Dipoli-monopoli-subwoofer(it)

Legis

Hifiharrastaja
Liittynyt
2.12.2009
Viestejä
20 980
Tipolipassomiehet, tekeekö 2x 12" Peerless SLS elementeillä dipolikonfiguraatiossa mitään, vai pitäisikö satsata esim. 1x 15" per puoli tai jopa 2x 15" ellei 2x18". Mitä elementtejä dipolissa on käytetty menestyksellä, painottaen hyvää-laatu-suhdetta? SLS:ien Qts-arvo ainakin sopii dipoliin, tosin sillä (0,4 -0,45) ei mitään järin loivasti laskevaa vastetta saada vielä.

Jos säilyttäisin nykyiset 12" monopolisubit tämän subwooferkonstruktion osana, niin käykö tässä lopulta niin, että monopolit varastavat shown vai onnistuuko yhteiselo samaa kaistaa toistavilla mono- ja dipolielementillä? SLS:t ovat hieman XXLS:iäni herkempiä sekä SLS:ien herkkyyttä saisi nostettua vielä lisää johdottamalla elementit rinnan, joka kompensoisi kotelon puutetta. Luultavasti koteloon joutuisi tekemään U-framea, jotta herkkyys ei ala laskemaan liian aikaisin. Piirtelin hahmotelman kuitenkin suoraan baffeliin.

Idea tähän lähti siitä kun nykyiset monopolisubit integroituvat niin hyvin dipolilinjoihin. Ajattelin josko bassopäähän saisi parempaa resoluutiota paineistuksen kärsimättä hyödyntämällä dipolia ja monopolia? Stereo monopoli (XXLS)-dipoli(SLS) lyhyehkö linjalähde -subwoofer sekasikiö:
 
Käännät sen monopolin elementti ylöspäin, niin saat kardioidisubbarin. Voi vaatia pientä säätöä mutta siitä huolimatta kannattaisi kokeilla, toimisi todennäköisesti paremmin kuin tuo kuvan mukainen asettelu.

t: Pasi
 
Niin, mikä tuossa nyt on tarkoitus tehdä? Seuraavat säännöt peliin, jos on tarkoitus tehdä kardioidi:
1) Dipoli- ja monopolisäteilijät on oltava akustisesti samankeskeisiä, tai ainakin niin että niiden vaihe-ero pysyy ylärajataajuudella liki nollassa kaikkiin ilmansuuntiin. Esim. DMD tai MDM.
2) Jos on yksi monopolielementti, se on suunnattava taakse, jotta saadaan kardioidi muuallekin kuin alimmalle oktaaville.
3) Jos on yksi monopolielementti, se sijoitetaan ylemmäs, jotta pystymoodi heräisi mahdollisimman vähän ja lattia vahvistaisi dipolia.
4) Takapuolella ei saa olla siirtolinjaa etupuolta enempää, jottei taaksepäin synny voimakkaita kailotuksia. Jos tätä ei voida välttää, vaimennetaan takasiirtolinja joko fillaamalla 100% tai suuaukon resistanssilla.
5) Etupuolella saa olla siirtolinjaa takapuolta enemmän. 1/4-aallon resonanssi mitoitetaan esim. ylärajataajuudelle jos seuraava kaista on torvi tai halutaan potkua ja pauketta.

Jos monopolikotelon koko muodostuu ongelmaksi, se voidaan tehdä taakse suunnattuna resistanssikotelona (dipolin ja kardioidin summa on kardioidi). Tämä ratkaisu vaikuttaa hiukan tyhmältä, koska dipolisäteilijä on tavallaan turha. Tuo kuitenkin mahdollistaa suuntakuvion säädettävyyden dipolin ja kardioidin välillä, kardioidin tasoa säätämällä.
 
Alunperin suunnitelmana ei ollut kuin dipolimaisen nopeahkon basson tavoittelu samalla kasvattaen bassoreserviä, sillä 2x 12" XXLS:ää ottaa ilmaa kovaa kuunnellessa aika lailla linjojen elementtien vetäessä lonkkaa, eli subit ovat edit: vähän alimittaiset. Eli periaatteessa enemmän headroomia ja enemmän dipolimaista resoluutiota. Nyt kun sanoitte, että sijoituksia muuttamalla saadaan aikaan kardioidi tai ainakin vähän siihen suuntaan toimiva systeemi, niin heräsi mielenkiinto myös sitä kohtaan. Jokin kardioidin ja dipolin sekoitus, jossa on kardioidia hieman dipolia vähemmän, lienee hyvä kompromissi herkkyyden ja resoluution välillä.

Eli monopolit ovat ennestään ja ajattelin ne pitää tuollaisina. Tämä haittaa hieman tuota lattiaa korkeammalle sijoittamista ellei niille tee jotain bongauskoppia dipoleiden päälle :D. Mahdollista olisi siis kääntää monopolit tuuttamaan etuseinään, sivulle tai kuuntelijaan päin siten, että ne säilyvät alimmaisina kuten kuvassa.

Periaatteessa monopolit etuseinään päin voisi u-bafflen kääntää torveksi eteenpäin, jolloin elementtien keskipisteet säilyisivät samalla linjalla (= akustinen samankeskeisyys liekkö meinaa tätä?). Vastaavasti jos haluaa kokeilla monopolit kuuntelijaan päin, voisi u-bafflen torven kääntää takaseinään päin ja laittaa kotelon täyteen vanua?

Mietiskelin vielä jos dipoliosan korkeutta kasvattaisi yhdellä-kahdella elementillä, mutta en tiedä onko tästä linjalähdemäisyyden kannalta juuri merkitystä sillä linjan pituus tuskin kasvaa huoneheijastuksienkaan kanssa niin korkeaksi, että lähikenttä ulottuisi alimmille bassoille.

Vaihtoehtoja on paljon, joten millaista rakennelmaa suosittelisivat kimmosto ja muut?
 
Dipolimainen nopea basso on urbaani legenda. Dipoli on jopa oksettava lörppö jos se on tasapainotettu vähänkään runsasbassoiseksi. Nopea basso on se, joka tuottaa vähiten akustisesti joitakin ms viivästynyttä ääntä. Monopoli se ei voi olla (lähikentän ulkopuolella), koska heijastunut energia on suurin. Dipolikaan ei ole nopea jos ääni heijastuu (normaalisti) viiveellisenä etuseinästä. Sanoisin että kardioidi on keskimäärin nopein, vaikkei ehkä kaikissa olosuhteissa pärjääkään etuseinälle poikittain asetetulle dipolille.

Ts. jos kajarit tulevat melko lähelle etuseinää, kannattaa harkita puhdasta tai aavistuksen dipolin suuntaan olevaa kardioidia. Jos tulevat ihan kiinni leveähkön huoneen etuseinään, kannattaa ensin testata käännetyllä dipolilla, koska on helppo ratkaisu.
 
No miten nopeus monopoli (suljettuna) jos kajarit ja bassot linttaa kiinni seinään kovaan, jotta säteilee 2Pi? Vai onko se niin laaduton ettei nopeutta voi kuulla? :D
 
Subit ovat tällä hetkellä lähes kiinni etuseinässä, eikä niitä kovin paljon ole mahista tuoda niitä eteenpäin tai tulee aika hc-olkkari. Periaatteessa siis sekä kardioidi, että poikittain asetettu dipoli toimisi.

Piirtelin uuden kuvan kolmella dipolielementillä; ihan alustava räpellys ja se pitää tyrmätä jos siinä jokin mättää. Tässä tulee varmasti eteen johdotusongelma, eli kaikki dipolin elementit rinnan monopolin aalto ei jaksa kumota dipoleiden aaltoa (vai jaksaako) ja kaikki dipolin elementit sarjassa monopolin aalto taas on liian voimakas (vai onko), mutta mites 2/2 konffi (dipolin kaksi elementtiä sarjassa ja kolmas elementti on sarjassa monopolin kanssa)?

U-baffle lienee monikäyttöisin/kätevin kotelomalli, eli sen voi laittaa myös halutessaan seinän viereen poikittain seinään kiinni? Miten monopolin pitäisi tällöin olla, myös poikittain siten ettei se kumoa dipolin "taka"aaltoa l. kaikki elementit samaan suuntaan?

Tuosta kuvassa olevasta siirtolinjasta/torvesta tulisi noin 420 x 1150 suuri, eli pitkän sivun aallonpituus on n. 300 hertsiä, 1/4 aallonpituus siten n. 75 hertsiä mikä on lähellä ajateltua jakotaajuutta. Mänikö joku viduralle?




Alspe: tarkoititko siis jos mun nykyiset subit tulppais? Ei tällä hetkellä resoluutio ole lainkaan huono (suotamattomana olisi kylläkin aivan kauhea), mutta lähes aina sitä voi parantaa. Enemmänkin kyse on kuitenkin siitä, että subien reservit lopahtavat linjojen vierellä, ainakin kun mennään noin 5mm xmaxien rajoissa , jonka oletan vielä soivan vähäsäröisesti. Tulppaamisella saisin aikaan ehkä hieman pienemmän ryhmäviiveen, mutta subien herkkyys pienesi entisestään (eikä monopoli ole ikinä nopein tai edes kovin "nopea" sanan varsinaisessa merkityksessä, mikä johtuu ihan säteilykuviosta.) Imo Peerlessin passot on laadukkaita (check out särökäyrät) ja hinta-laatu-suhteeltaan erinomaisia, joten lähden siitä liikkeelle, että en siirry subeissa miesten kokoihin vaan lisään poikainpassojen (<12") lukumäärää :D edit. ja taisit siis muutenkin ehdottaa että linttaan mun dipolilinjat kii seinään subien kanssa, eller hur? Miksi?
 
Eikös tuo jos linjan korkuisen läjän pistät niitä bassoja? 6x18" tms per puoli. Kyllä ne alkaa rokkailla. Onhan noita tehty ennenkin.
 
Jussi Toivanen sanoi:
6x18" tms per puoli. Kyllä ne alkaa rokkailla. Onhan noita tehty ennenkin.

No huh, ihan rock-konserttia ei tarvitse järjestää :). Yritän rykiä näillä 12" nuhapumpuilla jotain passoa aikaiseksi 10% säröillä nyt ensin ;). Linjonen 6,5":ssa on noin puolentoista 15 tuumaisen edestä kartiopinta-alaa per puoli, subit pitäs saada samalle tasolle suurin piirtein ellei vähän läskimmiksi.
 
alspe sanoi:

545e per elementti ja pieni qts (ei ehkä dipolikamaa), ei mennyt ainakaan vielä tilaukseen :) 3x 12" ei muuten jää kartiopinta-alassa jälkeen lainkaan (Sd: 1620 [3x12"] v. 1630 [21"]). X-max ja herkkyys toki on hieman noita mörköjä rajoittavampi tekijä näillä pienemmillä (eli lineaarinen displacement jää kolmanneksen pienemmäksi pikkuisilla [xmax 8mm v. 12mm] ja max spl ties miten paljon pienemmäksi).
 
Legis sanoi:
No huh, ihan rock-konserttia ei tarvitse järjestää :). Yritän rykiä näillä 12" nuhapumpuilla jotain passoa aikaiseksi 10% säröillä nyt ensin ;). Linjonen 6,5":ssa on noin puolentoista 15 tuumaisen edestä kartiopinta-alaa per puoli, subit pitäs saada samalle tasolle suurin piirtein ellei vähän läskimmiksi.

Eihän sillä miljoonaa tartte soittaa. Se on sitä headroomia sitten se.
 
Heitäs Jussi muuten jotain dipoliin sopivia halvahkojaelementtejä 12":aa suuremmista kokoluokista? Ei toki miesten kokoluokat ole poissuljettu vaihtoehto, ne tuppaavat vain maksamaan meikän kukkarolle vähän liikaa.
 
alspe sanoi:
No miten nopeus monopoli (suljettuna) jos kajarit ja bassot linttaa kiinni seinään kovaan, jotta säteilee 2Pi? Vai onko se niin laaduton ettei nopeutta voi kuulla? :D

Rättipaavo/IB-asetelma kyllä lähettää äänen yhtä nopeasti kuin kardioidi, mutta huone jää jurraamaan pidemmäksi aikaa.
 
Legis sanoi:
Piirtelin uuden kuvan kolmella dipolielementillä; ihan alustava räpellys ja se pitää tyrmätä jos siinä jokin mättää. Tässä tulee varmasti eteen johdotusongelma, eli kaikki dipolin elementit rinnan monopolin aalto ei jaksa kumota dipoleiden aaltoa (vai jaksaako) ja kaikki dipolin elementit sarjassa monopolin aalto taas on liian voimakas (vai onko), mutta mites 2/2 konffi (dipolin kaksi elementtiä sarjassa ja kolmas elementti on sarjassa monopolin kanssa)?

U-baffle lienee monikäyttöisin/kätevin kotelomalli, eli sen voi laittaa myös halutessaan seinän viereen poikittain seinään kiinni? Miten monopolin pitäisi tällöin olla, myös poikittain siten ettei se kumoa dipolin "taka"aaltoa l. kaikki elementit samaan suuntaan?

Tuosta kuvassa olevasta siirtolinjasta/torvesta tulisi noin 420 x 1150 suuri, eli pitkän sivun aallonpituus on n. 300 hertsiä, 1/4 aallonpituus siten n. 75 hertsiä mikä on lähellä ajateltua jakotaajuutta. Mänikö joku viduralle?

Tyrmäys 1. erässä, mikäli tavoittelet kardioidia.
Rakennelma ei täytä säännön 1 sivulausetta: "niin että niiden vaihe-ero pysyy ylärajataajuudella liki nollassa kaikkiin ilmansuuntiin". Tämä on koko konseptin hankalin asia, josta ei saa lusmuilla.
"Liki nollassa" voisi tarkoittaa vaikkapa alle 45 astetta, jolloin 75 Hz ylärajataajuudella yksikään D-elementti ei saisi olla M-elementistä yli 57 cm päässä. Jos halutaan tehdä todella hyvä (jaettavissa loivasti), on jokaisen D-elementin oltava kiinni sen ääntä syövässä M-elementissä.

PS. U-baffle syö suuntakuvion säädettävyyttä, joten sitä ei kannata laittaa.
 
Legis sanoi:
Heitäs Jussi muuten jotain dipoliin sopivia halvahkojaelementtejä 12":aa suuremmista kokoluokista?

Enpä ole dipoliin sopivia 12" suurempia alkanut edes metsästää. Jos dipolina pistää niin SLS ja iso kasa niitä.
 
kimmosto sanoi:
Tyrmäys 1. erässä, mikäli tavoittelet kardioidia.
Rakennelma ei täytä säännön 1 sivulausetta: "niin että niiden vaihe-ero pysyy ylärajataajuudella liki nollassa kaikkiin ilmansuuntiin". Tämä on koko konseptin hankalin asia, josta ei saa lusmuilla.
"Liki nollassa" voisi tarkoittaa vaikkapa alle 45 astetta, jolloin 75 Hz ylärajataajuudella yksikään D-elementti ei saisi olla M-elementistä yli 57 cm päässä. Jos halutaan tehdä todella hyvä (jaettavissa loivasti), on jokaisen D-elementin oltava kiinni sen ääntä syövässä M-elementissä.

PS. U-baffle syö suuntakuvion säädettävyyttä, joten sitä ei kannata laittaa.

Arvatenkin. Ongelma tässä on, että en voi kasvattaa baffelin leveyttä yli 50 sentin, muuten subikyhäelmien sijoituksesta tulee todella hankalaa. Tuolla leveydellä ei paljon juhlita, eli en saa elementtejä vaakasuoraan vierekkäin vielä kahta kappaletta, ja siten kavennettua M ja D elementtien etäisyyttä. Samoin U-baffle tulee tästä leveysrajoituksesta. Vähän heräsi mielenkiinto tuollaiseen kuuntelijaan suunnattuun low gain horniin, jos sen seinistä olisi tehnyt vielä vähän sivulle päin aukeavat pl. alasivu. Millaista herkkyydenkasvua tuollaisella torvella voi saada ja kuinka matalalle tämä ulottuu noilla mitoilla (esim. 450 x 1150mm)? Onko kuuntelijaa kohti suunnatuilla low gain horneilla (paljon) dipolia enemmän kehovaikutuksia?

Mitä tuolla kuvankaltaisella virityksellä voi saada aikaan? Lähin elementti on n. 45cm päässä, ja tästä sitten seuraavat n. 75 ja 110 sentin päässä. Saako tuosta kardioidisäteilyä aikaan edes nimeksi? Olisiko järkevämpää tehdä täysdipoli + mono näillä lähtökohdilla? Toki jos tuolla saa kardioidisäteilyä aikaan siten että siitä voisi olla jotain hyötyäkin, niin monon kääntämistä seinään päin kannattaa kokeilla.


edit. tulipahan mieleen, että voisin johdotuksilla kikkailla tuota kardioidisäteilyä. Voisin esim. johdottaa nuo 2/1 tyyliin, eli kaksi alempaa elementtiä sarjaan ja ylin rinnan yksinään päätteen toiseen kanavaan, jolloin ylimmän elementin tasoa voisi trimmata. Vääntämällä gainia pienemmälle kardioidimaisuus lisääntyisi ja kasvattamalla gainia härötys lisääntyisi. Liekkö tässä järkeä.

edit2. Sama onnistuisi tietenkin myös kun johdottaisi 2/2 tyyliin, niinkuin alun perin ajattelinkin mutta en ajatellut sitä tästä näkökulmasta. Näin saisin hiljennettyä molemmat ylemmät SLS:t halutessani (mutta menettäisin M- ja D-elementtien keskinäisen tasonsäätömahdollisuuden), jolloin säteily olisi kaiketi erittäin lähellä puhdasta kardioidia.
 
Back
Ylös