Diffuusoreista ja niiden toiminnasta

^ Tuo selitys on tiedossa. Ontuu kahdella tavalla: Ei auta niitä jotka laittavat vain yhden (=suurin osa?) ja sitä ettei minkään muun firman tuotteita voi laittaa kahta vierekkäin.
 
^ Tuo selitys on tiedossa. Ontuu kahdella tavalla: Ei auta niitä jotka laittavat vain yhden (=suurin osa?) ja sitä ettei minkään muun firman tuotteita voi laittaa kahta vierekkäin.
Yksi ei riitä muodostamaan diffuusia äänikenttää muutenkaan. Sekvenssiä täytyy toistaa.
 
Yksi ei riitä muodostamaan diffuusia äänikenttää muutenkaan. Sekvenssiä täytyy toistaa.
Se on kuitenkin koti-hifikäytössä se yleisin käyttö. Tai laittaa yhden toiselle ja yhden toiselle. Mutta miksi ostaisi tuotteen joka ei ole vain kallis, mutta myös rajoitettu käyttötavoiltaan, kun naapurikaupasta saa sitä mitä tarvitsee ja yleensä halvemmalla?

Ohessa kuva N7 paneelista: 0 voi siirtää puolet sivuun jolloin sivuista tulee 0. Mutta kuten kuvasta näkee, ei tuon reuna ole puolta well leveydestä. Eli siitä ei saa täysin toimivaa nollaa vaikka olisi kaksi vierekkäin.

Ohessa oleva N37 kyllä diffusoi jo ihan hyvin yksinäänkin.
 

Liitteet

  • Screenshot 2022-08-18 at 22.12.18.jpg
    Screenshot 2022-08-18 at 22.12.18.jpg
    35,6 KB · Katsottu: 50
  • Screenshot 2022-08-18 at 22.15.08.png
    Screenshot 2022-08-18 at 22.15.08.png
    31,9 KB · Katsottu: 46
  • Screenshot 2022-08-18 at 22.18.49.png
    Screenshot 2022-08-18 at 22.18.49.png
    21,7 KB · Katsottu: 48
Samaa voi kysyä aika monesta Hifiin liittyvästä asiasta. Kyse olikin onko joku oikea diffuusori vai ei. Siihen ei liity miltä kuulostaa. Itse en edes usko pystyväni kuulemaan diffuusoria huoneessa ellei se ole koko seinän kokoinen.
 
Samaa voi kysyä aika monesta Hifiin liittyvästä asiasta. Kyse olikin onko joku oikea diffuusori vai ei. Siihen ei liity miltä kuulostaa. Itse en edes usko pystyväni kuulemaan diffuusoria huoneessa ellei se ole koko seinän kokoinen.
Mielenkiintoinen juttu, ei kai diffuusoria voi varsinaisesti kuulla ellei se sitten ole täysin väärin sijoiteltu. Enneminkin pitäisi kuulla diffuusorin vaikutus joka oletettavasti on jossain vaimennuksen ja äänentasapainon säilymisen maastossa. Ainakin jos ajatellaan että diffuusori hajoittaa yhtenäiset heijastukset pienempiin ja pidemmän kulkumatkan heijastuksiin varsinaisesti poistamatta tai vaimentamatta mitään taajuuskaistaa vrt vaimentimet yleensä.
 
Enneminkin pitäisi kuulla diffuusorin vaikutus joka oletettavasti on jossain vaimennuksen ja äänentasapainon säilymisen maastossa.
Sen vaikutuksen kuulee kyllä helposti, mut vaatii sen että kokeilee käytännössä. Mut jos jo lähtökohtaisesti uskottelee itselleen ettei kuule niin silloin ei tarvitse kokeilla.
 
Se on kuitenkin koti-hifikäytössä se yleisin käyttö. Tai laittaa yhden toiselle ja yhden toiselle. Mutta miksi ostaisi tuotteen joka ei ole vain kallis, mutta myös rajoitettu käyttötavoiltaan, kun naapurikaupasta saa sitä mitä tarvitsee ja yleensä halvemmalla?
On minullakin pari Hofaa kuuntelupaikan sivuilla. En kuitenkaan kuvittele, että nuo tuottaisivat diffuusia äänikenttää. Diffuusio on pinta-alapeliä ja vaimentimen paikallinen vaikutus on huomattavasti suurempi pienillä elementeillä kuin diffuusorin. Tässä mielessä vaimennin ja diffuusori eivät ole vaihtoehtoja keskenään.
Ohessa kuva N7 paneelista: 0 voi siirtää puolet sivuun jolloin sivuista tulee 0. Mutta kuten kuvasta näkee, ei tuon reuna ole puolta well leveydestä. Eli siitä ei saa täysin toimivaa nollaa vaikka olisi kaksi vierekkäin.
Tuo pitää paikkaansa. En osaa sanoa kuinka merkittävää tuo olisi diffuusin äänikentän kannalta, jos noita elementtejä olisi vaikkapa neljä vierekkäin.
Ohessa oleva N37 kyllä diffusoi jo ihan hyvin yksinäänkin.
Tuohan riippuu myös elementin leveydestä. Alkuluvun kasvattaminen ei välttämättä kasvata diffuusorin fyysistä leveyttä, jos kaivot tehdään kapeammaksi ja taajuusalue ulotetaan korkeammalle. Samaa kaivonleveyttä käytettäessä alkuluvulla on suora yhteys leveyteen. Kaupalliset diffuusorit ovat yleensä pienillä alkuluvuilla tehtyjä ja taajuuslueeltaan rajoittuneita, koska materiaali- ja valmistuskustannukset nousevat nopeasti.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Jos se diffuusori on öbaut järkevässä paikassa, niin sen vaikutuksen kyllä huomaa viimeistään siinä vaiheessa kun sen ottaa pois. Mä en yleensä piittaa hifimaailman epämääräisistä fiilistermeistä, mutta diffuusorin vaikutusta on hyvin vaikea sanallistaa; Äänikuvan selkeys, koherenssi ja avaruus tulee adjektiiveina ekana mieleen.

Hyvänä esimerkkinä vastikään leveään olkkariin hommattu Sonoksen Atmos-soundbar kuulosti toispuoleiselta ja epämääriseltä kun vasemmalla seinällä oli kirjahylly ja toisella kova seinä. Pistin yhden Hofan QRD diffuusorin siihen seinälle, kohtaan johon ko. vehkeen sivukajari ampuu ja äänikuva loksahti kerrasta paikoilleen. Kerrankin voin käyttää hyvällä omallatunnolla vihaamani hifimantraa: ”Eroa kuin yöllä ja päivällä.” Symmetria rules ok.
 
Itse testailin hiljattain yhdellä noin 120x60cm diffuusorilla. Ensin kaiuttimien väliin telkkarin eteen - en huomannut minkäänlaista vaikutusta. Tämän jälkeen testasin vielä takaseinälle keskelle kuuntelupaikan taakse. Korvani ovat noin 165cm etäisyydellä takaseinästä ja seinällä on valmiiksi kuusi 60x60x4cm Ecophon Master SQ levyä pienellä ilmaraolla joiden eteen tasolle laitoin tuon diffuusorin. En huomannut tälläkään kertaa mainittavaa vaikutusta joten diffuusori lähti kiertoon.

Kiinnostelisi tilata kolme tuollaista ja korvata Ecophonit noilla, mutta tämä vaatii aika pitkäjänteistä lämmittelyä paremman puoliskon suuntaan. Ecophoneissa kun on skandinaaviseen sisustukseen sopiva taideteos maalattuna pintaan ja nuo QRD-diffuusorit ei mitään maailman kauneimpia ole.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Päällystää diffut akustisesti läpikuultavalla kankaalla, tokkopa menee ihan metsään vaikka käyttäs kukkakuosia. Saattaa jopa tulla väriä ja eloa ääneen.
 
Jos se diffuusori on öbaut järkevässä paikassa, niin sen vaikutuksen kyllä huomaa viimeistään siinä vaiheessa kun sen ottaa pois. Mä en yleensä piittaa hifimaailman epämääräisistä fiilistermeistä, mutta diffuusorin vaikutusta on hyvin vaikea sanallistaa; Äänikuvan selkeys, koherenssi ja avaruus tulee adjektiiveina ekana mieleen.

Hyvänä esimerkkinä vastikään leveään olkkariin hommattu Sonoksen Atmos-soundbar kuulosti toispuoleiselta ja epämääriseltä kun vasemmalla seinällä oli kirjahylly ja toisella kova seinä. Pistin yhden Hofan QRD diffuusorin siihen seinälle, kohtaan johon ko. vehkeen sivukajari ampuu ja äänikuva loksahti kerrasta paikoilleen. Kerrankin voin käyttää hyvällä omallatunnolla vihaamani hifimantraa: ”Eroa kuin yöllä ja päivällä.” Symmetria rules ok.
Diffuusori sopii olkkari-hifikäytöön mutta ei moderniin miksaus-masterointi pajaan.

Northwardin edustaja totesi jo muutama vuosi sitten, että +60% Bilboard top-100 hiteistä oli miksattu/masteroitu joko heidän suunnittelemassa tai heitä kopioivassa huoneessa eli sellaisessa jossa diffuusori ei saa vaikuttaa kaiutinkuunteluun. Tänään tuo Bilboard luku lienee paljon korkeampi, kun huoneita valmistunut liuta sen jälkeen.

Suomessa kun tullaan sen 10-20v maailmaa jäljessä, niin ekaa FTB huonetta saadaan vielä odotella.

Omassa olkkarissa on turha alkaa hifistelemään kun soundbar on telkkarin alla joka on kulmassa ja ei ole minkään sortin symmetriaa ja sohvakin on melkoisessa nollakohdassa :D
 
Diffuusori sopii olkkari-hifikäytöön mutta ei moderniin miksaus-masterointi pajaan.

Northwardin edustaja totesi jo muutama vuosi sitten, että +60% Bilboard top-100 hiteistä oli miksattu/masteroitu joko heidän suunnittelemassa tai heitä kopioivassa huoneessa eli sellaisessa jossa diffuusori ei saa vaikuttaa kaiutinkuunteluun. Tänään tuo Bilboard luku lienee paljon korkeampi, kun huoneita valmistunut liuta sen jälkeen.

Suomessa kun tullaan sen 10-20v maailmaa jäljessä, niin ekaa FTB huonetta saadaan vielä odotella.

Omassa olkkarissa on turha alkaa hifistelemään kun soundbar on telkkarin alla joka on kulmassa ja ei ole minkään sortin symmetriaa ja sohvakin on melkoisessa nollakohdassa :D
Niin, harrastajien foorumin oletusarvoinen käyttö on lähinnä "olkkari-hifikäyttö" joten hyvinkin voisi olettaa että diffuusorit ja niistä keskusteleminen on asian ytimessä.
 
Diffuusori sopii olkkari-hifikäytöön mutta ei moderniin miksaus-masterointi pajaan.
Olikos se muusikoiden.net joku musantekijöiden foorumi, missä on enemmän (koti)studioharrastajia ja ehkä ammattilaisiakin? Vai onko se pelkkä kauppapaikka? Jos, niin kannattaa sielläkin käydä julistamassa, täällä saattaa vaikutus jäädä vähäiseksi.
 
Northwardin edustaja totesi jo muutama vuosi sitten, että +60% Bilboard top-100 hiteistä oli miksattu/masteroitu joko heidän suunnittelemassa tai heitä kopioivassa huoneessa eli sellaisessa jossa diffuusori ei saa vaikuttaa kaiutinkuunteluun. Tänään tuo Bilboard luku lienee paljon korkeampi, kun huoneita valmistunut liuta sen jälkeen.
Aika harvoin tulee kuunneltua Billboard-listaa kuin haluaa oikein nauttia laitteistosta. Silloin kaivetaan esiin jotain vanhempaa kunnolla tehty matskua.
Täytyy kysyä että kuuleeko siis Hebsteri eron näissä Top 100 Billboard kappaleissa mitkä ovat miksattu Northwandin studioissa ja mitkä ei? Ja jos kuulet eron niin voisitko täsmentää miten sen huomaa. Olisi kivaa vertailla ja kokeilla.
 
Diffuusori sopii olkkari-hifikäytöön mutta ei moderniin miksaus-masterointi pajaan.

Täh? Sterlingsound ainakin käyttää diffuusoreita, sekä TX että NY – ja on aina käyttänyt. Ja ko studiota käytetään Northwardin referenssinä.
 
Eli kaikki se autotunetettu ja jöötiksi limitoitu skeida, mikä billboardille etupäässä pääsee, on miksattu ilman diffuusoreita. Tuota parempaa mainosta diffuusoreille on vaikea löytää!
 
Eli kaikki se autotunetettu ja jöötiksi limitoitu skeida, mikä billboardille etupäässä pääsee, on miksattu ilman diffuusoreita. Tuota parempaa mainosta diffuusoreille on vaikea löytää!
Miljoonat paskakärpäset ei voi olla väärässä. Pakko olla hyvä studiointiympäristö kun musakki uppoaa suureen yleisöön.
Mut ei se mittää, jokkainen tyylillään.
 
Diffuusori sopii olkkari-hifikäytöön mutta ei moderniin miksaus-masterointi pajaan.

Northwardin edustaja totesi jo muutama vuosi sitten, että +60% Bilboard top-100 hiteistä oli miksattu/masteroitu joko heidän suunnittelemassa tai heitä kopioivassa huoneessa eli sellaisessa jossa diffuusori ei saa vaikuttaa kaiutinkuunteluun. Tänään tuo Bilboard luku lienee paljon korkeampi, kun huoneita valmistunut liuta sen jälkeen.

Suomessa kun tullaan sen 10-20v maailmaa jäljessä, niin ekaa FTB huonetta saadaan vielä odotella.

Omassa olkkarissa on turha alkaa hifistelemään kun soundbar on telkkarin alla joka on kulmassa ja ei ole minkään sortin symmetriaa ja sohvakin on melkoisessa nollakohdassa :D
Höpsis. Se on yhden koulukunnan edustama näkökulma, eikä edes kovin uusi. Ja niissäkin on diffuusoreita sekä katossa, että takaseinällä kun täysin kuolleessa akustiikassa on ihmisen hankala olla.

Masterointipuolella pätee samat trendit kuin muuallakin, eli jos jonkun pajan masteroimat biisit päätyy listakärkeen, rupeavat muutkin käyttään ko. lafkan palveluja sen ”magiikan” toivossa ja tää pyörä ruokkii sillätavalla itseään. Mikään absoluuttinen äänenlaadun mittari se listasijoitusten määrä ei siis ole.

Mutta se mikä on tutkittu fakta on sellainen, että yleisesti masterointistudioissa on keskimäärin hieman pidempi jälkikaiunta-aika, kuin esim. miksaus-studioissa. Masteroijat tuntuvat pitävän vähän eloisammasta ympäristöstä. Toki se jälkikaiunta on taajuusbalanssiltaan sitten todella tasainen.
 
Back
Ylös