Chord Electronics

^Onneksi olkoon! Hieno juttu. Mielenkiinnolla odottelen vertailua Mojoon.

Ymmärrän tosi hyvin sinun fiilikset. Itsellekin tuo Mojo on kaikista hifikikkareista eniten iloa tuonut laite kaiutinsetissä, kun joitain vuosia sitten hapuilin "file-based" digitoiston kanssa. Toistakymmentä vuotta sitä ennen olin kuulostellut laadukkaalla CD soittimella (joka minulla edelleen on). Aivan aluksi flacit oli soitossa bluray-soittimen kautta, sitten kokeilin kaikenlaisia edullisia daccejä siihen kiinni, arcam yms. Aina jäi kokonaisuus äänellisesti selväksi kakkoseksi CD soittimelle. Node 2:sen hankinnan jälkeen kuulostelin aikani vain Noden omalla dacilla, ja ajattelin, että no ok, tällä mennään. Läppärin kuulokevahvistin hajosi ja periaatteessa summamutikassa ostin Mojon (oli juuri tullut markkinolle, ja sitä oli suositeltu hyväksi kuuloke daciksi). Löin sen kuitenkin kokeeksi Nodeen ja kaiutin settiin. Pysäyttävä kokemus. Hieman tunteet laimentuneet vuosien varrella, mutta edelleen olen sitä mieltä, että Noden dacci on laiska rytmisesti ja hieman suttuinen:) Mojo tekee siitä jo varsin kuunneltavan.

Kiitokset sinulle Grazy horse! Alun perin sinun kanssa käydyn keskustelun kautta innostuin Chordin laitteista. Hifiliikkeissä olin jonkun verran aikaisemmin kuunnellut joitain Daceja, eivätkä ne juuri herättäneet tunteita. Chordin tuotteet ovat herättäneet musiikin kuuntelussa tunteita, joita en ole muilla merkeillä saanut aikaiseksi. Qutest on saanut siinä määrin tyrmääviä arvosteluja, että sen periaatteessa ostin sokkona. Hieman jännittää, että täyttääkö korkealla olevat odotukset. :)
 
^ Ai, minäkö olin yllyttäjänä Mojoon? :) Vanha ei muista kaikkea. -Kyllä Quetest varmasti hyvä on ja tarjoaa hieman parempaa resoluutiota, näin olen ymmärtänyt muiden kokemuksista. Objektiivisesti (mittaustulokset) todella hyvä.

Jos nyt runoilen, niin Mojossa mulle itselle on syntynyt tietynlainen assosiaatio perinteisen analogisen levysoittimen, perussorvin hyveistä. Saundi mukavasti paketissa, rullaa ja paukuttaa "oikea-aikaisesti". Hieman pehmeämmät "äärilinjat", kenties vähän sellaista lämpöä. Jotain tuollaista koukkua siinä koen.

(Käytän kotisetissä nykyään Sabaj D5 dac:ia. Tykästynyt siihen kovasti vaikka onkin halppis kiina dac. Pitää kokeilla joskus noita muitakin Chordeja.)
 
Kiri_83 taisi olla ihan alunperin myös Chordin laitteita kehumassa. Joka tapauksessa ilman vinkkejä, joita tällä palstalla olen saanut, ei kokonaisuus kuulostaisi yhtä hyvältä. Siinä DACilla on iso merkitys. Kuten totesit on muuten laitteena erinomaisen Bluesound kakkosen oma DAC melko vaatimaton ainakin Chordin laitteisiin verrattuna. :)
 
Ensisavut on otettu Chord Qutestista. Ääni on ennen kaikkea paljon kirkkaampi kuin Mojolla, jopa lämpimällä filtterillä. Erottelua tuli lisää. Kuten Darco -totesi ei hän suosittele tätä settiin, jossa kaiuttimet ja vahvistin ovat kirkkaaseen kallellaan. Oma vahvistimeni on onneksi hyvin lämminsävyinen, ja kyllähän kombo todella hyvältä kuulostaa, jollei suorastaan erinomaiselta. En oikeastaan tahdo enää keksiä mitään päivitettävää... Chord Mojosta täytyy sanoa, että hämmästyttävän hyvän soundin sekin kyllä tarjoaa hintaisekseen. Ääni on hieman erityyppinen, mutta samaakin on. Mojossa on jopa tietyt vahvuudet Qutestiin verrattuna. Siinä tietty lämpö tuo vahvasti orgaanisuutta ääneen. Qutest kuitenkin on vielä tarkempi ja erottelevampi.

Qutest on erittäin tarkka ja instrumentit toistuvat realistisina. Qutestin kanssa fiilis on todella studiomainen ja erotteleva.Erityisesti kirkkaammilla filttereillä. Siitä huolimatta varsinkin lämpimällä filtterillä musikaalisuus ja orgaanisuus eivät häviä. Vaikea kuvitella, että tonnilla saisi Mojoa parempaa, ja 2000 eurolla Qutestia parempaa Dacia. Tämä ei ole vaan oma mielipiteeni, vaan useamman työkseen laitteita arvostelevan näkemys. Hatunnosto Rob Wattsille, mielestäni hänen filosofiansa alkuperäisen soundin tavoittelusta eivät ole pelkästään markkinointipuhetta. Erinomaisesti onnistunut laitehan tämä on kaikin puolin. Käsitykseni siitä, miten iso merkitys DAC:lla on digitaalisessa äänentoistossa on edelleen voimistunut. Varsinkin aloittelevilla hifisteillä saattaa monesti olla kallis vahvistin, ja heikkotasoinen DAC. Laitteiden tasapaino varmastikin on avain hyvään lopputulokseen. Mahdollisuus yhdistellä erityyppisiä laitteita on yksi tämän harrastuksen kiehtovuuksista. :)
 
^ Hieno juttu!

-Otan mukaani mökiltä tänään Mojon, joka ollut täällä syksystä asti. Mukava pitkästä aikaa vertailla miltä nyt kuulostaa verrokkiin nähden, kun aikaa kulunut. Avoimella kuulostelulla vain, sokkona en jaksa enää jumpata, kun ei vain jaksa... :) Mojo taitaa vähän olla viilattu sellaiseksi miellyttäväksi jokamiehen mobiilikuulokevahvistimeksi, joten varmaan tietoisesti hieman haettu lämpimämpää saundia.

Tässä juuri levysoittimella kuulostelen; älppäreissä hieman korkeat leikattu, basso monotettu, keskialuetta hieman tuotu esiin, säröä ja lämpöä. Äänikuva miellyttävästi paketissa ja potkii. Hieman tosiaan sama fiilis mulla Mojosta. Saas nähdä miltä kuulostaa pitkästä aikaa..

20200514_170135.jpg
 
Tuo Mojo on hintaisekseen todella hyvä kuulokekäytön lisäksi myös pääsettiin. Itse pohdin, että laittaisinko omani myyntiin, vai hommaisinko tietokoneeseen aktiivikaiuttimet, jonka kaveriksi sen saisi. Jotain analogista ja älppärimäistä näiden Chordien äänessä on. Toki rahinoita ei kuulu kappaletta vaihdettaessa. :)
 
^Terve, nyt on tunti taas hifistelty kotisetissä Mojolla.
Periaatteessa veivannut vain yhtä biisi, jota tuossa kevät talvella jostain syystä akustointipyristelyiden tiimoilta soittelin. The Corrs: Son of Solomon. Akustinen, rauhallinen. Voluumit tasattu sinne päin. 3 naksua Mojoa hiljemmalle niin on n. Sabaj D5 2v linjatason tasolla. Kyllä tuossa jokin tuttu sävy tuli heti huomioksi. Erot kyllä sellaisia, että vois olla hankala sokkona bongata kylmiltään, jos ei ikäänkuin opettele mitä yksityiskohtia kuuntelee tutusta kappaleesta.

Vokalisti on hieman suuremman kokoinen Mojossa ja ei niin skarppina kuin Sabajin äänikuvassa. Kitarat myös hieman myös pehmeämmät. "Lämpimämpi fiilis". Vokalistin äänessä pientä "kumua", kun ekan kerran sanoo " ..son of solomon". Taustalla kappaleen alun jälkeen kaikkiin nyansseihin ei kiiinnitä huomiota kuten Sabajissa. Mutta tätähän jää kyllä mielellään kuuntelemaan Mojolla. Tunne välittyy ja ei jää bongailemaan yksityiskohtia.

Erot kyllä nyt jotenkin kokee suurempana kun pitempi kuulostelu Sabajilla takana, kuin silloin kun heti alkumetreillä syksyllä. Resoluutiota on enemmän Sabajissa mutta rullaa hyvin. Tuon biisin taustoista hyppää yksityiskohtia vaikkei niitä nyt enempiä yritä kuulostella. Musa soljuu hienosti Mojolla, ei jää korvat bongailemaan mitään. Helppo keskittyä vain kuuntelemaan ja uhohtaa hifistely.

Tykkään kyllä resoluutiosta sen verran, että kyllä Mojo mökille menee takaisin jokatapauksessa. Tuo Qutest on vahva ehdokas jos tässä joskus innostuu vielä jotain uutta kokeilemaan. Omistamisen iloa tietyt laitteet tuovat, siitä ei pääse mihinkään. Pikku Mojosta en luovu koskaan. Sabaj D5 on merkiltään tuntematon ja ulkonäöltään pelkistetty kiinalainen työjuhta, sellainen "nobody" ;) mutta siinä on omaan makuuni hieno ääni ja kätevämmät liitännät hyllydac käyttöön. Ja pesee Noden mennen tullen :)

20200514_192545.jpg
 
Uskon, että pitäisit Qutestista. Nyt vähän pidemmän kuuntelun jälkeen voin todeta, että piirtää todella paljon terävämmin kuin Mojo. Yksityiskohtia nousee siis esiin. Musiikki kuitenkin soljuu kuten Mojossa. Veikkaisin, että Qutestissa yhdistyy noiden molempien laitteidesi hyvät puolet. Qutestia en kuitenkaan suosittele jos sekä vahvistin että kaiuttimet ovat ääneltään terävät. On helppo uskoa, että ääni menee röntgeninkirkkaaksi, jos se on tilanne.
 
Tuo Mojo on hintaisekseen todella hyvä kuulokekäytön lisäksi myös pääsettiin. Itse pohdin, että laittaisinko omani myyntiin, vai hommaisinko tietokoneeseen aktiivikaiuttimet, jonka kaveriksi sen saisi. Jotain analogista ja älppärimäistä näiden Chordien äänessä on. Toki rahinoita ei kuulu kappaletta vaihdettaessa. :)

Samaa mieltä, nämä ovat lähimpänä LP-ääntä mitä digitoistolla on tullut vastaan. Siis hyvässä mielessä.
 
Täällä on tehty digitaali-analogimuunnoksia Chord Hugolla noin neljän vuoden ajan. Huippu vehje.
 
Nyt viikon verran soitellut Chordin TT:tä. Qutest ei vain sopinut Karanin kanssa ei sitten millään. Ääni totaalisen ylikirkas, kireä aivan päin vastoin kuin Yamahan a s-3000 kanssa, joka taas oli täydellinen pari Qutestille. Chordeja käynyt omassa setissäni Mojo x 4(joo olen ostanut Mojon 4x takaisin), Qute2, Qutest ja nyt siis TT. Jos pitää järjestykseen laitella, niin Qute 2 oli kyllä tylsin ja lähti myyntiin välittömästi. Mojo taas oli kova sana myös Karanin 1 version kanssa, muttei jaksanut sitä kauaa latailla ...ääni hieman suurpiirteinen, mutta miellyttävä, ei kovinkaan erotteleva. Qutest kaikilla osa-alueilla Mojoa parempi, Yamahan kanssa täydellinen nirvana, Karanin täysi susi. Yllättävän paljon vaikuttaa tuo vahvistin puoli Qutestin suorituskykyyn tai ehkä parempi sanoa äänen väriin.

TT+Karan taas sopii loistavasti yhteen, on nopeutta, erottelu huippuluokkaa, äänen luonnollisuus täysin ylivoimainen verrattuna edellisiin Chordeihin. En oikeastaan ole löytänyt mitään heikkouksia vielä, on kyllä tosi loistava laite.
 
Nyt viikon verran soitellut Chordin TT:tä. Qutest ei vain sopinut Karanin kanssa ei sitten millään. Ääni totaalisen ylikirkas, kireä aivan päin vastoin kuin Yamahan a s-3000 kanssa, joka taas oli täydellinen pari Qutestille. Chordeja käynyt omassa setissäni Mojo x 4(joo olen ostanut Mojon 4x takaisin), Qute2, Qutest ja nyt siis TT. Jos pitää järjestykseen laitella, niin Qute 2 oli kyllä tylsin ja lähti myyntiin välittömästi. Mojo taas oli kova sana myös Karanin 1 version kanssa, muttei jaksanut sitä kauaa latailla ...ääni hieman suurpiirteinen, mutta miellyttävä, ei kovinkaan erotteleva. Qutest kaikilla osa-alueilla Mojoa parempi, Yamahan kanssa täydellinen nirvana, Karanin täysi susi. Yllättävän paljon vaikuttaa tuo vahvistin puoli Qutestin suorituskykyyn tai ehkä parempi sanoa äänen väriin.

TT+Karan taas sopii loistavasti yhteen, on nopeutta, erottelu huippuluokkaa, äänen luonnollisuus täysin ylivoimainen verrattuna edellisiin Chordeihin. En oikeastaan ole löytänyt mitään heikkouksia vielä, on kyllä tosi loistava laite.

Onko siis uusi Hugo TT 2 vai vanha TT?
 
Settiin ilmestyi todella merkittävä parannus. Chord Hugo M Scaler. Laitteen päädyin hankkimaan, koska oikeastaan kaikki laitteesta esitetyt testit ovat päätyneet antamaan viisi tähteä ja vahvan ostosuosituksen. Testejähän tästä löytyy runsaasti, ja alan arvostetuimmista lehdistä. Käytettynä näitä ei oikeastaan löydy koko Euroopasta, joten päädyin hankkimaan uuden laitteen. Samalla tuli myös mahdollisuus palauttaa laite, mikäli en olisi ollut sataprosenttisen tyytyväinen.

Miten kuvailisin eroa? Hieman jotain samanlaista, kuin aikanaan siirryin monikanavavahvistimista laadukkaampaan stereokuunteluun. Ero on siis todella merkittävä. Tilavaikutelma nousee aivan uudelle tasolle. Esim. iso orkesteri kuulostaa isolta orkesterilta huoneessa, jossa soittajat ovat kukin omilla paikoillaan. Silmät sulkiessa, ei enää voi lainkaan päätellä, että missä kaiuttimet ovat. On vain musiikki, joka kuulostaa autenttiselta. Symbaalit ja esim. piano kuulostavat niin realistiselta, että en ole ennen kuullut millään järjestelmällä niitä yhtä realistisina, ellei M Scaler ole käytössä.

Huonot äänitteet edelleen kuulostavat huonoilta. Mitään kadonnutta dataa tämä ei suunnittelijan eikä tieteenkään valossa palauta. Sitä on turha odottaa poikkeuksellisen edistyksekkäässäkään psykoakustiikkaa hyödyntävässä filtteröinnissä. Myös laitteeseen kytketyn DACin ominaissaundi pysyy. Esim. mitään Equttamista laite ei tee.

Johtopäätökseni on sama, kuin niiden lukuisten arvoiden, jota olen laitteesta lukenut: Kun M Scalerin on kuullut hyvän laitteiston osana, ei enää koskaan tee mieli kuunnella musiikkia ilman sitä.
 
Settiin ilmestyi todella merkittävä parannus. Chord Hugo M Scaler. Laitteen päädyin hankkimaan, koska oikeastaan kaikki laitteesta esitetyt testit ovat päätyneet antamaan viisi tähteä ja vahvan ostosuosituksen. Testejähän tästä löytyy runsaasti, ja alan arvostetuimmista lehdistä. Käytettynä näitä ei oikeastaan löydy koko Euroopasta, joten päädyin hankkimaan uuden laitteen. Samalla tuli myös mahdollisuus palauttaa laite, mikäli en olisi ollut sataprosenttisen tyytyväinen.

Miten kuvailisin eroa? Hieman jotain samanlaista, kuin aikanaan siirryin monikanavavahvistimista laadukkaampaan stereokuunteluun. Ero on siis todella merkittävä. Tilavaikutelma nousee aivan uudelle tasolle. Esim. iso orkesteri kuulostaa isolta orkesterilta huoneessa, jossa soittajat ovat kukin omilla paikoillaan. Silmät sulkiessa, ei enää voi lainkaan päätellä, että missä kaiuttimet ovat. On vain musiikki, joka kuulostaa autenttiselta. Symbaalit ja esim. piano kuulostavat niin realistiselta, että en ole ennen kuullut millään järjestelmällä niitä yhtä realistisina, ellei M Scaler ole käytössä.

Huonot äänitteet edelleen kuulostavat huonoilta. Mitään kadonnutta dataa tämä ei suunnittelijan eikä tieteenkään valossa palauta. Sitä on turha odottaa poikkeuksellisen edistyksekkäässäkään psykoakustiikkaa hyödyntävässä filtteröinnissä. Myös laitteeseen kytketyn DACin ominaissaundi pysyy. Esim. mitään Equttamista laite ei tee.

Johtopäätökseni on sama, kuin niiden lukuisten arvoiden, jota olen laitteesta lukenut: Kun M Scalerin on kuullut hyvän laitteiston osana, ei enää koskaan tee mieli kuunnella musiikkia ilman sitä.

Mikäs on DACcina?
 
Se realismi, jonka laite tuo on käsinkosketeltava. Hugo2/ Qutest on jo sellaisenaan markkinoiden parhaita DACeja. Ero M Scalerin kanssa on vielä melkoinen. Ainakin omassa setissä esim. orkesteri ja instrumentit kuuluvat nyt omilla paikoillaan, ja instrumentit kuulostavat vielä tarkemmilta sekä aidommilta. Markkinoilla ei ole muuta laitetta, jolla olisi vastaava vaikutus ääneen. Halpahan tuo ei ole, mutta omasta mielestäni rahan olisi kyllä voinut hifiliikkeessä huonomminkin käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Burren cd-soittimessa voi räplätä upsamplauksen kanssa ja hyvin vastaavanlaisia vaikutuksia on sielläkin kuultavissa. M Scaler vie homman vielä monta pykälää korkeammalle tasolle.
 
Back
Ylös