Denon Audysseyn toiminta? APUVA!

Jupe76

Käyttäjä
Liittynyt
14.11.2022
Viestejä
51
Hei mulla on 6.1 setti sis Denon X4500h + Gradient Revolutionit edessä + loppu B&W M-1 + B&W PV1 subbari. Aion laajentaa sen 7.1.4 Atmos-setiksi lisä M-1:sillä.

Haluaisin ymmärtää Denonin Audysseyn toimintaa ja asetuksia vähän paremmin. Manuaali ei näitä oikein avaa ja olen yrittänyt sitä noilta kv-hifi -foorumeilta kaivaa mutta siellä on monenlaista "tietäjää" ja mä oon aivan SEGASIN. Ymmärrän toki mitä jakotaajuus (crossover), alipäästösuodin (LPF) ja "dynamic volume compression" tarkoittaa mutta en tiedä miten vahvistin näitä tosiasiassa käsittelee ja miten Auydyssey -kalibraatio toimii.

Koko homma lähti siitä että mulla oli Revoilla etukanavissa vähän toisto-ongelmaa kun mikityksen yhteydessä Auydyssey väänsi taajuuskorjaimessa ylemmän keskialueen ja diskantit aivan tappiin (+7 - 10dB). Tämä selvisi vasta stereotoisto-tilassa jolloin Denonista aktivoituu EQ-asetusvalikko. Audyssey jotenkin taajuuskorjaa sitä kaiutinkokonaisuutta eikä yksittäistä kaiutinta ymmärtääkseni?

Mulla on myös vaikeuksia ymmärtää kaiuttimien large/small -asetusta ja miten alipäästösuodin ja jakotaajuus toimii. Toki sen tiedän että jos Revot laittaa isoiksi (Audyssey tekee niin) niin etukanavien bassot ei mene subbarille ja kaiuttimelle menee koko taajuusalue. Tämän voi toki ohittaa SW asetuksissa valitsemalla LFE+Main mutta toistaako sitten sekä subi että Revot molemmat (ala)taajuudet alipäästösuotimeen asti.

Sen lisäksi olen näppäillyt Audio/Audyssey -asetusten kanssa. Systeemi on pitkälti leffakäytössä (BD 4K ja striimit) ja oon pitkälti manuaalin pohjalta pähkäilly ao asetukset. Dynaamisen äänen kompressoinnin oon jättäny pois koska se latistaa kovimpia (ja hiljaisempia) ääniä. Yläkerrassa mulla on saman konsernin valmistajan (Marantzin) toinen vahvistin kytkettynä johonkin JAMOn halvahkoon 5.1 settiin (joka on päivityslistalla tosin) ja siinä Dynamic Volume on päällä kun kaiuttimet ei erikoiset. Stereokäyttöön oon ohittanut tuon MultiEQ XT32:sen.

Onneksi ymmärrän paremmin tietotekniikka, striiimi, verkko ja videopuolta joten se on onneksi kondiksessa. Se ei ole samanlaista noitatiedettä kun äänipuoli.

Kaikki kommentit otetaan ilolla vastaan mutta älkää silleen pliis näppiksen takaa saivarrelko/naljailko, foorumeilla valitettavan yleistä ja #&!"@ lapsellista ja vie keskustelun tangentin suuntaan asiasta.

1668515122152.png
 
Hyvällä materiaalilla, kuten BluRay, Dynamic Volume kannattaa pitää pois. Huonolla kuten TV sitä voi käyttää, jotta saa ääneen runkoa. Itse käytän lähes aina Dynamic EQ:ta.

Audyssey mittaa alimmat toimivat jakotaajuudet ja vahvistin asettaa ne oletuksiksi. Niitä voi huoletta nostaa esim. 80Hz ja pääkaiuttimet small mikäli haluaa subbarin hoitavan alemmat bassot.
 
Olen hyvin vähän käpistellyt näitä uudempia vahvareita, työkaverilla on pari vuotta vanha Marantz minkä Audysseyta ja muita valikoita olen pariin otteeseen puljannut.

Mutta tässä lyhyehkösti omia asetuksiani, enemmän tai vähemmän perustellusti.

Dynamic Volume: off. Käsitykseni mukaan tasaa volumea esim. jos mainokset tulevat huomattavasti lujempaa kuin muu ohjelma. Voi tehdä jotain muunkin ohjelmasisällön kohdalla. En ole kuitenkaan osannut kaivata "tasojen tasaamista".

Dynamic EQ: on. Musiikilla voi sotkea kuuntelunautintoa, varsinkin jos reference level 0 dB ja kuuntelu tapahtuu maltillisella tasolla. Leffoilla ja tv-käytössä ei kuitenkaan ole ollut haittaa, olen pitänyt reference levelin 10 dB, tämä ihan oma mieltymys ja kuunteluiden perusteella asemoitunut tuohon.

Small/Large: kaikki kajarit aina small, jos subbareita setissä. Jakotaajuus minimissään se mihin kalibroinnin jälkeen asettuu. Mutta jos subbarit ovat laadukkaat että kuulostavat hyviltä vielä yli 60 hertsissäkin, niin jakotaajuus mahdollisimman ylös. Tällä hetkellä mulla 120 Hz, mut mulla on se "rajoite" että kaikkien kajareiden toistokyky loppuu 80 hertsissä. Ja oletan etteivät ole siinäkään rajalla enää parhaimmillaan, vaikka studiomonitoreita ovatkin.

Reference/flat: tähän mulla ei ole vastausta, mun vahvarivanhuksessa vaihtoehdot ovat Movie ja Music. Music antaa suorimman vasteen, Movie tiputtaa diskantin tasoa, en muista koskiko bassoihin. Selkeästi kuultava ero kuitenkin näiden välillä, veikkaan että nuo ref/flat ovat sama asia.

Ja noihin keskibassojen/diskanttien korostuksiin, niin kannattaa tiedostaa se, että Audyssey pyrkii tasoittamaan vasteen, suoraksi. Välittämättä siitä mikä mutka vasteessa kuuluu kajarin "luonteeseen" tai ominaisuuksiin. Uudemmissa vahvareissa pääsee mobiiliapplikaatiolla rajaamaan korjaukset haluamalleen taajuusalueelle. 4500 ei liene tue tuota mahdollisuutta.

Nuo yllä kerrotut siis vain omia mielipiteitä ja mieltymyksiäni, ei varsinaisia ohjeistuksia. Mulla on omana periaatteena että jos joku asetus kuulostaa hyvältä niin silloin se on hyvä. Vaikken ihan aina täysin ymmärtäisikään asetusta ihan perinpohjaisesti.
 
Dynamic EQ: on. Musiikilla voi sotkea kuuntelunautintoa, varsinkin jos reference level 0 dB ja kuuntelu tapahtuu maltillisella tasolla. Leffoilla ja tv-käytössä ei kuitenkaan ole ollut haittaa, olen pitänyt reference levelin 10 dB, tämä ihan oma mieltymys ja kuunteluiden perusteella asemoitunut tuohon.
musiikki on aivan mahdotonta kuultavaa dynamic eq:lla. Heosille jonka kautta musiikkia kuuntelen levypalvelimelta (FLAC-kirjasto) tai Striiminä (Tidal & Spotify) oon laittanu sekä MultiEQ XT32 ja Dynamic EQ:n pois päältä ja vetänyt taajuuskorjauskäyrän tasaseks.

Uudemmissa vahvareissa pääsee mobiiliapplikaatiolla rajaamaan korjaukset haluamalleen taajuusalueelle. 4500 ei liene tue tuota mahdollisuutta.
x500-sarjan Denonit taitaa olla ekaa julkaisua joka tukee Audyssey Android/iOS applikaatiota. On mulla se, tänään ostin ;) ja mikitin yläkerran 1608 Maranzin siihen se sitten jäi kun en osaa erityisemmin taajuuskorjata. Pitänee opetella. Audysseyn MultiEQ XT32 automaattinen taajuus/huonekorjaus vaikuttaa olevan täysin leffakäyttöön tarkoitettu, harvemminhan sitä musiikki on mitään dolbya.

Atmosta vähän ylimyydään joka käyttöön, on soundbareja jotka tukee atmosta ja telkkareita mikä sinänsä hyvä mutta luulen että nuo oikeat edes 5.1.2 setupitkin on harvassa. Tidalissa on kourallinen atmos-laulujakin en tiedä miten sitten niissä se ääni liikkuu kun saan itseni rakennettua atmos-aikaan
 
siihen se sitten jäi kun en osaa erityisemmin taajuuskorjata. Pitänee opetella. Audysseyn MultiEQ XT32 automaattinen taajuus/huonekorjaus vaikuttaa olevan täysin leffakäyttöön tarkoitettu, harvemminhan sitä musiikki on mitään dolbya.
Useimmiten huonekorjauksen tarve keskittyy bassoille, koska niiden akustointi on monelle tekemätön paikka.

Monikanavavahvistin itsessään on jo lähtökohtaisesti leffakäyttöön tarkoitettu, joskin nykyaikana varsin näppärä monitoimilaite myös musiikin kuunteluun.

Jos ei tykkää korjaimen tekemistä muutoksista ylemmillä taajuuksilla, kannattaa korjaus rajata koskemaan vain matalimpia taajuuksia, vaikka alle 200 Hz tai mikä nyt hyvältä tuntuukaan. Ylempiä ei kannata enemmälti korjata edes käsipelissä. Eli taajuuskorjausta ei edes tarvitse opetella. Ja jos haluaa opetella niin silloin suosittelen REW:n ja Umik:n hankkimista ja käytön opettelua. Sokkona taajuuskorjaus ei onnistu ainakaan minulta.

Musiikki harvemmin on dolbya tai edes monikanavaa, mutta samat huoneperäiset ongelmat musiikin toistoonkin kohdistuu kuin leffojenkin ääniraitaan. Musiikki on vielä "herkempi" kaikille akustisille ongelmille, leffoissa kun äänet ovat usein lyhytkestoisia tai puhetta, jolloin ei ehdi havainnoida moodeja tai heijastuksia korkeammilla taajuuksilla.
 
Audyssey toimii parhaiten leffakäytössä. Itse kuuntelen aina musiikin Direct- tai Pure Direct -tilassa.
 
Itse käytän Audysseytä myös musiikin kuunteluun mutta rajaan korjauksen max 500 hz. Siitä ylöspäin ei tarvita korjauksia. Laitan asetukseksi aina Flat koska Reference tappaa ylimmät diskantit. Offset 10dB musiikilla, leffoilla 0dB. Directiä käytän harvoin/harkiten, lähdemateriaalista riippuen. Bassotaajuuksille jää meikäläisen tilassa aina pikkuisen kuminaa ilman korjausta. Ja akustointia ei pysty laittamaan enää enempää jos joku sitä meinasi ehdottaa. Midrange compensation on Flat-asetuksella aina pois päältä mutta suosittelen ottamaan pois myös Referencellä. Mielestäni turha toiminto. Saattaa jossain huonosti akustoidussa tilassa toki toimiakin.
 
Audyssey toimii parhaiten leffakäytössä. Itse kuuntelen aina musiikin Direct- tai Pure Direct -tilassa.
Niin, toimiiko Audyssey parhaiten leffojen kanssa vai leffat parhaiten Audysseyn kanssa. Jos musiikki toimii luomuna parhaiten, niin silloin pitäisi leffojenkin toimia luomuna yhtä hyvin. Kalibroinnissa löydetyt etäisyydet ja tasot ovat kuitenkin käytössä myös näissä Pure Direct -kuuntelutiloissa. Ainoastaan korjauskäppyrät jää pois käytöstä.
 
Niin, toimiiko Audyssey parhaiten leffojen kanssa vai leffat parhaiten Audysseyn kanssa. Jos musiikki toimii luomuna parhaiten, niin silloin pitäisi leffojenkin toimia luomuna yhtä hyvin. Kalibroinnissa löydetyt etäisyydet ja tasot ovat kuitenkin käytössä myös näissä Pure Direct -kuuntelutiloissa. Ainoastaan korjauskäppyrät jää pois käytöstä.
Pure Directissä ei Audysseykalibroinnit ole käytössä. Eikä subbari. Suora signaali lähteestä ja pääkaiuttimet isoina asetuksista huolimatta. AV-vahvistin on Pure Directissä siis lähempänä perinteistä integroitua ja ainakin vinyylisoittimella soundi on parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa rakentelu postauksessani on jonkin verran juttua Audysseystä.

Yleisesti ottaen kun akustoinnilla ja kaiutin sijoittelulla on saanut äänet suht.koht. hyvälle mallille niin Aydyssey kyllä osaa tasoittaa vasteita melko hyvin.

Muutama asia pitää joka kalibroinin jälkeen muuttaa:
Jakotaajuus (voi olla että on vain tapa/mieltymys, mutta joillain kanavilla se on liian alhainen ja joillain liian korkea).
SPL-mittarilla kannattaa säätää tasot kohdilleen. Audyssey ei ole itselläni ikinä onnistunut saamaan niitä täysin balanssiin.
Muistaa vaan että sitä laitteen sisäistä testikohinaa ei voi käyttää, kohina pitää saada ulkoisesta lähteestä. Ja subbarit pois päältä säädön ajaksi.
Sekä subbarien etäisyyttä pitää säätää Audyssey-kalibroinin jälkeen - itselläni +2 metriä on hyvä. Muutoin ne eivät integroidu muiden (varsinkaan L/R) kaiuttimien kanssa - jakotaajuuden kohdalle tulee iso vaimentuma.

Subien tasoja nostan myös reippaasti. Audyssey kalibrointi perustuu siihen olettamukseen että DynEQ on päällä jolloin se korostaa bassoja 10dB. Itse en DynEQ:ta käytä.

DynEQ:n toiminta on melko monimutkainen, mutta tuolla omassa postauksessani on sitä selventävä video.
Lyhyesti se korostaa L/C/R kanavia lineaarisesti 20hz (+10dB) - 800hz (0dB) ja diskantteja 8khz (0dB) - 20khz (+4dB)
Surround-kanavia (side, back ja top back) 20hz (+10dB) - 800hz (+5dB) ja diskantteja 8khz (+5dB) - 20khz (+9dB) sekä 800hz-8khz välillä tasainen +5db korostus.
Surround-kanaville (front wide ja top front) ei tehdä mitään.
Korostukset vähenevät pikku hiljaa mentäessä äänenvoimakkuudella kohti asetteua "Reference level offset" asetusta. Asetetun luvun kohdalla korostuksia ei ole lainkaan, ja yli mentäessä järjestelmä alkaa vaimentamaan bassoja ja diskantteja.

Reference tekee pienen kuopan (midrange compensation) 2khz kohdalle sekä laskee diskantteja (highfrequency rolloff). Flat on tasainen vaste.
Reference ja Flat asetukset toimivat vain jos kalibrointi on tehty vahvistimella (tai MultEQ-X softalla), sillä MultEQ-applikaatiolla on käytössä vain Reference asetus, johon voidaan tehdä omia (target curve) asetuksia, vaikkapa vastaamaan tuota "flat" korjausta.

Ei liity Audyssehin, mutta itse Denon laitteessa on muutamia default-asetuksia jotka on hyvä tarkistaa että ovat halutut.
Surround Parameter asetuksissa Loudness Management on päällä ja Dynamic Compression Auto-asennossa - defaulttina. Itse laitan nämä pois.
Sekä että 2ch Playback asetus on haluttu.
 
Omassa rakentelu postauksessani on jonkin verran juttua Audysseystä.

Yleisesti ottaen kun akustoinnilla ja kaiutin sijoittelulla on saanut äänet suht.koht. hyvälle mallille niin Aydyssey kyllä osaa tasoittaa vasteita melko hyvin.

Muutama asia pitää joka kalibroinin jälkeen muuttaa:
Jakotaajuus (voi olla että on vain tapa/mieltymys, mutta joillain kanavilla se on liian alhainen ja joillain liian korkea).
SPL-mittarilla kannattaa säätää tasot kohdilleen. Audyssey ei ole itselläni ikinä onnistunut saamaan niitä täysin balanssiin.
Muistaa vaan että sitä laitteen sisäistä testikohinaa ei voi käyttää, kohina pitää saada ulkoisesta lähteestä. Ja subbarit pois päältä säädön ajaksi.
Sekä subbarien etäisyyttä pitää säätää Audyssey-kalibroinin jälkeen - itselläni +2 metriä on hyvä. Muutoin ne eivät integroidu muiden (varsinkaan L/R) kaiuttimien kanssa - jakotaajuuden kohdalle tulee iso vaimentuma.

Subien tasoja nostan myös reippaasti. Audyssey kalibrointi perustuu siihen olettamukseen että DynEQ on päällä jolloin se korostaa bassoja 10dB. Itse en DynEQ:ta käytä.

DynEQ:n toiminta on melko monimutkainen, mutta tuolla omassa postauksessani on sitä selventävä video.
Lyhyesti se korostaa L/C/R kanavia lineaarisesti 20hz (+10dB) - 800hz (0dB) ja diskantteja 8khz (0dB) - 20khz (+4dB)
Surround-kanavia (side, back ja top back) 20hz (+10dB) - 800hz (+5dB) ja diskantteja 8khz (+5dB) - 20khz (+9dB) sekä 800hz-8khz välillä tasainen +5db korostus.
Surround-kanaville (front wide ja top front) ei tehdä mitään.
Korostukset vähenevät pikku hiljaa mentäessä äänenvoimakkuudella kohti asetteua "Reference level offset" asetusta. Asetetun luvun kohdalla korostuksia ei ole lainkaan, ja yli mentäessä järjestelmä alkaa vaimentamaan bassoja ja diskantteja.

Reference tekee pienen kuopan (midrange compensation) 2khz kohdalle sekä laskee diskantteja (highfrequency rolloff). Flat on tasainen vaste.
Reference ja Flat asetukset toimivat vain jos kalibrointi on tehty vahvistimella (tai MultEQ-X softalla), sillä MultEQ-applikaatiolla on käytössä vain Reference asetus, johon voidaan tehdä omia (target curve) asetuksia, vaikkapa vastaamaan tuota "flat" korjausta.

Ei liity Audyssehin, mutta itse Denon laitteessa on muutamia default-asetuksia jotka on hyvä tarkistaa että ovat halutut.
Surround Parameter asetuksissa Loudness Management on päällä ja Dynamic Compression Auto-asennossa - defaulttina. Itse laitan nämä pois.
Sekä että 2ch Playback asetus on haluttu.
Itselläni on subbarin tasoista täysin toisenlainen kuva. Jos sitä ei pienennä, niin etenkin musiikilla tilanne on ihan kauhea, pelkkä basson möyrintää ja elokuvillakin menee aika överiksi. Onneksi ei tarvi musiikkia vetää tuon systeemin läpi vaan saa ihan stereovahvistimen kautta sen.
Minulla on myös aloittajan Gradientin Revolutionit pääkajareina. Jos korjausta ei rajaa vaan antaa aydysseyn korjata diskantille asti, siitä tulee aivan kamalaa, etenkin musiikilla. Se korjaa kyllä bassot (minulla on makea 12 desibelin korostuma noin 50 hz kohdalla) mutta kokonaisuutena on mukavampi kuunnella sitä basson kyhmyä kuin ilman ja piikittävää diskanttia. Onneksi sillä apilla voi rajata mihin asti korjataan.

Pakko myöntää että välillä on sormi ollut suussa tuon piirin toiminnan kanssa. Ei hirveästi avaa manuaali kun löytyy joku 10 kirjainta sisältävä sanahirviö, jossa on 9 konsonanttia. Kun manuaalista katsoo mitä se tekee, siellä lukee hyvin selittävästi. "kytkee kyseisen toiminnon päälle". Ei sanaakaan mitä se vaikutaa.

Mutta hienoa että joku ymmärtää edes kohtuudella näitä ja vielä hienompaa että jaksaa avata näitä meille, ei niin hyvin noita ymmärtäville. Näistä on ollut paljon apua.
 
Back
Ylös