d2 hifiä
Jatketaanpa jo niin menestyksekästä ketjua konsernin vehkeiden hifistämisestä...
d2 kopassa ongelma hyvin samanlainen kuin edesmenneessä C4. Ovissa, kaikissa neljässä, on alareunassa paikka 5,25" midwooferille ja tovin matkaa ylempänä pieni ritilä jonka takaa diskantti kailottaa. Hattuhyllyllä Bosen ritilöin koristellut 6½". Kai tämmöistä settiä on joskus voitu myydä "10 kaiuttimen äänentoistojärjestelmä" - nimikkeellä.
Ovipaneeleita en ole korkannut auki ja se pitääkin tehdä vähän hienovaraisemmin koska niissä on käsittääkseni bägit ja lisäksi iso määrä kaikenlaista muuta sälpää kuten takapenkkiläisten ilmanvaihtokanavia sun muuta. Tuohon korimalliin kaivelin netistä juttua mutta jotain multimedia-autoteatteria lukuunottamatta en löytänyt mitään sen järkevämpää. Nähtävästi omistajakunta tyytyy Concertin tarjoamaan toistoon tai korkeintaan päivittää soitinta tuoreempaan.
Siis ei siinä mitään kyllähän tuolla radiota kuuntelee mutta ei tuohon sitten vakavammassa kuuntelussa voi olla hirveän tyytyväinen. No tarkoitus olisi joka tapauksessa hukata hieman ajatusta asiaan ennenkuin lähtee tekemään virityksiä. Tässä jotain hajatelmia:
Etuoviin saisi "suoraan" 5,25" erillissarjan. Diskantti modaamalla peilikolmioon tai vakiopaikalleen. Takaovista mööpelit pois ja reiät tukkoon ja hattuhyllylle vakiopaikoille / koteloituna esimerkiksi Peerlessin 165 6½" SLS tai DLS RW6 "subbarit". Hattuhylly vaikutti pintapuolisella tarkastelulla muutenkin rei'itetylle kuin kajareiden kohdalta joten asennusta ja vaimennusta sillä osastolla voinee vielä parantaakin. Takapenkkiä on tarkoitus käyttää irti lähiaikoina jolloin tuotakin asiaa voi tarkastella. Ko menopelissä ei ole suksiluukkua joten sen hyödyntäminen basson kanssa jää valitettavasti pois.
Toinen hieman enemmän työtä kaipaava variaatio olisi laittaa 5,25" tai 6,5" midwoofer etuoveen ja lähteä yläpään osalta "3-tielle" tai sitten käyttää laajakaistaa yläpäänä. Jälkimmäinen olisi helpompi toteuttaa ja tuonne DIY puolelle laajakaistaketjuun heittämäni visio tuotti äkkiä pari mielenkiintoista vaihtoehtoa:
Scan Speak 10F:
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-4424g00.pdf
Aura Audio Whisper:
http://www.aurasound.com/public/pdf/nsw2-326-8a.pdf
Täysin erillinen 3-tie on oletettavasti myös mahdollinen mutta tuo on aika hankalasti hyödynnettävissä ilman massiivisempaa rakentelua. Olen nähnyt joitain kuvia mm peilikolmioon tehdyistä "pallukoista" joissa midi- ja diskanttidomet mutta ne ei kyllä mielestäni istu auton sisustukseen pätkän vertaa ja ovat hyvin "irrallisen" näköisiä. Noista yo vaihtoehdoista Aura Audion Whisper on 49x49mm upotuksen ja 60mm kokonaishalkaisijan tarvitseva malli. Esimerkiksi DLS kehutut diskanttimallit käyttävät 60mm tai 62mm laippaa eli koko ei olisi niistä suurempi. Näin voisi soveltaa aikoinaan alunperin Rankosen Mazdaan ilmestynyttä pallukkaa jolla suuntauksen ym voi hoitaa asianmukaisella tavalla. Auran alaraja on vain rajallinen ja mitä maailmalta kaivelin sitä ei juuri alle 500Hz suositella vedettäväksi edes jyrkällä jaolla. No toki sekin olisi äkkiä kolme oktaavia alhaisempi jako kuin normaaleissa 2-tie erillissarjoissa.
Scan Speak on sitten toisenlainen. Pieni nassikka sekin, herkkyyttä paremmin ja alarajaa pitäisi olla venytettävissä paremmin. Tarvitsee myös pienen kotelon tapaisen joka asentaa omat rajoituksensa sijoitukseen. Krutken testien mukaan pitäisi olla varsin asiallinen laadultaan ja jo 300Hz 12dB/okt suodon pitäisi rajata liikepoikkeama riittävän tehokkaasti:
http://www.zaphaudio.com/blog.html
Bassopuolelle en ole saanut mieleeni vielä parempaa ratkaisua kuin se DLS tai Peerless (jonka tuotanto väitetään Hifitalossa olevan lopetettu?) hattuhyllyllä suljetussa tai refleksissä. Samaan sijoitukseen saisi myös pari 8" jos sinne tekisi korokerenkaat ja muokkaisi hyllyä hieman.
Etuna ko ajopelissä voitanee laskea se että vaimennus on säädyllisellä tasolla jo vakiona ja vastaavasti esimerkiksi akku on jo kontissa jolloin virtavedot esim vahvistinkalustolle on lyhyitä ja helppo tehdä.
Ideoita ja ajatuksia?