Braun PCS 52 - kunnostus ja ihmettely

sihvis

Hallituksen jäsen
Hifiharrastaja
Liittynyt
16.8.2006
Viestejä
12 274
Kaupunki
Kouvola
Braunin levysoittimelle oma ihmettelyketju.
Päätin viikonloppuna ottaa soittimesta SME:n äänivarren irti ja kurkata onko sisäpuolella tehty mitään.
Levysoittimen kansi on 1,5mm peltiä johon on tehty kierteet äänivarren kiinnitystä varten. (Yksi valmis paikka on tehty myös pölyharjan varrelle jos sellaista haluaa käyttää) Otin ruuvit irti ja äänivarsi ei nouse mihinkään. Joten seuraavaksi pohjan kautta tutkimaan.
vaimennustassu.jpg
Kutsuvat noita vaimennustassuiksi. Kaikki kunnia 60-luvun kemialle, nuo pienet kumitassut eivät olleet vielä kivikovia.

Sisäpuolella näytti tältä:
smee.jpg

Siistiä ja puhdasta ja äänivarren liikkumattomuuskin selvisi, äänivarren piuhojen "säteilysuoja"kotelo ei mahdu yläkautta läpi. Piuhat on juotettu kiinni ja maa on varmuuden vuoksi kytketty moottorirakenteen runkoon. Varmuuden vuoksi, koska oletan että tuossa metallirunkoisuudessa kaikki osat ovat kontaktissa toisiinsa.
Mutta tuo suojakuori pitää vetää pois johdon puolelta. Pelkkä piuhojen irroitus tähän ei riitä sillä soittimen puurunko on mitoitettu onnekkaasti siten että SME:n varsi sopii paikoilleen, mutta suojakuorta ei saa vedettyä minnekään ennen kuin soittimen ylälevyn on nostanut pois paikoiltaan.kiinnitys.jpg
Ohjetta tavaamalla selvisi että ylärunko lepää vaahtokumipalojen päällä, niistä ja rungosta menee läpi ohut metallilanka jonka toisessa päässä on ruuvilla lukittava prikka. Ohjekuvassa kerrotaan että prikan ja rungon väliin pitää jäädä vähintään 2mm, se on siis varmistamassa että ylälevy pysyy paikoillaan, mutta sen avulla ei kiristetä mitään kiinni puurunkoon askeläänien eristämisen vuoksi.
vaimennus.jpg

Tässä kohtaa on todettava että 60-luvun vaahtokumi, jonka pinnassa on jokin kuitukangas jottei metalli uppoaisi siihen heti, on nähnyt parhaat päivänsä. Em. piirroskuvassa näkee miten ylälevyn pitäisi olla irti puurungosta ja tällä hetkellä se lähinnä lepää puurunko vasten. Tähän siis pitää etsiä ja tehdä jokin modernimman materiaalin vaimennuspala. Oletan että näillä vaahtokumipaloilla on myös poistettu ylälevyn soimista. Tai sitten ei sillä tuoreena tuon palan päällä on lähinnä levännyt tuo kierretty metallilanka pl. äänivarren nurkka tässä mallissa sillä:

runko.jpg

Puurungossa voi oikeassa alanurkassa nähdä että SME:n vuoksi kulmatuki on sahattu pienemmäksi ja vaahtokumipala on liimattu siihen kiinni. Tässä nurkassa ei siis ole tuota metallipiikki+prikka ratkaisua, koska äänivarren ollessa paikoillaan ei sitä prikkaa saa (ainakaan helposti) kiinni tilan loppuessa kesken. Joten tämän nurkan kohdalla koko piikki on jätetty turhana pois.
 
Viimeksi muokattu:
Laitteessa ei ole paljoa säädettävää. Elektroniikkakomponenttien määrä on vähäinen koska laite pyörii suoraan verkkovirralla. Ts. vaihtolistalla on vain kaksi komponenttia.

spark.jpg

Ymmärtääkseni kipinänpoistoon virtojen kytkennässä käytettävä komponentti, näyttää ihan hyvälle mutta...
Korvaavaksi aion Kemet:n 100Ohm 0,1µF palikkaa, saa kuitata jos on ok tai ei ole.

vaihe.jpg
Toinen on moottorin käyttämä vaihekondensaattori. Moottori oli koekäytössä mielestäni hieman äänekäs, toki vertailukohtaa ei ole, mutta ennen kuin käyn etsimään varamoottoria tai purkamaan nykyistä olisi aiheellista varmistaa että tässä on toimiva osa.
Tähän en nyt onnistunut vielä keksimään sopivaa, joko liittimiä oli liikaa/erilaiset tms. Otan neuvoja vastaan.

papst.jpg
Moottori on varsin siistiltä näyttävä Papst aussenläufer, tuon lukkosokan alla on kenties paikka jonkinlaiselle voitelulle.
Sopivista aineista saa vinkata. Muutoin laitteen voitelu on hyvin ohjeistettu: älä voitele idleriä ja sen pyörittämää remmitolppaa (sinteröity) ja loput ovat joko vivustoa tai levylautasen akseli, joka näytti melko nokiselle, johon ohjeen suosittelema voiteluaine on vaseliini, huulirasvapurkin kautta siis.
Huomasin myös että moottorin jousiripustus hankaa hieman, eli moottorin asemointia voi joutua hieman ihmettelemään sitäkin. Ennen suurempaa säätämistä pitää saada soittimeen tuore kumihihna lautaseen kiinni jotta näen missä määrin sen aiheuttama veto korjaa tilannetta. Kyllä levylautanen nykyiselläkin pyörii, mutta kovin elastisena en sitä pidä.
kansi.jpg

Rungon suojaus pölykannen iskuilta on toteutettu pienillä, nähdäkseni huovasta tehdyillä, paloilla, joille on porattu pienet reiät kanteen. Nämä ovat jo melko litteiksi painuneet joten pitäisi uusia. Vinkkejä mistä löytäisi sopivan tiukkaa huopaa, noin 5mm paksua?
 
Ja pientä ihkuttelua pölykannen saranaratkaisusta:
sarana.jpg

Kyseessä on siis kanteen upotettu metallilenkki joka lukitaan runkoon omaan koloonsa kiinni sen eteen käännettävän levyn avulla. Yksinkertainen ja toimiva. Ei mitään jousia yms. joten kannessa on oma tuki sen aukipitämistä varten.

Ja huomiona sekin että kunhan joskus tuon rungon saa uusilla vaahto-jotain paloilla oikeaan korkoon niin näkee paljonko pelivaraa pölykannen ja äänivarren väliin jää ja rajoittaako se levymattovaihtoehtoja miten paljon vaiko laisinkaan.
 
Tuolta Produkte-valikosta löytyy valmiita ehkä sopivia huopapaloja.
 
Tuolta Produkte-valikosta löytyy valmiita ehkä sopivia huopapaloja.
Meni hetki ihmetellessä, mutta tosiaan, pikapuhdistustulppa (en tienny tommosia olevankaan) voisi olla sopiva, pitää vielä mitata tuon reiän halkaisija niin josko saisi kerralla sopivan:
Tulee vielä vaihtokappaleitakin jos pitää jo vaikka 20 vuoden päästä laittaa toiset. :D

Moottori/käyntikondensaattoriksi esim. tämä, haitanneeko että kytkentäjalkoja on liiankin kanssa, olettaisin että ylimääräiset voi vaikka leikata pois jos eivät sovi olemaan?
 
Viimeksi muokattu:
Vinkkejä mistä löytäisi sopivan tiukkaa huopaa, noin 5mm paksua
Kiväärinpiipun puhdistukseen käytettävät huopatamppoonit. Ja sieltä valihtee sopivan calinperin, halhaisijan tarpeen mukaan.
Kuvassa cal.22 ja 308 . ja pituudenhan saa mieleisekseen terävällä mattoveitsellä.
 

Liitteet

  • DSC_0074.JPG
    DSC_0074.JPG
    100,3 KB · Katsottu: 12
:) , joo juuri tuollaisista puhutaan.
 
Kiväärinpiipun puhdistukseen käytettävät huopatamppoonit.
Luulisi tuonikäisen levarin jo ohittaneen menopausin. Jottei tämä juttu menisi kokoaan viistoon, minäkin vaihdoin viime viikolla kipinänsammutuskonkan TD124:een. Oli melko vaikea rasti löytää sitä Kouvolasta. Nettikaupoista se olisi ollut helposti tilattavissa. Samalla konepellin avauksella vaihdoin myös virtajohdon suojamaadoitettuun.
TD_6002_c.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mistä löysit?
Käytin henkilökohtaisia suhteitani 😮 ja sain konkan ilmaiseksi eräästä kuusankoskelaisesta sähköisiä laitteita valmistavasta yrityksestä, jonka nimeä en viitsi sen vuoksi julkisesti paljastaa. Eivät siis myy erillisiä komponentteja kuluttajille. Komponentti ei ollut aikaisemmassa kuvassa näkyvä vaan vastaavat arvot omaava:
65D33A82-9E8D-4939-98BA-B0AF83C6A22B.jpegEFAA949D-7E6B-47CF-9AA8-7703FB3249DE_1_105_c.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
^ ”Kuvan kondensaattori ei liity tapaukseen” :D

Vaihdatteko nuo varmuuden vuoksi vai onko ilmennyt jotain? Itsellä on sellainen pieni pyöreä litteä konkka kytkimen rinnalla, meinasin uuden tilata mutta spekki oli vähän epäselvä ja unohdin koko homman kun tilasin muuta. Mutta ”joku” kertoi että ei tuollaiset miksikään mene... No, ehkä seuraavan tilauksen yhteydessä sitten.
 
Kipinän osalta varmuuden vuoksi, käyntikondensaattori vaikuttaa suoraan moottorin käyntiin (yllätys) joten sen olisi hyvä olla arvoissaan... pitäisi kenties hankkia yleismittarikin.
Brauni on maadoittamaton vaikka pistoke onkin maadoitettuun vaihdettu joskus, pistokkeesta kuitenkin jatkaa matkaa vain 2 johtoa, enkä ajatellut näillä taidoilla käydä mitään maadoitustemppuja tekemään. Jos miettiin hifilaitteistokokonaisuutta niin jonkin muun laitteen kauttahan tuo sitten kuitenkin maadoittuu kun äänivarsi ja sen maapiuha kytketään johonkin.
 
Vaihdatteko nuo varmuuden vuoksi vai onko ilmennyt jotain?
Kaiuttimista alkoi kuulumaan napsahdus TD124:tä käynnistettäessä, jota en aikaisemmin muistanut kuulleeni. Siitä päättelin noin 60-vuotiaan häiriönpoistokondensaattorin antautuneen. Virtajohdon vaihdoin maadoitettuun ihan keskustelupalstalta lukemani suosituksen perusteella. Kuvassa uusi ja vanha kondensaattori:
ACEA63E1-0BF0-4A73-9053-DE072997B71C_1_105_c.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Jaa niin teillä on noin vanhoja ne laitteet. Mun soitin on vasta karvan yli 50 vee :) Minäkin laitan maadoitetun johdon, sellaisen irroitettavan kolminapaliittimellä. Lencossa on melkein koko yläpinnan kokoinen peltikansi ja moottori siinä kiinni metallijousilla. Soittimen takaseinään tulee tietysti kairata rasialle paikka, mutta siinä on samalla sulakepesä, pari ampeeria pitäisi riittää reilusti tuolle. Kai se mun tuo konkkakin pitää vaihtaa, ihan vaan mielenrauhan takia. Tuollaista Braunissa olevaa käyntikonkkaa ei mulla taida olla.
 
Noh, ajattelin että täällä olisi joukko Lenco ja Thorens harrastajia kertomassa mitä eksoottisimpia voiteluaineita papstin moottoriin.
Netti kertoi wiki-artikkelilla:
...expensive German drive motor, the "Pabst Aussenläufer" ("Pabst outrunner"). As this motor name implied, the rotor was on the outside of the motor and acted as a flywheel ahead of the belt-driven turntable itself. In combination with a steel to nylon turntable bearing (with molybdenum disulfide inside for lifelong lubrication) very low wow, flutter and rumble figures were achieved.

Kyllähän tuon moottorin pohjassa voisi valokuvan perusteella olla nylonkiekko ja kun muukin rasvaus on tehty ihan tolkun aineilla niin tuommoista molybdeeni disulfidi rasvaa saa ihan motonetistä tai hieman kovempaan kilohintaan rc-autojen maailmasta. Lähinnä nyt hifineuroiluttaa mitä muita lisäaineita noissa on, siinä mielessä RC-puolen ollessa samanlaista hifistelyä kuin tämä audiopuoli olettaisin että tuo Tamiya:n rasva olisi kelvollista, kilohinnasta viis, mutta sen määrä ainakin on tolkullinen kun motonetin patruunasta 99,9% jäisi autotallin hyllylle odottamaan käyttökohteen keksimistä.
 
Niin, varmaan se on se perusrasvan koostumus, joka määrää sopivuuden. MoS2:a käytetään monissa voiteluaineissa, ja onpa sellaista liukulaakerimuoviakin jossa on matriisiin valmistusvaiheessa MoS2:a leivottu. Voitelee ikäänkuin itse itseään. Tamiyan rasvasta ainakin erikseen mainitaan että ei hyökkää muovisten rattaiden kimppuun, nyloniahan ne noissa ”leluissa” on.
 
RC-kaupoista välillä löytyy järkevää tavaraa tähänkin harrastukseen. Aikoinaan hommasin sieltä tuubin silikonia SME:n demppiin. Nyt pitäisikin ehkä katsoa, että pitäiskö se silikoni vaihtaa.
 
Taas on nykerretty. Ajattelin aloittaa voiteluoperaation helpommasta eli levylautasen laakerista.
lautasen_laakeri.jpg

Lukkosokka, metallilevy, nylonlevy ja loput laakerista. Tuota laakerin sisäpuolella pilkottavaa pronssia (?) ei ole koko matkalta vaan rakenteen molemmissa päissä on noin 1cm paksuiset kiekot. Jos voiteluun käytetty vaseliini oli alunperin ollut valkoista niin ei ollut enää. Putsauksen jälkeen huomasin että levylautasen akseli oli painanut pienen kuopan nylonin pintaan. Ajattelin että näppäränä käännän lätkän toisin päin mutta se toinen puolipa ei ollut tasainen vaan juuri keskellä menee pieni ura koko pinnan poikki. Haittaako se, en tiedä, mutta highenditis iski. Jos joku tietää mistä saa 1mm paksuista nylonlevyä (polyamidi) niin saa vinkata. Etralla on valikoimissa mutta paikallisella toimipisteellä valikoima alkoi 2mm paksuudesta ja kun tarve on postimerkin luokkaa ei viitsisi lähteä neliöittäin tilaamaan. Tai jos joku avulias viitsisi ko. materiaalia palan ostaa ja minulle lähettää, kulut korvataan.
Huomasin myös että akselilla on hieman liiketilaa tuossa laakerissa. Tämähän oli näin suoravetoharrastajalle uutta, mahdollisesti rasvaus tiukkaa tilannetta. Merkkasin myös laakerin ulkopintaan mikä suunta nyt oli ollut vetoakselliin päin niin kiinnitysvaiheessa pyöräytän laakeria 1/3 kierroksen niin akseli ei sitten hankaa aina samaa reunaa. Toki vaappuminen olettaakseni lakkaa kun kumihihna aiheuttaa vedon akseliin.

Toiseksi kurkistus moottoriin. Taannoiseen googletteluun verrattuna hämmensi se että irrottaessa moottorin nylonpohja oli selvästi öljyinen, paperiin jäi vihreää tuhrua pyyhittäessä. Kun ei tuo nylonpala ole tuossa kiinni kuin lukkosokalla niin todennäköisesti öljy valuu rakosista ulos.
Missä rasvaus siis?
Näky sisällä oli, sanotaan vaikka että mielenkiintoinen.

muhjua.jpg

Laakeria ympäröi musta muhju. Se on melko pehmeää murtuvaa ainetta joka kelluu... olisiko tuossa ollut joku kumi? Netissä löytyi ihmettelyä samasta aiheesta, tosin siinä tuo muhju oli kuivaa murua. On hieman semmoinen tunne että joudun tuon moottorin purkamaan että saan mujut kaivettua pois.
Mutta arvauksia, mikä/mitä tuo on ollut ja mahtaako olla miten merkittävä osa mikä tuossa on hiljalleen palaamassa luontoon. Että pitääkö tässä keksiä korvike vai toimisiko ilmankin?
 
Jos jollakulla toisella se on ollut kuivaa muhjua, niin se kyllä viittaisi kumiin. Oisko sulla tuo "kumi" saanut rasvakylvyn vanhettuaan sopivasti ja nyt se on sen seurauksena niin epämääräinen massa, ettei siitä ota selvää?
 
Back
Ylös