Demoilua

Kun kysellään noita demoja, niin voisi olla mielenkiintoista semmoinen standoff -vertailu. Ja tässä on homman juju: otetaan sinne joukkoon muita arvostettuja hifibrändejä, eikä vain Genelecin tuotteita. Tarkoitus ei ole tietenkään puhua negatiivisia asioita kilpailijoista, vaan esitellä miten ammattilaisten suosima kaiutin istuu myös kotikäyttöön. Jokaisella kuulijalla on mahdollisuus havaita se, minkä monet Genelecin omistajat jo tietää, aivan omin korvin. Toki vastavuoroisesti joku saattaa verifioida omat ennakkoluulonsa oikeiksi, mikä sekin on ihan ok. Ei Genelec ole kaikkien ihmisten juttu, mutta sen ei pitäisi olla niin ainakaan väärin perustein.
 
Jos toiveita esittää ,onko pakko tulla paikan päälle ,jos toive toteutuu?..... Melkein vois tämänkin palstan käyttäjiin luottaa ja antaa heidän korvien kertoa se miten siellä soi.
 
On käynyt kyllä mielessä ns tavallista hifikajaria soitella, mutta ihan eri syystä kuin vertailumielessä.

Niin kovin monesti eri akustointijuttuja kun lukee, täällä taikka muilla foorumeilla, annetaan ymmärtää että diffuusoria vaan peliin, eikä vaimennusta koska yläpää menee tumpuksi. Täällä kun on aika vaimea huone eikä ainakaan vielä mikään ole mennyt tumpuksi, onko se vaan sen ”tavallisen hifikajarin” ominaisuus vai mistä on kyse?

Onhan täällä toki pieni Totem monitori myös soimassa, ja varsin hyvältä kuulostaa kuten varmasti monet muutkin laatukaiuttimet. Yksi hieno ruotsalainen kaiutinmerkki on kyllä ollut mielessä, josko kokeilisi sitä...
 
Jos toiveita esittää ,onko pakko tulla paikan päälle ,jos toive toteutuu?..... Melkein vois tämänkin palstan käyttäjiin luottaa ja antaa heidän korvien kertoa se miten siellä soi.
No ei tietenkään ole pakko😅 mutta omin korvin saa aina paremman käsityksen kuin lukemalla muiden mielipiteitä. Olikos jotain toiveita mielessä?
 
A malli täytyisi onkia jostain käytettynä että saisi vertailun aikaan. Tämä uusi B versio on kuitenkin ihan eri kaiutin, kaikki on uutta. B versiossa muutama db lisää äänenpainetta, toistokaista ulottuu ylemmäksi, läpimenoviive parempi, jakotaajuudet hieman muuttuneet jne
 
Kannattaa pitää myös mielessä 8341A jonka jossainvaiheessa otan soittoon. Tämä on hieman omanlaisensa yksilö TheOnes sarjassa, se tasainen skaalautuminen mallistossa mentäessä ylöspäin tekee pienen pompun 8341A kohdalla. Kaiutin on siis ”liian hyvä” , ja on jo parannus 8351A malliin nähden.
 
A malli täytyisi onkia jostain käytettynä että saisi vertailun aikaan. Tämä uusi B versio on kuitenkin ihan eri kaiutin, kaikki on uutta. B versiossa muutama db lisää äänenpainetta, toistokaista ulottuu ylemmäksi, läpimenoviive parempi, jakotaajuudet hieman muuttuneet jne
ok, nimenomaan äänen kannalta tätä vertailua kaipaan.
 
Niin kovin monesti eri akustointijuttuja kun lukee, täällä taikka muilla foorumeilla, annetaan ymmärtää että diffuusoria vaan peliin, eikä vaimennusta koska yläpää menee tumpuksi. Täällä kun on aika vaimea huone eikä ainakaan vielä mikään ole mennyt tumpuksi, onko se vaan sen ”tavallisen hifikajarin” ominaisuus vai mistä on kyse?
Tätä samaa olen huomannut. Nyt kun mulla on kaksi tilaa, toinen iso olohuone jossa 1238A:t ja keskellä 1038BC, 21" Subi ja takanavissa isot Behringerit. Jälkikaikuaika n. 400 ms ja tilaa on about 170 kuutiota.

Toinen tila 27 kuutiota, tilassa Ewonaa joku 4,5-5 kuutiota ja jälkikaiuaika 100 ms. Laitteina 1038B:t.

Noiden kahden tilan välillä on kiva tehdä vertailuja. Olohuone toimii hienosti nyt kun SAM-monitoreilla on saanut parit ongelmakohdat kuntoon. Mutta, kun tuonne vaimeaan pikkuhuoneeseen menee niin se fiilis on huikea. Se on kuin tarkkaa kuulokekuuntelua fyysisten aistimusten kanssa. 1038:t menevät tilassa 24 hz -0dB ja 20 hz liikkuu siellä -5 dB paikkeilla ja bassopää on tosi kontrollissa. Tilassa on laajaa vaimentumaa 100-300 hz kohdilla mutta sitä kun ei ole kuullut ilman kuoppaa niin ei oikein huomaakaan. Yläpää on todella nätin tasainen sekä vasteeltaan että jälkikaiunnaltaan.

Mutta siitä yläpäästähän just pitikin puhua. Tuossa vaimeammassa huoneessa ei ole merkkiäkään "tumpusta" soundista. Tämä johtuu varmasti siitä että Genet on suunniteltu antamaan suorahkoa vastetta ilman huoneheijastumien apua. Reilusti akustoimalla nuo heijastukset on vaimennettu parhaan mukaan ja jäljellä on selvästi pääosin kaiuttimesta tulevaa ääntä. Mahtavaa koska en mä mitään vääristyneitä heijastumia halua kuunnella.

Se "hifikaiutin" joka on tehty akustoimattomaan tilaan kuulostaa varmasti melko kamalalta jos heijastumat vaimennetaan pois. Eli kaiutin itse ei toista suoraa vastetta vaan tarvitseen huoneen heijastukset avukseen. Joo varmasti toimii kaikuisassa tilassa pehmeämmän kuuloisest kuin toisella tavalla suunniteltu kaiutin joten kannattanee valita ne kaiuttimet tarpeen ja tilan mukaan.

Kyllä, oman kokemuksen mukaan Geneistä menettää paljon potenttiaalia jos tilaa ei pysty akustoimaan.
 
Jos toiveita esittää ,onko pakko tulla paikan päälle ,jos toive toteutuu?..... Melkein vois tämänkin palstan käyttäjiin luottaa ja antaa heidän korvien kertoa se miten siellä soi.
Vapaa maa. Mielellään jos tuo minun ehdotus toteutuisi niin myös menisi käymään. Koronan takia se ei nyt ole kuitenkaan mahdollista. Minä myös luotan siihen, että jos siellä käy useita kymmeniä harrastajia, niin siitä palautteesta keskiarvoistamalla saa taatusti luotettavaa dataa. :)
 
ok, nimenomaan äänen kannalta tätä vertailua kaipaan.
Vaikka ei ole kuunneltu Petrin hienossa "luolassa", niin se mitä olen kuullut voisi tiivistää näin:

A) Todella helposti lähestyttävä kaiutin. Siloittelee hieman äänitteitä sekä alakeskialueella/bassoissa, että myös diskanttipäässä. Ei soi hirveän dynaamisesti, vaan pikemminkin kauniisti laulaen. Sopii lähes kaikille äänitteille. Äänikuva on erinomainen.

B) Edelleen helposti lähestyttävä, mutta tarjoaa myös räväkkyyttä ja äkäisyyttä sellaista sisältävän äänitteen mukana. Basso selkeästi paremmin jäsentynyt ja syttyy nopeasti. Keskialue tämän seurauksena reippaasti selkeämpi. Ei kykene hurjaan dynamiikkaan, mutta kokoluokassa melko suvereeni. Toistaa yllättävän alas voimalla ja hyvällä tarkkuudella. Äänikuva aivan loistava, eli koaksiaalin kehityksessä on onnistuttu myös muutoin kuin äänenpaineiden kasvattamisessa. Diskantti soi avoimemmin ja tilavaikutulmaa tukien A-malliin verrattuna.
 
Mauri H, oletko kokeillut 1238A mallia tuossa akustoidussa tilassasi? Sen säädöillä pystyy hallitsemaan ne viimeisetkin korvin kuultavat akustoidun tilan ja kaiuttimen yhteispelin puutteet. Ja pystyy säätämään juuri omaan makuun parhaimman soundin.., 🙂
 
Mauri H, oletko kokeillut 1238A mallia tuossa akustoidussa tilassasi? Sen säädöillä pystyy hallitsemaan ne viimeisetkin korvin kuultavat akustoidun tilan ja kaiuttimen yhteispelin puutteet. Ja pystyy säätämään juuri omaan makuun parhaimman soundin.., 🙂
On ne siellä olleet, eivät tosin nykyisessä akustoinnissa. Olohuoneessa on vaan hiukan haastavampi akustiikka ja siksi ovat nyt siellä. Voi olla että muuttavat pikkuhuoneeseen vielä. Bassopäässä olis lanattavaa 25-70 hz alueella.
 
Mauri H. Siellä olkkarin puolella olisi kova juttu heittää peliin 1234AC x 3 😎 ja tietenkin jos oikein pistää kaiken peliin niin noi 1238A takakanaviksi.... Tietenkin perus 1234A menisi myös ja 1238AC keskelle🤔
 
1234A ja 1238A mallit ovat sen verran lähellä toisiaan, että huomattavampi parannus tulisi siirtymällä 1235A malliin. Tai miksei vaikkapa suoraan lippulaivamalli 1236A, joka kuullusti pesee nämä muut mallit selvästi. Takakanavaksi voi laittaa huomattavasti pienemmät ja edullisemmat pöntöt. 😉
 
Kyllä skaalautuminen ylöspäin on jokaisen mallin kohdalla selkeästi kuultavissa, tosin 1235A mallia en vielä ole kuullut. Jos näistä Master sarjan monitoreista jokin on lähellä toistaan, ne ovat 1237A sekä 1238A. Tässäkohtaa sanonkin että 1237A on varsinainen järkiostos, bassopäässä hieman jäädään isoveljelle, mutta muuten ollaan aikalailla samalla tasolla.

Aikoinaan akustoimattomassa normaalissa huoneessa 1238A jäi selkeästi 1234A varjoon, eikä siinä auttanut mikään muu kuin siirtyminen isompaan. Nyttemmin akustoidussa huoneessa kun pykälää ja kahta pienempää on täällä soitellut niin ei näillä pienemmillä ihan samaan päästä kuin 1234A mallilla.

Joka alueella mennään eteenpäin, isompi kartiopinta-ala, isompi suuntain, kotelotilavuuden kasvu, tehojen kasvu jne. Ääni on joka suuntaan isompi, vaivattomampi, tarkempi. Näitä se oli jo vapaasti jalustoilla verratessa normaalissa huoneessa, akustointi ja upotus toi lisää äänikuvan tarkkuutta ja bassopäähän suorastaan huikeaa tarkkuutta.
 
Akustoitumattomaan kaikuisaan tilaan on vielä suurempaa rahan hukkaa ostaa 1238A mallin sijasta 1234A malli. 1238A malliin verraten 1234A mallilla saa isomman suuntaimen ja kaksi pienempää 12-tuumaista basaria yhden 15-tuumaisen sijasta. Speksit kertovat: 1238A max 121 dB _30 Hz-22 kHz ja 1234A max 125 dB_29 Hz-21 kHz. Lopputuloksen eli äänentoiston paremmuuden näiden välillä ratkaisee tila ja säädöt sekä henkilökohtaiset mieltymykset. 🙂
 
Kato vielä perään 1235A speksit, saatavan äänenpaineen suhteen tulee merkittävin ero aina kun mennään ylöspäin, kaikki asiat kasvaa myös tasaisesti. Olkoonkin 1238 mallissa yksi 15” bassoelementti, jää se kuitenkin bassopäästään 1234A mallille voimassa ja tarkkuudessa, ulottuvuus hyvinkin samaa kuten pykälää vielä suuremmassakin. Bassotoisto riippuu niin monesta asiasta, elementin koko ei kerro automaattisesti totuutta.
 
Minusta nuo kaksi 12” sotkevat bassotoistoa enemmän kuin yksi 15”.., 😁 Näistä saa ja voi olla montaa mieltä, mutta kaiuttimen ja tilan yhteispeli ratkaisee, ei niinkään malliston järjestys. Toki potentiaalia on enemmän vaikkapa malliston lippulaivamallilla, mutta siitäkin ilman tilan ja säätöjen viilaamista potentiaali jää käyttämättä.
 
Kiteytetään myös että kykenevämpänä toistimena 1234A antaa mahdollisuuden saada enemmän kuin 1238A mallilla, joten pykälällä päivitys ylöspäin on satsaus parempaan.
 
Back
Ylös