cd-soittimista

  • Keskustelun aloittaja Deleted member 7852
  • Aloituspäivämäärä
D

Deleted member 7852

Hep! Tässä on nyt tullu kokeiltua/omistettua seuraavia soittimia: Creek cd50mk, Vincent cd-s6, Conconance cd120linear, Music Hall cd25.2, Cambridge Audio Azur 640cs v2, Sony edullinen..

Havainto: Mitä enemmän soitin maksaa sen p####mmalta huonot/huonohkot äänitteet kuulostaa. Kahdella viimeksi mainitulla soittimella mikään kuulosta pahalta ja ne ovat edullisimmat. Voidaanko tästä päätellä, että joko a) en ole hankkinut tarpeeksi kallista soitinta b) cd-soittimet ylipäätään on kamalia ???

Mikä olisi soitin joka on a) yhtä mukava ääneltään kuin Azur 640 v2
b) yhtä seurattava ja erotteleva kuin kalliimmat?

Jos jostain joudun tinkimään niin se on erottelu ja seurattavuus, ei teknisesti huonot äänitteet.

Paras kompromissi so far on cd120linear, mutta empä tiedä..
 
Näinhän se menee, että äänitteet optimoidaan niille paskemmille soittimille, ja sen sitten kuulee.

Jotkin soittimet osaavat kyllä olla melko rasittamattomiakin. Esim. Densen.
 
No sepä se ja minä kun tykkään välillä luukuttaa.
 
Huonot levyt soi tuskin hyvin millään laitteilla, mutta halvemmat soittimet antaa enemmän anteeksi ja levyt kuulostaa sen vuoksi paremmilta. Jos taasen kuuntelet parempia levyjä huonoilla laitteilla niin musiikki ei pääse silloinkaan täyteen loistoonsa. Johonkin se raja on vaan vedettävä.

Vahvistimen rooli laitteistossa on mielestäni suurempi kuin soittimen, sanokoot muut mitä hyvänsä. Jos laitetaan kaksi huippuanalyyttistä laitetta (vahvari+cd) samaan settiin niin huonot levyt ei varmastikaan kuulosta hyvältä. Itselläni Arcamin cd on erittäin tarkka ja erotteleva, taasen DK vähän pehmoileva ja lämpimään päin, joten nuo kaksi tasapainottavat toisiaan. Ei mullakaan huonot levyt hyvin soi, mutta kyllä niitä pystyy kuuntelemaan.

Jos tietyn merkkisillä laitteistoilla saadaan huonotkin levyt soimaan hyvin (niinkuin jotkut väittää) niin silloin kyllä jossain täytyy mättää.
 
Niin no, kai tuo Copland sitte vähän skarppi on, vaikka toisaalta mehevämpi kuin kokeilemani trankut. Se mehevyys ja munakkuus on just se syy miksi se mulla on. Cabridge ei tosiaan käy korviin, mutta joku Vincent, voi hyvä jumala. Tossa Consonancessa on hyvä puoli se, että voi valita 44.1/88.2 kHz näytetaajudet, joista ensimmäinen on melko kuunneltava. Cambridgen ääniteystävällisyyteen jää kyllä vielä matkaa. Kas kun ei muut valmistajat oo tajunnu laittaa vastaavaa "hyvä äänite/huono äänite" säätöä soittimiinsa. Vois olla todella pätevä patentti, varsinkin jos niissä olisi todella olennainen ero. Vähän kuin triodi/ul jossain putkareissa.
 
Ei huonot levyt sinänsä parannu oikealla soittimella, mutta kyllä mielestäni huonon levyn ja hyvä levyn tulisi suhteessa parantua soinniltaan yhtä paljon kun soitin paranee. Soittimessa on jotain vikaa jos näin ei käy. Monet High End merkit tuntuvat optimoiduilta ns. hifilevyihin kuten Kralliin ja muuhun. Kun niillä sitten soittaa lähes mitä tahansa muuta ne kuulostavat paskalta. Se ei mielestäni todellakaan ole merkki hyvästä soitimesta että voit vain kuunnella osaa äänitteistä. Tuntuu tuo olevan enemmänkin markkinointikikkaa, jolla saadaan megahintaiset eksotiikkavehkeet myytyä asiakkaille. Kyllä markkinoilta löytyy soittimia, jotka täyttävät kunnon musiikin toistimen kriteerit myös cd -puolella. Cambridgen jälkeen loistohankintoja voisi olla esim nuo perinteiset FE -merkit. Rega, Exposure, Naim ja Linn
 
Juuso sanoi:
Cambridgen jälkeen loistohankintoja voisi olla esim nuo perinteiset FE -merkit. Rega, Exposure, Naim ja Linn

Yhtään väheksymättä noita merkkejä täytyy sanoa seuraavaa: ainakaan messuilla esim. Naimin setit eivät ole meikäläistä vakuuttaneet. Ääni oli aikalailla mitäänsanomaton. Mutta messut on aina oma lukunsa. Ei niistä kannata vetää kovin syvällisiä johtopäätöksiä. Toisaalta esim. Naimin soittimet tietyissä seteissä toimii ihan loistavasti.
 
Olen samaa mieltä viime messuista. Naimi kuulosti todella vaisulta. Edellisillä messuilla tilanne oli aivan päinvastainen. En tiedä mitä edustajat olivat ryssineet.
 
Kaipa sen cd5i n vois demota. Jos se ei toimi ni ei kai sit mikään
 
Kutvonen sanoi:
Cabridge ei tosiaan käy korviin, mutta joku Vincent, voi hyvä jumala.

Hieman kiinnostaisi tietää, että mitä oli nuo muut vermeet joiden kanssa Vincenttiä kokeilit? itselläni on tuo CD-S6 ja mielestäni sen soundi on kaikkea muuta kuin riipivä tai kireä, varsinkin nykyisillä Siemensin putkilla. Alkup. Philipsit oli kyllä huonommat, se myönnettäköön.

t. Pasi
 
Sillon oli toi Copland csa28 hybridi ja mg1.5qr ja Monster m1 kaapelit. Olen minäkin paljon positiivista cd-skuudesta kuullut, mutta ei vaan sopinut.
 
Kutvonen sanoi:
Kaipa sen cd5i n vois demota. Jos se ei toimi ni ei kai sit mikään

Naimeissa on yksi hyvä puoli, ei rasita vaikka luukuttaa mutta on sitli samalla munakas saundeiltaan. Ainakin CD5 ja CD3.5 joita on tullut kuunneltua.
Joissakin kalliissa soittimissa kun tuo saundi tahtoo mennä muniinpuhalteluosastolle, jolloin ei edes erota niitä huonoja äänitteitä.
Toinenkin hyvä puoli Naimin soittimista löytyy, hyvä jälleenmyyntiarvo - sekin kannattaa huomioida soitinten perässä juostessa ja vaihdellessa.
 
Vielä siitä kovaa soittamisesta: Mark Knopfler kun soittaa suoria raitoja niin ei rasita, mutta 75-80% levyillä tuska on lisääntynyt resoluution myötä.



Pahus, eihän se ollutkaan mikään marimekkoraita mitä se M K soittaa :-X
 
Regan Apollo ja Saturn saavat lähes jokaisessa arvostelussa maininnan siitä kuinka niillä riipivätkin CD:t ovat kuunneltavia, resoluutiota hukkaamatta.
 
Itseäni ei tuo Regan Apollo oikein vakuuttanut. Sävyissä ei mitään vikaa. Mutta mekaaninen toimivuus oli hanurista. esim. jonkinmoinen pyörimisen ääni (cd vai tuuletin?) kuului selvästi kuuntelupaikalle. Plus ilmeisesti ohjelmallisesta viasta johtuen kaikki osto cd eivät edes toimineet. Välillä rullasi välillä ei, tai sitten hyppi kappaleita miten sattuu. Muutenkin jäi erittäin muovisen ja heppoisen oloinen maku käteen...
 
Ollaampa me nyt Sementti eri mieltä monesta. Ensin hiilareista ja nyt tästä apollosta. Ylimääräisiä ääniä en kuule ja muutenkin laitetta leimaa miellyttävä laadukkuuden tuntu. Mukava että näin edullisesti saa tinkimättömästi valmistetun ja ennenkaikkea upea äänisen soittimen!
 
Sementille on sattunu varmaan joku demomalli. Yleensähän noilla laitteilla on tapana päivittyä pikkuhiljaa ilman mitään näkyvää muutosta.


Kiersin eilen osan englannin hifisivustoista ja johan alko Naimia löytymään, siis käytettynä. Onko kellään hajua mitä tilaaminen sieltä maksaa?
 
Kutvonen sanoi:
Kiersin eilen osan englannin hifisivustoista ja johan alko Naimia löytymään, siis käytettynä. Onko kellään hajua mitä tilaaminen sieltä maksaa?

Itse olen ostanut käytettynä Englannista soittimen ja vahvarin. Parcelforcella taitaa hinta olla jotain 40-60 puntaa lentorahtina. Vajaassa kahdessa viikossa on paketti yleensä tullut tänne Itä-Suomeen. Joku DHL tai UPS on tietysti sitten paljonkin nopeampi, mutta hinta pompsahtaa ihan älyttömästi. Eihän tuo ilmaista tuo postitus ole, mutta itse olen silti selvää säästöä sieltä ostaessa saanut. Kannattanee myös katsoa mitä Saksassa on myynnissä, varsinkin Saksan ebayssä, sillä sieltä rahdit ovat halvempia ja tavaraapaljonkin tarjolla. Kannattaa myyjältä kysyä niitä hintoja, sillä noissa on monilla erilaisia käytäntöjä olemassa.

Jukka
 
Mulla on Eletrocompanietin emc-1 up ja olen ruvennut miettimään tuota samaa, siis löytyisikö vielä parempaa soitinta noille huonoille levyille, joita kuuntelen aika lailla. Hyvin tehdyt levyt soivat loistavasti ja se panee miettimään onko se parempi tyytyä siihen, että osa levyistä soi todella loistokkaasti ja loput sitten niin ja näin. Riski siihen, että kaikki soisivat tasapaksusti on olemassa, jos soitin silottelee liikaa sitä mitä levyltä löytyy.

Pidän kyllä EC:n äänestä koko lailla ja mielessä pyörii, että pitäisikö tyytyä kohtaloonsa vai joko antaa modata entistä tai etsiä kokonaan uusi soitin, no nämä ovat nyt taas näitä mietteitä.
 
Back
Ylös