C4 hifiä

Autosoundin sivuilla näkyy olevan melkoinen läjä asennuskuvia. Osa hyödyllisempiä kuin toiset. Aika monet noista tuolla olevista etusubbareista on tehty tosiaan hanskalokeron paikalle mutta samalla visuaalinen olemus on karannut malliin möhkäle.

Siellä kuvat on tosi vanhoja.
Etusubin saa tilaa viemättömäksikin:
http://www.elisanet.fi/mika.lirkki/pug307

www.emmanet.com
+ joka maan sivuilta omia gallerioita
http://www.talkaudio.co.uk/vbb/
http://www.pioneer.eu/eur/campaign/products/teamPioneer.html
http://www.brax-team.com/

Yksinkertainen on monesti autossa hyvää ja ne auton omat heijastukset tekevät omia juttujaan.
 
d2 hifiä

Jatketaanpa jo niin menestyksekästä ketjua konsernin vehkeiden hifistämisestä...

d2 kopassa ongelma hyvin samanlainen kuin edesmenneessä C4. Ovissa, kaikissa neljässä, on alareunassa paikka 5,25" midwooferille ja tovin matkaa ylempänä pieni ritilä jonka takaa diskantti kailottaa. Hattuhyllyllä Bosen ritilöin koristellut 6½". Kai tämmöistä settiä on joskus voitu myydä "10 kaiuttimen äänentoistojärjestelmä" - nimikkeellä.

Ovipaneeleita en ole korkannut auki ja se pitääkin tehdä vähän hienovaraisemmin koska niissä on käsittääkseni bägit ja lisäksi iso määrä kaikenlaista muuta sälpää kuten takapenkkiläisten ilmanvaihtokanavia sun muuta. Tuohon korimalliin kaivelin netistä juttua mutta jotain multimedia-autoteatteria lukuunottamatta en löytänyt mitään sen järkevämpää. Nähtävästi omistajakunta tyytyy Concertin tarjoamaan toistoon tai korkeintaan päivittää soitinta tuoreempaan.

Siis ei siinä mitään kyllähän tuolla radiota kuuntelee mutta ei tuohon sitten vakavammassa kuuntelussa voi olla hirveän tyytyväinen. No tarkoitus olisi joka tapauksessa hukata hieman ajatusta asiaan ennenkuin lähtee tekemään virityksiä. Tässä jotain hajatelmia:

Etuoviin saisi "suoraan" 5,25" erillissarjan. Diskantti modaamalla peilikolmioon tai vakiopaikalleen. Takaovista mööpelit pois ja reiät tukkoon ja hattuhyllylle vakiopaikoille / koteloituna esimerkiksi Peerlessin 165 6½" SLS tai DLS RW6 "subbarit". Hattuhylly vaikutti pintapuolisella tarkastelulla muutenkin rei'itetylle kuin kajareiden kohdalta joten asennusta ja vaimennusta sillä osastolla voinee vielä parantaakin. Takapenkkiä on tarkoitus käyttää irti lähiaikoina jolloin tuotakin asiaa voi tarkastella. Ko menopelissä ei ole suksiluukkua joten sen hyödyntäminen basson kanssa jää valitettavasti pois.

Toinen hieman enemmän työtä kaipaava variaatio olisi laittaa 5,25" tai 6,5" midwoofer etuoveen ja lähteä yläpään osalta "3-tielle" tai sitten käyttää laajakaistaa yläpäänä. Jälkimmäinen olisi helpompi toteuttaa ja tuonne DIY puolelle laajakaistaketjuun heittämäni visio tuotti äkkiä pari mielenkiintoista vaihtoehtoa:

Scan Speak 10F:

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-4424g00.pdf

Aura Audio Whisper:

http://www.aurasound.com/public/pdf/nsw2-326-8a.pdf

Täysin erillinen 3-tie on oletettavasti myös mahdollinen mutta tuo on aika hankalasti hyödynnettävissä ilman massiivisempaa rakentelua. Olen nähnyt joitain kuvia mm peilikolmioon tehdyistä "pallukoista" joissa midi- ja diskanttidomet mutta ne ei kyllä mielestäni istu auton sisustukseen pätkän vertaa ja ovat hyvin "irrallisen" näköisiä. Noista yo vaihtoehdoista Aura Audion Whisper on 49x49mm upotuksen ja 60mm kokonaishalkaisijan tarvitseva malli. Esimerkiksi DLS kehutut diskanttimallit käyttävät 60mm tai 62mm laippaa eli koko ei olisi niistä suurempi. Näin voisi soveltaa aikoinaan alunperin Rankosen Mazdaan ilmestynyttä pallukkaa jolla suuntauksen ym voi hoitaa asianmukaisella tavalla. Auran alaraja on vain rajallinen ja mitä maailmalta kaivelin sitä ei juuri alle 500Hz suositella vedettäväksi edes jyrkällä jaolla. No toki sekin olisi äkkiä kolme oktaavia alhaisempi jako kuin normaaleissa 2-tie erillissarjoissa.

Scan Speak on sitten toisenlainen. Pieni nassikka sekin, herkkyyttä paremmin ja alarajaa pitäisi olla venytettävissä paremmin. Tarvitsee myös pienen kotelon tapaisen joka asentaa omat rajoituksensa sijoitukseen. Krutken testien mukaan pitäisi olla varsin asiallinen laadultaan ja jo 300Hz 12dB/okt suodon pitäisi rajata liikepoikkeama riittävän tehokkaasti:

http://www.zaphaudio.com/blog.html

Bassopuolelle en ole saanut mieleeni vielä parempaa ratkaisua kuin se DLS tai Peerless (jonka tuotanto väitetään Hifitalossa olevan lopetettu?) hattuhyllyllä suljetussa tai refleksissä. Samaan sijoitukseen saisi myös pari 8" jos sinne tekisi korokerenkaat ja muokkaisi hyllyä hieman.

Etuna ko ajopelissä voitanee laskea se että vaimennus on säädyllisellä tasolla jo vakiona ja vastaavasti esimerkiksi akku on jo kontissa jolloin virtavedot esim vahvistinkalustolle on lyhyitä ja helppo tehdä.

Ideoita ja ajatuksia?
 
Etupäälle olisi nyt sitten Aura Audion Whisperit odottamassa peilikolmioihin pääsyä. Ovet pitäisi purkaa että näkee mitä sinne menisi ja lähinnä L16RNX 4 ohmisena siihen ajatellut. Hattuhyllylle mietin tovin esim Pioneerin matalia 10" magneetit ylöspäin mutta taitaa aurinkoverhon toiminta estyä tai ainakin häiriintyä moisesta joten joutunee unohtamaan. Saako 2x6½-7" käytännössä bassoa autoon?

Soitinpuoli olisi kuitenkin ihan ensimmäinen päivitettävä. Paikka on 1din joka rajoittaa aika paljonkin valinnanvaraa. DSP on erillään ja luulen sen olevan riittävä tarpeisiini. Tältä osin sitä ei olisi pakko olla soittimessa. DVD, USB ja mp3 on taas must juttuja, peruutuskamera olisi hyvä saada ja navillekin olisi autossa omakin antenni joten sekin rokkaisi. Uudemmassa korimallissa tehtaan näyttö mm audiojärjestelmän käyttöön on keskellä kojelautaa olevien ilmastointiventtien välissä. Tuossa vanhemmassa mallissa venttejä on vain kolme kpl ja keskimmäinen on kapeampi kuin uudemmassa joten ainakaan 1:1 sitä ei voi korvata näytöllä. Siinä se kuitenkin olisi ergonomisesti hyvällä kohtaa jos esim kartanlukua ym ajatellaan.

Vaan onko tuommoista soitinpakettia tarjolla? 1din noilla ominaisuuksilla, optioina navi, bluetooth, ulkoiset näytöt ja peruutustutka.
 
Mietin ns. parempien (koti-/sisäkäyttöön tarkoitettujen) elemettien käyttöä autossa kesät - talvet. Kaipa ne toimii jees, pakkasella joidenkin elementtien ripustukset jäykistyvät tosi paljon, se ainakin on tiedossa. Ferrofluidit voipi olla kanssa hyyhmässä pakkasilla. Toisaalta hyvin tuloksinhan noita "koti"lelementtejä käytetään useimmiten.

Aperiodic Membrane -periaate olisi varmasti kokeilemisen arvoinen, paljon suitsuttavat esim. jenkkiläisten palstoilla. Tällaisen taisivat aikoinaan tehdä hifilehdessä johonkin biiliin ja olivat kovin tyytyväisiä.

Etusubbareista on kokemusta, ja sanon että jos sinne apparin jalkatilaan saa sopivan systeemin, niin hyvin toimii - jopa erinomaisesti. Peerless 10-XLS:stä on kokemusta, oli kaverilla 626 Mazdan (-92) jalkatilassa, muistaakseni n. 12-litran suljetussa kotelossa, pieni se kotelo oli joka tapauksessa. Sopivasti säädettynä ja riittävällä vahvistimella toimi mainiosti. Samaa meinaan Passattiini (-03 sedan), mutta ehkä toisella elementillä. Systeemin saa piiloon melkolailla kokonaan, kun tekee "muotoon valetun" kotelon jalkatilan yläpuolelle. Supparin elementti osoittaa alaspäin, etulevynä on lattian vastapäätä sen yläpuolellla oleva hanskalokerosta jalkatilan etuosaan jatkuva suojamuovi.

Torvia käyttävät myös rapakon takana eli kaksi leveäksiksi avautuvaa (matalaa) torvea kojelaudan alaosassa, sen molemmissa reunoissa. Kuulemma hyvät stereo -ominaisuudet ym. kivaa.

Passatin omat kajauttimet menevät minun tarkoituksiin ok, kunhan löytää sopivan soittimen riittävin taajuuskorjain -ominaisuuksin. Jokin 5 -kanavainen pääte ajamaan auton etupäätä subbari mukaan lukien. Soittimen omaan vahvistimeen voisi liittää takapenkkiläisten kaiuttimet, joita en juurikaan tarvitse - olisi kuitenkin mahdollisuus saada ääntä sinnekin, jos joku haluaa "kuunnella uutisia". Olisiko ideoita soittimeksi, hintaluokka muutaman satasen max :D. Eli pre-out -liitännät tarvitsee, miksei subillekin lähtö, riittävä taajuuskorjain ja lisäksi pitäisi olla vieläpä toimiva (=herkkä ja häiriötön) raaadio....

Jussi
 
jussi mannila sanoi:
Torvia käyttävät myös rapakon takana eli kaksi leveäksiksi avautuvaa (matalaa) torvea kojelaudan alaosassa, sen molemmissa reunoissa. Kuulemma hyvät stereo -ominaisuudet ym. kivaa.
Jussi

Ameriikasta ei ihan kauheasti kannata katsoa mallia, koska siellä ollaan eurooppaa jäljessä autohifin saralla, ainakin mitä autojen sointiin tulee.
Syynä siihen IASCA:n säännöt.
Jos torvet olisivat edes kohtullisia äänenlaadullisesti niin kaipa niitä euroopassa joku käyttäisi...
 
Hemi sanoi:
Ameriikasta ei ihan kauheasti kannata katsoa mallia, koska siellä ollaan eurooppaa jäljessä autohifin saralla, ainakin mitä autojen sointiin tulee.
Syynä siihen IASCA:n säännöt.
Jos torvet olisivat edes kohtullisia äänenlaadullisesti niin kaipa niitä euroopassa joku käyttäisi...

Juu, ainahan ne amerikkalaiset omaansa hehkuttaa - ihan niin kuin jokainen :p. Pari kamua kävi taannoin jenkeissä ja kuuntelivat monenlaisia systeemejä, stereokuvaa ja nopeutta - tarkkuutta pitivät erityisen hyvänä torvisydeemeissä. Vaikea sanoa kun ei ole isse kuullut, tosin ei ko. hemmot ihan paffikorvia ole - eivät lainkaan. Monenlaista pitäisi kuunnella ja kokeilla ja sittenkin homma elää koko ajan....

Mites Pösön etusubbari, kommentteja!?

Jussi
 
Kieltämättä tuo Audisonin Bit One on varmaan ainoa autolaite jota rajallisuudestaan huolimatta voisi harkita autokäyttöön. Behringerin soveltamisessa on aina se volumensäädön ongelma mikä taas tuossa menee suoraan laitteen oman kontrollipaneelin kautta aina muistipaikkoja ja subbarin tasonsäätöjä myöten.

Ja kun vekotin imee digitaalisignaalia soittimeksi periaatteessa riittäisi jokin pyöritin. Mutta jos navi ja peruutustutka pitäisi saada kuitenkin mukaan valinnanmahdollisuudet on edelleen rajalliset.
 
Hep. Mielenkiintoinen topic. Herätti sekalaisen määrän niin ikään sekalaisia ajatuksia.

a) Se maaginen MS6 on kyllä jännä tapaus. Mittasin tuossa hippasenverran viimevuoden puolella ihan vastaavat tulokset samasta elementistä. Mä jotenkin kuvittelin, että tuo kartioresonanssi olisi tapettu jakosuotimessa, mutta ei näemmä. DLS:n sivuilla on aika monien sarjojen jakosuotimet nähtävissä komponenttiarvoineen viimeistään manuaalissa, mutta MS5 tai 6 sarjoista en muista tätä ikinä löytäneeni. Sarjojen alkup. diskanttia on haukuttu säksättäväksi, ja sarjaa on myyty paremmilla diskanteilla varustettuna, mutta taitaa se varsinainen ongelma olla jakosuotimen suunnittelussa. (Vastaavasti paljon puhutaan siitä, ettei subbarin toisto pysy kontrollissa, ja elementin ja vahvistimen päivittämiseen kulutetaan satoja euroja, kun todellinen ongelma piilee midbassojen puutteellisessa potkussa.)

b) Autohifimaailmassa tuntuu välillä pätevän markkinointimiesten lait paremmin, kuin muut lainalaisuudet.

c) Tuollaiset Scanin keskiääniset pitää päästä joskus koeponnistamaan. :p Scanilla olisi ihan jänniä domejakin. Oma auto ei vain oikein sovellu tällaisiin asennuksiin.

d) Vifan "laajakaistasta" oli jotain juttua. Se on ainakin hintaansa nähden mahtava elementti. Kaipasi parin desiBellin notch korjausta rauhoittamaan diskanttipäätä 5kHz nurkille 100% kuunteluväsyttämättömän toiston takaamiseksi ja releksikotelon tuomaa tuhtia bassopäätä piti myös hieman rauhoitella. Tosi nätti ääni niistä lähti. Näitä purkkeja tulee vähän ikävä.

e) En laittaisi massaamatonta paperikartiota enää edes kotikauttimiin. TB:n W3-871 pohjainen kaiutin nökötti yhden kesän avonaisen parvekkeen oven edessä yhden kesän, imi ilman kosteudesta kartion turvoksiin ja ilmoitti ongelmasta kivalla säröllä, kun puhekela alkoi ottaa magneettirakenteeseen kiinni. Muuan Res Audion midbassot sai joskus sadekuurosta avonaisessa auton ovessa, ja liimaukset liukeni veteen. Ei niistä taida tietää, mitä ne kestää ennen kuin kokeilee.

- F, Voima
 
Hiukan uutta asiaa vanhalla otsikolla.

Uudessa C4ssa voi soittaa kännykästä musiikkia bluetoothin avulla auton stereoiden kautta. Puhelin on paritettu, puhelut onnistuvat hienosti ja musiikkikin soi. Ongelmana on se, että musiikki soi kappale kerrallaan. Aivan kuin autosarja laittaisi pausen päälle aina kappaleen jälkeen. seuraavan kappaleen saa soimaan joko painamalla puhelimesta play:tä tai vaihtamalla autosstereoista toiseen ohjelmalähteeseen ja takaisin puhelimeen. Näyttäisi siltä, että auto laittaa soiton automaattisesti soimaan, kun valitsee kännykän lähteeksi ja pausen päälle, kun siirtyy kännykästä pois (tai stereot sammuttaa). Nyt sis näyttää siltä, että pause menee päälle joka kappaleen jälkeen.

Vinkkejä? Auto on siis C4, puhelin Nokian N8 ja käytän puhelimessa vakiosoftaa musiikin soittoon.
 
Back
Ylös