dipolibassossa ihme korostuma?

mikadosan sanoi:
Riippuu huopamatosta... :D

Aivan :D
Kyllähän mullakin on protoissa ollut 19 mm syvät raot, joissa on induktanssia. Oletan että se on juuri vaikuttanut muutamissa koteloissa esiintyneeseen suuntakuviokiharaan 250 Hz paikkeilla. Resonaattori ei kuitenkaan muuta kaiuttimen kokonaissäteilyä eikä kuulu mitenkään.
Muuttuvatilavuuksisessa induktanssia on kammioiden välisessä aukotuksessa, mutta omien 19 mm pituinen "putki" on vaimennettu molemmin puolin sekä sisältä, eli akustinen kytkentä on pääasiassa alipäästävä R+C.
 
jrz sanoi:
Ferriitillä kontaminoidussa huopamadossa ;)

Yhden proton huopa kontaminoitui Timmerman D3:lla, kun matto liikahti juuri ennen nidontaa. Nopea vesipesu pelasti kuitenkin tilanteen.

Porttien signaali on alipäästynyttä - kuten pitääkin olla, joten ryhmäviivettä saattaa aivan hyvin syntyä sitä kautta. En ole asiasta enempää murehtinut, koska lopputulos on kuitenkin pessyt vasemmalla kädellä muut ratkaisut - paitsi äänenpaineessa. Edes nykyinen linjalähde ei pärjää varsinaisen bassoalueen tarkkuudessa ja sijoittelun vapausasteissa, vaikka sekin pesee 3-0 kaikki kuulemani dipolit.
Vahva uhoaminen on taas päällä :D
 
no jos yksi kerros huopamattoa tekee resistanssikotelon , niin miten se eroaa siitä, että mulla on u-baffle, joka on vaimennusainetta täynnä ? Vai menikö mulla tässä joku ohi? Eli voinko minä tehdä tuosta u-baaffelista resistanssikotelon kokeilun niittaamalla huopamattoa takaseinään. Minä tyhmä, joo kyllä ...
 
jasu sanoi:
no jos yksi kerros huopamattoa tekee resistanssikotelon , niin miten se eroaa siitä, että mulla on u-baffle, joka on vaimennusainetta täynnä ? Vai menikö mulla tässä joku ohi? Eli voinko minä tehdä tuosta u-baaffelista resistanssikotelon kokeilun niittaamalla huopamattoa takaseinään. Minä tyhmä, joo kyllä ...

http://kimmosaunisto.net/CardSub/CARDSUB.html#U-frame
 
jasu sanoi:
no jos yksi kerros huopamattoa tekee resistanssikotelon , niin miten se eroaa siitä, että mulla on u-baffle, joka on vaimennusainetta täynnä ? Vai menikö mulla tässä joku ohi?

Eli voinko minä tehdä tuosta u-baaffelista resistanssikotelon kokeilun niittaamalla huopamattoa takaseinään.

Akustisesti U-frame on vaimennettu siirtolinja, kun taas resistanssikotelon portti on alipäästävä R+C.
U-frame kyllä toimii auttavasti kardioidina alabassolla, mutta vaimennusta pitää olla hiukan enemmän mitä siirtolinjan vaimennus edellyttää. Jos siirtolinjan äänen nopeutta ei saada laskettua vapaan ilman tasolle, syntyy "peräaukon" kohdalle vain vastakkaisvaiheinen säteilijä (ilman viivettä), eli kokonaisuus on vain heikkolaatuinen dipoli (leveä kahdeksikko). Tämä on tullut todettua paikallisilla protoilla muutamia kertoja.

Ainakin itselleni ongelma on toistaiseksi ollut löytää vaimennusaine ja määrä, jolla siirtolinjan äänen nopeus, taso ja vaste saataisiin kohdalleen. Jos vaimennus on liian pieni, jää systeemi huonoksi dipoliksi. Liian suuri vaimennus taas kuormittaa elementtiä niin että vasteista tulee kaistanpäästäviä. Toistaiseksi kokeilluista kardioidirakenteista U-frame on ollut selkeästi heikoin.

Sigge Linkwitz - jota myös jumalaksi on tituleerattu - on mm. lausunut: "None of this leads to a cardioid polar response, though it would be nice if a simple U-frame could provide it.". Minusta tuo lause tiivistää hienosti U-frameen ladattujen toiveiden romuttumisen.

Takapinnan resistanssilla voi korvata sisäistä vaimennusta, mutta systeemistä ei tulisi etu-taka -matkaeron vuoksi kovin laajakaistaista. Lisäksi takaosan pinta-ala ei todennäköisesti riittäisi tarvittavan vuotoalan aikaansaamiseksi, joten resistanssista tulisi epälineaarinen eli säröä aiheuttava.

Eikä kannata masentua. Vastaiskuitta ja välillä itsensä tyhmäksi tuntematta ei DIY-hommista ole kukaan selvinnyt. Nämäkin tiedot on veistetty ainoastaan omista kantapäistä, ja kirveen kanssa.
 
Kimmosto: Onko sivuillasi esiteltyä MT-Kardiodia mahdollista toteuttaa vain yhdellä elementillä? Tai on kait mutta riittääko "mitoitukseksi" se että puolittaa tilavuudet ja vuotoaukkojen pinta-alat? Resonaattori pitää mitä ilmeisimmin virittää uudelleen kun tilavuus pienenee. Reikä pienemmäksi?

Pekka
 
pjl sanoi:
Kimmosto: Onko sivuillasi esiteltyä MT-Kardiodia mahdollista toteuttaa vain yhdellä elementillä? Tai on kait mutta riittääko "mitoitukseksi" se että puolittaa tilavuudet ja vuotoaukkojen pinta-alat? Resonaattori pitää mitä ilmeisimmin virittää uudelleen kun tilavuus pienenee. Reikä pienemmäksi?

Menee ihan arvaukseksi. Enintään puolittaisin nettotilavuudet, jolloin kammiot olisivat esim. 15+14 litraa. Reiän kokoa ei kannata muuttaa, jottei kammioiden välinen alipäästö karkaisi liian korkealle. Myös KS-585:n porteissa on turhan vähän vuotoalaa, eli 150% Sd suosittelisin edelleen, vaikka suuntakuvio saattaakin karata enemmän dipolisen puolelle. Etukammion suurentaminen kompensoi yläbasson ajautumista enempää dipoliseksi.
Yksielementtisessä vuotoa saisi olla myös yläpinnassa - mikäli mahdollista, jotta vuotoääni kattaisi riittävästi taaksepäin taittuvaa etuääntä. Sivuportit riittävät kohtuulllisesti 2-elementtisessä.

Jos haluaa selvitä helpommalla, kannattaa tehdä perusmalli, jonka ulkomitat ovat esim. 35x35x40 cm. Vuotoa sivuille ja ylös yhteensä 150% Sd, ja vastukseksi 1 krs Lido Uralia. Tilavuutta tulee reilu 30 litraa. En ole mitenkään vakuuttunut että MT-loota olisi välttämätön. Jopa perusmallin proton 2x SLS-10" (jonka vuoto jäi liian vähäiseksi) 13 dB takavaimennus on käytännön tarpeisiin riittävä. Tärkein alue on kuitenkin ylempi bassoalue, jossa tuokin mitoitus antoi kardioidimaisen suuntakuvion.
 
Kiitoksia. Pitänee kokeilla tuota "perusmallia" jahka saan materiaalit kasaan. Olen verrattoman tyytyväinen noihin uusiin "dipoli" nuppeihini ja kovasti himottaa myös suuntaava subbanen.

Pekka
 
pjl sanoi:
Kiitoksia. Pitänee kokeilla tuota "perusmallia" jahka saan materiaalit kasaan. Olen verrattoman tyytyväinen noihin uusiin "dipoli" nuppeihini ja kovasti himottaa myös suuntaava subbanen.

Niin, ja resistanssimatto kannattaa liimata ja nitoa kotelon ulkopintaan. Reikien valmistaminen on paljon helpompaa kun vaneria ei tarvitse hifistellä jyrsimellä - ajaa vaan reilusti kuviosahalla. Sisäkiinnityksellä ylä- ja alareunoihin tarvittaisiin pari cm liimausreunaa, joka ulkokiinnityksellä vapautuu rakojen käyttöön. Ulkoasennus mahdollistaa myös vastusmateriaalin vaihtamisen, mikäli jotain menee pieleen. Ja ettei edut loppuisi tähän, voidaan portti tukea sisältäpäin muutamalla poikittaisella, sekä puolelta toiselle linkittävällä rimalla. Kangasta vaan huopamaton päälle.
 
Muistanko nyt väärin vai suosittelitko 2x12" kardioidibassolle pari uraa enemmän?Siis enemmän vuotoa?
Onko resistanssihuopa (Lido) ihan markettitavaraa?
 
punssi sanoi:
Muistanko nyt väärin vai suosittelitko 2x12" kardioidibassolle pari uraa enemmän?Siis enemmän vuotoa?
Onko resistanssihuopa (Lido) ihan markettitavaraa?

Niin se taisi olla, vaikka ei taida vielä 150% tulla täyteen.

Mattoa saa joistakin K-Raudoista sekä harmaana että ruskeana. Ainakin Siilinjärven K-Raudasta löytyi vuosi sitten. Mulla on pari neliötä varastossa pahan päivän varalle.
Maahantuojan sivu: http://www.spo-yhtyma.fi/
 
kimmosto sanoi:
Niin, ja resistanssimatto kannattaa liimata ja nitoa kotelon ulkopintaan. Reikien valmistaminen on paljon helpompaa kun vaneria ei tarvitse hifistellä jyrsimellä - ajaa vaan reilusti kuviosahalla.

Mites jos painaisi reikiä vaikka 15mm poralla? Liekö hyötyä jos vuotourissa on noita "laipioita"? Tai siis että ne ovat nimenomaan pitkänmallisia uria eikä isompia suorakaiteen mallisia reikiä. Ohjaavatko ne ilmavirtaa jotenkin?

Pekka
 
pjl sanoi:
Mites jos painaisi reikiä vaikka 15mm poralla? Liekö hyötyä jos vuotourissa on noita "laipioita"? Tai siis että ne ovat nimenomaan pitkänmallisia uria eikä isompia suorakaiteen mallisia reikiä. Ohjaavatko ne ilmavirtaa jotenkin?

Tovin joutuisit porailemaan 15 millisellä, koska reikiä tulisi esim. SLS-12" 458 kpl (kun vuoto 150%). Myös nitominen menee mahdottomaksi jos nidontalinjat eivät ole suoria eikä merkattu ennen liimausta kotelon nurkkiin. Merkkien avulla homma on helppo tehdä riman tms. linjarin avulla.

En usko että muodolla on merkitystä bassototeutuksissa. Pääasia on ettei reiät ole liian leveitä, jolloin matto saattaisi joustaa paineen vaikutuksesta. Matto on kyllä erittäin jämäkkää tavaraa, mutta tuskin sietää 30mm rakoja.
 
kekexx sanoi:
Hmm, mites kun BR-koteloissa on tota "putkipintaa" paljon vähemmän, ilman kauhiaa säröä. Ja Varioventissäkään kauheeta pintaa oo.

http://www.troelsgravesen.dk/JBL_L100_08.htm

BR:ssä resonaattorin kaistanpäästö puhdistaa putkiäänen ylimääräisistä säröistä, eikä se ole muutenkaan verrattavissa resistanssikoteloon.

Varioventin vastusarvosta ei ole tarkkaa käsitystä. Särö pysyy pienenä jos vastus on joko mahdollisimman pieni tai mahdollisimman suuri. Resistanssikotelon portin vastus ei ole noista kumpikaan, joten se on herkempi paljastamaan epälineaarisuutensa.
 
Back
Ylös