Burmester

pkleemola

Käyttäjä
Liittynyt
3.8.2006
Viestejä
79
Kaupunki
Helsinki
Olisi tarkoitus käydä Hyvinkäällä tutustumassa tuohon perinteikkääseen saksalaismerkkiin. Oman ensikosketukseni Burreen sain puolitoista vuotta sitten Münchenissä, (mummo: mynssenissä) mistä seurasi välitön ihastus.

Minkäslaisia kokemuksia Gurulla hiljattain vierailleet ovat merkistä saaneet?
 
Hienoa että tätä merkkiä on alettu tuoda maahan! Omaa kokemusta ei ole, mutta olen usein ihaillut laitteita netissä. Vihdoinkin pääsee kokeilemaan niitä käytännössä. Onko joku jo ehtinyt poiketa Hyvinkäällä?
 
Kuulemma syyskuussa avointen ovien päivänä soi. Oli ainakin kaiuttimet ja melko tyylikkäät monot setupissa jo.
 
Minä poikkesin siellä hiljattain Ketolan kanssa ja hienostihan se setti soi, siitä ei pääse mihinkään. Erittäin ilmava, helppo ja kontrollissa oleva paketti. Yläbassot kyseisellä asettelulla hieman jyräsivät levyistä riippuen, mutta muuta "valitettavaa" on setistä paha sanoa. Bassopää jäi varsinkin mieleen - ei liian kuiva, mutta silti todella tarkka ja kontrolloitu. Diskantti helähti hienosti ja hoiti hommansa erittäin tasapainoisesti.

Toisaalta taas setti ei säväyttänyt, kuten jotkut muut setit ovat säväyttäneet. Ehkä hieman vaisu keskialue teki tämän, en tiedä. Huippusetti joka tapauksessa ja kyllähän tuollaisella jo musiikkia mielellään kuuntelisi :) Ja setin hinnastakin saisi viilattua useita kymppitonnisia pois (toinen vahvari pois ja kevyempi kaapelointi ja voisihan sen etusenkin tiputtaa pois) äänen tuskin kovin paljoa kärsimättä...
 
Terve Petteri,

kävin kuuntelemassa Burmester-settiä jokunen viikko sitten. Ääni oli ilmava, rasittamaton. Tautisen kauniita -varsinkin elektroniikka. Täytyy kuitenkin todeta, että varsin tyytyväinen olin ja olen omaan settiini tuonkin demon jälkeen.

jouni
 
morjens Jouni,

hieno juttu että omaa settiä kelpaa kuunnella tuollaisten merkkien rinnalla. Vähän offtopic, mutta minkäslainen systeemi tämä Uno Nano on?
 
Petteri,

läsnäoloa ja resoluutiota,dynamiikkaa ja SETystävällistä herkkyyttä (104db).Livetuntua.Nano on kompaktimpi versio Unosta, tosin ehkä jopa parempiääninen..

jouni
 
Burmester voi olla hyvä vaihtoehto Krell-tai Levinson tyyppisistä laitteista pitäville.Mutta hinnatkin sitten on melkein samalla tasolla.Tuo mainitttu keskialueen lievä anemia on tyypillistä Krell-tyyppisille päättteille,joissa tärkeintä on hyvä ääripäiden toisto.Burmester loisti minunkin kuuntelussani bassopäässä ja yläänissä.Joku Gamut tai Bladelius voi antaa keskialueen paremmin Burmesteria,mutta häviää saksalaiselle kokonaisäänessä.Burmesterin kanssa taitaa olla hyvä kaiutinvalinta sellainen,jossa on jo keskialuetta yllinkyllin ja muuta vähemmän.
 
Jaa että MG 20.1:n kanssa Burmester olis hyvä kaveri...? :D
Kyllä muuten pitää paikkansa, vaikken Burmesterii Maggien kanssa oo kuullu.
Vielä :D :D :D
 
Lauantai aamusta päästiin kuuntelemaan Burmester settiä jonka kokonaishinta kipusi 150 000 euroon. Todellakin tavallisen töissäkäyvän ulottumattomissa, jossei ihan kaikesta muusta halua luopua. Ei katsota sitä hintalappua niin tarkkaan.

Ensivaikutelmat Burmesterin omalta cd-levyltä vaikutti oikein nautinnolliselta. Dynamiikassa oli räjähtävää voimaa. Kaiveli levyltä hienosti joka yksityiskohdan. Omalla keskinkertaisella äänitteellä kuuntelu olikin sitten jo kidutusta. Yhtään kuunneltavaa levyä ei minun hyllyyni jäisi, jos tuollaisen setin omistaisin. Viimevuotinen kattaus pieksi tässä mielessä Burmesterit mennen tullen.

Nämä nyt oli puhelinkioskin kokoisessa huoneessa kuuntelevan räkänokan mietteitä, joten niitä on turha ottaa liian vakavasti...
 
Käväisimme isolla "lössillä" Gurulla kuuntelemassa Burmesterin kallista satsia. Ääni oli mielestäni hyvin avoin ja sitä mitä yleisesti pidetään "värittymättömänä", ei aivan sitä mitä minä haen, mutta varmasti korkeasti arvostettu.
Mielestäni nousut ja laskut musiikissa eivät toistuneet aivan luonnollisesti, vaikkakin dynamiikkaa oli humioitavissa hyvän matkaa. Siltikin sinfonialla toisto oli todella korkeaa tasoa.
Rumpujen iskuista jäi hieman puuttumaan vaikkakin iskut sinäänsä toistuivat hyvin, mutta kalvon soiminen olisi voinut olla täydellisempikin.

Omassa kuuntelussani Sarah Brighmannin Timeless tallenteelta kappale En Aranjuez Con Tu Amor toistui niin kauniisti, että oksat pois. Tila ei ehkä tuollakaan täysin, mutta en lähde noin hyvän toiston jälkeen hiuksia halkomaan, etenkään kun niitä ei kovin ole.
Soitinpa kappaleen eilen kotona yhtä kovaa, ja vielä jäätiin matkaa tuohon toistoon. Innostuin kuitenkin niin, että kävin tänään ostamassa muutaman klassisen tallenteen.

Mieleeni tuli ajatus, että kuinkahan tuo soisi paneeleilla. Tekniikka vaikutti uskottavalta.
 
Sunnuntaina kävin kuuntelemassa Gurulla tuon setin ja ihmettelen kyllä syvästi, miksi toisto oli niin tavattoman huono. Itse en olisi kehdannut esitellä tuollaista ääntä noin kalliista setistä.

Ilmavuus ja lopullinen tarkkuus äänialueelta oli selkeästi vajaa ja epämääräinen. Setti kuulosti todella sumealta ja tukkoiselta.

Monesti tuli jotain soittimia hyvin tarkasti esille, kuin viitteellisesti siitä että kyseessä on "hyvä" setti, samalla kuitenkin taustalla olevat soittimet vajosivat vaikeasti kuunnneltaviksi.

Gurun jälkeen TL-Audion setti kuulosti kyllä super dynaamiselta, ilmavalta, tarkalta ja kolmiulotteiselta...
 
moukkunen sanoi:
Sunnuntaina kävin kuuntelemassa Gurulla tuon setin ja ihmettelen kyllä syvästi, miksi toisto oli niin tavattoman huono. Itse en olisi kehdannut esitellä tuollaista ääntä noin kalliista setistä.

Samaa mieltä aika pitkälti. Minua tosin häiritsi yläbassoille esiintyvä kumina sekä stereokuvan lievä epämääräisyys tarkassa kuuntelupisteessä. Lisäksi äänikuva vaikutti muualta kuin optimipaikalta kuunneltuna hyvin epämääräiseltä, jopa sellaiselta että voisi kuvitella vaiheistuksessa olevan vikaa.

Potentiaalia tuskin puuttui ja paljon hyvääkin löytyi. Kuuntelua ja säätöä lisää niin homma varmasti pelaisi. Mahtoiko laitteet olla edes sisäänajettuja?
 
Heikin mukaan Burmesterit ovat jossain määrin sisäänajettuja jo tehtaalta lähtiessään.

Aika paljon samaa mieltä muiden kanssa, en tosin pitänyt ääntä millään tavoin huonona, korkeintaan erilaisena, mitä itse haluaisin. Tarkka, dynaaminen, ilmava soundi. Ei pahemmin paikallistunut kaiuttimiin..

En voi olla miettimättä, miten soisi isot Acapellat Burmesterin elektroniikalla.
 
Jani P sanoi:
Minua tosin häiritsi yläbassoille esiintyvä kumina sekä stereokuvan lievä epämääräisyys tarkassa kuuntelupisteessä.
Huh. En siis ollut ainoa joka asian havaitsi. Aika erikoista tossa hintaluokassa.
Jotenkin ei vaan kehdannut sanoa siellä ääneen, kuitenkin 150 000€ setti.
Sanomattakin selvä että olin "lievästi" pettynyt.
 
Yläbassojen kumisemis-taipumuksella nyt ei liene setin kanssa paljoa tekemistä... Kaiuttimien paikkojen viilausta tai isompaa tai paremmin akustoitua huonetta, niin ongelma ratkeaa.
 
vaakko sanoi:
Yläbassojen kumisemis-taipumuksella nyt ei liene setin kanssa paljoa tekemistä... Kaiuttimien paikkojen viilausta tai isompaa tai paremmin akustoitua huonetta, niin ongelma ratkeaa.

Vaikea sanoa kun noissa kaiuttimissa oli refleksiviritteinen kylkibasso yllättävän korkealla jakotaajuudella... Gurun tila ei vissiin ole hirveän pieni tai huonosti akustoitukaan. Sijoittelu tietysti saattoi olla vielä hakusessa.
 
No mitäs pojat naukuu...?
Gurun Purmesteri-systeemi on esimerkki sellasesta mitä voi tehä jos pelimerkit riittää. Sillon ku tommosta kuuntelee, tulee ihan jokaiselle mieleen, mitä ite tekis jollain sadallaviidelläkymmenellä tuhannella, vai mitä se hinta nyt olikaan?
Ku istu siinä keskellä ei siinä mitään vaihevirhettä kyllä kuulunu. Ja mä kyl tiijän miltä semmonen kuulostaa :)
Harvoinpa jossain takavasemmalla on se paras kuuntelupaikka, että se siitä.
Huomasittex muuten että ääni ei käyny päälle vaikka volumet oli reippaanlaiset toisinaan?
Joku vinku siitä diskantistaki. Must se on ihana, niinku nauhat aina.
Toki kauppias vois soittaa sellasta yleispätevää systeemiä ni taloon tulis rahaa, mut tollanen soundi on erinomainen ääripään esimerkki. Ei siitä oo pakko tykätä, jokainen voi mennä omaan koppiinsa soittamaan millasta huvittaa ja voi.
(Ja TL-Audion demoista: se puhuu ghettoblasteristakin highendiä jos on innostuneella päällä; ei vaiska, onhan ne ollu hyvii mitä oon kuullu, mut ne puheet myös :D )
Must Purmesterin tuominen on kulttuuriteko, niinku ne Avantgardetki. Niistäkään ei taatusti kaikki pidä, mut ...tana ne on hyvät :D Ne Unot ja Duot.
Se Burmesteri on muuten mittamiesten märkä uni. Onko sitä "sielua" soundissa, riippuu siitä missä uskossa kuulija on.
Mut jos kaikki äänet kuuluu ja sointitasapaino pysyy samana volumesta riippumatta, soundi on hyvä, piti siitä tai ei.
Niinhän se meilläkin on: jotku sanoo että ei saa mitään otetta äänestä ja toiset alkaa itkee.
On muuten paras aplodi sekä musiikille että soundille jos kuulija liikuttuu. Kiitän :)

Ja vielä Purmesterista: soitettiin eilen sitä Creamin huikeeta livelevyy, sitä 2005 Albert Hallissa, ja ettei rokki soi!? Pyytäkää Gurulta sitä jos meette vielä ja liveshow pitäis saada. Oli meinaan hyvä.
Ja siitäkään ei kaikki tykkää, tietenkään.
No, hemmetti, jos ei hyvää soundia hifisti tunnista ni sopinee epäillä että munuainen ja aivo on vaihtanu tehtäviä. Tai sit ei oo kuunnellu tarpeex?
Ja olihan ne kyl uudet vehkeet, jokunen kuukausi tommosten kanssa aina menee kuitenki, ja kuuntelinko sitte RayBanien läpi, mut hyvältä se setti musta kuulosti. Varsinki oopperalla >:D
 
mummo sanoi:
Se Burmesteri on muuten mittamiesten märkä uni. Onko sitä "sielua" soundissa, riippuu siitä missä uskossa kuulija on.
Mut jos kaikki äänet kuuluu ja sointitasapaino pysyy samana volumesta riippumatta, soundi on hyvä, piti siitä tai ei.
Niinhän se meilläkin on: jotku sanoo että ei saa mitään otetta äänestä ja toiset alkaa itkee.
On muuten paras aplodi sekä musiikille että soundille jos kuulija liikuttuu. Kiitän :)

Teknisesti paras ääni on hyve, mutta tärkeämpää on, että ääni puhuttelee tunnetasolla. Tosta otteesta en oikeen pysty sanomaan, kun en oo teillä kuunnellu, mutta on kiva kuunnella sellasta menevää ja seurattavaa ääntä niinku messujen Lindeman-Sonus setti. Jos mulla olis sataviiskytdonaa en ostais Burmesteria koko rahalla.
 
Back
Ylös