Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minkähän verran asiaa voidaan auttaa negatiivisella takasinkytkennällä? Ainakin se parantaa PSRR vaikkakaan mikään ideaalinen reaalimaailman toteutus tuskin koskaan on...D-luokassa dead time taitaa aiheuttaa säröä, jonka osuus pienenee kun tehoa lisätään.
Siis Itselläni on elänyt tuo käsitys vahvassa ja etenkin jos putkietunen lisätään singaaliketjuun toisen laitteen perään joka jo itsessään on etunen?Mistä on syntynyt väärinkäsitys, että putkilla ääni automaattisesti "pehmenee"? Nykypäivän kytkennöillä ja toteutuksilla tilanne on monesti päin vastoin; useimmiten yläpää aukeaa ja tuntuu ulottuvan korkeammalle, samalla ääni avautuu. Lisäksi ainakin UL PP-toteutuksilla basso saa lihaa ja voimaa, vaikka sitten mutkana viivasuoran vasteen sijaan.
Mistä on syntynyt väärinkäsitys, että putkilla ääni automaattisesti "pehmenee"? Nykypäivän kytkennöillä ja toteutuksilla tilanne on monesti päin vastoin; useimmiten yläpää aukeaa ja tuntuu ulottuvan korkeammalle, samalla ääni avautuu. Lisäksi ainakin UL PP-toteutuksilla basso saa lihaa ja voimaa, vaikka sitten mutkana viivasuoran vasteen sijaan.
Tämä.Siitä että putkilaitteita hankitaan valitettavan usein joko ulkonäkö, “uskottavuus” tai esim herkkyys/watit periaatteella – ja siten kun lopputulos ei olekaan tarkoituksenmukainen, niin kaikki putkilaitteet on samalla tavalla sitä tätä tai tota. Eikä tietysti näin pienellä markkinalla valikoimakaan aina ole kovin laaja ollut.
Tässä mielessä epäherkkä kaiutin ei tosiaan ole huono. Aika moni AB-vahvistinkin hyötynee säröjen puolesta epäherkästä kaiuttimesta.^eli D-luokka ja epäherkät kajarit on optimi. Herkille kajareille jotain muuta…
^käytetäänkö D-luokassa negatiivista takaisinkytkentää lainkaan?
Ja se on järkevää, kun takaisinkytkentä otetaan lähdön alipäästökelan jälkeen. Vanhoissa D-luokkaisissahan oli haasteena tuon kelan impedanssin kasvu korkeita taajuuksia kohden.Riippuu toteutuksesta, mutta ainakin Hypexin moduleissa sitä käytetään paljonkin.
Lisäisin tuohon vielä, että tapauskohtaisesti. En nimittäin vielä nykyisillä näytöillä aukottomasti usko, etteikö vahvistimissa olisi äänellisiä eroja. Ts. väitän, että kun sovitettu kuorma on kunnossa, äänellinen ero toiseen vahvistimeen on edelleen todellinen. Vahvistimia kun ei aina suunnitella kantamaan koko maailman hankalinta taakkaa.Hyvä vahvistin onkin semmoinen, että kaiutin ei juuri vaikuta sen toimintaan. Epäilen kuitenkin sitä, että särökäytös olisi noin lineaarista kun kuormana on oikea kaiutin. Lisäksi musiikki on dynaamista, joten särön määrään vaikuttaa myös signaalin voimakkuuserot. Vahvistimien säröt tulisi mitata niin, että kuormana olisi kaiutinta matkiva keinokuorma, jossa on impedanssin sekä vaihekulman vaihtelua.
Mä olen tästä erimieltä – koska en usko tässä harrastuksessa yksittäisten laitteiden yleispätevyyteen. Itselle hyvä vahvistin on se joka toimii mahdollisimman hyvin yhteen, sille valitun kaiuttimen kanssa – tai miten päin nyt sen setityksen sitten haluaa nähdä. Lopputulos on itselle oleellisempi kun yksittäisen laitteen yksittäinen mittaustulos.Hyvä vahvistin onkin semmoinen, että kaiutin ei juuri vaikuta sen toimintaan. Epäilen kuitenkin sitä, että särökäytös olisi noin lineaarista kun kuormana on oikea kaiutin. Lisäksi musiikki on dynaamista, joten särön määrään vaikuttaa myös signaalin voimakkuuserot. Vahvistimien säröt tulisi mitata niin, että kuormana olisi kaiutinta matkiva keinokuorma, jossa on impedanssin sekä vaihekulman vaihtelua.