C4 hifiä

Eihän kukaan estä laittamasta sitä Behringeriä autoon?? :D

Inverttereitä löytyy, eikä toi nyt olis eka kerta kun kotikammpeita autohifissä sovelletaan... Audin kontissa olis helposti tilaa tommosellekin, vahvistinräkkiin vaan oma kolo tolle DSPlle. Onko sitten roudauksenkestävä = autonkestävä ???
 
MarkoN sanoi:
Eihän kukaan estä laittamasta sitä Behringeriä autoon?? :D

No itseasiassa moinen on käynyt mielessäkin. Vekotin ottaa signaalia vastaan myös digitaalisena jolloin jos olisi jokin digisignaalia vaikkapa s/pdif muotoisena ulos säästyisi yhdeltä ylimääräiseltä muunnokselta. Eihän tuo Behringer iso kampe ole, menee hattuhyllyn alle ihan nätisti, adapterit maksaa muutaman kympin ja sähkökulutus on melkolailla pientä (valmistajan mukaan 15W).
 
Jussi Toivanen sanoi:
No itseasiassa moinen on käynyt mielessäkin. Vekotin ottaa signaalia vastaan myös digitaalisena jolloin jos olisi jokin digisignaalia vaikkapa s/pdif muotoisena ulos säästyisi yhdeltä ylimääräiseltä muunnokselta. Eihän tuo Behringer iso kampe ole, menee hattuhyllyn alle ihan nätisti, adapterit maksaa muutaman kympin ja sähkökulutus on melkolailla pientä (valmistajan mukaan 15W).

Behringeriä hieman modailemalla et tarvitse edes invertteriä. luultavasti sisältä löytyy muuntaja n. 12 volttiin jonka jälkeen on regu. eli periaatteessa muuntajan poistamalla tuon voisi kytkeä suoraan akkuun kiinni.
 
Mikä ettei jos se niinkin onnistuu. Kun ei tuo tosiaan ole kovin iso laite tällätä vaikka konttiin ja säätää sieltä vaikka kuskin pukilta läppärillä. Soittimeksi sitten jokin tyyliin sopiva riittävällä tiedostotuella oleva retromalli bling bling joulukuusen tilalle. Bassopäätteelle on kuitenkin jo tasonsäätö jolloin sitä puolta saa näppärästi säädettyä joka tapauksessa.
 
Kaivelin netistä 620 euron ovh kulkevan DSP ominaisuuksien kanssa varustetun Pioneer DEH-P88RS II mallin manuaalin ja pengoin läpi. Kovin on kapoiset mahdollisuudet tehdä oikein mitään. Jakojyrkkyydet (mikä suodintyyppi, Linkwitz-Riley?) 6-24dB/okt hyvin rajallisin rajataajuusvaihtoehdoin (2kHz, 2,5kHz, 3,15kHz esimerkiksi), bassopäässä mennään 25Hz, 31,5Hz, 40Hz, 50Hz, 63Hz jne.

Korjain on mallia 16 kannuinen graafinen rajataajuuksilla 20, 31.5, 50, 80, 125, 200, 315, 500, 800, 1.25k, 2k, 3.15k, 5k, 8k, 12.5k ja 20k. Älkää nyt oikeasti sanoko että tuo on sinnepäinkään parasta mitä on autoon todella saatavissa? Hintaa alkaa ainakin olla. 620 euroa on ovh, en tiedä tiukasta hinnasta. Alpinen erillisellä prossuosalla oleva mallisto ei näytä sen kummemmalle.

Jos keskiäänestä, vaikkapa harkitsemani MS5a DLS, mitataan kartioresonanssi 8kHz miten se noilla kikkareilla saadaan pois sieltä? Tai jos midwooferin vaste laskee jo luonnostaan ja siihen tällätään sitten kiinteä vaikkapa 24dB/okt suoto päälle jyrkkyys on akustisesti suurempi kuin tuo ja vastaavasti jos subbarin vaste nousee korkeita kohti ja pistetään taas 24dB/okt jako johonkin kohtaa akustinen jako jää loivemmaksi. Eikä näiden korjaamiseksi ole kuin globaali kaikkien elementtien toistoa rukkaava korjain.
 
Ja tuon pioneerinko luulet olevan markkinoiden huippua? Wrong. Tuo on vasta kuluttajaystävällinen malli eli hinta-laatu-ominaisuus suhteen omaava peli. Ja ovh:sta tippuu yli satanen kun kävelet kauppaan. Mutta jos parasta haluat niin sitten Alpine F#1 Status. (Warning! PDF)
 
juu-zo sanoi:
Ja tuon pioneerinko luulet olevan markkinoiden huippua? Wrong.

En ole näin väittänytkään. Lue mitä kirjoitetaan.

Mutta jos parasta haluat niin sitten Alpine F#1 Status. (Warning! PDF)

F#1 mallistosta en löytänyt yhtään CD-soitinta. DVD-soitin, monikanavaprossu, DA-muunnin, muutama vahvistin ja kaapeleita. Eikös tuommoisen kanssa sopisi myös HD-projektori ja 92" kangas tuulilasiin?

Oikeasti. 620 euroa tuo Pioneer. Kuluttajaystävällinen ok mutta mitkä ominaisuudet. Onko nuo nyt oikeasti niitä paljon hehkutettuja DSP ominaisuuksia joiden vuoksi sijoittaa 500 euroa soittimeen?
 
F#1 Alppinen soittimella onkin ainoastaan tarkoitus lukea kiekolle tallennettu data, josta ykköset ja nollat siirtyvät joko ulkoiselle D/A muuntimelle tai signaaliprosessorille. Niin ja tuon DVD -soitin ominaisuuksista sen verran, että ehkä tässä ollaan ajateltu soittimen kykyä toistaa hieman tuntematonkin DVD-Audio formaatti...
 
Myönnettäköön että autohifin dsp ominaisuudet ovat vähän eri asia kuin kotihifi olosuhteissa. Kotihifin suhteen huippu dsp ominaisuuksiin tottuva joutuu autossa tyytymään vähempään. Autohifissä dsp:n tärkein ominaisuus on aikaviiveet kuudelle kanavalle sillä autossa kaiuttimia ei saa sijoitettua symmetrisesti vasemmalle ja oikealle puolelle jotta stereokuva olisi luonnollinen. Kotona kuuntelijan on helppo mennä vain sweet spottiin kuuntelemaan. Ja tottakai autossakin yritetään kaikin keinoin välttää kartioresonanssien yms poisto digitaalisin keinoin ja asennuksia, vaimennuksia ja laitteistoja muuttamalla yritetään saada setti soimaan luonnollisesti. Mutta kuinka hyvin sinun se auto tulisi saada soimaan? Istuskeletko mielummin autossa kuuntelemassa kuin kotona sohvalla? Etköhän tuon pioneerinkin ominaisuuksilla saa ihan tyydyttävästi soivan auton parin tunnin ajomatkoja varten.
 
Niin tuonkin osalta herää kysymys miksi pistää 500 euroa tuohon DSP soittimeen hyvin rajallisilla ominaisuuksilla kun nykyisen soittimen perään ennen päätteitä voi pistää paljon monipuolisemman DSP prossun 259 eurolla?
 
Jussi Toivanen sanoi:
Niin tuonkin osalta herää kysymys miksi pistää 500 euroa tuohon DSP soittimeen hyvin rajallisilla ominaisuuksilla kun nykyisen soittimen perään ennen päätteitä voi pistää paljon monipuolisemman DSP prossun 259 eurolla?

Ei siihen mitään syytä ole jos vaan aikaviiveet löytyvät. Kotilaitteen kestävyys autokäytössä kondensoitumisen yms. lämpötilavaikutusten osalta voi olla kysymysmerkki.
 
Hemi sanoi:
Ei siihen mitään syytä ole jos vaan aikaviiveet löytyvät. Kotilaitteen kestävyys autokäytössä kondensoitumisen yms. lämpötilavaikutusten osalta voi olla kysymysmerkki.

Viiveen saa säädettyä millin tarkkuudella 150m saakka. Riittää isompaankin pirssiin. Behringer on PA-vekotin, ei kotilaite. Pitää harkita sen kanssa. Impulssivasteella viiveeseen pääsee ainakin hyvin kiinni.
 
Jussi Toivanen sanoi:
F#1 mallistosta en löytänyt yhtään CD-soitinta. DVD-soitin, monikanavaprossu, DA-muunnin, muutama vahvistin ja kaapeleita. Eikös tuommoisen kanssa sopisi myös HD-projektori ja 92" kangas tuulilasiin?

Vaikkakin kyseessä on DVD-soitin, niin kyseinen laite tarjoaa laadukasta ääntä ja ominaisuuksia sellaisessa paketissa, että vain Pioneerin ODR:stä voi puhua samassa lauseessa.
Alpinen ääni on lämmin sävyiisempi kuin ODR:n joka on viileämpään kallellaan. Koko systeemin säätö mahdollisuus ilman mitään rajoitteita jakotaajuuksien , jyrkkyyksien tai korjauksien välien suhteen hakee vertaistaan. Ääni on autosoitinten huippua. Kyseessä on yleisimmin käytetty laite Euroopan parhaista autoista puhuttaessa.

Projektori on autokäytössä hankala ja 92" kangas liian iso kaikkiin autoihin. On näitä juttuja nimittäin mietitty. Vinkki: LCD telkkari voisi olla toimivampi vaihtoehto.
 
Hemi sanoi:
Koko systeemin säätö mahdollisuus ilman mitään rajoitteita jakotaajuuksien , jyrkkyyksien tai korjauksien välien suhteen hakee vertaistaan.

Eli mm nuo mainitsemani korjaukset on mahdollista tehdä? Räätälöidä vaikkapa keskiäänien vasteita jakotaajuuksista riippumatta? Liekkö noista speksejä jossain?

Edit: Pikaisella speksien luvulla kanavia on enemmän mutta edelleen jää epäselväksi onko kanavakohtaiset säädöt jaoista riippumatta mahdollisia. Eli onko mahdollista ronkkia parametrikorjaimella vaikkapa 8kHz taajuutta keskiäänen kaistalla on jako mikä tahansa sotkematta globaaleja säätöjä diskantin alueella.

Projektori on autokäytössä hankala ja 92" kangas liian iso kaikkiin autoihin.

Sarkasmin säilä meni näköjään ohi.
 
Jussi Toivanen sanoi:
Eli mm nuo mainitsemani korjaukset on mahdollista tehdä? Räätälöidä vaikkapa keskiäänien vasteita jakotaajuuksista riippumatta? Liekkö noista speksejä jossain?

Edit: Pikaisella speksien luvulla kanavia on enemmän mutta edelleen jää epäselväksi onko kanavakohtaiset säädöt jaoista riippumatta mahdollisia. Eli onko mahdollista ronkkia parametrikorjaimella vaikkapa 8kHz taajuutta keskiäänen kaistalla on jako mikä tahansa sotkematta globaaleja säätöjä diskantin alueella.

On mahdollista PXI-H990 prosessorilla joka vaatii DVI-9990 soittimen. Vieläpä mahdollistaa eri korjaukset vasemmalle ja oikealle keskarille. Tosin jos auton vaste veivataan optimaalisiksi raa-asti taajuuskorjaimella niin tulokseksena on eloton ja kuollut soundi.

Manuaalit:
http://vault.alpine-usa.com/products/documents/DVI-9990 OM.PDF
http://vault.alpine-usa.com/products/documents/PXI-H990 OM.PDF
 
Hemi sanoi:
On mahdollista PXI-H990 prosessorilla joka vaatii DVI-9990 soittimen. Vieläpä mahdollistaa eri korjaukset vasemmalle ja oikealle keskarille.

No tämän tuolta löysin mutta en sitä että jokaisen elementin voisi rukata erikseen. Vai liekkö nämä tehty pääosin saman sarjan kaiuttimille? Etu-, taka- ja center kanaville 31 kaistainen korjain plus subbarille 10 kaistainen plus parametriset päälle.

Edit: Ei sillä että aiheesta pitäisi vääntää. Hieman kiinnostaa löytyykö laitteesta moiset mahdollisuudet mutta jos löytyy niin syytäkin alkaa olla kun soitin ja rossu maksaa lähelle 5ke. Syytä löytyä samoja juttuja mitä 1/20 hintaisesta laitteesta.

Tosin jos auton vaste veivataan optimaalisiksi raa-asti taajuuskorjaimella niin tulokseksena on eloton ja kuollut soundi.

Jaa'a. Ei se suora se vaste ole. Riippuu ihan ajan hetkestä. Heijastuksia tulee niin paljon joka suunnasta että pitkällä aikaikkunalla mitattuna löytyy mielenkiintoisia asioita vesiputouskäyrästä. Kyllä se vaste pitää oikaista jotenkin muuten jos oikeasti hyvää meinaa.
 
Jussi Toivanen sanoi:
Niin tuonkin osalta herää kysymys miksi pistää 500 euroa tuohon DSP soittimeen hyvin rajallisilla ominaisuuksilla kun nykyisen soittimen perään ennen päätteitä voi pistää paljon monipuolisemman DSP prossun 259 eurolla?

Se on sitten Jussi, kun nyt kerran ymmärrän ettet ole ikinä autossasi aktiivisettiä saatikka DSP - prosessoria säätänyt, semmoinen homma, että huomaat sitten asennuksiesi jälkeen, notta mikä se homman nimi olikaan, kun haet säätöjä könyämällä joko siellä takakontissa tai sitten jossain kuskinpenkin ulottumattomissa, peliliike prossujes kanssa. :D

Elikkäs suosittelen nyt ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä, notta hommaat sen 3 - tie jakareilla varustetun mankan, höystettynä sillä DSP:llä ja teet asennuksesi. Huomaat meinaan tällöin, että tämä ensiyrittämäsi tarjoama huono soundi ei johdu sen soittimen/signaalinkäsittelyn puutteista, vaan asennuksista ja sitten kun olet juonut parisenkymmentä laatikkoa olutta ja polttanut pari kartonkia tupakkaa asennellessasi laitteita sen kymmenennen kerran, niin sitten vois varmaan olla asiallista ruveta hieromaan sen soittimen kanssa. :)

Matti. Vihdistä, joka ei osaa, mutta neuvoo..
 
Matti Lehtinen sanoi:
Se on sitten Jussi, kun nyt kerran ymmärrän ettet ole ikinä autossasi aktiivisettiä saatikka DSP - prosessoria säätänyt, semmoinen homma, että huomaat sitten asennuksiesi jälkeen, notta mikä se homman nimi olikaan, kun haet säätöjä könyämällä joko siellä takakontissa tai sitten jossain kuskinpenkin ulottumattomissa, peliliike prossujes kanssa. :D

Pistää kiinni läppäriin ja säätää ihan näppärästi graafisen käyttöliittymän kanssa 15,4" näytöltä kattellen kuskinpenkiltä. Ei se mikään ongelma ole. Suurempi näperrys siinä pikkunäyttö soittimen säätö on. Lisäksi jos kaikkia ominaisuuksia ei halua käyttää niitä ei ole pakko käyttää eli voihan tuollakin taantua tuommoisen tuplasti kalliimman Pioneerin tasolle jos laiskottaa. ;)
 
Jussi Toivanen sanoi:
Pistää kiinni läppäriin ja säätää ihan näppärästi graafisen käyttöliittymän kanssa 15,4" näytöltä kattellen kuskinpenkiltä. Ei se mikään ongelma ole. Suurempi näperrys siinä pikkunäyttö soittimen säätö on. Lisäksi jos kaikkia ominaisuuksia ei halua käyttää niitä ei ole pakko käyttää eli voihan tuollakin taantua tuommoisen tuplasti kalliimman Pioneerin tasolle jos laiskottaa. ;)

Näin se tekniikka ja tietämys kehittyy, elikkäs jos mahdollisuudet on tuommoiseen, niin sitten ilman muuta. :)

Itse muuten pistän, asiasta toiseen, pakuni iskuun elokuussa, joten läiskin tänne sitten kuvia ja toivottavasti pistät sinäkin Jussi kuvia autolaitteistostasi, jahka saat sumplittua nämä hommat ensin?
 
Matti Lehtinen sanoi:
Näin se tekniikka ja tietämys kehittyy, elikkäs jos mahdollisuudet on tuommoiseen, niin sitten ilman muuta. :)

No pointti lähinnä siinä että sikäli kun en ole tällä hetkellä uusimassa soitinta pohdin aika syvällisesti sen yleistä järkevyyttä. DVD ominaisuuksille ei ole käyttöä ja sikäli jokin täysin dummy vekotin joka soittaisi joko CD rompulta mp3 tai sitten jostain tikulta yksinkertaisella selkeällä käyttöliittymällä riittäisi. DSP puolen jos haluaa uusia pistäisi sitten B. Siinä vaiheessa nykyisenkin soittimen ja vahvistimien suotimet on lähinnä tiellä vaikka saahan niistä suuren osan poikkeen päältä.


Itse muuten pistän, asiasta toiseen, pakuni iskuun elokuussa, joten läiskin tänne sitten kuvia ja toivottavasti pistät sinäkin Jussi kuvia autolaitteistostasi, jahka saat sumplittua nämä hommat ensin?

Pitää laitella. Tarkkaa aikataulua mahdoton sanoa. Tälle kesää aika paljon muutakin prokkista tuon harrasteen ympärillä. Etupään ja vaimennukset jos saisi reilaan voisi olla jo tyytyväinen.
 
Back
Ylös