Dirac Live -korjaus | aaninen.fi

hoffa

Sepittäjä
Kaupallinen toimija
Hifiharrastaja
Liittynyt
11.2.2007
Viestejä
7 301
Kaupunki
Joensuu
En ole aiemmin vielä Dirac Live -korjaukseen käytännössä tutustunut. Tovi sitten kuitenkin lunastin sen lisenssin miniDSP 2x4 HD:lle kokeillakseni etukäteen. Odotan innolla SHD-sarjaa.

Ensimmäinen töhellykseni oli jäädä odottamaan sähköpostiin aktivointiavainta. Nyt sitten katselin miniDSP:n verkkosivuilta ladattavia sovelluksiani ja siellä olikin jo Dirac -sovellukset saatavissa. Asensin ne, mutta HD-purkin firmwarea en päässyt päivittämään ennen kuin päivitin laitteen ajurit win10:ssä. Nopsasti vilahti sen jälkeen uusi Dirac -firmware purkkiin ja se alkoi kysellä varmistusavainta, mikä piti kysyä sähköpostilla miniDSP:ltä. Nyt sitten odotellaan sitä.

Dirac Live -lisenssi ynnä muut kustansi 2x4 HD -esivahvistimeen tämän hetken kurssilla 175,91 euroa (199 USD).
 
Hämmentävää. Sanotaanko, että Diracin korjaus tuo esiin aika uusia asioita subjektiivisesti koettuna. Voisin epäillä, että akusteerauksessa on vielä Kindankolossa pientä tehtävää tämän kokemuksen perusteella.

Metrikit-Kindankolossa-Dirac-Live-korjauksella-29.10.2018.png



Korjaus on tehty alle 1000 hertsin taajuuksille. Halusikohan Dirac kaikkineen 9 eri mittauspistettä spotistakin. Kaikki hieman eri kohdista ja kolme vinkasua per kohta.
 
En ole varma miten tarkkaan mikrofoni pitää mittauksissa sijoittaa eri pisteisiin. Tänään laitoin HD-purkin eli nykyisellään DDRC-24:n Imperialien ja WatSubin etuvahvistimeksi ja tein Dirac Live -korjauksen. Korjaus on ainoastaan alle 500 hertsin taajuuksilla. En koe hyväksi tälläkään korjaustavalla koskettavan korkeampiin taajuuksiin. Yksi ylimääräinen DA/AD -muunnos tapahtuu eli SHD-sarjalaista odotellaan.

Subjektiivisesti tämä miellyttää elektronisella musiikilla korviani. Tietynlainen onttous katoaa, kun Diracin pistää päälle ja ääni on erittäin hyvin läsnä. Siihen uppoaa. Muualla tilassa, kuten toisissa huoneissa ääni on hieman vieraksittava.
 
En ole varma miten tarkkaan mikrofoni pitää mittauksissa sijoittaa eri pisteisiin.
Ei se millintarkkaa hommaa ole. Mielestäni niitä ylempiäkin kannattaisi korjata, toki huoneesta/akustoinnista/kaiuttimista yms. riippuen. Minulla tuo korjaus poistaa (ylemmistä) äänistä tiettyä vaihevirhemäistä epätarkkuutta. Riippuu kyllä paljon musiikistakin miltä tuo korjaus kuulostaa. Joissain kappaleissa se vain on "erilainen" ja joissain taas selvä parannus.
 
Ei se millintarkkaa hommaa ole. Mielestäni niitä ylempiäkin kannattaisi korjata, toki huoneesta/akustoinnista/kaiuttimista yms. riippuen. Minulla tuo korjaus poistaa (ylemmistä) äänistä tiettyä vaihevirhemäistä epätarkkuutta. Riippuu kyllä paljon musiikistakin miltä tuo korjaus kuulostaa. Joissain kappaleissa se vain on "erilainen" ja joissain taas selvä parannus.

Vastaavaa kokemusta on minullakin siitä, mitä korjaus tekee korkeammilla. Tosiaan paljon riippuu musiikista, että tykkääkö.


Kovasti houkuttaisi kokeilla audossa Dirac Live -korjausta. Ainoa tuotevaihtoehto taitaa tällä hetkellä siihen olla laittaa DDRC-24 audosoittimen ja prosessorin väliin. Raudan puolesta on vain ongelma, ettei se toimi alle 10-15 celsiusasteen ympäristössä. Vaati siis aina talvella aikaa, että audo lämpenee. Mikäänhän ei sinänsä estäisi tuota kokeilemasta, kun nyt yksi HD-purkki on Dirac -versioksi päivitetty.
 
Kävin tuossa viikolla huonekorjattua soundia kuulostelemassa ja ekaa kertaa tuollainen kuulosti hyvältä.Aiemmin on aina em toimenpiteistä jäänyt latistunut ja dynamiikkavajaa fiilis mutta nyt oli hyvinkin napakka ja elämänmakuinen meininki.Mielenkiinnolla odotan ylimääräisestä muunnoksesta vapaata versiota.

-Pertsa
 
Jatketaas tätä.. huvittais päivittää 2x4hd ddrc:ksi, mutta mulla ei ole tuota umikkiä vaan xtz room analyzer II pro malli, jossa oma mikki usb äänikortilla. Toimiikohan tuo dirac kyseisen mikin kanssa vai pitääkö nimenomaan olla umik? Saisiko tänne lisää kokemuksia tuosta dirac upgreidauksesta perus 2x4 HD malliin verrattuna?
 
Jatketaas tätä.. huvittais päivittää 2x4hd ddrc:ksi, mutta mulla ei ole tuota umikkiä vaan xtz room analyzer II pro malli, jossa oma mikki usb äänikortilla. Toimiikohan tuo dirac kyseisen mikin kanssa vai pitääkö nimenomaan olla umik? Saisiko tänne lisää kokemuksia tuosta dirac upgreidauksesta perus 2x4 HD malliin verrattuna?


Dirac Liven ensimmäinen versio miniDSP:n tuotteille oli ainakin lukittu siten, ettei pystynyt käyttämään mittaukseen kuin UMIK-1 -mittamikrofonia. Tarkistan kohta mikä on tilanne version 2 kanssa.



*lisäys*


Dirac-Live-2-microphone-selections.jpg





UMIK-1 ei ole kytkettynä tietokoneeseen tällä hetkellä ja Dirac Liven 2 versio antaa käyttää mm. kannettavan integroitua mikrofonia eli vaikuttaisi vahvasti siltä, että UMIK-1 ei ole välttämätön. Dirac Live 2 on saatavilla jo myös DDRC-24:lle.


Dirac-Live-versions-from-miniDSP.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos nopeasta vastauksesta! Täytyi sitten hommata tuo ddrc päivitys ja kun lisenssiavain putkahtaa spostiin niin testailla eroja. Yksi huomio 2x4hd:lla on, että stereokuva voi jäädä hieman "kapeaksi" toki kappaleestakin paljon kiinni. Mites olette kokeneet eron diracilla, muuttuuko stage erilaiseksi ?
 
Kiitos nopeasta vastauksesta! Täytyi sitten hommata tuo ddrc päivitys ja kun lisenssiavain putkahtaa spostiin niin testailla eroja. Yksi huomio 2x4hd:lla on, että stereokuva voi jäädä hieman "kapeaksi" toki kappaleestakin paljon kiinni. Mites olette kokeneet eron diracilla, muuttuuko stage erilaiseksi ?

Kyllähän stereokuvaan hieman vaikuttaa myös setin taajuusbalanssi, mutta eniten kaiuttimien suuntaavuus. Oma settini Metrikein pitää stereokuvan melko tarkasti kaiuttimien välissä. Syvyysvaikutelmaa on mukavasti ja kyllä äänikuvat välillä karkailee jopa kuuntelijan taakse, kun tallenteessa on sopivaa vaihekikkailua. Toinen tekijä on myös tilan akustinen demppaus. Jos kaiuttimien ääni ei heijastu mistään kuuntelijalle, niin stereokuva on helposti kapea. Kaiuttimien sijoituksella voi sitten hakea muutosta.
 
On jo tovin pyörinyt mielessä kuulokkeiden toiston korjaaminen Dirac Livellä, mutta ykkösversion rajaus UMIK-1:een mikrofonina on ollut esteenä. Nyt kakkosversiolla mikrofonin voi valita käyttöön vapaasti niin sain tehtyä mittaukset Dirac Livelle kuulokemittauslaite EARS:lla. Tosin mittaus onnistuu vain kuulokkeiden toisesta kanavasta, mutta ohjasin kummankin kanavan mittaussignaalin siihen miniDSP:n hallintaohjelmalla ja oletan, että kuulokkeiden kanavat ovat riittävän identtiset. Sen voi varmistaa REW:lla jälkikäteen mittaamalla lopputuloksen kummastakin kanavasta erikseen.

Taajuusvasteet korjattuna ja ilman.

AKG_K845BT_kuulokkeet_korjattuina_ja_ilman_5.11.2019_taajuusvasteet.png





Laitteisto koostui useammasta palikasta. Itse äänilähteenä toimi USB:llä kytkettynnä DDRC-24 (eli 2x4 HD päivitettynä Dirac Live -versioksi). DDRC-24 toimi ainoastaan korjaimena ja sen analogisesta ulostulosta kytkin signaalin miniDSP HA-DSP -kuulokevahvistimen sisääntuloon. Kuulokevahvistimen DSP:n asetukset laitoin suoriksi ja poistin crossfeedin käytöstä. Monta palikkaa siis, mutta demoyksilöni minDSP SHD Studiosta on nyt lainassa niin piti tehdä hankalasti. Kuulokkeita mittasin EARS:lla. SHD Studiossa on kuulokevahvistin myös ja uskoisin sillekin onnistuvann Dirac Live -korjauksen. HA-DSP:ssä on vain parametriset korjaimet.


Vesiputousspektri korjaamattomana.

AKG_K845BT_kuulokkeet_ilman-korjausta-5.11.2019_waterfall.png




Vesiputousspektri korjattuna Dirac Livellä.

AKG_K845BT_kuulokkeet_korjattuina_ja_ilman_5.11.2019_waterfall.png





Dirac Liven korjaus alkoi 20 hertsistä alkaen ja hieman toistossa olisi ollut korjaamista senkin alapuolella. Kuulokkeita kuunnellessani en huomannut synteettisyyttä äänessä ollenkaan. Se oli neutraali ja avoin. Olennaisinta oli korkeampien taajuuksien erottelun paraneminen ja bassokaan ei kumissut. Kuulokkeina testissä oli melko edulliset AKG K845BT -kuulokkeet langallisesti kytkettyinä. Kun saan SHD Studion kierrosta, niin kokeilen sillä syvällisemmin ja tutkin myös ovatko kuulokkeiden kanavat tässä tapauksessa riittävän identtiset, että korjauksen voi tehdä vain toisen perusteella.
 
Uudessa Kolossa on hieman bassovajetta luomuna. Hätäpäissäni vinkasin Dirac Livellä korjauksen sen tasolle. Kaistana 10 - 150 hertsiä ja mittapisteitä vain yksi.

molemmat-Metrikit-Kolossa-Dirac-Live-korjattuina-10-150-hertsia-30.1.2020-waterfall.png




Vahingossa vinkasin aika kovaa tutkintaa tehdessäni, mutta olihan tuota näemmä reserviä. Kuvaajissa on molemmat kaiuttimet yhtäaikaa mitattuina. Korkeimmat ei ihan täydellisesti vielä summaudu ja pitää hieroa vähän kaiuttimien sijaintia tai mikrofonin paikkaa.


molemmat-Metrikit-Kolossa-Dirac-Live-korjattuina-10-150-hertsia-30.1.2020.png





50 hertsin säröpiikki voi johtua tilassa olevista tietokoneista ja niiden hurinoista, mutta senkin kanssa ihan ok. Kannattaa muuten huomioida, että miniDSP:n SHD-sarjalaisten kanssa ainakin Dirac Live aina heittää pienen viiveen jompaan kumpaan kanavaan vaikka mikrofoni olisi täsmälleen yhtä kaukana molemmista kaiuttimista. Jos tämän viiveen kuulee häiritsevänä, kuten minä kuulen, niin ratkaisu on laittaa miniDSP:n hallintaohjelman Outputs-sivulta sama viive myös toiseen kanavaan.
 
Nyt vertailtu 5 tuntia Genelec 8340 GLM 3.1.1 vs Dirac Live 2.4 2-kanava kuuntelussa. No samalla tuli vertailtua NAD C658 vs Rotel 1570+Bluesound Node 2. Tässä lähinnä kommentteja GLM vs Dirac.
Molemmat oli säädetty spottiin, volyymieroja en kyennyt tasaamaan kuin korvakuulolta. Äänilähteenä Tidal Hifi.
GLM säädöt tehty jonkinlaisella osaamisella. Automaattikalibrointi sekä Soundprofiler- työkalulla -0,5 dB vaimennus/oktaavi alkaen 100 Hz.
Diracilla automaattisäätö 9-pisteen kalibrointi spottiin ohjeen mukaan. En (osannut) tehnyt automaattikalibroinnin käyrän korjauksia. Tuo perus Dirac säätää 0-500 Hz aluetta. Säädetty käyrä viivasuorana sinne 500 Hz:iin. 3 dB:n korostus kapeahkolla alueella oli juuri hieman < 1000 Hz:n. Ei kuulunut.
Dirac tuotti tukevamman bassopään, osin jopa liiankin. Vaatisi ehkä muutaman dB:n veimennusta jonnekin 90-140 Hz:n alueelle, jota en osannut tehdä, vielä. Diracin basso oli ehkä hieman pehmeämpi kuin GLM:n. Mutta useimmin Diracin alapää vei voiton.
GLM:llä tuotettu ääni oli kuitenkin jotenkin selkeämpi ja basso kuivempi mutta heiveröisempi 8340:llä. Melkein kävi niin, että luullut erot hävisivät kun sitä huonommaksi luultua aloin kuunnella. GLM:n bassopäätäkin voinee muokata manuaalisesti mutta en sitä ole osannut kokeilla. Diracilla bassopää vakiosäädöllä oli lähellä aiemmin minulla olleiden Genelec 8050:n tasoa ja laatua(muistikuva).

Dirac on itselleni aiemmin tuntematon joten alkuvaiheessa vatulointia mutta luulen tehneeni kalibroinnin ihan ok omaan kuuntelutuoliin.
Loppuarvioni oli säätötyökalujen osalta 1:1. Mukava katsoa Diracin säätävän 7-8 dB:n vaimentumat suoriksi (ihmejuttu!). Jos vertaa GLM: n käppyrää ja Dirakin vastaavaa, on ero melkoinen. Tiedä sitten, jos tuo Diracin säätö tapahtuukin vain näytöllä. Kuitenkin bassopään tukevuus oli uutta kuultavaa 8340-kaiuttimissani joten veikkanpa, että Dirac todella tekee oikeasti jotakin bassopään vaimentumille, joita huonestani GLM löytää.
NAD C658 oli positiivinen kokemus. Saattaapi sellainen vaihtua. Siinähän on Bluos- kontrolleri sisäänrakennettuna. Hintaa 1699 euroa.
Jos nyt vielä jotenkin kuvaisi eroja, niin DIRAC poistaa Genelecin analyyttisyyttä ja kuivuutta eli vähentääkö hifiä?? Mutta sitähän ei ole pakko käyttää mutta voi jos haluaa, siis jos omistaa Dirac-laitteen. NAD:n kotelon tuntuma ei ihan vastaa hintatasoa. Se on myös melkoinen tietokone joka tuossa kokeilun aikana tuli esille. Laite toimi sinänsä kuten pitikin.
100 eurolla Diraciin saa lisenssin jolla säätöalue laajenee 22000 Hz:iin. Tämä tulisi hankittavaksi jo sen 3 dB:n korostuksen poistamiseksi. Muutoin kaiuttimissani ei ole paljon säädettävää >500 hertsin yläpuolella kummallakaan mittausohjelmistolla vaan ongelmat ovat siellä alapäässä. Loppuvertailussa 2 vuotta vanha Rotel 1570 ja Node 2 taistelivat hyvin uuden vuosimallin Nadia vastaan. Hankintahinnaltaan tuo Rotel+Node2 olivat juurikin samat 1699 euroa kuin Nad nyt.
Genet kiinni XLR to XLR molemmissa seteissä.
Kirjoittelin kun näillä foorumeilla ei paljon näistä Genelecin alapään malleista keskustella, eikä Diracistakaan ole juttuja liiemmälti.
Mukavasti aika kului ja vaimokin pysyi alakerrassa, mitä nyt välillä kävi kysymässä volyymien tarpeellisuutta. Mutta keitti kuitenkin kahvit!
Uti
 
Hyvä, että saadaan raportteja käytännöstä. Näin omasta kokemuksestani neuvon myös harkitsemaan miniDSP:n SHD-sarjalaisia Dirac Live -laitteeksi. Niissä on kummassakin myös digitaaliset ulostulot, joita voi käyttää sellaisia hyödyntävien kaiuttimien kanssa.
 
Dirac Live 2.0 tuntui niistävän miniDSP SHD etusella korkeimpien transientteja, kun Metrikit oli vielä täällä. Saman totesi kolme korvaparia. Siitä ei pidä kuitenkaan säikähtää ja nyt kun minulla on Imperial 2.0 -lattiakaiuttimet digisisääntuloin SHD:n perässä, niin teen tarkempaa subjektiivista vertailua Dirac Liven kanssa. Syynä siihen se, että en kokenut yläpään kärsivän ollenkaan Dirac Liven ykkösversion kanssa. Syynä voi olla SHD:n firmware - eli sen tuoreempi versio on vain skarpimpi yleensäkin kuin vanhempi - tai Dirac Liven ykkösversio jättää paremmin korkeat taajuudet rauhaan sellaisinaan. Teen kuitenkin jonkinlaisen vertailun näiden Dirac Live versioiden kesken ja pyrin kertomaan eroista tänne.

En usko, että tuorein on aina paras. Voi olla, että Dirac Liven ykkösversio onkin toimivampi kuin viimeisin. Hieman toistan itseäni, mutta tietysti laitteen firmwarellakin on vaikutus asiaan.
 
Enpä sanoisi noinkaan enää, mitä edellisessä viestissä kirjoitin. Dirac Live edellyttää useamman pisteen mittauksia. Muutoin se mielestäni on vähän ylijyrkkä korjaukseltaan. Tässä vasemman kanavan mittaus Dirac Live versiolla 2 sekä tavoitekorjaus.


correction-and-measurement-17.5.2020.jpg





Ja tässä mitattu lopputulos.


left-imperial-2.0-in-a-living-room-with-dirac-live-correction-waterfall-17.5.2020.jpg





Kummassakin on pelkästään vasen kanava ja basson tasoa voisi hieman nostaa kyllä korjauksen jälkeen, mutta en ollut sisään kirjautuneena Diracilla niin katkesi yhteys SHD-etuseen USB-kaapelin jumpan takia ja pitää nyt tehdä uudet mittaukset. Totesin kuitenkin, että useampi mittauspiste parantaa lopputulosta.
 
Dirac Liven ensimmäinen versio miniDSP:n tuotteille oli ainakin lukittu siten, ettei pystynyt käyttämään mittaukseen kuin UMIK-1 -mittamikrofonia. Tarkistan kohta mikä on tilanne version 2 kanssa.



*lisäys*


Dirac-Live-2-microphone-selections.jpg





UMIK-1 ei ole kytkettynä tietokoneeseen tällä hetkellä ja Dirac Liven 2 versio antaa käyttää mm. kannettavan integroitua mikrofonia eli vaikuttaisi vahvasti siltä, että UMIK-1 ei ole välttämätön. Dirac Live 2 on saatavilla jo myös DDRC-24:lle.


Dirac-Live-versions-from-miniDSP.jpg

Meikälle on tulossa jonkin ikäinen käytetty 2x4 DDRC Diracin ja UMIK-1 kera, lähinnä bassoalueen lanaamiseen tasaiseksi, sekä toiston ajalliseen tasaamiseen. Myöhemmin laite menee (jos jää käytöön) DIY -2-tie aktiivikaiuttimien suodin-osastoksi. Mites nuo Diracin versiopäivitykset, ovatko ilmaisia tai mitä maksaa ? Onko kaikissa 2x4 DDRC -malleissa koko taajuuskaistan versio, vai rajoitettu 500 Hz saakka ? Mites Dirac -kalibroinnin (mittaus & softan säätämä vaste) jälkeen, jääkö 2x4 DDRC:n PEQ:t käyttöön käsisäätöisiksi ? Mikä verran niitä jää / outputkanava ?
 
Viimeksi muokattu:
Meikälle on tulossa jonkin ikäinen käytetty 2x4 DDRC Diracin ja UMIK-1 kera, lähinnä bassoalueen lanaamiseen tasaiseksi, sekä toiston ajalliseen tasaamiseen. Myöhemmin laite menee (jos jää käytöön) DIY -2-tie aktiivikaiuttimien suodin-osastoksi. Mites nuo Diracin versiopäivitykset, ovatko ilmaisia tai mitä maksaa ? Onko kaikissa 2x4 DDRC -malleissa koko taajuuskaistan versio, vai rajoitettu 500 Hz saakka ? Mites Dirac -kalibroinnin (mittaus & softan säätämä vaste) jälkeen, jääkö 2x4 DDRC:n PEQ:t käyttöön käsisäätöisiksi ? Mikä verran niitä jää / outputkanava ?
Dirac Liven omat versiopäivitykset kuuluvat DDRC-24:n ostettuun lisenssiin. Lisenssin omistuksen siirtoa varten ole yhteydessä miniDSP:n tukeen, info(at)minidsp.com niin saat rekisteröidyllä tilillä sieltä jatkossa kaikki päivitykset.

1610966611300.png

1610966651742.png


1610966682025.png




Taajuuskaistan korjausta ei ole rajattu vaan sen voit valita itse haluamaksesi Dirac Liven ohjelmalla. Dirac Live -korjauksen jälkeen ulostulovälilehti jää vapaasti käytettäväksi ja siellä on mm. 10-kanavainen parametrinen korjain jokaiselle ulostulokanavalle erikseen.
 
Pysyykö tämän Dirac-korjauksen jälkeen basso paremmin kaiutinlinjalla/kaiuttimien välissä. Varsinkin kerrostalossa kun tulee näitä monttuja (seisovia aaltoja), niin kuunnellessa korvilla tämmöistä taajuutta se tuntuu vaimeuden lisäksi soivan enemmän jossain sivulla olevassa seinässä tai muuten epämääräisesti, ikään kuin vaihevirheessä.
 
Back
Ylös