Consonance M15

PPalmroos

Käyttäjä
Liittynyt
4.12.2006
Viestejä
24
Kuulin messuilla ja alkoi kutkuttaa oikein todella. Laittakaa kommentteja ja kokemuksianne pöntöistä. Mitä vaihtoehtoja tulee mieleen (ainakin Gradientin Revolutionit lisäbassoyksiköillä ja velodynen isot subbarit)?

Yleisempänä kysymyksenä: Vaatiiko uskottava, tarkka ja voimakas basso aina valtavat kotelot ja elementit onnistuakseen?

Pale
 
PaleRider sanoi:
Kuulin messuilla ja alkoi kutkuttaa oikein todella. Laittakaa kommentteja ja kokemuksianne pöntöistä. Mitä vaihtoehtoja tulee mieleen (ainakin Gradientin Revolutionit lisäbassoyksiköillä ja velodynen isot subbarit)?

Yleisempänä kysymyksenä: Vaatiiko uskottava, tarkka ja voimakas basso aina valtavat kotelot ja elementit onnistuakseen?

Pale
En usko että vaatii "valtavia". Kyllä niiden kuitenkin jonkun kokoisia on oltava ennenkuin bassoa voi luonnehtia tuolla tavalla. Riippuen tietenkin myös elementistä muuten sisältä päin, mutta itselläni lähes kaikkien testaamieni kaiuttimien missä bassoelementit ovat erittäin pieniä tai niitä ei ollenkaan niin ei olla päästy YHTÄ hyvään lopputulokseen kuin paremman elementin kanssa. En nyt puhu lisäbassosta, puhun ihan kaiuttimen omasta elementistä.
 
PaleRider sanoi:
Kuulin messuilla ja alkoi kutkuttaa oikein todella. Laittakaa kommentteja ja kokemuksianne pöntöistä. Mitä vaihtoehtoja tulee mieleen (ainakin Gradientin Revolutionit lisäbassoyksiköillä ja velodynen isot subbarit)?

Yleisempänä kysymyksenä: Vaatiiko uskottava, tarkka ja voimakas basso aina valtavat kotelot ja elementit onnistuakseen?

Pale

Kyllähän se noin tahtoo mennä, fysiikan laeille ei oikein mahda mitään eikä kuutiotuumille ole korviketta, kuten sanonta kuuluu. Saahan pikkupöntöistä nautittavaa ja mukavaa ääntä aikaiseksi, mutta se on sitten aina värittynyttä kun alhaalta puuttuu oktaavi-pari.
 
Toisaalta, pieni kaiutin saadaan toistamaan suht alas jos siinä on laadukas ja matalan Fs:n omaava kartio ja matala viritystaajuus. En tiedä pätkän vertaa M15:n ominaisuuksia, mutta näyttäisi olevan kevyt ja iso PA-kartio suht korkealla virityksellä. Sinänsä järkevää musiikin toiston kannalta koska eihän musiikilla kovin paljon informaatiota ole alimmalla oktaavilla. Ja pointtini oli, että pieni kaiutin ei kuulosta yhtään samalta kuin isompi ylös viritetty vaikka se pariaatteessa huonekororstuksen kanssa toistaakin matalalle.
 
Ok. Voisiko joku fyysikko/akustiikan ammattilainen kiteytetysti selittää mistä tämä johtuu. Kiinnostaisi ymmärtää asiaa hieman paremmin, jotta voisi jo okulaarisesti arvioida millaista ääntä laatikoista on tarjolla.

Toinen minua askarruttava kysymys on, miten elektrostaattien pinta-ala vaikuttaa ääneen?

Pale
 
alspe sanoi:
Toisaalta, pieni kaiutin saadaan toistamaan suht alas jos siinä on laadukas ja matalan Fs:n omaava kartio ja matala viritystaajuus. En tiedä pätkän vertaa M15:n ominaisuuksia, mutta näyttäisi olevan kevyt ja iso PA-kartio suht korkealla virityksellä. Sinänsä järkevää musiikin toiston kannalta koska eihän musiikilla kovin paljon informaatiota ole alimmalla oktaavilla. Ja pointtini oli, että pieni kaiutin ei kuulosta yhtään samalta kuin isompi ylös viritetty vaikka se pariaatteessa huonekororstuksen kanssa toistaakin matalalle.
Alastoistamiseen käy melkeinpä minkäkokoinen elementti vaan kunhan elementti on tehty oikein. Mutta tuohan se musiikkiin sitä omaa potkua kun basso kouraisee vatsasta asti. 8)
 
Itse pidin kanssa tuosta M15 soundista messuilla kovastikin, kunnes laitoin oman hieman raskaammin bassoja ja torvia tarjoilevan progelevyn soimaan. Ei enää toiminut vaan basso tipahti kyydistä, saattoi olla osaksi pienen huoneen syytä moinen. Setin demoaja päätti ettei hyvää mainosta ja vaihtoi johonkin tiluliluun :D

Anywasy, itsellä oli yhtenä vaihtoehtona Consonancen M12 kajautin kun nykyisiä omiani metsästin. Soundimielessä en hirveän kauaksi ajautunut eli Tannoyn Prestige sarjaa on nyt itsellä olkkarissa. Kannattaa varmasti tsekata jos tuossa hintaluokassa on ajatellut uusiä pönttöjä tuollaisella "perinteisellä" soundilla laittaa..
 
Mika K sanoi:
Itse pidin kanssa tuosta M15 soundista messuilla kovastikin, kunnes laitoin oman hieman raskaammin bassoja ja torvia tarjoilevan progelevyn soimaan. Ei enää toiminut vaan basso tipahti kyydistä, saattoi olla osaksi pienen huoneen syytä moinen. Setin demoaja päätti ettei hyvää mainosta ja vaihtoi johonkin tiluliluun :D

Anywasy, itsellä oli yhtenä vaihtoehtona Consonancen M12 kajautin kun nykyisiä omiani metsästin. Soundimielessä en hirveän kauaksi ajautunut eli Tannoyn Prestige sarjaa on nyt itsellä olkkarissa. Kannattaa varmasti tsekata jos tuossa hintaluokassa on ajatellut uusiä pönttöjä tuollaisella "perinteisellä" soundilla laittaa..
Sama kun itse työnsin omaa progeani M15:sta. Bassoissa pieni hyytymisen merkki oli esillä, muuten messujen parhaimmistoa.
 
Juuri näin ja hieman myös aiheutti keskialueellekin jotain omituista tukkoisuutta. Minusta tuntui tosin ettei olisi ollut ihan pelkästään huoneen vika tuo kun muulla musalla toimi bassopääkin niin mallikkaasti, mutta paha sanoa tällä rajoittuneella kokemuksella.

Jokatapauksessa kyllä näissä perinteisen soundisissa ratkaisuissa on jotain mikä ainakin itseäni innostaa kuuntelemaan musiikkia yhä enemmän ja enemmän..
 
Mika K sanoi:
Juuri näin ja hieman myös aiheutti keskialueellekin jotain omituista tukkoisuutta. Minusta tuntui tosin ettei olisi ollut ihan pelkästään huoneen vika tuo kun muulla musalla toimi bassopääkin niin mallikkaasti, mutta paha sanoa tällä rajoittuneella kokemuksella.

Jokatapauksessa kyllä näissä perinteisen soundisissa ratkaisuissa on jotain mikä ainakin itseäni innostaa kuuntelemaan musiikkia yhä enemmän ja enemmän..
Totta puhut. ;)
 
Olen tullut siihen käsitykseen (omien kokemusteni ja Kimmoston tekstien perusteella), että leveä etulevy ja eteenpäinsuunnattu bassokartio suuntaa enemmän yläbassoenergiaa (kick drum jne.) suoraan kuuntelijaan. Nykytrendin mukaiset kapeat etulevyt ja/tai kylkibassot muuttavat kaiuttimen ympärisäteileväksi jo korkeammalla taajuudella, mikä syö herkkyyttä ja tuo huonetta mukaan aikaisemmassa vaiheessa muuttaen bassoäänen koettua luonnetta.

Nykyisin kiinnostukseni herättävät kaiuttimet ovat tyypillisesti Consonance M15, Usher Horn D2, M&D Apollo tai Zingali BFP -tyyppisiä ratkaisuja (joihin minulla ei tosin ole varaa).
 
Mika K sanoi:
Jokatapauksessa kyllä näissä perinteisen soundisissa ratkaisuissa on jotain mikä ainakin itseäni innostaa kuuntelemaan musiikkia yhä enemmän ja enemmän..

Se on se herkkyys (sekä teknisenä ominaisuutena että subjektiivisesti kuunneltuna) :) Omasta mielestäni kaiuttimen tärkein ominaisuus on herkkyys. Jonkin verran on tullut erilaisia settejä kuunneltua, ja omat mieltymykset menee vahvasti isojen ja herkkien (mielellään yli 93dB) kaiuttimien suuntaan. Suurimmat sävärit ovat tehneet setit, joissa on ollut herkät kaiuttimet. Musiikki ikään kuin hengittää aivan eri tavalla...

Tässä mielessä en pitäisi Revolutioneita Consonancen vaihtoehtoina (vai kuinkas korkeaksi herkkyyden saikaan niillä lisäbassoilla?). Ennemminkin esim. JBL:n torviratkaisut.

Ja itse aiheeseen: Minua kiinnostaa myös kovasti nuo Consonancet, harmi että jäi messuilla kuuntelematta kun oli huone sen verran täynnä... Pitänee käydä kuuntelemassa Porissa joku kerta kun on sielläpäin työreissussa.
 
Milläs niitä Consonanceja ajeltiin? Voiko niitä edes ajatella soittavan trankkupelillä? Voi olla äänenvoimakkuuden säätö hankalaa jos potikka hyppii isosti. :)
 
alspe sanoi:
Milläs niitä Consonanceja ajeltiin? Voiko niitä edes ajatella soittavan trankkupelillä? Voi olla äänenvoimakkuuden säätö hankalaa jos potikka hyppii isosti. :)

Unelmalaitteisto olisi herkät kaiuttimet, tehokkaat transistori-monopäätteet ja putkietunen! Tällaista komboa en ole vielä päässyt kuuntelemaan, mutta herkät kaiuttimet (esim. Acapella) & transistori (esim. Krell-monot) -yhdistelmiä kylläkin ja hienosti ovat pelittäneet... Miksei tietty putkivahvistuksellakin, mutta isoilla päätteillä saa mukavasti yleispätevyyttä settiin.
 
Niinpä. Hurjan iso tuo herkkyys on, jotta teoriassa siihen hyvin voisi parittaa pari wattista putkosta, mutta käytäntö on ehkä toinen.
 
vaakko sanoi:
Unelmalaitteisto olisi herkät kaiuttimet, tehokkaat transistori-monopäätteet ja putkietunen! Tällaista komboa en ole vielä päässyt kuuntelemaan, mutta herkät kaiuttimet (esim. Acapella) & transistori (esim. Krell-monot) -yhdistelmiä kylläkin ja hienosti ovat pelittäneet... Miksei tietty putkivahvistuksellakin, mutta isoilla päätteillä saa mukavasti yleispätevyyttä settiin.

IMHO asia on juuri päinvastoin, putkipohjaisilla ratkaisuilla yleispätevyys on toista luokkaa kuin trankkupeleillä (riippuen ratkaisusta tietysti).
Mitäpä sitä hyviä (herkkiä) kaiuttimia trankkupeleillä pilaamaan (etenkin laajakaistoja) :p
 
moi
se conconance m15 sielä pekan toisessa huoneessa,ainakaan sillä musalla mitä soitettiin ,kun olin paikalla ei ollut onkelmia bassojen tai keskialueenkanssa.
luulisin että onkelma on huoneessa liian pieni. se ei pitäs olla herkkä teidän mainitsemille onkelmille.bassoelemetti kohtuullisen korkealla lattiasta.

jbl kaiutin everst dd66000 oliko se norjassa kuuntelemassa joku suomalainen hifitoimittaja, mainitsi samansuuntaisista onkelmista laittoi ne kyllä huoneen piikkiin siinä kyllä on 2x15tuumaa per kaiutinmutta hintakin on kuusinkertainen.

tosta kaiuttimen herkkyydestä ja yleispätevyydestä olen huomannut ,että riippuu paljon minkälaista musaa kuuntelee,mitä vaakko sanoo asista pätee mun mielestä
kun soitaa mättömusaa klassillista,urkumusaa musiikkia missä on isot dynamiikan vaihtelut trankupeli pitää musiikin kasassa paremmin ei pelkästään bassoalueella.
putkipäätteellä itellä 10w ja 30w.periatteessa kuuntelee kanssa ihan mitä musaa vaan.jos luukutetaan vähän kovempaa niin se ero tulee kyllä jonkunverran hyvän trankkupäätteen eduksi.jostain syystä tulee kuunneltua putkipäätteellä kumminkin
enemmän.
muutaman watin putkipäätteitä en ole kokeillut,mutta epäilisin,että bassojen kontrolli kärsii.laajakaistoissa sitä ei varmaan huomaa niiden toistohan ei mene kovin alas.
ter..reiska
 
alspe sanoi:
Milläs niitä Consonanceja ajeltiin? Voiko niitä edes ajatella soittavan trankkupelillä? Voi olla äänenvoimakkuuden säätö hankalaa jos potikka hyppii isosti
Moi

Valmistaja suosittelee aina putkivahvistimia....mutta no kun kun kokeilimme juttuja perjantaina,otin äänen vuoksi trankut.Kysymys ei ole siittä,etteikö putkilla olisi saatu ääntä aikaiseksi,mutta minun mielestäni homma pelitti paremmin noin.Ei se loistava ollut,mutta kohtuullinen.Myönnän,että veivamalla olisi saanut putkilla varmasti parempaa,mutta aika ei riittänyt.

Joskus joidenkin asioiden kanssa vaan tulee kiire(koska mm.kaiuttimet tulee maahan),etkä itse kerkeä paneutua asiohin tarpeeksi.Mutta hyvä näin,kyllä sieltä irtoaa vielä enemmän,kunhan vähän mietitään.


Pekka


EDIT: Lainaus korjattu - Mika K
 
ikis60 sanoi:
jbl kaiutin everst dd66000 oliko se norjassa kuuntelemassa joku suomalainen hifitoimittaja, mainitsi samansuuntaisista onkelmista laittoi ne kyllä huoneen piikkiin siinä kyllä on 2x15tuumaa per kaiutinmutta hintakin on kuusinkertainen.

<Nostaa käpälää>. JBL Everestiä demottiin Norjassa arviolta 30 neliöisessä huoneessa, joka toki ei tunnu suomalaiselle hifiharrastajalle välttämättä ollenkaan pieneltä. Vaan Ameriikan Ihmevalloissa tuo purkki tuotaisiin todennäköisemmin 130 neliöiseen tilaan... Kaiutin oli melko lähellä seinää, samoin kuuntelupaikka. Lisäksi huoneen rakenteet olivat betonia ja voimalla melko alas toistava kaiutin herätti varmasti jokaisen mahdollisen resonanssin. Tästä syystä uskalsin päästää suustani, että parempi huone olisi varmasti tuottanut isolla kaiuttimella paremman äänen. TM:n väki kävi kuuntelemassa Everestiä Suomessa ja varsin herkkäkorvaiset kaverit olisivat varmasti marmattaneet, jos ongelmia olisi esiintynyt. Harman Consumer Finlandin musiikkihuone on melko tilava ja erittäin onnistunesti akustoitu (by Uli of Akukon, ellen väärin muista). Harmittaa, etten itse päässyt kuulemaan isoja Jiibeeälliä tuossa tilassa.

Iso Consonance olisi varmasti nauttinut siitä, jos kuunteluetäisyyttä olisi voinut kasvattaa. Pieni hotlahuone ei vain mahdollistanut sitä, kaiuttimet olivat nytkin jo lähes sivuseinissä kiinni. Koirankopista (viittaan huoneeseen enkä itse kaiuttimen kokoon) huolimatta M15 sai hymyä kuuntelijoiden huulille. Kahotaan, josko aihetta saisi tutkittua tarkemminkin.
 
Back
Ylös