C-Kasetti formaattina ja harrastuksena. Kaikkea siihen liittyvää tänne... :)

Yamaha K-540 sai sintteriöljyä moottoreiden ja vetoakselin laakereihin. Kumiosat oli vaihdettu jo aiemmin. Laitteen omituisuus on yhdistetty kuuloke- ja line out -voimakkuuden säätö. Molemmat säätyy samasta kuulokelähdön säätimestä.
Vm.1986 soitin toimii edelleen moitteetta. Raskas metallinen vauhtipyörä ja vain yksi leveä hihna koko koneistossa - yksinkertaista ja vakaata. Vetoakselin moottori oli vaikeahko avata, mutta nopeudensäätöreiästä ruuvarilla vääntämällä sekin aukesi. Kannen alla oleva piirilevy piti juottaa irti, jotta sai irrotettua moottorin perän. Kuvassa oleva pienempi funktiomoottori oli paljon helpompi avattava. Ilmeisesti aikanaan oli ajatus, ettei näitä moottoreita huolleta, vaan vaihdetaan tarpeen tullen uuteen. 1 (9).jpeg
 
Yamaha K-540 sai sintteriöljyä moottoreiden ja vetoakselin laakereihin. Kumiosat oli vaihdettu jo aiemmin. Laitteen omituisuus on yhdistetty kuuloke- ja line out -voimakkuuden säätö. Molemmat säätyy samasta kuulokelähdön säätimestä.
Vm.1986 soitin toimii edelleen moitteetta. Raskas metallinen vauhtipyörä ja vain yksi leveä hihna koko koneistossa - yksinkertaista ja vakaata. Vetoakselin moottori oli vaikeahko avata, mutta nopeudensäätöreiästä ruuvarilla vääntämällä sekin aukesi. Kannen alla oleva piirilevy piti juottaa irti, jotta sai irrotettua moottorin perän. Kuvassa oleva pienempi funktiomoottori oli paljon helpompi avattava. Ilmeisesti aikanaan oli ajatus, ettei näitä moottoreita huolleta, vaan vaihdetaan tarpeen tullen uuteen.
Hienoa preservointia! Samperi, kun en itse enää vuosiin ole ikävaivojen takia pystynyt ropaamaan laitteita. Yamaha K-540 on miulle {url=https://www.hifiengine.com/manual_library/yamaha/k-540.shtml]tuttu laite[/url]. Yamahan 80-luvun dekkejä nurkissa yhä on kuusi kappaletta, ja kokemissani käytetyissä sekä vuosikaudet huilanneissa Yamahoissa korviinpistävää kokemillani on ollut se, että mitä iäkkäämpi dekki, sitä suuremmalla todennäköisyydellä painerullansa yhä on ok. KX-500:ssa ja sitä uudemmissa kokemissani Yamahoissa, painerullansa järjestään ovat kovettuneet ja kuprahtaneet - eli kasettipuoliskon alussa painerulla johtaa nauhankulkua hiukka harhaan, ja nauha alkaa vetää pitkittäisvekille.

-ilkka
 
Back
Ylös