D-luokan päätteet

pategen

Käyttäjä
Liittynyt
29.11.2008
Viestejä
337
Tämä saattaa olla oman laiteharrastukseni seuraava suunta. Niinpä kiinnostaisi kovasti kaikenlaiset kokemukset ja näkemykset näistä laitteista. BelCantoista on jonkin verran mielipiteitä näkynyt ja useimmiten niihin on suhtauduttu ihan myönteisesti. Entäs esimerkiksi Rotelin ICEpower-päätteet (ennen kaikkea 15-sarjalaiset, RB-1562/72)? Onko BelCanton ICEpower-moduuleihin tekemistä modifikaatioista ihan todellista etua verrattuna nyt vaikkapa noihin Roteleihin? Ja osaako joku sanoa, että mitä muutoksia BC noihin moduuleihin tekee?

Ja ennen kaikkea: kannattaako näitä D-luokkaisia ihan tosissaan harkita 1000-2000 euron hintaluokassa AB-luokkaisten sijaan, jos kaiuttimet sattuu olemaan impedanssikäyrältään keskimääräistä epätasaisemmat? Onko impedanssivaihtelun vaikutus D-luokkaisten toistoon saatu jo hallintaan? Mitä vaihtoehtoja (monopari tai stereo) tuohon budjettiin löytyy? Ja mikä niistä on paras? >:D

Saa puhua. Spekulointikin on ihan tervetullutta.
 
Minulla on toiminut Rotelin 7 x 100W ICEpower-pääte hienosti. Se on piilossa stereotason sisällä, koska lämpenemisongelmia ei ole. Noiden kanssa ei yleensä ottaen suositella järin eksoottisia kaiutinkaapeleita, mutta en ole kuullut ongelmia impedanssikäyttäytymiseltään vaikeiden kaiuttimien kanssa ICEpower-vahvistimien kanssa. Ääni on nopea ja eloisa. Jos lämpöä haluaa, ei sitä ainakaan Roteleista löydy.
 
D-päätteitä on monenlaisia. Nuo ICE ratkaisut (Bang&Olufsen) lienee Hypexien kanssa parhaasta päästä. Tähän hätään ei löydy linkkejä, mutta jossain italialaisessa julkaisussa oli todella paljon kattavia mittauksia ja selkeästi toisilla laitteilla oli ongelmia selvitä hankalista kuormista. Jollain on varmaan nämä linkit pistää tähän ketjuun. Hypexit ja ICE:t muistaakseni pärjäsivät todella hienosti. Edullisessa päässä Tripath piiriläiset ovat saaneet yleisesti mainioita arvioita etenkin äänenlaadusta (tehokkaat Tripathit tosin ovat vähemmän hypetettyjä).

Bang&Olufsen ICE laitteille on selvästi kysyntää kun näitä ratkaisuja on niin moni valmistaja ottanut omiin laitteisiinsa. Rotel yhtenä esimerkkinä ja esim Pioneer käyttää ICE päätteitä järeämmissä av-vahvistimissa.
 
Gretch sanoi:
D-päätteitä on monenlaisia. Nuo ICE ratkaisut (Bang&Olufsen) lienee Hypexien kanssa parhaasta päästä. Tähän hätään ei löydy linkkejä, mutta jossain italialaisessa julkaisussa oli todella paljon kattavia mittauksia ja selkeästi toisilla laitteilla oli ongelmia selvitä hankalista kuormista. Jollain on varmaan nämä linkit pistää tähän ketjuun. Hypexit ja ICE:t muistaakseni pärjäsivät todella hienosti. Edullisessa päässä Tripath piiriläiset ovat saaneet yleisesti mainioita arvioita etenkin äänenlaadusta (tehokkaat Tripathit tosin ovat vähemmän hypetettyjä).

Bang&Olufsen ICE laitteille on selvästi kysyntää kun näitä ratkaisuja on niin moni valmistaja ottanut omiin laitteisiinsa. Rotel yhtenä esimerkkinä ja esim Pioneer käyttää ICE päätteitä järeämmissä av-vahvistimissa.

Hypexit ja Tripathitkin kiinnostavat toki yhtä lailla. Tai siis niihin perustuvat vahvarit.

TNT-Audio tuli ekana mieleen, kun Italiasta mainitsit. On siellä aika paljon kuuntelukokeita näistä, mutta mittauksia ei sattunut vielä silmään. Jos joku sellaisia löytää, niin linkkejä otetaan kiitollisena vastaan.
 
esuko sanoi:
Lehti oli vuodelta 2006, tiedätkö onko nykyisissä D-luokan vahvistimissa päästy jo eroon tuosta kaiuttimien vaihtelevan impedanssin aiheuttamista taajuusmuutoksista korkeilla taajuuksilla?

En usko, että kovin suuria muutoksia on ehtinyt parissa vuodessa tulla jos alkuperäiset ongelmat ovat lähinnä piiristä johtuvia. Useimmat d-laitteet on melko integroituja, eli pelkillä piirilevymodifikaatioilla ei välttämättä ongelmia korjata. Loppujenlopuksi eihän nuo ongelmat kovin suuria ole, jos muuten saundi miellytää. Esim itse olen omaan TA2020 Tripath piirilliseen laitteeseen erittäin tyytyväinen ja jos toisto ei miellytä niin kompensoin signaalia ennen da-muunnosta.
 
Ei tuo ongelma tosiaan ole valtavan suuri noissakaan mittauksissa. En ole perehtynyt noihin D-vahvareihin kovin paljoa, mutta olivatko nekin volttirajoitteisia? Eli vaikka soundi kuulostaa putkimaiselta ei voida olettaa samanlaista vääntöä per watti kuin putkivahvareissa?
 
En sanoisi d-luokan vahvistimia putkisaundisiksi. Joissakin ratkaisuissa tietty säröt jakautuu eri harmonisille, mutta itse saundin "dna" on minusta vain puhdas ja kuivahko noissa isommissa päätteissä. Eli enemmän analyyttinen kuin "mehukas". Omat kokemukset tosin ovat äärimmäisen rajalliset. Aika nopeasti särökäyrä lähtee taivasta kohti, eli eivät clippaa sen nätimmin kuin perinteisetkään trankkulaitteet. Putket säröytyy loivemmin. Pienempi Tripath, eli TA2020, joka itsellä on menee enemmän siihen hitusen mehukkaampaan kastiin ainakin verrattuna aikaisempaan Nad M3, joka taas on A-luokan järeä laite.
 
Jos haluaa putkisoundin tyyppistä ääntä, niin kannattaa koettaa Nuforcen tuotteita. Soundi on aavistuksen pehmeämpi kuin esimerkiksi Bel Cantoissa ja noilla on sopivan äänilähteen ja kaiuttimien sattuessa samaan settiin saatu ihan kivaa soundia ulos. Lyhyesti: jos haluat että huonotkin levyt soi hyvin, valitse Nuforce.
 
rigging is fun sanoi:
pitänytkin kysäistä, että aioitko ottaa testiin - > http://nadelectronics.com/products/masters_series/M2-Direct-Digital-Amplifier/ ? ?

yst.t. ' RIF '

Kiinnostaisi itseasiassa todella paljon. Samalla voisi heittää erilliset da-muuntimet sun muut pois mielestä. Olen vain jossain nähnyt ovh-mainintoja ja ne olivat sen verran tuhdit että en usko laitetta ihan äkkiä testaavani. Käytettynä kenties. M3 jätti erittäin hyvän fiiliksen Nadin järeistä laitteista.
 
Järeän näköinen peli tuo M2. Täytyy nostaa hattua valmistajalle, joka yrittää keksiä jotain uutta.
 
Tuo Nadin M2 on erittäin kiinnostava peli. Ottaisin heti testiin, jos budjettirajoitteista päästäisiin. Hinnasta on tosin ristiriitaisia tietoja, toisaalla puhutaan 6000 dollarista mutta jotkut nettikaupat tekivät ennakkomyyntiä 3500 dollarin hintaan. Liian kallis minulle joka tapauksessa.
 
Nämä uudet D-vahvistimet kyllä kiinnostavat niin soundillisesti kuin energian säästön puolesta. Onko soundissa ollut eroa analogisen- ja digitaalisyötön välillä niissä joissa on ollut mahdollisuus vertailla näitä kahta?
Tästä Sonyn vahvistimesta löytyy ainakin molempia: http://www.sony.fi/product/hfc-amplifier/ta-fa1200es
 
Gretch sanoi:
http://www.hypex.nl/docs/classeD_394_lores.pdf

Ovat italiaksi, mutta taulukot ja käppyrät murtaa mahdollisen kielimuurin.

Tuosta linkistä näkyvät käppyrät selvästi. Käytössäni olevan Onkyo A 9755- vahvistimen impedanssikäyttäytymiseen perehdyin ennen ostovaihetta. Vahvistin ei sovellu "pieni-impedanssisien" kaiuttimien seuraksi, mutta...
Käytössäni olevat Triangle Celius 202Es kaiuttimien minimi-impedanssi on noin kolmen luokkaa ja nimenomaan keskiäänialueella. Ääni jäi sisäänajon jälkeen yläpäästään hieman kirkkaaksi. Tutkin asiaa tarkemmin ja mm. käyttöohje kehottaa välttämään ohuita kaapeleita/pitkiä vetoja. Vaihdoin 2.5mm2 kaiutinkaapelin 4.0mm2 ja tuolla paksummalla kaapelilla vahvistin "näkee" kaiuttimen helpompana kuormana. Ääni on nyt tasapainoinen, mutta ei tuo ennen kaapelin vaihtoakaan täysin pielessä ollut.
Vahvistimen impedanssikäyttäytymiseen kannattaa kiinnittää huomiota ja valita kaiuttimet sen mukaan/ottaa huomioon käytettävien kaiuttimien sopivuus. Hyvä linkki Gretch.
 
Pategen:

Rotel 1562:n omistajana olen samaa mieltä siitä, että ääni on kliiniseen ja kirkkaaseen suuntaan kallellaan. Ei kuitenkaan häiritsevästi, mutta kaveriksi sopivien laitteiden löytämiseen saa kiinnittää huomiota. 1572-malli oli alunperin tilauksessa ja sitä useamman kuukauden odottelin. Lopulta maahantuoja tarjosi toimitusvaikeuksien vuoksi pienempää mallia. Plussapuolelle laittaisin avoimuuden ja rytmikkyyden.

Kokonaisuutena 1562 on ihan kelpo pääte, tosin mietin itsekin, miten 1572 tästä äänellisesti eroaa. Hinta/laatuasteikolla hyvää tasoa.
 
Back
Ylös