjaukset ja asetukset. Mielestäni olen päässyt omaan tavoitteeseeni varsin hyvin.


1636295731996.png

Vasemman kanavan pääkaiutin ja subwoofer. Subwooferin luona oleva oviaukko tuo toimintaan makunsa, mutta kelpaisi minulle tuokin.


1636295801528.png

Oikean kanavan subwoofer ja pääkaiutin. Parempi toki kuin vasemman kanavan kokoonpano, mutta edelleen voidaan palata akustiseen summaan mittauksissa ja todeta sen olevan kahden erillisesti mitatun kanavan summa ja riittävän hyvä.



Jos minä vielä jaksan mikrofonin asemoida, niin saatan tehdä erilliset korjaukset vasemmalle ja oikealle kanavalle. Tosin oma filosofiani on, että äänilähteet ovat tilassa sen verran symmetrisesti ettei akustiikan puoltoa juuri kuule.


*lisäys*

Omaan filosofiaani ei myöskään oikein sovi piikkikorjaukset vaikka tällä omaa leivänsyrjääni nakerrankin. Mittaukset on tehty luomuna ja subwooferit on rajattu jakosuodoin ainoastaan tunnetulle akustiselle ongelmalle, mikä niillä useimmissa tiloissa syntyy.
 
säädän subbarit erikseen tasaiseksi ja yhdessä tulee epätasaisempi vaste?
Tuleeko? Kannattaa kokeilla. Jos tulee epätasainen vaste, se ainakin minulla korjaantuu vaihesäädöllä kohdalleen, johtuen siitä että subbarit harvoin ovat millilleen samalla etäisyydellä spotista. Tai ei ainakaan mulla ole.
 
Tuleeko? Kannattaa kokeilla. Jos tulee epätasainen vaste, se ainakin minulla korjaantuu vaihesäädöllä kohdalleen, johtuen siitä että subbarit harvoin ovat millilleen samalla etäisyydellä spotista. Tai ei ainakaan mulla ole.
Millimetrien etäisyydet moodialueen aallonpituuksilla eivät vaihetta juuri siirrä. Kyseessä on ihan jostain muusta.
 
en ymmärrä miten tuo summavasteiden tarkastelu nyt niin närää herättää
Närää ja närää, mut sen ajan mitä olen foorumilla ollut, niin yksittäismittaukset ovat olleet koko ajan suositus, paitsi tässä viime aikoina on tullut näitä summamittauksia, mistä ei ulkopuolinen pysty sanomaan yhtään mitään, jos joku on neuvoa vailla. Totta kai summamittauksia tarvii siinä vaiheessa kun integroidaan subbaria settiin, eihän se muuten onnistu luotettavasti. Mutta jos pääkajarit / subbarit ovat akustisesti erilaisissa sijoituspaikoissa, ei samaa korjausta voi mitenkään hyödyntää molemmille.
 
Millimetrien etäisyydet moodialueen aallonpituuksilla eivät vaihetta juuri siirrä. Kyseessä on ihan jostain muusta.
Voi hyvin olla, mutta vaihesäädöllä homma on korjaantunut. Olkoon sitten vaikka heijastuksia, moodeja tai mitä hyvänsä mitä yhteismittauksen aikana ilmenee.
 
Närää ja närää, mut sen ajan mitä olen foorumilla ollut, niin yksittäismittaukset ovat olleet koko ajan suositus, paitsi tässä viime aikoina on tullut näitä summamittauksia, mistä ei ulkopuolinen pysty sanomaan yhtään mitään, jos joku on neuvoa vailla. Totta kai summamittauksia tarvii siinä vaiheessa kun integroidaan subbaria settiin, eihän se muuten onnistu luotettavasti. Mutta jos pääkajarit / subbarit ovat akustisesti erilaisissa sijoituspaikoissa, ei samaa korjausta voi mitenkään hyödyntää molemmille.
Kyllä. Käsittääkseni Hattiwatti kyseli syytä, miksi hänen summamittauksensa näyttää niin huonolta. Minä vastasin siihen omalla näkemykselläni, en tosin suoraan sanonut, että jotain siellä on mittausteknisesti pielessä vaan esitin vastaesimerkin.

Mielestäni kuitenkin siitä summavasteestakin pystyy lukemaan tietoa varsin hyvin. En todellakaan tarkoita, että yksittäismittaukset pitäisi sen kustannuksella jättää pois. Ehkä ne voisi jättää pois monopolikaiuttimilla ja yhdellä monosubwooferilla, mutta se on taasen asiansa erikseen.
 
Tuleeko? Kannattaa kokeilla. Jos tulee epätasainen vaste, se ainakin minulla korjaantuu vaihesäädöllä kohdalleen, johtuen siitä että subbarit harvoin ovat millilleen samalla etäisyydellä spotista. Tai ei ainakaan mulla ole.
Tulee. Mutta olennaista onki nyt et onko sillä väliä? Teenkö turhaa mittausta kun mittaan subbarit yhdessä? Sitähän tässä on koko ajan sanottu.
 
Voi hyvin olla, mutta vaihesäädöllä homma on korjaantunut. Olkoon sitten vaikka heijastuksia, moodeja tai mitä hyvänsä mitä yhteismittauksen aikana ilmenee.
Eli ymmärsinkö oikein ja sinäkin hierot loppukokonaisuuden summavasteen perusteella sen jälkeen kun jokainen yksittäinen äänilähde on ensin korjattu kuuntelupaikkaan kuultuna sopivaksi?
 
Eli ymmärsinkö oikein ja sinäkin hierot loppukokonaisuuden summavasteen perusteella sen jälkeen kun jokainen yksittäinen äänilähde on ensin korjattu kuuntelupaikkaan kuultuna sopivaksi?
Ei kuultuna sopivaksi. Subbarit mä mittaan, koska mun kuulo ja sisäinen taajuuslaskuri + dB-mittari ei ole niin tarkka, että pystyisin osoittamaan ongelmakohdat. Mittarilla helpompi. Totta kai subbarit täytyy integroida toisiinsa (silloin kun haluan manuaalisesti pelata, etten jätä huonekorjaimen tehtäväksi), muutenhan ne voi tehdä hallaa toisilleen.

Muut äänilähteet sitten ovat mitä ovat, kun mainitsit "jokainen yksittäinen äänilähde". Niille on omat paikkansa monikanavassa, niihin voi asennushetkellä vaikuttaa ja sen jälkeen ne aika pitkälti pysyy siinä. Muiden kajareiden vasteita en manuaalisesti säädä, ne jää huonekorjaimen vastuulle tarvittavilta osin. Ja hyvin usein annan subbareidenkin mennä automaatilla, mutta kyllä mä sijainnit pyrin hakemaan ensin REW:n kanssa, yksitellen. Ettei ainakaan pahempia monttuja jää luomuvasteeseen. Korostumat osaa korjain kuin korjain niistää ja jos ei osaa niin manuaalisesti onnistuu ainakin.
 
Tulee. Mutta olennaista onki nyt et onko sillä väliä? Teenkö turhaa mittausta kun mittaan subbarit yhdessä? Sitähän tässä on koko ajan sanottu.
Sinä ihan itse päätät mikä on turhaa ja mikä ei. Jos olet tällä hetkellä tyytyväinen settiisi, unohda ja anna olla. Pääset itsekin paljon helpommalla. Mutta jos haluat tutkia asiaa ja tutustua aiheeseen ihan itse, niin kokeileminen ei maksa mitään, kerta koneet ja laitteet jo löytyy. Jos sen sijaan ei ole aikomustakaan tehdä eri tavalla, niin kokolailla turha sitten kyselläkään mitään. Ja itse mittaustapahtuma ei kuitenkaan vie kovin paljoa edes aikaa, vartissa ottaa jo aika monta swiippiä. Eli sen ajan mitä tähänkin keskusteluketjuun on nyt mennyt, niin olisi kerennyt perehtyä aiheeseen jo ihan livenäkin.
 
Minusta tässä on hyvä funtsia miten toi Dirac käsittelee kanavat mitatessa ja onko se nyt hyvä vai ei? Sieltähän ne vasteen montut lopulta tulee jos on tullakseen. Olen päässyt myös samankaltaiseen tulokseen kun olen Diracilla säätänyt, eli kanavat erikseen tasainen ja yhdessä ei. Ja puhun nyt vain alle 100Hz alueesta. Subbarit säädin Diracilla kokeeksi erikseen ja sitten monottamalla ne aikakorjauksen jälkeen yhteen. Tässä jälempi selvästi tasaisempi yhdessä mitaten tietenkin.
 
Mitenkäs jos mulla on neljä subbaria, niin mittaanko erikseen vai yhdessä? Jos kerran tuo erikseen mittaaminen on se oikea tapa?
Jos nuo on mahdollista sijoittaa jokaisen seinän puoleen väliin, niin ne ei edes herätä pahasti moodeja. Ainoat voimakkaammat moodit jää katon ja lattian välille. Eihän tuossa tapauksessa niitä kannata yksitellen mitata.
 
Minusta tässä on hyvä funtsia miten toi Dirac käsittelee kanavat mitatessa ja onko se nyt hyvä vai ei? Sieltähän ne vasteen montut lopulta tulee jos on tullakseen. Olen päässyt myös samankaltaiseen tulokseen kun olen Diracilla säätänyt, eli kanavat erikseen tasainen ja yhdessä ei. Ja puhun nyt vain alle 100Hz alueesta. Subbarit säädin Diracilla kokeeksi erikseen ja sitten monottamalla ne aikakorjauksen jälkeen yhteen. Tässä jälempi selvästi tasaisempi yhdessä mitaten tietenkin.
Ei vakio Dirac osaa säätää eri kanavissa olevia subbareita oikein, se säätää ne yksitellen eikä lainkaan välitä siitä miten ne summautuu. DLBC tekee tuon oikein, tosin siinäkin on ongelmansa.
 
Eikös Dirac tarkistele ensin sitä impulssivastetta ja sitten hienosäätää kohdan joko korostamalla tai vaimentamalla. Perinteisellä EQ:lla on ainakin turha tehdä monessa kohtaa korostusta, ellei taajuuden vaihe ole ensin oikein.

Joka tapauksessa Diracin käyttö vaatii kyllä kaiuttimelta ja vahvistimelta headroomia jonkin verran, koska toisaalla luin, että Dirac voi tehdä maksimissaan 10db korostuksia. Minidsp:n tapauksissa master volumea ei tulisi laittaa yli -10db.
 
Ei vakio Dirac osaa säätää eri kanavissa olevia subbareita oikein, se säätää ne yksitellen eikä lainkaan välitä siitä miten ne summautuu. DLBC tekee tuon oikein, tosin siinäkin on ongelmansa.
Nimenomaan. Siksi tässä onkin tätä funtsimista, miten sitten stereokanavat? Säätää myös erikseen molemmat. Ei huomioi mitenkään kanavien summausta matalien taajuuksien osalta. Hyvä vai huono?
 
Nimenomaan. Siksi tässä onkin tätä funtsimista, miten sitten stereokanavat? Säätää myös erikseen molemmat. Ei huomioi mitenkään kanavien summausta matalien taajuuksien osalta. Hyvä vai huono?
Muistaakseni Dirac 2:ssa tuli joku muutos tuohon kanavaparien mittaukseen ja jotain se ottaa huomioon. Jostain Diracin dokumentista muistaakseni tuon huomasin. Saattoi tietty olla vain sanahelinää, niin kuin sekin, että laskenta tehdään heidän palvelimilla...
 
Back
Ylös