Dipoli-bassot?

pieskapov sanoi:
Tarvitaanko elementtien väliin toiminnan kannalta välilevyt?
...
molemmille kanaville, esim. Reckhorn tms
Tukia ei tarvi varsinaisesti toiminnan kannalta, vaan tukemaan H-rakenteen mahdollisesti lepattavia sivuseiniä.
Hoida suodot ja equt Behringerin DCX:llä ja laita Reckhornin tilalle pelkkä päätevahvistin.
Itellä oli joskus vähän vastaava pömpeli, mutta 2 keskimmäistä elementtiä oli naamapuoli kuuntelupaikalle ja helposti kytkettävissä sarjaan takapuolelta, joiden rinnalle sitten päätymmäiset elementit magneettipuoli kuuntelupaikalle... :)

Hyvä tulee.
 
Dipolikorjauksen tarvetta voi vähän vähentää kun H-koteloa leventää ja ohentaa. Perustuupi siihen että taajuuskaistan alapäässä ahtaan H-framen D-mitta lyhenee akustisesti, ja yläpäässä siirtolinjaisuus nostaa tasoja. Syvempi H-frame pysyy kyllä paremmin tolpillaan, mutta ajatuksena se ei ole välttämättä fiksuin.

Push-pull asennus neutraloi parillisia harmoonisia eli voi auttaa puhtausasiassa. Edellyttää kuitenkin että kartion takapuolen ääni on yhtä puhdasta ja häiriötöntä kuin etupuolen. Testaamatta on hankala tietää, joten jakoväli kannattaa valita siten että voi mittauksin ja kuuntelemalla valita paremman vaihtoehdon.

40 asteen pyöräytys sisään (kuuntelusuuntaan nähden) on todennäköisesti lähellä parasta, joten dipolit ja nupit kannattaa miettiä siihen malliin että pyöräytys onnistuu. Pyöräytettykin peilaa nurkista helevatisti jos kajarista on etuseinään yli metri, joten nurkkien vaimentamista kannattanee harkita vakavasti - ellei ole jo vaimennettu.

Jos vertaulukohtana on MB dipoli niin lähteehän tuosta moninkertaisesti älämölöä. Saattaisin itse laittaa 4 elementtiä 2x2 matriisiin ja 6 elementtiä 2x3 matriisiin. Vie tietysti hiukan enemmän lattiatilaa, mutta leveämmässä on muutamia etuja. Riippuu tietysti mistä tykkää...
 
eipä siinä behrun ympärillä välttis tartte symmetriseksi muunninta. Itellä toimii ihan buenosti silleen, että kaapelilla on RCA:sta suoraan xlr:ään kytketty silleen, että on asymmetrinen.
 
pieskapov sanoi:
Joko 1 yhteinen tai sillattuina molemmille dipoleille omansa.
Käytän pääkaiuttimien vahvistinta passiivi-etu(vahvistimella) mutta tarvinnen Behringer DCX:lle linjatasoisen signaalin. Tapauksessani lienee kätevintä ottaa se pääkaiuttimien signaalista vastusjaolla?
Koska DCX:ssä lienee symmetriset liitännät, tarvinnen vielä ennen DCX:ää muuntimet, esim. Samson Audion S-convert Line Level Converter Box?

Kuulostaa vaaralliselta. Kaikkien koplauksessa mukana olevien vahvistimien lähtöjen, tulojen ja suojamaan keskinäiset yhteydet pitää olla tarkasti tiedossa. Toisaalla on jo todettu että esim. joillakin IcePower-päätteillä tuo suunnitelma johtaisi yhteen tai useampaan isoon pamaukseen. Myöskään perinteisiä AB-luokkaisilla, joissa kajarilähdön ja linjatulon miinukset ovat samassa potentiaalissa, ei voi laittaa sillattuna ellei subijakarin miinuksena käytä toisen päätekanavan kajarilähdön tai linjatulon miinusta.
Turvallisempaa olisi jos voisi pelata vain linjatasoisilla.
 
pieskapov sanoi:
Totta, mieluummin ottaisin linjatasoisesta signaalista, jos sopivan paikan keksin.
Mieleen tulee vain pääkaiuttimien päätevahvistimen tulo, mutten ole varma vaikuttaako signaalin ottaminen passiivi-etusen lisäksi myös DCX:lle haitallisesti passiivi-etusen ja päätevahvistimen sovitukseen.
Pääkaiuttimen päätevahvistimen tulo-impedanssi on 25kΩ ja passiivi-etunen on tällä hetkellä 10kΩ.

DCX:n balansoidun tulon kumpikin nasta on noin 22 kohm nollan suuntaan. Varmin tapa tuo kuitenkin on, mutta pientä tason laskua on odotettavissa.

entrees.gif
 
Back
Ylös