CD-soitin, setin heikoin lenkki?

sepi_3.0

Hifiharrastaja
Liittynyt
30.10.2006
Viestejä
18 896
Kaupunki
Pjongjang
Parit määritelmät äänestä joissa eri CD-soittimet on syytetyn pallilla:


"Bassot ja diskantit loistavat poissaolollaan".

"Mulla oli ******ssa vielä setissä hetkellisesti vanha Technicsin soitin. Olihan se saundi ihan järkyttävän latteaa kuraa."


Eli onko näin, että hopeapyöritin on pullonkaula numero 1 jopa jossain puolivillaisessa setissä sekä kuunteluhuoneessa jossa ei olisi vielä edes ikinä lausuttu sanaa akustiikka?

Jos ite huomaan että bassot ja diskantit puuttuu niin haen ensimmäisenä vikaa loppupäästä, entä miten se menee siellä muilla?
 
Moi !

Eiköhän se selviä helpoiten raahaamalla kotiin joku laatusoitin ja tutkimalla paraneeko ongelmat sillä?

--
 
Omien kokemusten kyllähän se soitin voi helposti olla se pullonkaula.

Itse en tosin ole koskaan kokenut esim. edullisella Sonyn/Yamahan/Denonin/Pioneerin soittimilla suuria eroja itse taajuusvasteessa, vain pikemmin laitteen kyvyssä toistaa musiikkia rytmikkäästi tai mukaansatempaavasti eli toisto on näillä halvoilla rimpuloilla monesti harmaata, tylsää ja innotonta. Näin siis jo ennen, kun olin kuullut edes Naimista tai flättäreistä. Myöhemmin vastaan on tullut kyllä ulkoisesti ja hintalapunkin osalta melkoisen vakuuttavia soittimia, joissa hieman samaa ominaisuutta..
 
Itse olen aika kaukana source-first aatteesta, mutta kyllä silti pitää todeta että etupään muutos ei välttämättä ole suurin mahdollinen, mutta toisten ihmisten korvaan pistää erilaiset asiat ja pienikin muutos voi olla laadullisesti tärkeä. Esim itsellä vaihdon myötä mm. rumpupeltien karheuden tilalle tuli luonnollisemmat läsähdykset ja tuo sinäänsä pieni juttu jo kadotti kuunteluväsymysoireet monesta materiaalista. Verrattuna kaiuttimien vaihtoon tai akustointiin... Ei voi edes verrata määrällisesti, mutta laadullisesti tärkeä muutos. Oma akustointi ei ole kovin kummoinen (hankala huone), eikä tuo settikään niin erikoinen ole, mutta silti etupään muutoksella oli aika mukava vaikutus.
 
Sepäs se. En sano, ettei akustointi olisi hyödyllistä, sillä se todellakin on erittäin tärkeä asia. Kuitenkin, kun ihmisaivot osaavat korjata esim. tutun akustiikan ongelmia ainakin johonkin pisteeseen saakka, noista pienistä ja nimenomaan laadullisesti havaittavista asioista tuleekin merkittäviä.
 
Ja kun sen pienen parannuksen on kokenut, niin kaipuu jää, jos siitä joutuu luopumaan.
 
Olen havainnut soittimilla varsin suuria soundillisia eroja.
Bassoihin soittimella on todella iso vaikutus; sekä määrään että laatuun. Jos viitsisin, voisin kirjoittaa pidemmänkin tarinan, mutta nyt en viitsi. Niinikään äänikuva on soittimesta riippuen varsin eri tavoin rakentunut. Yläpään asiat ovat yhtälailla soittimesta kovasti riippuvaisia, minkä itse kuulen heleyden kuulauden määränä tai jousien purevuutena, mutta en ole osannut tätä kuunnella kuin osana kokonaisuutta vaikka monet tuntuvat arvostelevan juuri tätä puolta soittimia kuunnellessaan - ehkä minäkin joskus "opin". Suuri ja itselleni tärkeä/tärkein asia on kuitenkin soinnin luonnollisuus ja vaikeasti tavoiteltava/kuvailtava aitous, mihin soitin vaikuttaa: joko toimii tai ei.
Kyllä se soitin voi siis kai olla pullonkaulakin, mutta enempi näen asian siten päin, että oikealla soittimella saa helposti merkittävän soinnillisen parannuksen aikaiseksi setissään. Mutta... Yhdessä on hyvää yksi asia, toisessa toinen - niinhän se menee, ja mekaaniset sekä sähköiset asiat vielä päälle.
In my humbe experience.
 
Jos lähteen analogia-asteen virransyöttö on köykäinen (ja riippuen vahvistimen etuasteesta) niin kyllähän ne bassot voivat jäädä matkalle ja ääni kuulostaa ohkaiselta. Mielestäni tällä on enemmän merkitystä kuin sillä, että kuinka monta merkitsevää nollaa on lähteen THD mittaustuloksessa. Parhaimmassa tapauksessa lähteen analogiasteet toimivat kuin pienet A-luokan vahvistimet. Myös käytetty tekniikka vaikuttaa ääneen, esim. diskreetit putkiasteet vs. op ampit.
 
^Meleko higendiä pitää olla jos lähde ei pysty syöttämään 10-100 kohm kuormaa notkahtamatta täysin riippumatta taajuudesta. Ja miten matalat taajuudet sitten hyytyisivät enemmän ellei koko laite ole suunniteltu täysin päin peetä alusta loppuun.
 
elviz sanoi:
Jos lähteen analogia-asteen virransyöttö on köykäinen (ja riippuen vahvistimen etuasteesta) niin kyllähän ne bassot voivat jäädä matkalle ja ääni kuulostaa ohkaiselta. Mielestäni tällä on enemmän merkitystä kuin sillä, että kuinka monta merkitsevää nollaa on lähteen THD mittaustuloksessa. Parhaimmassa tapauksessa lähteen analogiasteet toimivat kuin pienet A-luokan vahvistimet. Myös käytetty tekniikka vaikuttaa ääneen, esim. diskreetit putkiasteet vs. op ampit.

Mitenkäs paljon sitä virtaa pitää analookiyläasteen outputista oikein lähteä?

Jos lähtöjännite swingaa maksimissaan kolomeen volttiin, niin paljonko pitää virtaa tulla industry standardin minimi-ottoimpedanssi 10kOhmiin? 300 µA antoi minun laskimeni. Jos tuohon jokin lähtöaste savuttaa/säröttää/muuten vain häröilee hirveän kuormituksen takia niin jopa on sontiainen päässyt lutikan paikalle sinne lähtöreikään.

Himmel, Tohtori ehti ensin.
 
Mika K sanoi:
Sepäs se. En sano, ettei akustointi olisi hyödyllistä, sillä se todellakin on erittäin tärkeä asia. Kuitenkin, kun ihmisaivot osaavat korjata esim. tutun akustiikan ongelmia ainakin johonkin pisteeseen saakka, noista pienistä ja nimenomaan laadullisesti havaittavista asioista tuleekin merkittäviä.

Eli jos bassot vaimenevat tutusta akustiikasta johtuen, aivot osaavat korjata asiaa, mutta jos bassot vaimenevat tutusta äänilähteestä johtuen, ne eivät osaakaan? Mistä aivoni tietävät, kummasta vaimentuma johtuu?

:) v-a
 
Ei ihan noin sentään. Ihminen vain tottuu tietynlaiseen akustiikkaan ja tietty ei kaikkea voi tuon akustiikan piikkiin laittaa eli osa näistä virheistä on varmasti johtuvaa muistakin syistä.

Minä ainakin henk.koht. adaptoidun ystävilläni pidemmän kuuntelusession aikana ko. akustiikkaan eli alkujärkytyksen jälkeen esim. bassopään heikommalla tai voimakkaammalla tasolla ei ole vastaavalla tavalla haittaa. Kuitenkin esim. sävelkorkeuksien erottelu ja toisto, rytmiikka jne eivät ole ihan vastaavalla tavalla minusta sivuutettavissa ts. niihin ei totu. Tilanne voi tietty olla muilla eri.
 
Mika K sanoi:
Minä ainakin henk.koht. adaptoidun ystävilläni pidemmän kuuntelusession aikana ko. akustiikkaan eli alkujärkytyksen jälkeen esim. bassopään heikommalla tai voimakkaammalla tasolla ei ole vastaavalla tavalla haittaa. Kuitenkin esim. sävelkorkeuksien erottelu ja toisto, rytmiikka jne eivät ole ihan vastaavalla tavalla minusta sivuutettavissa ts. niihin ei totu. Tilanne voi tietty olla muilla eri.
Nimenomaan juuri näin. Akustiikalla on toki merkitystä mutta hyväkään huone ei korvaa ikinä huonon etupään tuomia puutteita toistoon. Sen sijaan mielestäni kehnommassakin akustiikassa voi musiikista nauttia ihan hyvin jos nuo Mikan mainitsemat asiat ovat laitteiston suhteen hyvässä kuosissa.
 
Mika K sanoi:
Kuitenkin esim. sävelkorkeuksien erottelu ja toisto, rytmiikka jne eivät ole ihan vastaavalla tavalla minusta sivuutettavissa ts. niihin ei totu. Tilanne voi tietty olla muilla eri.

Juu, mun korvilla kuultuna sen sijaan huono akustiikka sotkee selvästi enemmän säveliä ja rytmiä kuin CD.
 
moi
on pojilla aivoissa monenlaia suotimia,itse kyllä kuuntelen mieluummin saundia missä taajuusbalanssi on kohillaan eli akustiikka on kondiksessa,harvoin on systeemiä vaikka muutamatuhat euroa,että systeemi ois ihan seinillä taajuuspalanssin osalta,ainakin itse olen huomannut ,että akustiikka on suurin sotkija,
eikä vastaan ole tullutcd soitinta mikä hukkais bassot ja disupuolen,tietengin on sävyeroja,tossa soittelin jonkun viikon todellisella matolaatikolla,niin ei hirveenkaun täydy soitella kun siihen tottuu ,siitä puuttu niitä flättärien esilletuomia asioita,mutta kun muut asiat on suunnilleen kunnossa,kyllä sitä kuunteli ilman .että mietti niskalaukausta,
kyllä itse kun olen tossa pyöritellyt ,erilaisia vahvistimia,etuvahvistimia ,niin niiden välillä on kuullut suurimmat erot,varsingin sielä keski/diskantti päässä,eron huomaa parhaiten kun vaihtaa vahvistinta,mikä ajaa tadin torvea760hz ylöspäin,kirkkaus eroja ,onko sitten jossain putkipäätteissä vähän väriä,pitkälti makuasioita mistä tykkää.
ter.reiska
 
^ Ei niin, ettei soittimissa olisi olemassa eroja, mutta ikiksellä on kyllä vahva pointti tuossa.
Kaikilla meillä ei vaan ole saumaa ihanteelliseen akustiikkaan - valitettavasti.
 
Jos puhutaan noista digi etusista, niin eipä ole tullut yhtään täysin huonoa vielä vastaan. Yllättävän pieniä ovat erot 5K€ CD ja 50€ DVD soittimen välillä. Voipi olla, että korvani on vain rakennuksilla piikattu siihen kuntoon, että en noita eroja huomaa.

Tosin kaiuttimien eroja huomaan kyllä vaikkas unissani. Digietusten eroja tuskin kuulisin sokkotestissä vaikka vetäistäis se 50 € DVD ja 50 K€ levinson verhon taakse. Lähinnä ihan varmuuden vuoksi olen päätynyt 1,5 K€ sarjaan noissa soittimissa, vaikka voisin soitella kyllä hyvin levyni vaikka tuolla HK 47 DVD soittimella joka soittelee SACD samaan vauhtiin.

Myös vahvaimissa huomaan eroja huomattavasti helpommin kuin noissa CD soittimissa. Tokikaan nekään ei lähelläkään niin isoja eroja kun kaiuttimien kesken. Kaiuttimista sitten löytyykin noita "täysin huonoja" vaikka kuinka. Yleensä sen takia, että moni "hifi-viritetty" kaiutin on lähinnä ylikirkas rasittava kihisiä ja niitä löytyy kyllä yllättävän paljon kun ottaa testilevyksi jotain muuta kun akustista muniinpuhaltelu jazzia.

Voihan se olla niin kuin moni väittää, että se digi etunen olis se tärkein lenkki tässä harrastuksessa. Vaikea sanoa kun ei voi kuunnella kun omilla korvilla. Mistäs mä tiedän mitä muut kuulee. Itse en niissä vain mitään järisyttävää eroa kuule. Vinyylimaailmassa siihen väitteeseen on helppo yhtyä, koska kunnon hifi soittimen ja markettisoittimen äänenlaadullinen ero on todella suuri ja sen kyllä huomaa muutkin kun alan harrastajat.

Jyri
 
Jyri sanoi:
Yllättävän pieniä ovat erot 5K€ CD ja 50€ DVD soittimen välillä.

Et siis sanoisi että toinen on täyttä kuraa / hukkaa bassot ja diskantit?

Tuolla 4950€:n erotuksella saa jo akustiikankin kuosiin ja vaikka loppurahalla uuden sohvan ja verhot eukolle. Sekin vois edesauttaa kuunteluelämystä ;)
 
sepi_1 sanoi:
Et siis sanoisi että toinen on täyttä kuraa / hukkaa bassot ja diskantit?

Tuolla 4950€:n erotuksella saa jo akustiikankin kuosiin ja vaikka loppurahalla uuden sohvan ja verhot eukolle. Sekin vois edesauttaa kuunteluelämystä ;)

Juu, ymmärsit ihan oikein. Ei hukka bassoja eikä disuja mielestäni. Ainakaan niin paljoa että sitä huomaisin.

Jyri

Edit: mutta kuten jo kirjoitinkin, niin varmuudenvuoksi talossa 1,5K€ CD-soitin, että pysyy hifi-uskottavuus. Äänenlaadullisesti se ei mitään selvää kaulaa ota tuohon noin 400 € DVD soittimeeni.
 
Back
Ylös