dipolibassossa ihme korostuma?

jasu

Moderaattori
Hifiharrastaja
Liittynyt
26.10.2006
Viestejä
10 293
Kaupunki
Oulu
kertokaas oik isoot kuruut, mistä tulee toi 100 Hz:n kohdalle tullaanen kauhia piikki.
mitattu n. 0.5m:n päästä, 4x8" sls h-framessa (300mm syvä, 30mm leviämpi ku elementti), joka vaimennettu vaahtomuovilla (mallia sotkan patja 2 kerrosta). Mitattu swiipillä, olkkarissa. Yläpäänä on w3-871s (jossa kans korjattavia korostumia), jako 300Hz, linkkari

toki saa pois behrulla, mutta tuleeko mulla joku resonanssianssi, josta en tiedä, vaiko vaanko ihan dipolin/h-framen ominaisuus.
 

Liitteet

  • raakavaste.jpg
    raakavaste.jpg
    138,3 KB · Katsottu: 76
olisiko mitattessa ollut etäisyys etuseinään ollut noin 90cm? Etuseinäheijastus taka-aallosta?
 
no tuo kyllä mätsäis kohalleen. aika hyvin jopa(siis etuseinän etäisyys huoneen takaseinästä) . pittääpä kokeilla siirtää/kääntää ja kattoo muuttuko.
Takana on kyl kyprokkia, josta 100Hz pitäs mennä lävihte aika bueno?
 
Ei se kyprokki sitä piikkiä lävitseen juurikaan päästä.
 
oukkei, eli piikin kanssa pitää siis elää (tai siis ei tartte, kun equttaa sen keniaan) >:D
On vaan melko karun kuuloinen ilman equtusta. Eipä olis ilman mittaamista tota löytäny (sairaslomapäivälle hassua tekemistä)
 
Kokeile kääntää bassoa eri kulmiin. Itsellä dipolibassot löysi parhaan paikan etuseinällä poikittain, käännettynä 30 astetta ;)
 
Mitenkäs huoneen mitat ja dipolin etäisyys rajapinnoista, oletko mitannu kuuntelupaikalta. Tai siis: Mittaa kuuntelupaikalta!
 
Dipoli on takaseinästä sen tosiaan 90 cm (etulevy), dipolista kuuntelupaikalle lienee hmm, 3-3.5 metriä, ja kuuntelupaikalta takaseinään taas jotain 3-4metrii. leveyttä kans riittävästi (huone on 41m2).

Mutta mutta, tuo möykky kuuluu vähän perhanan hyvin ihan kuuntelupaikassa. Aikasemmin, ennen mittauksia, ja vanhalla jakarilla, en voinu nostaa jakotaajuutta kun korkeintaan tuo 120Hz, muuten meni sellaseks muminaks, ja alapassot katos kokonaan, jos vaimenis muminan.

Nyt parempi jakari (nojoo dcx2496), jolla sain tuon möykyn ekutettua pois, ja jaon jonnekkin 300 pintaa, ei mumise, ja saa alabassojakin. Mutta ilman mittauksia ei olis selvinny, että noin iso ja kuitenkin kapeahko korostuma tuolla luuras(siis tuo on melko samanmoinen vaikka laittaa mittauksen smoothingin jonnekkin 1/6 tai 1/9 oktaavin tasolle). Jako tarpeen saada ylös, kun yks TB ei tuota ilmaa hirveesti liikuta sadalla hertsillä (etenkään dipolissa). Pitää koklia tuo basso-osan kääntö (helppoo, kun yläpää tos protos erillinen), ja mittailla uudestaan, katoaako jonnekkin silleesti. Ainahan jos ei tarttis noin paljoa equttaa, nii olis paree.
 
Toi 100hz vois olla huoneen pystymitan moodi? Mitä saat jos mittaat mikki lattiassa, kuuntelukorkeudella ja katonpinnassa?
 
jasu sanoi:
x8" sls h-framessa (300mm syvä, 30mm leviämpi ku elementti), joka vaimennettu vaahtomuovilla (mallia sotkan patja 2 kerrosta)

Ei sulla olis tuosta kotelosta kuvia tai piirustuksia? Onko siis symmetrinen H, jossa elementti on 15cm syvyydellä, vai joku muu? Jos on symmetrinen, niin miten patjat on asennettu? Paljonko kuuntelu-/mittauspaikasta on matkaa takaseinään?
 
Sori korjaan .. (nuo panacodit vetää hieman lanttua sekasi), siis kotelo on U-frame, eikä mikään H.

kuva esim http://jasu.kicks-ass.net/kupari/displayimage.php?album=9&pos=5

ja siellä U:ssa on noin puoleen paksuuteen asti paineltuna elementtejä vasten noi vaahtomuovit.

Jaa tosiaan etulevy mittauksessa oli 90 cm takaseinästä, mittamikki noin 50 cm etuseinästä.

yläpää ei oo enään tollanen (ilman tota v-koloa, tasainen kansi), jossa päällä toi TB osa (sekin hieman kavennettu nykyisin). Tämä nyt ei vaikuta korostumaan, mutta kerroin muuten vaan :D .

Mittasin keskeltä tb:tä, ja keskeltä ylintä SLS:ää, eikä merkittävää muutosta tuohon 120Hz:n möykkyyn(ylempänä tais jotain tapahtua, etittiin 500Hz:n korostuman aiheuttajaa, tästä ei tarkempaa, kun niin nopeesti kokeiltiin). kuuntelupaikasta takaseinään sen 3-4m, mittauspaikasta sitten 6-7m.

Kaikki seinät kyprokkia.
 
Tuo kannattaisi mitata etupuolelta 1cm päästä kartiosta ja takapuolelta 1cm päästä vaahtomuovista (kaiutin keskemmällä huonetta). Jos selvä paise näkyy ilman EQ:ta jommassa kummassa tai molemmissa mittauksissa, ei syy ole huoneheijastuksista johtuva.

Yksi mahdollisuus on takaosan liika vaimennus, joka voi tehdä terävän korostuman taka-aaltoon 100 Hz paikkeille. Etuseinä vielä mielellään korostaa juuri tuota taajuutta, jos etäisyys on alle metrin luokkaa. Toisaalta, kun muistetaan ettei U-frame selviä ilman takaosan vaimennusta, niin keinot ovat aika vähissä.
Parhaaksi ratkaisuksi on ainakin omissa tutkimuksissani osoittautunut U-frame koteloiden toimittaminen lähimmälle jäteasemalle, ja niiden tekemisestä kieltäytyminen. Periaate ei ole osoittautunut käytännössä toimivaksi - ainoastaan huonolaatuiseksi dipoliksi, jolla kerjää itselleen vain vaikeuksia.
 
juu, pitää jatkaa mittauksia.

Tuo u-frame nyt mulla on aika lailla ainoa mahdollisuus, huoneen leveys ei salli tehdä kovinkaan leveätä koteloa, eli ihan levydipoli ei toimi. H-framessa kuvittelisin taasen noilla taajuuksilla tulevan(300 jako) jo ongelmia etupuolen haarojen heijastuksista?. Voiko U-framen ongelmia pienentää tekemällä takaosasta epäsymmetristä(levenee taakse, kapenee taakse, syvyys muuttuu pystysuunnassa tjsp?)

Yläpää etenkin menee mahdottomaksi H:lla, senkin teen siis dipolina(nyt siis u-frame).
Koska varsinaisesti haen dipolin nopeaa toistoa(suuntakuvio ei ole erityisesti säädettävänä), ei kotelokaiutin ole vaihtoehto.
 
jasu sanoi:
Tuo u-frame nyt mulla on aika lailla ainoa mahdollisuus, huoneen leveys ei salli tehdä kovinkaan leveätä koteloa, eli ihan levydipoli ei toimi. H-framessa kuvittelisin taasen noilla taajuuksilla tulevan(300 jako) jo ongelmia etupuolen haarojen heijastuksista?. Voiko U-framen ongelmia pienentää tekemällä takaosasta epäsymmetristä(levenee taakse, kapenee taakse, syvyys muuttuu pystysuunnassa tjsp?)

Yläpää etenkin menee mahdottomaksi H:lla, senkin teen siis dipolina(nyt siis u-frame).
Koska varsinaisesti haen dipolin nopeaa toistoa(suuntakuvio ei ole erityisesti säädettävänä), ei kotelokaiutin ole vaihtoehto.

U-frame, jonka syvyys on 300 mm, on ylärajataajuuden puolesta vähintään yhtä huono kuin H-frame, jonka syvyys on 600 mm. 300 mm takasyvyyden äärimmäinen ylärajataajuus on noin fpeak/sqrt(2) eli 344/.3/4/sqrt(2) = 200 Hz, vaikka takapuolen siirtolinja saataisiin vaimennettua niin että lopputulos olisi alabassolla kardioidi.

Jos haluat jaon 300 Hz:iin, ei H-framelle ole mitään estettä. Tarvitaan vain symmetrinen kotelo, jonka syvyys ei ole liian suuri. 300 Hz:iin päästään varmasti H-framella, jonka fequal = 300 Hz. Tuo toteutuu noin 200 mm syvyydellä. Jos haluat enemmän herkkyyttä, niin 250 mm pitäisi vielä pelata.

Etu-taka -epäsymmetriasta on vain haittaa, mikäli taka-aalto on voimakkaampi. H-framen etupuolen siirtolinja parantaa elementin akustista sovitusta ilman kanssa, joten etupuolen äänenpaine nousee korkeilla taajuuksilla. Takapuolen säteilyn pitäminen etupuolen alla on erityisen tärkeää yläbassolla ja alakeskialueella, jotta etuseinäpeilauksen voimakkuus ei nousisi liian suureksi. Eli jos H-framesta ei aio tehdä symmetristä, niin siirtolinjaa kannattaisi laittaa enemmän mieluummin etu- kuin takapuolelle. Etupuolen hiukan pidempi linja kompensoisi myös asennusreiän, elementin rungon ja magneetin aiheuttamia resonansseja, jotka tarpeettomasti voimistavat taka-aaltoa ylemmillä taajuuksilla.
Taka-aallossa piilee myös dipolin hitauden salaisuus. Niin, kuuntelupaikkaa kohti suunnattu dipolihan on oikeasti hitaampi kuin leveä kotelokaiutin tai kardioidi, koska merkittävä osa äänitehosta on viivästynyttä heijastetta.
 
Resistanssi voisi olla vaihtoehto joskaan ei siinä sen pienemmillä tehoilla bassoa juurikaan saa koska elementtiä kuormitetaan. Minä olen käyttänyt kohtuu menestyksekkäästi bassoresistanssikoteloa jossa vuoto on takaa päin. Vaimennus taakse ja sivuille hyvä tai ainakin niin hyvä, ettei taustaseinä pääse vahingoittamaan ääntä.
 
sinällänsä ei tuo herkkyys mulla iso ongelma ole, vahvistintehoa bassopäälle on kohtuu riittävästi tarjolla(nad218thx), toki jossain vaiheessa loppuu elementtien liikerata kesken tietenkin.

nuo resistanssikotilot tuntuu vuan niin hankalilta mitottaa, että saas nähä, jaksaako... No ensin mittaan ton nykyisen baffelin läpiasti jokupäivä.
 
jasu sanoi:
nuo resistanssikotilot tuntuu vuan niin hankalilta mitottaa, että saas nähä, jaksaako...

Puhtaaseen arvaukseen perustuva resistanssibassokin pelaa 10x paremmin kardioidina kuin U-frame viikonkaan virittelyn jälkeen.
 
niinno tässä nyt sitten kysymys kysyy, että miksi siitä pitäisi väkisin kardioidi tehdä tuosta bassosta koko alueelle, toistaiseksi mulla ei haittaa se, että olis alimmilla kardioidi, ja ylempänähän tuo vaimennettu U on lähellä monopolia.

Koska taasen mun käsityksen mukaan resistanssikotilo tuo sijaiskytkentään mukaan induktanssin, ja sitä en halua ryhmäviivettä lisäämään(siis resistanssikotelo on jonkun asteen resonanssikotelo).
 
jasu sanoi:
Koska taasen mun käsityksen mukaan resistanssikotilo tuo sijaiskytkentään mukaan induktanssin, ja sitä en halua ryhmäviivettä lisäämään(siis resistanssikotelo on jonkun asteen resonanssikotelo).

Missä se bassotaajuuksilla vaikuttava induktanssi on jos resistanssina on yksi kerros huopamattoa?
 
Back
Ylös