Cambridge Audio 840 C ongelma ja sen korjaaminen

FC sarjan siasta ma käyttäisin FM sarjaa - työtunteja 105 asteella luvataan reilusti enemmän. 10uF ei näyttää FM-ssä olevaan saatavissa, mutta 22uF on ostettavissa.
 
No nyt alkaa olla selvillä mitä pitäisi hankkia. Korjaamoista joista sain vastauksen edullisin meni kovin hiljaiseksi kysellessäni noista Panasonicin elkoista lisää (Panasonicin 10 uF/ 50V low-ESR , 105°C). Löytyisikö täältä harrastajaa tai ammattilaista pääkaupunkiseudulta, joka hoitaisi kondensaattorihuollon sovittua korvausta vastaan? Mikäli löytyy niin pyydän ottamaan yhteyttä yksityisviestillä.
 
FC sarjan siasta ma käyttäisin FM sarjaa - työtunteja 105 asteella luvataan reilusti enemmän. 10uF ei näyttää FM-ssä olevaan saatavissa, mutta 22uF on ostettavissa.
Olet kyllä oikeassa. FM-sarja on parempi ja siinä 22 uF / 50 V on 5 x 11 mm kannussa, ESR muistaakseni 0.35 Ohm. Pitääpä katsoa löytyykö näitä järkevästi mistään. Silti itse suosisin tuota KEMETin vaihtoehtoa.

Ellei kukaan ilmoittaudu järkevän ajan sisällä niin pistä Voice minulle viestiä. Olen lähiaikoina hankkimassa osia omaan RIAA-protoon joten nämä konkat saisi kätevästi siinä samalla ilman toimituskuluja. Kyllä minulta joku aikarako löytyy pieneen askarteluun tarvittaessa.
 
https://fi.farnell.com/panasonic/eeufm1h220/cap-22-f-50v-20/dp/1848399?st=22uf 50v fm ;)

Virossa tiskihinnat sellaiset (Farnellin tavara tilattuna paikallisen jälleenmyyjän tiskille):

Uskoisin, että myös Suomessa joku edustaa Farnellia paikan päällä. Farnellista suoraan ostettuna oli muistin mukaan UPS paketti alle kympin ja ennen koronaa oli seuraavalla päivällä noudettavissa.
 
Laitoin osia tilaukseen DigiKeystä sillä sovittiin että kokeilen korjata tätä. Sinänsä näyttää hyvin suoraviivaiselta ja Ilkka Martikaisen artikkelista oli myös hyötyä. Siinä oli todettu se mitä epäilinkin eli Cambridgen alunperin käyttämät elkot olivat osin laadultaan kyseenalaisia. Martikaisen löytämän tiedon mukaan 10 uF konkkien ESR:ksi olisi mittailtu jopa 6 Ohm mikä on aivan liikaa LT1761:lle joka voi lähteä soimaan. Tällainen tuhoaa koko perässä olevan elektroniikan suorituskyvyn salakavalasti.

Martikainen oli tehnyt tuunauksen varman päälle ja vaihtanut 100 uF elkoja moniin paikkoihin. Tämä on ihan toimiva tapa mutta polymeerielkot ovat vähintään yhtä hyvä keino. Sitä Martikainen ei ollut huomannut että DAC-piirissä oli käytetty bipolaarisia elkoja täysin turhaan. Epäilen että tämän komponentttivalinnan perusteena on joku mainosmiehen keksimä juttu audiokondensaattorien käytöstä audiotiellä. Eipä siinä mitään, toimivathan ne DC-biasoituinakin ihan OK mutta eivät pärjää ihan yhtä hyvin kuin tuollaiseen paikkaan optimoidut osat.
 
Otin tämän työn alle. Kuvassa DACit ja linjavahvistinosa. Kriittisempiin paikkoihin (jotka oikeasti hyötyvät matalasta ESR:stä) on vaihdettu Kemetin alumiinipolymeerihybridit ja perinteisten regulaattorien kylkeen on laitettu Panasonicit. Kuvassa on vielä yksi alkuperäinen 10 uF osa ja neljä kpl 100 uF elkoja joiden en usko olevan mitenkään krittisiä tai heikossa hapessa.

Ostin melko reilusti varaosia ja Kemetin konkkia olisi vielä jäljellä 7 kpl, Panasonicia 2 kpl. Täytyy arpoa niille parhaat lokaatiot. Todennäköisesti vaihdan ainakin kideoskillaattorin jännitteisiin liittyvät osat ja ne jotka ovat eniten alttiina kuumenemiselle jäähdytyslevyjen lähituntumassa.

Mitä enemmän tutkin tätä, sitä enemmän hämmästelen että lähes kaikki on laadukasta eikä komponenteissa ole säästelty - paitsi pienissä elektrolyyteissä. Mikä ihme saa säästämään niissä muutaman punnan kun oparit, DACit ja pienempiarvoiset bypass kondensaattorit ovat huippulaatuisia? Nuo hopeanväriset SMD-konkat ovat mielestäni PPS filmikonkkia jotka maksavat moninkertaisesti kerkoihin nähden.

Piirikorttikin on on nelikerroslevy vaikka layout ei näköjään hyödynnäkään kaikkia kerroksia ihan täysimittaisesti - sen verran valoa kajastaa kortin läpi. Hyvää kuparia on yleensä ihan turha syövyttää pois jos sen pystyy käyttämään maatason vahvistamiseen. Silti tämäkin osa on toteutettu laadukkaasti.

IMG_20210522_201921.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mittailin tänään pikaisesti missä kunnossa pois vaihdetut 10 uF elkot olivat ja kaikki n. 10 jotka mittasin olivat kehnossa kunnossa. Ne jotka olivat olleet jäähdytyslevyn tuntumassa olivat huonoimpia mutta parhaimmatkin olivat heikkoja. Muistaakseni paras kapasitanssi jonka näin oli alle 7 uF ja ESR 3 Ohm luokkaa. Tässä kuvassa yksi aika tyypillinen tapaus (5,5 uF / 4,5 Ohm @ 20 kHz).

Kuvassa ei näy kapasitanssikäppyrää joka oli taajuuden funktiona laskeva mikä ei kuvasta hyvälaatuista osaa. DACin kyljessä olleet polaarittomat elkot eivät olleet juuri parempia vaikka niiden kapasitanssi käyttäytyikin hieman paremmin taajuuden funtiona. Relepiirissä ollut 470 uF konkka oli selvästi paremmassa kunnossa eikä sitä olisi ollut välttämätöntä vaihtaa.

Mittauksen perusteella vaihdan vähänkin kriittisemmissä paikoissa olleet 10 uF elkot uusiin. Tilaamani osat riittävät melkein kaikkiin positioihin ja onneksi muutama positio on sellainen että elko on siinä lähinnä varmuuden vuoksi. Näiden vaihtamatta jättäminen ei siis juurikaan vaikuta laitteen toimintaan.

Kortilta löytyi muuten toinenkin regulaattorityyppi LT1761/3:n lisäksi joka ei kelpuuta mitä tahansa kondensaattoria outputtiinsa: LM1117T. Onneksi tarkistin asian sillä se ei tykkää alle 0,3 Ohm ESR:stä ja niinpä laitoin jäljellä olleet 22 uF Panasonicit näille. Kemetin hybridi ei olisi ollut paras mahdollinen erittäin matalan ESR:n vuoksi. Tämä laite on muuten hyvä esimerkki siitä että jos ryhtyy vaihtamaan elkoja uusiin syystä tai toisesta, kannattaa tarkistaa että uudet - todennäköisesti paremmat - kondensaattorit eivät aiheuta ongelmia lineaariregulaattoreille. Vanha 78xx/79xx -sarja on onneksi hyvin tunteeton outputin konkitukselle joten niiden kanssa käy käytännössä mikä vaan. Näitä on tämänkin laitteen reguista valtaosa.

IMG_20210524_174855.jpg
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Konkat vaihdettu ja hieman testattu ja mittailtu...

Plussaa:
  • Kaikki käyttöjännitteet näyttävät olevan kohdallaan
  • Laite soittaa levyjä ja ei mahdollisesti pätki enää
Miinusta:
  • Jännitteiden tarkistus mittauspisteistä paljasti että oikean kanavan neg outputissa on -170 mV offset joka ei kuulu asiaan
Toisin sanoen pelkkä konkkien vaihto ei nyt riittänyt tähän. Mittailin vähän tarkemminkin ja selvisi että DC servo U46B yrittää täysillä korjata offsettia ja se ajaakin täydet lähes 40 mA R157 / R170 jännitejaon kautta U35:n common-mode asettelupinniin 2. Tämä ei kuitenkaan auta vaan siinä neg. outputissa esiintyy yllämainittu jännite joka ei sinne kuulu.

Kaikki muut kytkennän osat näyttävät toimivan normaalisti mutta näyttää siltä että U35 OPA1632 menee vaihtoon. Pitää yrittää hommata jokunen näytteenä mutta jos tämä ei onnaa niin sitten pitää odotella että tulee tilattavaa Digikeystä. Vaihto ei sinänsä muuten ole hankala mutta tämä ryökäle on MSOP8 -kotelossa jossa on jäähdytyskontakti pohjassa. Piirikortissa on piirin alla vahvat läpiviennit ja alapuolella kuparipellin käikäle jäähdytysripana. Lisäksi piirin vieressä on lähituntumassa useita SMD-kompoja joita ei halua samassa rytäkässä irroittaa. Kyllä tähän konstit löytyy mutta vaikeammaksihan tämä tietysti meni kuin alunperin odotin...
 
No niin, tämä taisi tulla kuntoon. Ainakin alustavat mittaukset näyttävät hyvältä ja ylimääräinen offset poistui OPA1632:n vaihdolla. Alla muutama kuva.

1. Kuvassa näkyy alkuperäinen piiri jonka ulkonäöstä voi jo päätellä että on käynyt tosi kuumana. Cambridge käyttää tässä soittimessa piirin pienempikoteloista mutta pohjassa olevalla jäähdytyskontaktilla varustettua versiota sillä +/-15 V käyttöjänniteillä piiri kuluttaa 450 mW tehoa.

2. Cambridgella on ollut hyvä idea jäähdyttää piiriä lisäämällä piirikortin alapuolelle piirin kohdalle kuvan jäähdytyselementin.

3. Suojasin ympäröivät komponentit ennen piirin irroitusta kapton-teipillä. Tästä huolimatta yksi reunoilla olevista punaisista muovikonkista kärsi hieman kosmeettisia vaurioita kun pintamuovi suli hieman. Olisi pitänyt värkätä vielä pahvisuojukset konkkien eristämiseksi paremmin. Jouduin sen vielä tekemäänkin sillä jouduin juottamaan myös vasemman kanavan piiriä uudestaan...

4. Piiri irroitettu. Kappas, piirin alla ei ollut juuri lainkaan tinaa. Näinköhän jäädytyskontakti on toiminut ollenkaan? Kokeilin ohuella alumiiniliuskalla vasemman kanavan piirin alta ja liuska sujahtikin esteittä piirin alle. Toisin sanoen juotokset on sössitty tehtaalla ja laitteessa on aika ikävä valmistusvirhe! Mietin yön yli miten saan vasemman kanavan fiksattua tarvitsematta irroittaa piiriä kokonaan ja päätin kokeilla truutata tinapastaa piirin alle sivulta injektioruiskun avulla. Näin teinkin ja tinapasta levisi yllättävän hyvin piirin alle kun korttia kuumensi alapuolelta ja päältä samanaikaisesti. Nyt muovikonkilla oli pahvisuojukset joten vasen kanava välttyi tuolta kosmeettiselta vauriolta. Muovikonkan voi tietysti vaihtaa myöhemmin jos haluaa mutta minulla ei nyt sattunut olemaan vastaavia varastossa joten jätin alkuperäisen paikoilleen. Mikään ei viittaa siihen että konkan sisuskalut olisivat ottaneet kipeää hommassa.

5. Oikean kanavan uusi piiri juotettuna paikoilleen. Tarkistin myös tämän alta että tinaa oli riittävästi myös jäähdytyskontaktissa. Totesin että juotos ei ehkä kata 100 % jäädytyskontaktin alaa mutta ainakin 2/3 joten päätin olla enää juottelematta lisää sillä juotosten sulattelu rasittaa aina korttia ja on olemassa riski että kuparivedot irtovat kortilta. Joka tapauksessa tämä on nyt molempien kanavien osalta parempi kuin uusi (jossa kumpikaan piiri ei ollut kunnolla juotettu). Sormitesti puolen tunnin päälläolon jälkeen paljasti että piirien lämpötilat ovat nyt siedettävät eikä sormenpää pala välittömästi kun piiriin koskee. Lämpötila tuntuu olevan tasainen kanavien välillä. Aiemmin oikea kanava kävi kuumempana viallisen piirin vuoksi mutta juotoskorjauksen seurauksena molemmat kanavat ovat aiempaa viileämpiä.
 

Liitteet

  • IMG_20210612_160121__01.jpg
    IMG_20210612_160121__01.jpg
    324 KB · Katsottu: 20
  • IMG_20210612_160301.jpg
    IMG_20210612_160301.jpg
    254,3 KB · Katsottu: 21
  • IMG_20210613_003140.jpg
    IMG_20210613_003140.jpg
    385,6 KB · Katsottu: 22
  • IMG_20210613_004713.jpg
    IMG_20210613_004713.jpg
    277,7 KB · Katsottu: 25
  • IMG_20210613_012722.jpg
    IMG_20210613_012722.jpg
    272,3 KB · Katsottu: 22
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös