Consonance Cyber 20 modaus

RapsuZ

Käyttäjä
Liittynyt
5.5.2007
Viestejä
1 536
Muutamia vuosia sitten tuli tilattua Kiinasta otsikon mukainen kuulokevahvistin. Viime talvena huomasin että tuo mainio laite oli ollut jo muutaman kuukauden melko vähällä käytöllä. Sain huonoja vaikutteita Janzen tällä foorumilla esittelemästä modatusta WooAudion putkivahvaimesta ja päätin että vastoin periaatteitani alan korjata laitetta joka ei ole rikki. Pientä modausvimmaa lisäsi laitteen hienoinen pohjakohina, joka ei kuitenkaan ollut niin suurta että se olisi kuuntelua juurikaan häirinnyt. Mutta koska aivan ilmeinen parannuskohde oli havaittu, oli syytä pistää kolvi kuumumaan. :p

1. HUOM!
Tässä käsitelty vahvistin on tilattu suoraan Kiinasta vuosia sitten. Tällä hetkellä myynnissä olevien tai kotimaisen virallisen maahantuojan laitteiden kytkennät ja komponenttivalinnat voivat poiketa omasta yksilöstäni.

2. HUOM!
Vahvistimen anodijännite on 200V. Tämä EI ole modausohje, tämä on erään (ei välttämättä järkevän) kokeilun kuvaus. Älä siis yritä tätä kotona ellet ole sähköalan ammattihenkilö. -Eikä modaus aina välttämättä kannata ammatillisesta taustasta huolimattakaan.

Kuvia: https://foorumi.hifiharrastajat.org/showthread.php?42225&p=828136&viewfull=1#post828136

Katsaus pellin alle
Heti kuulokevahvistimen hankittuani avasin ja mittailin sen erillisen jännitelähteen, syystä että halusin varmistaa suoraan Kiinasta tilatun laitoksen turvallisuudesta. Totesin jo tuolloin kaikkien jännitetasojen, juotosten ja maadoitusten olevan ok. Virtalähde tasasuuntaa myös hehkujännitteet ja B+ -jännitteen suodatuksessa käytetään reippaankokoista kuristinta.

Varsinainen vahvistinosa tuli avatuksi vasta modausta suunnitellessa.
Vahvistinkotelo on maadoitettu asiaan kuuluvalla tavalla. Vahvistin on toteutukseltaan erittäin simppeli ja kaunis: Single-Ended Triode aikalailla minimaalisisella määrällä komponentteja. Vahvistimen ainoat puolijohteet ovat virtalähteen tasasuuntausdiodit. Yksinkertaista ja kaunista siis.
Vahvistimessa on impedanssin valintakytkin erilaisia kuulokekuormia varten (high-low). Kytkin kytkee valitun päätemuuntajan käämin kuulokeliittimiin ja vahvistimen takaisinkytkentälenkkiin. Laitteen kahdet kuulokeliittimet on kytketty rinnakkain.
Vahvistimen päässä B+ -jännitettä tasasi 10uF elektrolyytti (Rubycon) ja toinen samanlainen syötti jännitettä kaksoistriodin anodeille. Triodien anodien ja pentodien hilojen välissä oli käytetty tarkkoja MKP-konkkia (Solen).
Voimakkuussäätimenä on sininen Alps ja sinne kytketyt signaalikaapelit oli asianmukaisesti suojattu ja maadoitettu.
Vastukset näyttivät päällisin puolin aivan asialliselta tavaralta lukuunottamatta kaksoistriodin anodeille kytkettyjä tehovastuksia. Mittausten mukaan ne olivat ihan asialliset mutta niiden tarkempi rakenne ja tyyppi jäivät minulle kysymysmerkiksi.
Laitteen tuloliittimet (yksi pari RCA-liittimiä) olivat kullatut ja ne olivat eristettyt laitteen rungosta. Ne eivät kuitenkaan olleet varsinkaan maadoituksen osalta laadukkainta mitä olen nähnyt.
Kuulokejakit ovat järeän ja asiallisen oloiset, rakenteeltaan ne ovat avoimet. Minkäänlaista kytkentähäiriötä niissä ei ole koskaan ollut, joten päätin säilyttää ne entisellään.
Kaikkien putkenkantoihin kytkettyjen komponenttien jalat oli erikseen suojattu muovieristeillä. Yleinen työnlaatu (juotokset ja komponenttien sijoittelu) oli erittäin hyvää. Kaikki läpiviennit oli suojattu kumiholkeilla. Mistään ei löytynyt maadoituslenkkejä. Johtimien värit oli valittu järkevästi, mikä helpotti kytkennän selvittelyä paljon.

Modaukset
Suunnittelin muutokset siten että alkuperäiset komponenttien arvot ja kytkentä säilyvät pitkälti entisellään. Käytän vahvistinta Sennheiser HD650-luurien kanssa, joten päätin optimoida päätemuuntajan jälkeistä toimintaa suurempaa kuulokeimpedanssia silmällä pitäen.
Päätemuuntajan jälkeinen kytkentä muuttui siten että päätemuuntajalta tulevat johtimet menevät suoraan kuulokejakeille. Matalaa ja korkeaa impedanssia varten on nyt omat erilliset liittimet. Vaihdoin alkuperäisen impedanssin valintakytkimen tilalle uuden (Apem) ja kytkin kytkimen siten että sillä voi valita joko vahvistimen takaisinkytkentälenkin kokonaan pois päältä tai suuremmalle impedanssinlle tarkoitetun lähdön syöttämään takaisinkytkentälenkkiä.
B+ -jännitettä tasaamaan tuli 22uF muovieristeinen kondensaattori (Mundorf MCap) ja kaksoistriodille valitsin saman valmistajan 10uF konkan. Arvioin että suurempi kondensaattori syöttöjännitteessä saataisi hyvinkin vähentää laitteen pohjakohinaa.
Signaalitiellä oleet muovieristeiset kondensaattorit vaihtuivat öljytäytteisiin (Mundorf MCap Supreme silver/oil), joista minulla on jo aiempaa kokemusta.
Tuloliittimiksi vaihtuivat Neutrikin edullisimmat eristetyt perusmallit.
Osa vastuksista oli helpointa purkaa pois isompien kondensaattorien tieltä. Alkuperäisten tilalle tuli tarkkoja (1% 2w) metallikalvovastuksia.
Samalla paransin potentiometrin eristystä laitteen metallikuoresta, kiinnitin komponentteja ja johtimia perusteellisemmin koteloon ja korvasin muutosten ohessa irtijuotettavat kuparipiuhat hopeoidulla tefloneristeisellä kytkentälangalla.
Näiden muutosten jälkeen tutkin kötöstystäni vielä skoopin ja yleismittarin kanssa. Kaikki sujui hyvin. Varsinaisiin muutostöihin ja mittauksiin meni aikaa noin päivän verran, kytkennän tutkimiseen ja komponenttiarvontaan hieman pidempään. Kokonaiskustannukset jäivät varsin maltillisiksi. Komponentit möi Uraltone ja Niinimäki, jotain pientä sälää meni myös omasta rojukaapista.

Kuuntelu I
Muutosten ja mittausten jälkeen laitteen kannella nökötti pari J/J:n EL84 -putkea ja Siemens ecc82 niitä ohjaamassa. Ensimmäisten kuunteluiden perusteella tuntui että laite soi skarpimmin ja pehmeyttä oli hävinnyt. Takaisinkytkentälenkin päälle tai pois kytkeminen ei vaikuttanut tekevän äänelle mitään ihmeitä, ilman takaisinkytkentää vahvistin kohisi jonkin verran enemmän. Muutaman tunnin kuuntelun jälkeen tuntui että mitään "valtavaa harppausta äänenlaadun seuraavalle tasolle" ei saavutettu. Kaikki vaan soi vähän eri tavalla...

Viimeinen silaus
Koskapa vahvistimen sisuskalut oli uudistettu ja varmistettu että laite ei sisällä ilmeisiä virheitä tai huonolaatuisia komponentteja, katsoin että paremmat pääteputket voisivat olla järkevä hankinta. Pitkän sottaamisen jälkeen tilasin parin Simenssin tehtailla Münchenissa valmistettuja NOS-putkia. Kyseessä on EL84-tyypin sotilasversio, etsausten (ja googlen) perusteella kyseessä on ehta EL84.

Kuuntelu II
Ällistys oli melkoinen heti kun vahvaimessa oli uudet pääteputket soimassa. Joko J/J:n röörit olivat jo puhkisoitetut tai sitten ne vaan ovat yksinkertaisesti huonoja. Siemenssit toivat ääneen syvyyttä, ilmavuutta, lämpöä. Vasket ja lyömäsoittimet eivät ole kuulostaneet vielä millonkaan niin hyviltä näillä kuulokkeilla. Pitkästä aikaa tuntui että kuulokesysteemillä on omat selkeät vahvuutensa verrattuna transistori-integroidun ohjaamiin paneeleihin.
- Ja sitten harmitti. Ensinnäkin, NOS-putket eivät ole edullisia. Pari maksaa enemmän kuin kaikki modauksessa käyttämäni osat yhteensä. Nyt niitä pitänee ostaa pari jemmaankin.
Toisekseen, putkien valmistustekniikka pitäisi ola hallussa nykyvalmistajillakin. Vanhat koneet on olemassa, vanhat patentit eivät ole enää kehitystä jarruttamassa ja vanhoja tekijöitä on vielä hengissä. Nettiä selaamalla on tullut vastaan väitteitä että työmenetelmät esim. aasian lasitavaratehtailla eivät ole lähelläkään eurooppalaisten tehtaiden tasoa. Puutteita kuuluu olevan ainakin osien ja raaka-aineiden kemiallisessa puhtaudessa sekä työympäristön siisteydessä.
No, en ole kuullut kovinkaan monia EL84-putken nykyversioita, ehkä jostain jo tulee huippulaatua. Kertokaa ihmeessä minullekkin jos tiedätte.

-Jaa että kannattiko?
Tämä oli hauska tempaus ja lopputulos soi. Osa muutoksista on puhtaan teknisessä mielessä tarpeettomia, mutta lopputuloksena oli joka tapauksessa aitoa tekemisen iloa ja nätisti soiva laite. Kertaakaan en tässä hommassa kiroillut, että sikäli se kyllä kannatti.
 
Ylös