digitaalisen äänen siirtotiet

^^eikös tossa nyt kuunnella kahta eri daccia? Eli kun homma kierretään Marantzin läpi niin ymmärtääkseni signaali kulkee Marantzin DA-muuntimen ja etuasteen kautta. Pure direct taitaa ohittaa vaan vaffin DSP-piirin ja digi syötetään sisäiselle DACille muokkaamattomana.

Suoraan siirrettäessä taas signaali menee geneille digitaalisena ja DA-muunnoksen hoitaa Genelecin DAC.

Eli kyllä tossa on aika paljon analogiaa välissä, mikäli nyt ymmärsin miten kytkennät on tuossa tehty.
 
^^eikös tossa nyt kuunnella kahta eri daccia? Eli kun homma kierretään Marantzin läpi niin ymmärtääkseni signaali kulkee Marantzin DA-muuntimen ja etuasteen kautta. Pure direct taitaa ohittaa vaan vaffin DSP-piirin ja digi syötetään sisäiselle DACille muokkaamattomana.

Suoraan siirrettäessä taas signaali menee geneille digitaalisena ja DA-muunnoksen hoitaa Genelecin DAC.

Eli kyllä tossa on aika paljon analogiaa välissä, mikäli nyt ymmärsin miten kytkennät on tuossa tehty.
Näin minäkin sen olen ajatellut! Toisin sanoen se pieni ero johtunee todennäköisesti tuosta.
 
Liittynee ketjun otsikkoon joten:

Onko olemassa jotain langatonta tapaa lähettää digitaalista signaalia laitteesta toiseen joko coax- tai AES/EBU-liitäntöjen välillä? Mietin että miten dsp-prosessorista saisi toiseenkin settiin signaalin vetämättä 10m johtoa huoneiden läpi. Linnuntietä etäisyys olisi n. 7 m.

Kun olen etsinyt, niin vastaan on tullut lähinnä sellaisia lähetin-vastaanotinyhdistelmiä joissa on AD/DA-muunnokset mukana (mm. Pebble Audio). Nyt pitäisi mennä siis ilman muunnoksia.
 
En ole asiantuntija, mutta luulen, että S/P DIF standardin mukainen signaali ei taida langattomasti heilahtaa. Se kun on "synkronoitua" liikennettä, niin ei taida onnistua. En tiedä tarkemmin miten nuo häviöttömät Bluetooth standardit sitten toimii. Ja jos se olisi mahdollista, voisi olla, että sellaisia laitteita olisi. Ehkä jollain laserilla liikkuisi, jos on näköyhteys?
 
En ole asiantuntija, mutta luulen, että S/P DIF standardin mukainen signaali ei taida langattomasti heilahtaa. Se kun on "synkronoitua" liikennettä, niin ei taida onnistua. En tiedä tarkemmin miten nuo häviöttömät Bluetooth standardit sitten toimii. Ja jos se olisi mahdollista, voisi olla, että sellaisia laitteita olisi. Ehkä jollain laserilla liikkuisi, jos on näköyhteys?

Hmm, nyt kun vielä mietin sitä Pebble Audion vehjettä (https://www.hifikulma.fi/PebbleAudio), niin siinähän analoginen rca nimenomaan digitoidaan ja lähetetään ilman läpi synkronoidusti, eikö vain? Vai meneekö se kuitenkin jotenkin paketeissa? Maailmassa monta ihmeellistä asiaa... :)
 
Kai langattomassa aina joku puskuri on. Viivettä on 20 ms, tuskin kaikki tulee muunnoksista. Eihän tuo datan langaton siirto ole enää mikään temppu. Mutta viivettä siitä aina tulee ihan eri tavalla mitä pelkästä piuhasta.
 
Pieni viive ei sinänsä olisi mikään ongelma kun ei tarvii saada synkkaan minkään kuvan tms. kanssa. Huonekorjauksen saaminen kaikkiin setteihin taitaa vain olla first world probleemaksikin niin marginaalinen, ettei kysyntää sen ratkaisemiseksi ole ilmaantunut tarpeeksi :)
 
Eipä tuollaista laitetta näytä löytyvän.
 
Mutuilua:
Periaatteessa tuon digitaalisen S/P DIF signaalin langaton siirto olisi ihan kätevä, kun kerran 2,4 GHz verkossa data kuitenkin saadaan siirtymään viiveellä. Muunnoksethan tähän väliin tulee eli bitit ei sellaisenaan siirry. Ilmeisesti markkinat eivät vain riitä eli kysyntää ei ole tarpeeksi.

AES/EBU näkökulmasta ratkaisu olisi absurdi, koska liitäntää käytetään ammattilaisten työkaluissa. Ja luulen, että ei löydy kovin montaa kohtaa, jossa tuo viive sallittaisi. Yleensä (= aika kova yleistys tässä kohtaa) mennään master kellon mukaan ja silloin langaton piuha ei vain voi toimia.
 
I2S olisi kertakaikkisen kamala formaatti datan siirtämiseen piuhan yli, koska se on alunalkaenkin suunniteltu toimivaksi ainoastaan piirilevytasolla. Kellojen hallinta I2C:llä olisi suorastaan painajaismaisen monimutkainen operaatio ja piuhassa kuljetettuna I2S olisi paljon herkempi, jitterille, ulkoisille häiriöille ja vaikka mille verrattuna esimerkiksi SPDIFiin. Jos joku itseään kunnioittava hififirma alkaa siirtämään I2S:ää pitkää piuhaa pitkin, tiedän maailman tulleen hulluksi ja voin sen jälkeen keskittyä pelkästään ammattilaislaitteiden hankintaan, jotka eivät kärsi tälläisista idiotismeista.

edit: Lähetä nappia painaessani, kävi mielessäni, että tokihan joku highendfirma tuollaiseenkin hulluuteen on lähtenyt. Pienellä googlaamisella sitten pääsin jälleen kerran epäuskoisena toteamaan todellisuuden. Kyllähän tätäkin sitten on piuhaa pitkin siirrelty... Highend insinöörin mielikuvitus nähtävästi ylittää villeimmätkin kuvitelmani, himossaan implementoida standerdeja siellä missä niitä ei todellakaan pitäisi implementoida... Jos VR olisi highend firma pendelöintiliikenteestä vastaisivat sitten varmaan raitiovaunut ja Tampereen paikallisliikenteestä vastaisivat Pendoliinot.

Kun Hypexiä hommatessa lueskelin balanced vs SE ja vielä siitä, että rca:ta kytkiessä kuuma karva tekee kontaktin ennen maata ja parhaassa tapauksessa miinus menee suoraan laitteen runkoon, tulin siihen tulokseen, että "pro it is" ja "no nonsense please", eli suomeksi sanoen liityin parempien ihmisten luokkaan ja xlr:llä mennään.

Tarjonta on niukempaa, mutta yleensä ei tarvi maksaa tyhjästä eikä aina edes merkistä, eikä koskaan maalenkeistä. Maailma olisi parempi paikka elää, jos tämä ala kehittyisi paremmin.
 
Ovatko koaksiaalinen ja optinen lähtö enimmäkseen kiinteätasoisia, eli volumepotikka tai kaukosäätimen volume-säätö eivät vaikuta niihin? Kysymys koskee ainakin etuvahvistimia, CD (yms)-soittimia ja ulkoisia äänikortteja.
Jos löytyy sellaisia laitteita, joissa volumea voi säätää noiden liitäntöjen kautta, niin listatkaa?

Tiedän ainakin seuraavat:
miniDSP SHD
miniDSP SDH Studio
miniDSP OpenDRC (vaatii STERAMER BOX:n lisäksi, jotta tietokoneen saisi USB:llä kiinni).

Bluesound Node 2i. Säätö kuulosta nettikirjoitusten perusteella äänenlaadultaan vajaalta. Ei bit perfect.
Yamaha WXC-50. Lähtö kiinteä, mutta säätö esim. tabletilla tai iPadillä. Ei varmaankaan bit perfect?
 
^ Minulle on tuosta kerrottu, että diginä volumea säädettäessä aina menetetään jonkin verran bittejä vs. täysi taso. Toisia tämä huolestuttaa, toisille niitä on aina tarpeeksi eikä eroa voi korvin kuulla.

Mistä päädyit epäilemään Node 2i:n lähdön olevan vähemmän täydellinen?

Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla
 
Mistä päädyit epäilemään Node 2i:n lähdön olevan vähemmän täydellinen?
Sain tällaisen lainauksen kaverilta viestinä. Koskee koaksiaalista lähtöä. En tiedä lainauksen alkuperää:

"official comment" does not mention that the Bluesound only passes bit perfect data to the DAC when the Bluesound's volume control is set to 100%, or if it is disabled in Settings. Also, turning on the Bluesound tone control automatically enables the volume control and then lowers overall volume to allow for headroom when the tone controls are operated. In this case the data sent to the DAC is altered even if the volume is set at 100%. But, if you select that your DAC is MQA enabled, then volume and tone controls are automatically disabled as per MQA requirements.

I moved from a Squeezebox Touch to a Node 2 and I think the sound quality of the Bluesound S/PDIF is "better". I put quotes around better because the "improvement" may be due to better streamer-to-DAC synergy, and not an absolute that would be true with all DACs.
 
^ Mielenkiintoinen tieto. Itsehän tein Node 2:lla taannoin kokeilun, jossa säädin sen kautta voimakkuutta putki-integroidun toimiessa päätteenä volume täysillä. Kun vähän ajan päästä taivuin taas luopumaan tällaisesta kaukosäädettävyydestä, eli laitoin Noden äänenvoimakkuuden kiinteäksi ja volume säädettiin vahvistimesta, niin ääni oli selkeästi parempi tällä tavalla. Eli jotain siinä minun korviini hukataan, kun Nodella volumea säädetään.

Voisikohan tuossa olla yksi syy, miksi Innuousin ja Nadin laitteiden kerrotaan olevan selkeästi Nodea parempia?

Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla
 
Pitääpä joskus kokeilla tuota voluumisäädintä Node 2issa. Aina tullut tuutattua fixed asetuksella ilman mitään säätöjä dac:iin ja siitä myös linjatasoisena vahvistimelle. Säätö vahvistimesta. Olisi mielenkiintoista tietää tarkalleen kuinka paljon tuossa putoaa laatu. Ollaanko pahimmillaan esim. hyvän mp3 sen tasolla. Varmaan myös vahvistimesta riippuu millä volan tasolla vahvistin antaa parastaan(?)
 
Olen tänään aina ehtiessäni yrittänyt kahlata erilaisia artikkeleita digitaalisesta volumen säädöstä. Ei ole ihan yksinkertainen juttu, enkä pysty antamaan "lopullista ratkaisua". Tässä muutamia vaikuttavia tekijöitä, joista niistäkin näköjään kiistellään. 🙄

Ilmeisesti siitä on hyötyä, jos 16-bittisellä tallenteella digitaalisessa volume-säätimessä on käytössä yli 16 bittiä, mielellään 24. Mutta onko 24-bittisellä tallenteella enää hyötyä yli 24-bittisestä säädöstä, tuntuu olevat jo kiistanalaista. 32-bittisiä näytetään suosivan. Bel Canto on tehnyt 64-bittisen...

Vaikuttaisi kuitenkin, että ratkaisevin tekijä äänenlaadun kannalta olisi, että DAC olisi mahdollisimman pienikohinainen.

Yhdessä lähteessä sanottiin varsin asiallisesti (itsestäänselvästi?), että jos volumen vähentäminen digitaalisesti heikentää selvästi kuultavaa äänenlaatua, niin digitaalinen volume-säätö ei ole riittävän laadukas. Ehkä asian kunnolla hoitaneet valmistajat muistavat mainostaa sitä ja muut vaikenevat.

Jos joku muistaa ketjuja, joissa jo tämä(kin) asia on puitu 100 kertaa läpi, niin voi linkata. 😉
 
Käytännössä digitaalinen volumensäätö on aina "häviöllistä". Eli jos tavoitteena on saada bitperfectiä DACille ( joka sinällään on käytännössä mahdotonta, koska kaikki vähänkään tuoreemmat DAC-piirit käytännössä upsamplaavat datansa), ei digisäätöjä kannata käyttää.

Todellisuudessa tuo on kiinni siitä tavasta miten volumesäätö tehdään ja missä kohtaa digisignaalikäsittelyä tehdään. Jos asiaan ei halua perehtyä, niin kannattaa jättää digivolumet aina täysille.

Käytännössä kuitenkin valtaosa laitteista osaa tuon digisäädön tehdä oikein. Suurin osa netin pohdiskelusta on ihan puhdasta huuhaata, kun ihmiset joilla ei ole mitään ymmärrystä digisäädön todellisesta toiminnasta, yrittävät selittää puolifaktoihin perustuvien argumentein ja maalaisjärjen avulla jotain syyseuraussuhdetta subjektiivisiin kuuntelukokemuksiinsa.
 
Tästä asiasta on tosiaan keskusteltu muualla. Yksi tärkeä pointti, johon itsekin haksahdin on resoluutio. Resoluution voi ajatella viivottimena, jonka mittaviivojen välin määrittelee bittisyvyys (16, 24, 32 bit jne.). Jos digitaalista äänenvoimakkuutta säädetään, niin mittaviivojen välinen etäisyys ei muutu, vaikka alkuperäistä informaatiota hukattaisiinkin. Kun äänenvoimakkuutta pudotetaan, niin signaalinvoimakkuus putoaa viivottimen alimpaan päähän, mutta edelleenkin viivaväli (=resoluutio) säilyy samana.

Oleellisempi kysymys on siis kohinaetäisyys. Jos digitaalista voimakkuutta pudotetaan, mutta seuraavassa vahvistinasteessa on paljon gainia, niin silloin tavallaan katsotaan suurennuslasilla sitä viivottimen alinta päätä. Eli laite, jossa digitaalinen voimakkuudensäätö pitäisi olla sellaisella säätöalueella, että täysillä soitettaessa ollaan juuri yli siedettävän voimakkuuden ja volumea pudottaessa mennään asteittain muiden laitteiden ja kuuntelutilan kohinatason alle.
 
Mites Bluetooth laitteissa esim puhelin ja kuulokkeet? Molemmista voi volumee säätää......eli puhelin täysille ja kuulokkeilla säätö
 
Back
Ylös