Budget d-luokka

Tekisi mieli sanoa, että soundi muuttui ehkä vähän paremmaksi. Mutta sanon kuitenkin niin, että ei tästä ainakaan huonompaa tullut.

Ja sitten modausohje: konkkien arvo on 10nF. Osta laadukkaat polypropyleenit pitkillä jaloilla ja juota konkat c10 ja c11 pois kortilta. Poista myös ulostuloliittimet ja juota konkat niiden keskellä näkyviin läpireikiin (poista ensin rei'istä tina tinaimulangalla). Pitkäjalkaiset konkat voit taivuttaa suurinpiirtein alkuperäisten konkkien paikalle. Varo OIKOSULKUA tai suojaa johtimet kutistesukalla muuten pääte on helposti vainaa ja joudut ostamaan uuden kortin.

Sitten vain pohtimaan seuraavaa modausta🤔
 
Tekisi mieli sanoa, että soundi muuttui ehkä vähän paremmaksi. Mutta sanon kuitenkin niin, että ei tästä ainakaan huonompaa tullut.

Ja sitten modausohje: konkkien arvo on 10nF. Osta laadukkaat polypropyleenit pitkillä jaloilla ja juota konkat c10 ja c11 pois kortilta. Poista myös ulostuloliittimet ja juota konkat niiden keskellä näkyviin läpireikiin (poista ensin rei'istä tina tinaimulangalla). Pitkäjalkaiset konkat voit taivuttaa suurinpiirtein alkuperäisten konkkien paikalle. Varo OIKOSULKUA tai suojaa johtimet kutistesukalla muuten pääte on helposti vainaa ja joudut ostamaan uuden kortin.

Sitten vain pohtimaan seuraavaa modausta🤔

Siis tuo on kaiutinlinjojen välillä? Konkan arvonhan pitäisi olla luokkaa 220nF. Ja joku pieni 63/100V polko, joka istuu suoraan korttia varten. Nyt tuossa kauhean pitkät konkan jalat, ei hyvä, kun pitäisi toimia MHz luokassa.

Edit: datalehden mukaan 4 ohmin kuormalle 10uH kela (joka kortilla on) ja 470 nF kaiutinlinjojen väliin.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Kyllä on ja 10nF on mitattu kortilta poistetusta smd konkasta. Datalehden mukaan pitäisi olla 470nF jos 4ohm kuorma.

Ja vielä , tämä on pelkkä protoilukortti johon on kokeiltu eri vaihtoehtoja. Pitäneen etsiä isommat konkat jotka sopis kortille. Ehkä vois toimia suoraan kaiutinliittimissä kotelon sisällä mutta silloin tulee tosi pitkät johdot mikä ei varmasti ole hyvä juttu.

Koko hanke lähti siitä kun täällä väitettiin että keraamiset smd konkat aiheuttavat kuultavaa säröä äänisignaaliin. Ehkä näin onkin , en tiedä tuosta ?

Jos haluaa porata kortille lisää reikiä niin läpiladottavat konkat on mahdollista asemoida lähelle keloja alkuperäisten kerkojen paikalle. Yleensäkään ei pitäisi modailla toimivaa korttia mistä taisin jo huomauttaa aiemmin, mutta hifisteillä tätä modausintoa tuntuu riittävän 🤔
 
Onko jokin syy miksi C0G/NP0 konkkia ei voisi käyttää?
 
kapasitanssi ainakin, C0G/NP0 kapasitanssi on aika paljon pienempi kuin x7r/x5r jne.
 
Tässä tapauksessa kortin alkuperäinen valmistaja on näköjään roiskaissut kortille "vähän sinnepäin" filtterikomponentit. Kelat ovat merkintöjen perusteella 100 uH ja vaikuttaa siltä että nuo kaikki filtterikonkat ovat samoja 10 nF osia. Linjojen välissä olevat konkat vaikuttavat hieman alempaa joten siksi ne kannatti korvata ensin.

Koska alipäästö on reilusti kuuloalueen yläpuolella, säröä saattaa olla vaikea kuulla ellei jotain laskostu alempiin taajuuksiin ja tästä taas ei voi tietää varmasti ilman mittauksia. Datalehden perusteella kyseisen vahvistinpiirin suorituskyky on varsin hyvä joten jos tuota nyt lähtisi modailemaan enemmän, voisi korvata koko kaiutinlinjan filtterin datalehden suosittelemalla ratkaisulla. Kelojen olisi hyvä olla suojattuja malleja, konkkien muovikonkkia jne. mistä toki kertyy hintaa... :)

Tästä huolimatta veikkaan että tuo halpiskortti toimii varsin hyvin näinkin.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
kapasitanssi ainakin, C0G/NP0 kapasitanssi on aika paljon pienempi kuin x7r/x5r jne.
Eikö tuossa kohtaa olisi kuitenkin hyvä käyttää pintaliitoskomponentteja? Nytkin nuo modatut MKT/MKP konkat on aika pitkien jälkojen varassa ja muutenkin tuolla "kannukoolla" alkaa induktanssit kasvaamaan verrattuna suoraan piirilevyyn juotettavilla komponentteilla. Keraamisethan pitäisi olla hyviä suurtaajuusominaisuuksiltaan? Kyseenalaistan siis modauksen vaikutuksen suotimen toimintaan vaikkakin sen äänitaajuinen toiminta olisikin parempi.
 
toki, mutta jos 2x4mm jaloilla esim kemetin mkp on 10nH, ei tuo kovin iso ole. Ja kuitenkin tuon d-luokan hakkaustaajuus lienee joku sata kiloa. huonosti löytyy muovikonkkien taajuuskäppyröitä, mutta esim tuon mukaan 100nF resonanssitaajuus on jossain 7MHz luokassa.


1627815233006.png
 
toki, mutta jos 2x4mm jaloilla esim kemetin mkp on 10nH, ei tuo kovin iso ole. Ja kuitenkin tuon d-luokan hakkaustaajuus lienee joku sata kiloa. huonosti löytyy muovikonkkien taajuuskäppyröitä, mutta esim tuon mukaan 100nF resonanssitaajuus on jossain 7MHz luokassa.
Tuskin tuossa mitään ongelmaa on, kunhan vain halusin tuoda esiin että modaamalla valmista laitetta käy helposti niin että jokin suunniteltu ominaisuus samalla heikkenee.
Valokuvasta päätellen noissa modatuissa konkissa on huomattavasti pidemmät jalat kuin 2*4mm ja siihen päälle uuden juotoskohdan aiheuttama piirilevyjohteiden pituuden lisääntyminen.
 
Poistetut konkat taisi olla 0805 kokoisia? Siinä koppakoossa saa 100nF 50V C0G konkkaa. Itse varmaan kokeilisin juottaa 1 tai 2 kappaletta siihen poistetun tilalle. Ja varmaan noi kelat voisi vaihtaa. Tosin, samalla vaivalla siihen sitten suunnittelee kokonaan alusta lähtien :D
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Kuinka pitkälle tuollaista modulia kannattaa viritellä? Onko se niin hyvä että maksaa vaivan?
 
Kuinka pitkälle tuollaista modulia kannattaa viritellä? Onko se niin hyvä että maksaa vaivan?
Ei kovin pitkälle.

Palautteen perusteella ulostulossa on nyt 10nF + 100nF rinnan. Maanantaina mahdollista saada smd komponenttina kerkoa tai muovikonkkaa datalehden arvoilla, suotimeen siis.

Koko on 0805 jos se on kiinnostava tieto.
1.2 * 2.0mm
IMG_20210801_195348.jpg

Sisäänmenoon vaihdettu 4.7uF elkon tilalle 1uF polko ( datalehden suositusarvo ) tämä käytännössä poistaa kaiuttimista kuuluvan kytkentänapsahduksen.

Volumepotikka vaihdettu hieman parempaan yksilöön jossa puoliskojen välinen ero on pienempi.

Nämä mahtuvat vielä alkuperäiseen koteloon kuten ajateltu.

Nopeasti kuunneltuna tämä modattu versio soi paremmin kuin original joka on jo sellaisenaan hyvä. Mitään järkeähän tässä ei tietenkään ole kun kaupasta saa valmiitakin laitteita.

Esim. TI datasheet slyt796 on mitattuja eroja konkkien välillä. Google löytää sen kyllä kun foorumisofta ei taida taipua pdf tiedoston liittämiseen.

Vielä pitäisi aiheuttaa kotelo modatulle versiolle. Irtojohtojen perässä roikkuvat liittimet ja potikka eivät edusta hyvää suunnittelua 😱
IMG_20210801_203804.jpg
 
Olet oikeassa että tämä on yleisempi merkintä mutta toisenlaistakin tyyliä näkee. Nämä pitäisi siis oikeastaan mitata jotta saisi varmuuden kun valmistajaakin on aika vaikea saada selville ilman mitään tunnisteita. Saatoin siis hyvin olla väärässä mutta konkkien pieni koko toisaalta puhuisi ison induktanssin puolesta.
 
Olet oikeassa että tämä on yleisempi merkintä mutta toisenlaistakin tyyliä näkee. Nämä pitäisi siis oikeastaan mitata jotta saisi varmuuden kun valmistajaakin on aika vaikea saada selville ilman mitään tunnisteita. Saatoin siis hyvin olla väärässä mutta konkkien pieni koko toisaalta puhuisi ison induktanssin puolesta.

En kyllä muista missään nähneeni, että arvo olisi painettu todellisena päälle. Mutta kaikki on tietenkin mahdollista. 100uH kelassa alkaisi resistanssi olemaan jo melkoinen ja virrankesto pieni. On huomattava, että tuo piiri on tarkoitettu myös ilman lähdön filtteriä käytettäväksi, joten luulen, että kustannusten minimoimiseksi kaikki konkaton ladottu samaa :D

Ja se yksi toisinpäin oleva kela ehkä kannattaisi kääntää. Noissa kun käämin alkupää (oliko se alkupää?) on merkitty täplällä. Olisi EMC:n kannalta parempi, kun PWM menee sinne kelan sisäkerroksiin.
 
Veikkaan, että kelat ovat 10uH koska merkintä 10/0 yleisempi ja kustannukset on minimoitu, 100uH kela olisi varmasti ollut kalliimpi ja 10uH on optimiarvo 4ohm kaiuttimella. Yksi kela on tosiaan asennettu eri suuntaan kuin muut ja se kannattaa kääntää. Samalla voin kokeilla induktanssin mittausta hieman epäluotettavalla LC mittarillani. Lisää komponentteja on jo työpöydällä, mutta vaihtotyö on kesken joten tällä kertaa ei vielä lisää kuvia eikä kuunteluraporttia. Onkohan tosiaan kelan alkupäässä täplä ?
 
Lainaan ketjun aloittajaa neljän vuoden takaa : "tarkoitus olisi kasata HALPA D-luokan vahvistin ja verrata sitä AB luokan tekeleisiin". Jos oma työ ei maksa mitään niin ollaan edelleen otsikon mukaisessa laitteessa kiinni.
Värkkäsin joskus ta2024 piirillä olevan Uraltonesta ostetun vahvistimen valmiiksi. Laitoin siihen vanhan modeemin muuntajallisen virtalähteen ja isomman konkan tasaamaan sähkön syöttöä. Muuten kytkentä oli alkuperäinen.

Vertailin lopputulosta noin vuoden 92 Pioneerin integroituun ja tämän vuosituhannen Rotellin räkkipäätteeseen. Olivat noin 2x70 wattisia ab luokan laitteita. Äänilähteenä oli Chromecast audio.

Yllättävä huomio oli rakennussarjan volumepotikan huono laatu. Äänenvoimakkuuden pienennys potikasta tapahtui huonommalla laadulla kuin Chromecast audiosta. Noh. Potikka pois ja vastukset tilalle.

Lopputuotetta vertailin aikuis voimakkuuksilla. Rotelli oli paras, pienellä erolla seuraavana ta2024. Ta2024 päätteen saundi ja äänenlaatu oli yllättävän lähellä Rotellia. Pioneerin integroitu erottui joukosta tummalla soinnillaan.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Tässäkin minulla olevassa kortissa volumepotikka on heikko lenkki, mutta se on helppo vaihtaa laadukkaampaan ja ollaan edelleen Budget luokassa.
 
Back
Ylös