... diplomityöesitelmä : Perception of spatially distributed sound sources

rigging is fun

Moderaattori
Hifiharrastaja
Liittynyt
15.12.2006
Viestejä
12 234
http://www.acoustics.hut.fi/news/

"Diplomityöesitelmä 25.5.
Maanantaina 25.5. kello 10.15 tekn.yo. Olli Santala pitää diplomityöesitelmän aiheesta Perception of spatially distributed sound sources. Paikka on kokoushuone Strömberg (E220) Esitelmä pidetään suomeksi. Tervetuloa kuuntelemaan!

Contact: Ville . Pulkki (AT) tkk . fi
"


Ajattelin mennä mestoille , ihan turistin rooliin :D t. ' RIF '
 
Oliks mielenkiintoinen?

Hitsi kun huomasin viestisi vasta nyt... oisin voinut tulla juomaan aamukaffeni tuonne sen sijaan, että kittaan sitä tässä palstaa lukiessa :).
 
Tehdyissä kahdessa kuuntelukokeessa asetetuin parametrein saavutettu tulos oli että ihminen on aika huono arvioimaan äänen suuntaa.

-90/-75/-60/-45/-30/-15/0/+15/+30/+45/+60/+75/+90/ ,
13 kpl kaiutinrypäs , samaa set-up:pia ( + 2 kaiutinta -105 & +105 astetta ) on käytetty TKK:lla muihinkin samaa aihetta sivuaviin tutkimuksiin , käsittääkseni.

Kuuntelija sai kääntää päätään ,
ei tiennyt onko symmetrinen,
touchscreenilta piti valita mistä kaiuttimista väitti ääntä tulevan.

Kahtakymmentäyhtä erilaista vaihtoehtoa soitettiin ,
jossa oli tutkimusta varten neljä eri ryhmää ( testissä toki satunnaisesti ) ,
mielekkäästi jaoteltuina.

1. kuuntelukokeen johtopäätökset :
- jos äänilähde oli leveä , oli suunnanhavaitseminen huonompi kuin 15 astetta
- leveä äänilähde koettiin kapeampana kuin se oli , kun taas ,
- äänilähteiden väliin jäävä aukko koettiin suurempana kuin se olikaan

[ kun ei ollut niitä powerpointteja jaossa kerpele ,
tiedä viitsiskö tota prujua skannata ,
pientä tihrua on teksti ]

2:ssa kuuntelukokeessa oli vastakkainasettelu , jossa koettua eroa yritettiin saada selville.
Myöskin signaali oli pelkän vaaleanpunaisen kohinan sijasta ( kuin kokeessa 1. ) kaistasuodatettuja 500 Hz ja 4kHz kohinaa .
1 , 1/3 , 1/8 , 1/12 ja 1/24 oktaavin levyiset , joiden välille ei muodostui vain vähän eroa.

Vertailussa oli erilainen purskejärjestys , missä kysyttiin vertailusignaalin 1000 ms ( 500 ms taukoa ) jälkeisen sekunnin näytteestä montako kaiutinta soi : 2 vai 3 , 3 vai 4 , 4 vai 5 , 5 vai 7 .
Vain tapaus "2 vai 3" oli tilastollisesti parempi kuin arvaukset , muut jäivät näyttämättä toteen , että vastaukset olisivat olleet arvauksia parempia.

2. kuuntelun johtopäätökset , ne olennaiset ;) :
" The task was challenging -> The results are not as conclusive as were desired ...
Future work -> A modified version of the second listening test
"



Mielenkiintoisinta oli jäädä lukiotoverini kanssa jälkikäteen juttelemaan konserttisalien auralisaation uusimmista tutkimustuulista. Nopea ja ytimekäs jälleennäkeminen, hän on jämäkkä suomalainen tiedemies.

Toisin kuin mä , tällainen hifi-turisti :) mutta eip' harmita olla edes vähän jyvällä , t. ' RIF '
 
Kiitoksia kattavasta referaatista! Mainiosti tislattu "tällaiselta hifi-turistilta" :).

Ääninäytteinä käytettiin siis vain kohinaa... ois kiva tietää, muuttuuko tuo tulos, jos näytteinä käytetään ihmispuhetta; luulisi kuuloaivokuoren olevan pitkälti erikoistunut käsittelemään ihmisääntä.
 
Twisterkki sanoi:
Ääninäytteinä käytettiin siis vain kohinaa... ois kiva tietää, muuttuuko tuo tulos, jos näytteinä käytetään ihmispuhetta; luulisi kuuloaivokuoren olevan pitkälti erikoistunut käsittelemään ihmisääntä.

Kyllä, näin on. Ihmisen kuuloaisti on herkempi silloin kun käytetään tuttua ääntä. Tämä tuttuus (familiarity) on myös opeteltavissa. Tutkimuksia on tehty sekä kielellisten ääneksien että musiikkisignaalien avulla, ja lopputulos on aina sama.
 
Oli [ dippatyö->spatially distributed sound sources ] nyt gene set-up :)

Tuli ( mainoksena ) vastaan tuolta G-miesten sivulta järjestelmä ,
jossa suuntakuuloa to-del-la-kin voidaan laittaa koetukselle :

http://www.genelec.com/news/132/111/A-Multi-Channel-Experiment-at-Huddersfield-University/

"For the audio bits, the current development tool of choice is Max MSP coupled with flexible RME-based 110. The room features three circles of eight Genelec 8240A monitors, four Genelec 7270A subs, plus an additional height monitor (another Genelec 8240A). Each of the 25 speakers can be fed independently or in groups for detailed control over the sound field inside the space."

niin no , kuuntelukorkeuden alapuolellehan voisi saada pari tuollaista ympyrätrussillista tavaraa lisää >:D
 
Back
Ylös