C4 hifiä

LongJohn

Käyttäjä
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
3 750
Joo. Kesä lähestyy ja asennusaika siinä samalla sitten. Tässä tullut jonkun edellisen omistajan toimesta asentamaa settiä purettua pois ja tutkittua mikä toimii.

Elikkä edessä on visuaalisen ilmeen perusteella tämä erillissarja:

http://www.powerset.fi/autohifi/dls/ps4.html

4" noihin oviin menee ns suoraan. 5,25" jonkunlaisella määrällä hommaa, 6½" taas vaatisi melkoisia uudelleenjärjestelyjä. Diskantti on pudotettu alkuperäisen diskantin paikalle oveen ritilänsä taakse.

Hattuhyllylle oli asennettu tämän sarjan edeltäjä:

http://www.powerset.fi/autohifi/dls/dls-ms6a.htm

Kai ihan hyvä mutta toinen midwoofer soitettu ***** (hieno homma), suotimet, toinen midwoofer ja diskantit pelaa. Ajattelin tätä sarjaa sorvata eteen ja nakata tuon 4" sarjan kiertoon. Vaihtaa midwooferiksi tuon MS5a sarjan 5,25" että menee noille paikoille.

Vahvistin etupäälle on 4-kanavainen SPL Dynamics TC-704. 4x70W / 2x200W 4 ohmiin. Suotimet 12dB/okt 50-250Hz. Kanavapareittain yli- tai alipäästöiksi säädettävissä. Tämä periaatteessa sallisi puoliaktiivisen etupään mutta en tiedä meneekö se yo konfiguraatioon verrattuna turhan monimutkaiseksi. Olemassaolevia rojuja olisi tarkoitus hyödyntää mahdollisimman maksimaalisesti. Soittimessa ei ole DSP ominaisuuksia.

Bassopää on sitten oma kuvionsa. Entinen on/oli SPL Dynamics Pro 15D2 mk4. Toinen kela ***** (jee), todennäköisesti liian pienessä refleksilootassa ajettu. Kotsa varapyöräkotelossa. Konttiin olisi tarkoitus tehdä yhtenäinen uusi tavaratilan pohja, varapyöräkoteloon tarvikkeita, ehkä jopa varapyörä. Kontin etuosassa olisi taasen tilaa. Toinen vaihtoehto olisi pistää 10-12" puhkumaan suksiluukusta kabiiniin (kyynärnoja alhaalla) suljettuun koteloon, 12-15" elementti samasta kohtaa free airina tai sitten hyödyntää hattuhyllyssä olevia reikiä. Siellä oli noin 20-22cm kanttiinsa olevat pikkukotelot noille MS6 sarjoille. Liian pieni kotelo taas ja hattuhyllyssä reiät. Alapuolelle voisi tehdä kotelon haluttua kokoa, etuseinä kotelosta penkin selkänojapeltiä vasten, kotelon yläosaan kaksi "tornia" jotka toimisivat läpivientinä hattuhyllyn reikien läpi ja hattuhyllyllä sitten uusi aluslevy ja 2x8-10" sitten siihen. Bassovahvistimeksi on DLS 1000 jotain. 400/700/1000W 4/2/1 ohmiin valmistaja lupaa. 12/24dB suotimet, vaiheensäädöt, kapiinin puolella oleva tasonsäätönassikka jne.

Toinen toistaan tilaavievämpiä ratkaisuja. Enemmän tai vähemmän uutta investoitavaa. Vaimennusten osalta ovet ja kontti + hattuhylly pitää vaimentaa joka tapauksessa. Samalla tietysti ovipaneelit.

Mitenkäs kanavat autohifi-proot tuon asentelis ja tekis?

Saisiko MS5a passiivisarjaa parempaa jälkeä puoli-aktiivisella etupäällä? Tarjoaisiko hattuhyllylle reilusti kabiinin puolelle sijoitettu basso parempaa laatua kuin suksiluukusta kurkisteleva?
 
MS6 jakosuotimet eivät välttämättä toimi toisella midbassoelementillä.
Tai toimii, mutta kuinka, se on eri asia.

Helpoimmalla pääset kun hankit 5,25" sarjan eteen.
6,5" sarjalla saat jo midbassoakin kuuluville. 5,25" ei välttämättä vielä oikein onnistu.

Itse hankkisin erilliselementit ja tekisin aktiivisen setin.
Antaisi hiukan pelivaraa elementtien valinnassa.
Toki valmiitkin sarjat voivat olla ihan OK.

Mutta tuolla pienemmällä elementillä (5,25") alkaa pian kaivata subia.
6,5" voi vielä jotenkin elää ilman subia.

Subin laittaisin puhkumaan suksiluukusta ohjaamoon.
Diskantit kojelaudalle tai peilinkolmiohin.
 
hazaa sanoi:
MS6 jakosuotimet eivät välttämättä toimi toisella midbassoelementillä.
Tai toimii, mutta kuinka, se on eri asia.

MS6a pitäisi jälleenmyyjän (powerset) mukaan toimia suoraan tuon suodon kanssa. MS5a, jolle taas olisi tilaa, on eri juttu. Herkkyydessä on jo 2dB ero.

Mutta tuolla pienemmällä elementillä (5,25") alkaa pian kaivata subia.
6,5" voi vielä jotenkin elää ilman subia.

Tarkoitushan olisi tuokin basso tuohon rakennella kun on mm vahvistin valmiina.

Itse hankkisin erilliselementit ja tekisin aktiivisen setin.
Antaisi hiukan pelivaraa elementtien valinnassa.

Näinhän se tekisi. Tarkoitus olisi kuitenkin hyödyntää maksimaalisesti olemassaolevaa ja ostaa minimaalisesti mitään uutta. :)

Subin laittaisin puhkumaan suksiluukusta ohjaamoon.

Eli soundiero hattuhyllyasennuksen (elementit kapiinin puolella) vs suksiluukusta puhkujaan ei ole kummoinen jos lainkaan?
 
Jussi Toivanen sanoi:
Eli soundiero hattuhyllyasennuksen (elementit kapiinin puolella) vs suksiluukusta puhkujaan ei ole kummoinen jos lainkaan?

Moikka! :)

Sanoisin omista asennuskokemuksistani pohjaten, että saat paremman = tukevamman asennuksen aikaan sille subbarille, jos asennat sen siihen suksiluukun paikalle. Tuo miettimäsi hattuhylly - asennus meinaan vaatisi oikeastaan kokonaan uuden hattuhyllyn asennuksen, jotta saisit sen tiiviiksi ja tarpeeksi tukevaksi subille, joten saat potenssiin helpommalla ok. ääntä aikaan asentamalla subin esim. just siihen suksiluukkuun.

Tietenkin jos rakenteluintoa piisaa, niin mieti myös mahdollista etusubi ratkaisua, elikkäs katsele olisiko apparin jalkatilassa, hanskalokerossa, tai kenties penkin alla tilaa subiasennukselle? Penkin alle tietenkin tulisi tietenkin ostaa joku mallia littana subi, mutta mieti myös tätä ratkaisua. Itse kun olen poropeukalo, niin olen saanut etusubin kyllä toimimaan huomattavasti paremmin, kuin yhdenkään takasubeistani..

Ihan vain yleisohjeena heitän vielä semmoista, että suosi mahdollisimman suoraviivaista ajattelua, tee mahdollisimman yksinkertainen asennus ja tee asennuksista mahdollisimman tukevia, niin hyvä tulee. :)

Meinaan siis, että älä lähde miettimään mitään turhan eksoottisia/monimutkaisia juttuja ja varaa aina olutta mukaan, kun lähdet asennuspuuhiin. Ilman sitä ei tuu mitään. :D

Matti.
 
Jussi Toivanen sanoi:
MS6a pitäisi jälleenmyyjän (powerset) mukaan toimia suoraan tuon suodon kanssa. MS5a, jolle taas olisi tilaa, on eri juttu. Herkkyydessä on jo 2dB ero.

Mielestäni vastaavassa hintaluokassa on parempaakin tarjolla kuin MS6. Omaan makuuni todella tumppu soundi.
Genesiksen P13 tai P16 koosta riippuen voisi olla harkitsemisen arvoinen.

Eli soundiero hattuhyllyasennuksen (elementit kapiinin puolella) vs suksiluukusta puhkujaan ei ole kummoinen jos lainkaan?

Eroa varmasti on. Mikä on auton korimalli?
 
Hemi sanoi:
Eroa varmasti on. Mikä on auton korimalli?

Sedan. Koitin tuossa kuvailla tuon hattuhyllyasennuksen eli suljetusta kotelosta olisi siinäkin kysymys, ei freeair.
 
Jussi Toivanen sanoi:
Koitin tuossa kuvailla tuon hattuhyllyasennuksen eli suljetusta kotelosta olisi siinäkin kysymys, ei freeair.

No mutta nythän mä huomasin itsekin, mistä puhuit tuossa ensimmäisessä viestissäsi. Eka en lukenut niin tarkkaan, kun en oikein pysynyt juonessa mukana.

Mutta joo. Jos siis suljetusta kotelosta olisi kysymys tuossa hattuhylly hommelissa, niin sittenhän siitä(kin) saa varmaankin ihan hyvän aikaiseksi. :)
 
Matti Lehtinen sanoi:
Mutta joo. Jos siis suljetusta kotelosta olisi kysymys tuossa hattuhylly hommelissa, niin sittenhän siitä(kin) saa varmaankin ihan hyvän aikaiseksi. :)

Niin. Lähinnä vain pohdin hyötyykö siitä mitään jos ne pistää sinne hattuhyllylle. On se vähän kinkkisempi kotelorakenne.

Hemi suositteli Genesiksen erillissarjoja jotka on varmaankin ihan hyviä mutta rikkoo tuota alunperin viittaamaani konseptia "minimaalisesti uutta".
 
Jos subit tulee hattuhyllylle, niin hyllyä on tekevoitettava raskaalla kädellä.
Mikään vaimennusmatto ei ole riittävästi.

Helpoin tapa on laitta se subi konttiin.
Onko toimivin, riippuu sitten monesta asiasta.
 
Niin pitää. Se hylly on työläämpi mutta sitä juuri pohdin ja tiedustelen olisiko se parempi että elementit ovat samassa ilmatilassa vai sillein että elementti puhkuu 22x26cm kokoisen suksiluukun läpi. Kontissa esimerkiksi varapyöräkotelossa se jää jumisemaan sinne ihan omiaan.

Hattuhyllyn pelti on monimuotoinen joten suoraan siihen ei saa mitään tiivistä tehtyä. Hyllyssä on entisen %¤"#%"¤#% käyttäjän jäljiltä noin 20-22cm kanttiinsa olevat reiät joihin nuo MS6 erillissarjat oli asennettu pikku koteloihin. Hyllyn alla olisi tilaa isommallekin suljetulle, etuseinä kotelosta penkin selkänojapeltiä (ei siis penkin selkänojaa) vasten ja kotelon yläosaan sen 20-22cm kanttiinsa olevat "tornit" jotka ulottuisi sitten hyllyn yläpuolelle. Hyllyllä sitten uusi pohja esim MDF ja elementit siinä. Huopaa viimeistelyksi tai jotain vastaavaa.

Työläämpi mutta olisiko se parempi ratkaisu?
 
Hattuhyllyn alapuolella olevalla kotelolla kun elementti osoittaa ylöspäin hattuhyllyssä olevasta reiästä saavuteen monia suuria etuja sekä erittäin toimiva bassotoisto.
Sieltä saadaan energinen toisto ja basso kuulumaan helposti edestä. Itse laittaisin hattuhyllylle sedanissa koska olen kuullut useita autoja jossa se on toiminut todella hyvin. Asennustapa on siis melkoharvinainen, mutta suositeltava.

Ps. MS6 ei toimi ainakaan alle 20l kotelossa.
 
Hemi sanoi:
Hattuhyllyn alapuolella olevalla kotelolla kun elementti osoittaa ylöspäin hattuhyllyssä olevasta reiästä saavuteen monia suuria etuja sekä erittäin toimiva bassotoisto.
Sieltä saadaan energinen toisto ja basso kuulumaan helposti edestä. Itse laittaisin hattuhyllylle sedanissa koska olen kuullut useita autoja jossa se on toiminut todella hyvin. Asennustapa on siis melkoharvinainen, mutta suositeltava.

Kyllä tuon suksiluukun kanssa tulee ainakin pari potentiaalista ongelmaa mieleen. Ensinnäkin elementti on suurempi kuin luukku joten miten se pistää pellin pärisemään (toki tarkoitus vaimentaa mutta kuitenkin), sitten elementti ei kuitenkaan ole samassa ilmatilassa kabiinin kanssa ja kolmannekseen se vaatii kyynärnojan alhaalla pitämisen. Rajoittaa siis matkustuskapasiteettia.

Hattuhylly taas tuossa tapauksessa vaatii käytännössä kaksi elementtiä. 8-10" tuonne menisi. Miten noiden ns järkihintaisten sanotaan 80-130 euron kappalehinnoissa menee jos hyväsoundista suljettuun hakee? DLS RW sarjassa taisi ainakin olla jotain.

Ps. MS6 ei toimi ainakaan alle 20l kotelossa.

MS6 ei mene noihin oviin ilman radikaaleja uudelleenjärjestelyjä joten ne jää vähän väkisin väliin. Suotimet tukisi noita, samoin diskantit. Se MS5a osto tuohon on taas vähän lotolla miten se pelaa. Parametrit tuskin niin paljoa suodon osalta heittää mutta herkkyydessä on jo eroa.
 
Iltaa.

Tuotapa tuota... Jos näillä lähtökohdilla itse lähtisin järjestelmää rakentamaan, miettisin lähinnä jotain seuraavanlaista:

- Ajetaan settiä 3 tienä.
- Diskantit saadaan näppärästi MS6 sarjasta. Se risa midi nakataan mäelle, ja se toinen postitetaan mulle. :)
- Ajetaan diskantteja aktiivisesti sillä 4 kanavaisella spälärillä, sen akt. jakareilla ja tasonsäädöillä.
- Mideiksi voisi ottaa ne 4" DLS:t tai hankkia JOTKUT 5" elementit. MS5A ei ole kovin hyvä tähän, koska kartio on magnesiumia, ja soi kellon lailla, jos alkuperäinen tämän ko. sarjan passiivi jakari ei ongelmaa ole korjaamassa. (sama muuten sen 6" version kanssa) Sopivia elemnttejä voi spohtia enemmänkin.
- Midit voidaan myös ruokkia tällä spälärin vahvistimella ja sen jakareilla.
- Subipään osalta itse koittaisin ihan mielenkiinnosta paria Peerless SLS sarjan 6" elementtiä koteloituna tukevasti hattuhyllyllä.
- Subin vahvistin jo löytyikin. Säädeltävä vaihe on näppärä apu mideihin integroitumisen apuna.

- F
 
PowerDriver sanoi:
- Diskantit saadaan näppärästi MS6 sarjasta. Se risa midi nakataan mäelle, ja se toinen postitetaan mulle. :)

Ehjän saat kun hinnasta sovitaan. Joutaa.

- Ajetaan diskantteja aktiivisesti sillä 4 kanavaisella spälärillä, sen akt. jakareilla ja tasonsäädöillä.

Tässä kohtaa tulee ongelmia. SPL on 50-250Hz 2.asteen suodot. Ei salli keskiääni-diskantti jakoa.
 
Joo. Erinäisten suositusten ja pohdintojen perusteella fiilis olisi että eteen laittaisi MS5a midwoofereilla tuon MS6 setin (diskantin tasoa tarpeen mukaan pienentää) passiivisena. 4-kanavainen sillattuna niille. Bassot hattuhyllylle ja elementtisuositukseksi sain Hertzin elementit budjettiluokasta ja niistä 2kpl mallia ES200. Menisi tuon MS6 sarjan tilalle hyllyn päälle. Koteloa valmistaja suosittelee 17 litran luokkaa suljettuna per kapistus saadakseen "full bodily bass and excellent dynamics". Elementit rinnan ja kurittamaan DLS monopääte.

Soraääniä ja vaihtoehtoisia toimintamalleja otetaan vastaan.
 
Hyvältä kuulostaa juonet, joten ei muuta kuin tuumasta toimeen. :)
 
Jussi Toivanen sanoi:
Soraääniä ja vaihtoehtoisia toimintamalleja otetaan vastaan.

Kun ollaan kuitenkin hifiharrastajien foorimilla, niin tuo SPL Dynamicksin pääte ei tarjoile erityisen kaksista äänenlaatua, valitettavasti. Lisäksi säädettävyyttä saa lisää Pioneer 88 tai Alpine 9887 mankalla, jolla voi toteuttaa aktiivisen 3-tie setin => oikein säädettynä parempi ääni kuin vakiosuotimien kanssa.
 
Hemi sanoi:
Kun ollaan kuitenkin hifiharrastajien foorimilla, niin tuo SPL Dynamicksin pääte ei tarjoile erityisen kaksista äänenlaatua, valitettavasti. Lisäksi säädettävyyttä saa lisää Pioneer 88 tai Alpine 9887 mankalla, jolla voi toteuttaa aktiivisen 3-tie setin => oikein säädettynä parempi ääni kuin vakiosuotimien kanssa.

Niin. Tässä tulee vain jo se pariin kertaan mainittu ongelma olemassaolevan maksimaalisesta kierrätyksestä. Ei minulla ole, ainakaan toistaiseksi, intressejä alkaa rakentaa messukelpoista ääntä autoon. Paljon muutakin puuhattavaa. Lähinnä miettinyt näitä vaihtoehtoja siltä kannalta miten tuohon saisi säädyllisen toiston ostamalla minimaalisesti mitään uutta ja käyttämällä samalla maksimaalisesti vanhaa.
 
Hemi sanoi:
Kun ollaan kuitenkin hifiharrastajien foorimilla, niin tuo SPL Dynamicksin pääte ei tarjoile erityisen kaksista äänenlaatua, valitettavasti. Lisäksi säädettävyyttä saa lisää Pioneer 88 tai Alpine 9887 mankalla, jolla voi toteuttaa aktiivisen 3-tie setin => oikein säädettynä parempi ääni kuin vakiosuotimien kanssa.

Mites jos tuota haluaisi lähteä parantamaan. Soundin osalta ei kummene kuin vaffin vaihdolla, olisiko siellä sitten mallia joka soveltuisi aktiiviajoon etupään osalta? Tuossa kun ei suodot piisaa semmoseen. Ei tuosta taida saada kummoista rahulia enää myydessäkään.
 
Back
Ylös