DAT nauhurit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja muto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuo PMC-R500 syö kaksi hihnaa ja pitäisi tietää mitkä niden mitat on.

1718193585074.png

1718193759213.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuo PMC-R500 syö kaksi hihnaa ja pitäisi tietää mitkä niden mitat on.

katso liitettä 304704

katso liitettä 304706
Mä mittasin vanhoista... joskus oli mennyt poikki ja tuli kerrankin sovellettua koulun matikkaa...
Muutaman millin heitto ei mielestäni ainakaan tuossa kasettipesän avauksessa haittaa.
Kuvassa vetohihnavarastoani... olen näköjään tilannut joskus myös eBaysta...
Olet varmaan kokeillut googlessa / ebayssa saksaksi "riemen für dat" etc ?

Kun noita tilaa niin kandee ottaa aina useampi varastoon ja myös "viereisiä" kokoja varmuuden vuoksi.
Partcossa olen käynyt ihan tiskin takana Vantaalla (kehä III lähellä)

HUOM: ÄLÄ LUOTA MINUN MERKINTÖIHINI NOISSA PUSSEISSA VAAN MITTAA EHDOTTOMASTI ITSE !!!

PS:
Mulla on myös PCM R300 koneiston hammastettu oranssi "Timing Belt" muutama kappale - niitä ei enää saa mistään millään hinnalla., paitsi purkamalla koneistoja...

IMG_2385.jpg
 
Viimeksi muokattu:
^kiitos, erittäin informatiivinen postaus. Niukasti tulee hakutuloksia euroopasta tällä hetkellä.

Sonyn autodatissa oli hihnaveto rummussa. Kävin aikoinaan ostamassa uuden hihnan Kutojantieltä mutta ei tullut kuntoon. No oppirahat piti maksaa kun en tajunnut että hihna ei ollut pelkkää kumia ja pyörimissuunnalla oli väliä…
 
TORI ssa semi-pro dat Sony PCM R300. Hintapyyntö 200€. Pikkuvikainen mutta oletettavasti huollettavissa. Myyjän ehdotuksen mukaan ”lisää voiteluöljyä” ei kannata uskoa. Näkemättä laitetta uskon / luulen että koneiston perusteellinen puhdistus ja uusi painikerulla niin toimii ok. Tuosta tarjoaisin 100€ ellei mulla jo olisi kyseistä Sonya… tuo taisi olla Sonyn viimeinen tuotantomalli. Menu valikko on helppo käyttää ja äänipäärummun tunnit yms saa näkyviin muutamalla painalluksella jopa ilman manuaalia… ei SCMS kopiosuojausta tai sen saa helposti kytkettyä pois.
 
Vähän tekisi mieli, mutta nauhoja on aika paljon ?


Kappalehinta ei - vielä ? - ole paha, vaikka jättäisi lyhyimmät pituudet ja dvcpro - kasetit laskelmasta pois.
Toisaalta se nykyinen 10 € per normipituinen nauha pyynti alkaa olla aika suolainen.

t. ' RIF '
 
Vähän tekisi mieli, mutta nauhoja on aika paljon ?


Kappalehinta ei - vielä ? - ole paha, vaikka jättäisi lyhyimmät pituudet ja dvcpro - kasetit laskelmasta pois.
Toisaalta se nykyinen 10 € per normipituinen nauha pyynti alkaa olla aika suolainen.

t. ' RIF '
Hmmm… mielenkiintoista… mulla on avaamattomia 2 tunnin nauhoja 70+ kpl ja tunnin 20-30 kpl… mutta silti… hmmm… voittaako tässä järki vai ahneus / hamstrausgeeni… pitää nukkua kuiteskin yön yli… kiitti vinkistä 👍
 
Viimeksi muokattu:
… pitää nukkua kuiteskin yön yli… kiitti vinkistä 👍

Jos pidät marginaalisi kohtuullisina, mulle voit tarjota osaa. Huomaa Klaravik:in aika röyhkeät kustannukset.

Tai jos et pääse hakemaan, voin järjestää itselleni vapaata noutaa.
Postikulut voi olla myös ihan mitä sattuu, toi Klaravik ei vakuuta, ikävä kyllä.

t. ' RIF '
 
Jos pidät marginaalisi kohtuullisina, mulle voit tarjota osaa. Huomaa Klaravik:in aika röyhkeät kustannukset.

Tai jos et pääse hakemaan, voin järjestää itselleni vapaata noutaa.
Postikulut voi olla myös ihan mitä sattuu, toi Klaravik ei vakuuta, ikävä kyllä.

t. ' RIF '
Ok - palataan asiaan... hulluuskohtaus iski vaikka huutokauppakeisarina toimi tuollainen aivan tavallinen koneäly...:rolleyes:

Edellisen kerran kun olen huutokaupasta mitään ikinä ostanut, oli sekin YLE:n huutokaupasta 2 kpl QUAD ESL57 kajareita yhteishintaan noin 160 markkaa. Tämä tapahtui noin vuonna 1974... silloin kaikki oli kovin erilaista.
 
Viimeksi muokattu:
Kauheesti houkuttelisi ostaa myynnissä oleva kivannäköinen tuote, vähillä käyttötunneilla :

drum hours 427 c.jpg

, mutta mutta. Ei soita puolinopeudella, joita mulla on vähän liikaa kasettikokoelmassani. t. ' RIF '
 
Kauheesti houkuttelisi ostaa myynnissä oleva kivannäköinen tuote, vähillä käyttötunneilla :
.....
, mutta mutta. Ei soita puolinopeudella, joita mulla on vähän liikaa kasettikokoelmassani. t. ' RIF '
Onhan siinä sensijaan tuplanopeus!
Äänipäärumpu pyörii huimat 4000 rpm / 66+ kieppiä per sekunti... ja jos tuota on käytetty tuplanopeudella niin tuntimäärän Drum-T voi tuplata :unsure:
 
Piti laittaa nauhoitus päälle mutta Sony PCM R300 kasettipesän avaus ei onnistunut - vain surinaa sisältä… Elikkäs kumilenksu poikki. Onneksi niitä on kotona varastossa ettei tarvitse lähteä kauemmas. Kuminauhan vaihto kesti semmoisen 10 minuuttia ja taas pelittää.

Aina avatessani (eli hyvin harvoin) tätä laitetta ”yllätyn positiivisesti” kuinka helppo huollettava se on. Myös äänipää on tarvittaessa putsattavissa ilman kummempaa voimistelua. Eihän tässä ole sellaista dat nauhureiden pioneerihenkeä kuin esim. Sony PCM 7010 sisuskaluissa (paino 18 kg) mutta arvostan yksinkertaista tekniikkaa. AD muunnin on tuo ylälaidassa pystyssä oleva kortti, DA siitä vasemmalle.

IMG_3574.jpeg
 
Kun alkusyksystä hankin YLE huutokaupasta ison satsin DAT nauhoja, mukana tuli myös minulle tarpeetonta. DV videonauhat hävitin lahjoittamalla ne Torin kautta.

Lyhyitä 20 minuutin nauhoja oli 10 laatikkoa joista säästin itselleni yhden laatikollisen. Tämä nauhapituus on alunperin tarkoitettu studioiden pro käyttöön, masternauhoiksi ja reporttereille. Toisaalta puolinopeudella toistoaika olisi 40 minuuttia mikä riittäisi mainiosti LP levyn taltioimiseen mutta tuollaista en tarvitse.

Tein ehdotuksen romanialaiseen DAT huoltoon että lähetän heille 9 laatikkoa a’ 10 kpl noita nauhoja ilman kustannuksia ja vastineeksi he toimittavat minulle yhden Pro Audio Revival DAT Audio Check Tapen.

...win - win…

Dodii - nyt mulla on DAT nauhurin säätökasetti… pitää vielä hankkia oskilloskooppi jostain ja opetella käyttö ja datin säätäminen. Pro Audio Revivalin Sebastian vakuutti että se on erittäin helppoa. YouTubesta löytynee kaikkea ohjetta ja Sebastian lupasi vastata kysymyksiini ja opastaa. Mutta ensin yritän hissukseen itse.

Tuo ProAudioRevivalin Sebastian on erittäin ystävällinen ja avulias ja uskoakseni kyseinen pulja on nykyään Euroopan ainoa ammattitaitoinen DAT huolto. Kuulemani mukaan saksalaisen MCS-MIK huoltoliikkeen alkuperäinen henkilö on ilmeisesti menehtynyt joku aika sitten ja myös jenkeissä ProDigital Inc ”Paul” on kuollut.

Olen ajatellut että myös muut Hifi Harrastajien DAT hörhöt voivat hyödyntää tätä kasettia jossain vaiheessa mutta ensin tsekkaan itse saanko siitä hyötyä ja miten. Jos kiinnostaa niin käsi pystyyn…!

Jatkan raportointia jossain vaiheessa miten homma etenee vai eteneekö.

IMG_3647.jpeg
 
Ei ole usein käynyt tälleen: DAT nauha meni poikki, taitaa olla toinen kerta 35 vuoteen.

Ennen äänitystä kelaan aina nauhan edestakaisin ettei ole mitään takkuisuutta tms ja nyt muoveista kuorittu uusi Sony 120 minuuttinen napsahti poikki kelauksen loppupäässä.

Avasin uteliaisuuttani nauhan ja aika tekniseltä ja vikaherkältä näyttää - ihme että toimivat 99.99% varmuudella.
Näyttää siltä että nauha oli jotenkin valmiiksi poikki pitkittäin pysäytysnauhan alussa, ks kuvan alaosa.

No - onneksi näitä on hyllyssä riittävästi...


IMG_4236.webp

IMG_4239.webp
 
Millainen äänenlaatu näissä on verraten cd levyyn esim? Mikä on taajuusvaste?
 
Millainen äänenlaatu näissä on verraten cd levyyn esim? Mikä on taajuusvaste?

, toimivan dat-nauhurin osalta eroa cd-soittimeen ei ole.

Tämä edellyttäen, että esim. näytteenottotaajuus ei muutu, mikä ei kaikissa tallennusmuodoissa tapahdu. Myöskin laitteiden osalta on joitain rajoitteita, mitkä kykenevät mihinkin.

Tämä kaikki siten ajatellen, että dat-nauhuri saa digitaalista signaalia sisäänsä.

Ammattikäytössä niiden oli varhaisina vuosina tarkoituskin saada sisäänsä - hyvälaatuinen - analoginen signaali.

Kaikki me, ketkä kuuntelemme riittävän vanhoja tallenteita, kuulemme miten dat-nauhurit ovat mukana siinä ketjussa, minkä cd-levyiltä voimme nauttia.

t. ' RIF '
 
, toimivan dat-nauhurin osalta eroa cd-soittimeen ei ole.

Tämä edellyttäen, että esim. näytteenottotaajuus ei muutu, mikä ei kaikissa tallennusmuodoissa tapahdu. Myöskin laitteiden osalta on joitain rajoitteita, mitkä kykenevät mihinkin.

Tämä kaikki siten ajatellen, että dat-nauhuri saa digitaalista signaalia sisäänsä.

Ammattikäytössä niiden oli varhaisina vuosina tarkoituskin saada sisäänsä - hyvälaatuinen - analoginen signaali.

Kaikki me, ketkä kuuntelemme riittävän vanhoja tallenteita, kuulemme miten dat-nauhurit ovat mukana siinä ketjussa, minkä cd-levyiltä voimme nauttia.

t. ' RIF '

Ainoa harmitus oli ääripäiden säätö. Välillä minulle kävi niin että TCD-D7:ssa oli äänipää siirtynyt niin että uudet nauhoitukset vaativat sen säädön mutta vanhat olisivat vaatineet vanhaksi korjatun. Kiroile siinä sitten.
Ja erona oli tietty että datilla oletustallennus oli 48khz kun cd:illä se oli huonompi 44.1.
 
Ainoa harmitus oli ääripäiden säätö. Välillä minulle kävi niin että TCD-D7:ssa oli äänipää siirtynyt niin että uudet nauhoitukset vaativat sen säädön mutta vanhat olisivat vaatineet vanhaksi korjatun. Kiroile siinä sitten.
Ja erona oli tietty että datilla oletustallennus oli 48khz kun cd:illä se oli huonompi 44.1.

Useissa kuluttajalaitteissa kyllä. Ja kaupanpäälle vielä serial copy management system, jota ei pro-vehjeksissä ollut harmina.

Tuo tallennus-/toistopäiden kohdistus nyt on jossain määrin kaikkien nauhaa käyttävien laitteiden ongelma, etenkin mainitsemassasi tapauksessa, että jokin laite on kovin eri säädöissä kuin mitä on tarkoitus olla.

48k <-> 44.1k , sen vähän (!) isomman näytteenottotaajuuden edut ovat siinä-ja-siinä. Riippuen aika paljon siitä, mitä lähdemateriaalille on tarkoitus tehdä tallennuksen jälkeen. Suuri osa DAT-nauhureista kuitenkin ostettiin ammattikäyttöön.

On mielenkiintoista pohtia, kuinka paljon koti-/semipro- kuin ammattistudioidenkin laatikoissa lojuu DAT-nauhoja, joilla on sen aikakauden arvokkaita tallenteita. Keikkaäänitteitä, julkaisemattomia masteroituja kokonaisia levyjä, raakaversioita aka demoja, ... , jne. , veikkaisin tuhansissa ihan vain Suomessa.

Itselläni on sen aikakauden muutama sata radiolähetystä, joiden arvokkuus näyttäytyy lähinnä vain itselleni. Ja niistäkin osa on sniiduilustani johtuen puolinopeudella eli 32 kHz 12-bit tehtyjä , olin silloin sitä mieltä, että kyllä se ULA-radiolle riittää, etenkin kevyelle musiikille mitä ne sisältävät.

Kun tuli wikiä kurkittua, niin ne nauhanopeudet ovat jotain hämmästyttävän pientä ( " DAT machines running at 48 kHz and 44.1 kHz sample rates transport the tape at 8.15 mm/s. DAT machines running at 32 kHz sample rate transport the tape at 4.075 mm/s " ) , muistaakseni jokin nauhavalmistajista ilmoitti eri formaattien osalta sen, kuinka paljon bittejä tallennettiin nauhan pinta-alaa kohden. Missä kisassa dat ja miniDV taisivat heilua kärkisijoilla, kunnes tuli massamuistipohjaisen tallennuksen aika ja nauha-aikakausi oli ohi.

t. ' RIF '
 
Ainoa harmitus oli ääripäiden säätö. Välillä minulle kävi niin että TCD-D7:ssa oli äänipää siirtynyt niin että uudet nauhoitukset vaativat sen säädön mutta vanhat olisivat vaatineet vanhaksi korjatun. Kiroile siinä sitten.
Ja erona oli tietty että datilla oletustallennus oli 48khz kun cd:illä se oli huonompi 44.1.
Sonyn auto-datissa (DTX-10?) oli systeemi joka toisti kaiken ongelmitta. Olikohan siinä kelluvat päät tai rumpua pystyttiin säätämään lennosta. Tällä ei pystynyt tallentamaan mutta jos on tarvetta toistaa eri säädöillä olevia nauhoja, ratkaisu voisi olla tämä tai joku toinen vastaavan tekniikan toteutus.
 
clipclip-clip
Kun tuli wikiä kurkittua, niin ne nauhanopeudet ovat jotain hämmästyttävän pientä ( " DAT machines running at 48 kHz and 44.1 kHz sample rates transport the tape at 8.15 mm/s. DAT machines running at 32 kHz sample rate transport the tape at 4.075 mm/s " ) , muistaakseni jokin nauhavalmistajista ilmoitti eri formaattien osalta sen, kuinka paljon bittejä tallennettiin nauhan pinta-alaa kohden. Missä kisassa dat ja miniDV taisivat heilua kärkisijoilla, kunnes tuli massamuistipohjaisen tallennuksen aika ja nauha-aikakausi oli ohi.

t. ' RIF '

Olen aina hämmästellyt sitä kuinka dat nauhurin nauha ja äänipäärummun pyörintänopeus saadaan synkkaamaan niin että äänipään viistopyyhkäisy osuu aina siihen äärimmäisen kapeaan dataraitaan, mikä sisältää äänibittien lisäksi paljon muutakin informaatiota laitteistolle.

Äänipäärummun pyörintänopeus 2000 kierrosta minuutissa on yhtäkuin 33,333… kierrosta sekunnissa jolloin äänipään (2kpl) pyyhkäisyjä per sekunti on 66,666. Mistä voidaan karkeasti päätellä että nauhanopeudella 8.15 mm/s viiston dataraidan leveys on suuruusluokkaa 0.12 mm.

EDIT: yliviivattu väärää tietoa - sorry - parempaa tietoa myöhemmin ketjussa

Ohessa pari sivua Sony DTC55ES manuaalista. Itse en ymmärrä mitään noista biteistä mutta aikas vakuuttavalta näyttää…

Jostakin minulle on jäänyt takaraivoon sellainen tieto että dat nauhan nopeus vastaa analogisen nauhurin nauhanopeutta about 3 metriä sekunnissa.

Näyttökuva 2025-04-23 kello 9.44.42.webp

Näyttökuva 2025-04-23 kello 9.45.01.webp

Näyttökuva 2025-04-23 kello 9.45.16.webp

Näyttökuva 2025-04-23 kello 9.45.33.webp
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös