Bluesound

^ Tässähän lähdettiin peräämään erikoisia liitäntöjä Nodeen. Meillä Suomessa laitetta käsitetään usein etuvahvistimena kun se tuolla muualla ymmärretään linjatasoisena ohjelmalähteenä. Tämä tietysti johtuen meidän erikoisesta kaiutinjakaumasta. Iisalmen ihme tuli jostain syystä hakematta mieleen.
 
^ Ei kai niitä kukaan sen enempää perännyt? Yksi Genejen omistaja varmaan puolileikillään arvuutteli, että noinko ois tulossa AES / EBU -liitännällä.

Ja mulle se on aika sama tulee millä tahansa liitännöillä, kun kiikarissa on ollut ensisijaisesti vähän toiset streamerit. Oon jopa vähän ehkä alkanut lämmetä ajatukselle, että digioutputistakin vois tarpeen vaatiessa tinkiä (koska Goldnoten DS-10 jäi polttelemaan sen verran).
 
Viimeksi muokattu:
^ Tässähän lähdettiin peräämään erikoisia liitäntöjä Nodeen. Meillä Suomessa laitetta käsitetään usein etuvahvistimena kun se tuolla muualla ymmärretään linjatasoisena ohjelmalähteenä. Tämä tietysti johtuen meidän erikoisesta kaiutinjakaumasta. Iisalmen ihme tuli jostain syystä hakematta mieleen.
Oliko sulla joku tietolähde vielä sille, että ulkomailla hankitut uudet (hifi)setit on pääsääntöisesti edelleen passiivikajareilla? Vai perustuiko tämä ajatus tähän Suomen Genelec-ilmiöön? Sori, tämä kuulostaa jo itsestänikin jankkaukselta, mutta tuo ulkomaiden tilanteen tulkinnan lähteet eivät vielä selvinneet.

Itsekään en lähtenyt peräämään, olen tyytyväinen nykyversioon. Mutta jos toivoa saisi, niin ...
 

Tuossa jotain yleistä trendiselvitystä kaiuttimien tulevaisuudesta, en lukenut. Eikä varsinaisesti liity bluesoundiin...
 
^ Tästä innostuneena hieman etsin netistä tietoa. Huonosti löytyi mitään, mitä olisi voinut linkittää. Jäi kuitenkin semmoinen fiilis, että streamereita ostetaan vain hifisetteihin ja maailmalla tosiaan voisi olla niin, että setti ei pohjaudu aktiivimonitoreihin. Hifistelystä kiinnostumattomat eivät lähtökohtaisesti streamereita edes tarvitse. Eli kyllä tämä voi olla taas perinteinen lottovoitto syntyä Suomeen, kun saadaa epäolennaisista asioista aikaan morköjä.

Eli Littunatelkkari, ei tarvitse vastata tuohon aiempaan kysymykseeni. Mennään näillä.
 
Nyt kun olen saanut jälleen luotua otolliset olosuhteet ”vakavaan” kuunteluun täällä työhuoneella, Node 2:n äänenlaadun puutteet ovat tulleet esiin vastaansanomattomalla tavalla.

Olen muutamaan otteeseen paneutunut tarkkaan vertailuun Node 2:n ja CD-soittimen äänenlaadun välillä. Vertaillessa myös Node 2:n DA-muunnos tapahtuu Bow ZZ8:n muuntimessa. Vertailen siis vain signaaliketjun digitaalisen osan laatua. Musiikiksi olen valinnut julkaisuja joissa omasta levyhyllystä löytyy albumi, jossa on sama master-tiedosto kuin Tidalissa. Tällaisia ovat James Guthrien vuonna 2011 remasteroimat Pink Floyd-albumit, Manu Katchén ECM-julkaisut, Beckin Morning Phase ja vaikkapa Petteri Sariolan Silence!

Valitettavasti Node 2 häviää äänenlaadussa CD:lle yksiselitteisesti. Node 2:n soidessa keskialueella on sameutta ja eräänlaista muhjua. Epätarkkuutta. Ylemmillä bassoilla (kontrabasso) on taipumus kumista lievästi, kun puolestaan CD:llä tätä ongelmaa ei ole. Node 2:n sointia leimaa tietynlainen innottomuus. Erot Node 2:n ja CD-toiston välillä eivät ole valtavia, mutta vaivatta kuultavia. Niin isoja että ne häiritsevät.

Toisaalta, onko kohtuullista odottaa high end-tason ääntä laitteelta, joka maksaa 500 euroa? Node 2 lienee suunnattu ns. suurelle kansanosalle, jonka valintoja ohjaa helppo käytettävyys ja laitteen pieni koko.

Mitä tilalle? Paljonko pitää laittaa pöydälle pätäkkää, jotta äänenlaatu nousee CD-tasolle? Onko raha edes toimiva lääke tähän vaivaan? Tästä aiheesta on vänkäystä riittämiin, enkä sitä lukiessa ole tullut hullua hurskaammaksi. Esimerkiksi fiksuna pitämäni John Darko on sitä mieltä että signaalitiellä ennen DA-muunnosta on suuri vaikutus äänenlaatuun.

Etsin siis striimeriä, jossa ei ole DA-muunninta, kovalevyä, CD-rippausta, esivahvistinta, eikä huonekorjausta. Mutta laatikon sisällä olevan raudan odotan olevan laadukasta. Paras streamer-keskustelu ei anna minulle kysymykseen vastausta.

Tässä joitain mieleen tulevia vaihtoehtoja: Auralic, Melco, Lumin.

Teen valinnan tämän syksyn aikana.
 
Viimeksi muokattu:
^ Varmasti hyviä vaihtoehtoja nuo.

Oletko varmistanut itsellesi, että esim. Pink Floyd levyn wav/flac rippi kuulostaa yhtä huonolta kuin Tidal striimi nodesta (Usb tikkulle rippi ja Nodeen kiinni).

Lisäksi bluesoundin käyttöjärjestelmään tuli taannoin ison päivityksen jälkeen jokin itseäni hieman hermostuttanut "audio clock trim" jolla on jotain vaikutusta myös digioutista lähtevään signaaliin. Onneksi korjasivat nopeasti siten, että sen voi myös kytkeä pois päältä. Tuosta jossain ulkomaan sivustoilla ollut muutamia kokemuksia että "huonontaisi" lähtevää ääntä. Itse en sellaista kokenut, mutta ääni pätki ihan hemmetisti asetuksen ollessa päällä.

Monenmoista bugia on aiheutunut erilaisiin bluesoundin laitteisiin tuossa päivityksessä kun heidän omia keskustelupalstoja lukee; tiedä sitten mistä mikäkin johtuu. Mutta IMO vähän riittämättömällä betatestauksella laittoivat ymmärtääkseni järeän päivityksen ulos. Ei anna oikein hyvää kuvaa.
 
^ Varmasti hyviä vaihtoehtoja nuo.

Oletko varmistanut itsellesi, että esim. Pink Floyd levyn wav/flac rippi kuulostaa yhtä huonolta kuin Tidal striimi nodesta (Usb tikkulle rippi ja Nodeen kiinni).

Lisäksi bluesoundin käyttöjärjestelmään tuli taannoin ison päivityksen jälkeen jokin itseäni hieman hermostuttanut "audio clock trim" jolla on jotain vaikutusta myös digioutista lähtevään signaaliin. Onneksi korjasivat nopeasti siten, että sen voi myös kytkeä pois päältä. Tuosta jossain ulkomaan sivustoilla ollut muutamia kokemuksia että "huonontaisi" lähtevää ääntä. Itse en sellaista kokenut, mutta ääni pätki ihan hemmetisti asetuksen ollessa päällä.

Monenmoista bugia on aiheutunut erilaisiin bluesoundin laitteisiin tuossa päivityksessä kun heidän omia keskustelupalstoja lukee; tiedä sitten mistä mikäkin johtuu. Mutta IMO vähän riittämättömällä betatestauksella laittoivat ymmärtääkseni järeän päivityksen ulos. Ei anna oikein hyvää kuvaa.

En ole verrannut tikulta syötettyyn flaciin. Minulta ei löydy välineitä moisen testin toteuttamiseen.

Harmi että sinulla on ollut takkuilua laitteen toiminnassa. Minulla Node 2 on toiminut enimmäkseen mainiosti. Musiikin katkeilua on ollut ehkä kerran kahden kuukauden aikana.
 
Mitä tilalle? Paljonko pitää laittaa pöydälle pätäkkää, jotta äänenlaatu nousee CD-tasolle? Onko raha edes toimiva lääke tähän vaivaan?
Rahalla saa ainakin helpotusta oireisiin. Striimerin lisäksi tärkeitä elementtejä ovat laadukkaat verkkokaapelit (esim. SOtM), kytkimet (esim. Uptone tai Melco) tai passiiviset eristäjät (esim. EMO Systems) sekä verkkolevyt (esim. InnuOS, Lumin tai Melco). Virtalähteiden (esim. Farad tai Paul Hynes) ja virtakaapeleiden vaikutus on omassa systeemissä ollut myös tällä osastolla merkittävämpi kuin missään muussa setin osa-alueessa.
 
Harmi ettei taida onnistua laittaa Tidal:a vaikka läppäriltä DAC:lle. Olisi helpompi verrata onko Nodessa eroa vai ei. Itse pidän näissä kaupallisissa laitteissa ongelmana sitä, että niissä voi olla millaista PC-rautaa tahansa ja lisäksi vielä mahdollisesti omia käyttis/softavirityksiä. En ole perehtynyt mitä ovat syöneet sisäänsä, mutta ei ole ollut yleensä hyvä ajatus lähteä kehittämään omaa softaa/käyttistä/jne. kun markkinoilla on paljon isommilla resursseilla kehitettyjä käyttiksiä ja softia tietokonekäyttöön. Pidän aika marginaalisena muun raudan vaikutuksia äänenlaatuun streamereissä, kun softassa voidaan tunaroida ihan mitä vain. Mitä monipuolisempi laite, sitä enemmän mahdollisia vikaantumispaikkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Omissa haaveissa olisi dCS Network Bridge tai jos uusii kerralla etupäätä niin sama setti löytyy myös Bartókista sisäänrakennettuna.

Tää Network Bridge on mielenkiintoinen. Mitähän kustantaa?

Lueskelin pari arviota Auralic Aries G1-striimeristä. Vaikuttaa hyvältä. Sekä äänenlaatu että softa/käyttöliittymä saa kehuja. Ei jälleenmyyjää Suomessa. Valmistajalta jos suoraan ostaa niin 2,4 ke olisi hinta.
 
Etsin siis striimeriä, jossa ei ole DA-muunninta, kovalevyä, CD-rippausta, esivahvistinta, eikä huonekorjausta. Mutta laatikon sisällä olevan raudan odotan olevan laadukasta.
Tämä ei ole pelkästään Markulle, vaan yleisenä asiana, jota jäin lausahduksestasi pohtimaan.

Miten määritellään laadukas rauta? Ymmärsin kyllä, että tässä yhteydessä ei puhuta teräksen laadusta. Onko jotain konkreettista olemassa, muutakin kuin stereotyyppiset 10 kg:n paino, lineaarinen mahdollisesti jopa erillinen virtalähde, ja high endille tyypillinen hinta? Vai voiko laadukkaan raudan (puhtaassa digidomainissa toimivan streamerin kohdalla) määrittää pelkästään kuuntelukokemuksen perusteella?

Edit: Muokattu viimeistä kysymystä täsmällisemmäksi
 
Viimeksi muokattu:
Tämä ei ole pelkästään Markulle, vaan yleisenä asiana, jota jäin lausahduksestasi pohtimaan.

Miten määritellään laadukas rauta? Ymmärsin kyllä, että tässä yhteydessä ei puhuta teräksen laadusta. Onko jotain konkreettista olemassa, muutakin kuin stereotyyppiset 10 kg:n paino, lineaarinen mahdollisesti jopa erillinen virtalähde, ja high endille tyypillinen hinta? Vai voiko laadukkaan raudan määrittää myös pelkästään kuuntelukokemuksen perusteella?

Tuolla Auralicin saitilla on jonkun verran kuvailtu esim. Aries G1-striimerin sisuskaluja. Kaksi femto-kelloa, kaksi muuntajaa jne.

Tuo sun kysymys, voiko laadukkaan raudan määrittää kuulemalla, oli varmaan huumoria. Mulla on mielestäni suht erotteleva kuuloaisti, muttei sentään niin erotteleva.
 
  • Tykkää
Reaktiot: tms
Tuolla Auralicin saitilla on jonkun verran kuvailtu esim. Aries G1-striimerin sisuskaluja. Kaksi femto-kelloa, kaksi muuntajaa jne.

Tuo sun kysymys, voiko laadukkaan raudan määrittää kuulemalla, oli varmaan huumoria. Mulla on mielestäni suht erotteleva kuuloaisti, muttei sentään niin erotteleva.
Ai joo, voi tuon noinkin tulkita :).
Kyllä minä ihan vakavissani pohdin, että mikä on laadukkaiden sisuskalujen määritelmä. Onko pieni, kevyt ja edullinen rauta jo kuutelematta luokaton ja kuutelun jälkeen vielä huonompi. Eli siinä pitää olla jotain kallista ja eksoottista, jotta se voi lähtökohtaisesti täyttää tehtävänsä.

Vai voiko hyvyyden arvioida puhtaasti laitteita kuuntelemalla ja voiko valinnan tehdä kuulemansa perusteella. Jos pelkkä kuuntelu riittää, niin silloin riittää työnsarkaa oikean löytämisessä. Tosin noita puhtaita digistreamereita ilman mitään lisukkeita ei taida paljoa olla. Lasketaankohan joku Raspberry Pi tällaiseksi.
 
Itse olen ainakin huomannut että Tidal kuulostaa hiukan köyhemmältä kuin sama levy NASsilta toistettuna. Varmasti en pysty sanomaan että Tidalista löytyisi juuri sama masterointi kuin itseltä, mutta osa levyistä sen verran marginaalisempaa kamaa että niistä tuskin kauhean montaa eri versiota löytyy. Sitä en kiellä etteikö paremmalla streamerillä saisi parempaa ääntä, mutta saako kovasta raudasta kaikkea irti, jos lähde on Tidal?
 
Saako paremmalla (tai ainakin kalliimmalla) streamerilla Node 2:ta laadukkaampaa ääntä ulos Tidalista? Siinäpä kysymys.

Auralic Aries G1 tulee minulle ensi viikolla koekuunteluun. Kirjoittelen kommentteja tänne tai paras streamer-ketjuun, kunhan kokemuksia on karttunut.
 
Auralic Aries G1 tulee minulle ensi viikolla koekuunteluun. Kirjoittelen kommentteja tänne tai paras streamer-ketjuun, kunhan kokemuksia on karttunut.
G2 päivittyi juuri G2.1 malliin jossa lisättiin muun muassa ylimääräinen kuparikotelointi häiriösuojausta varten. Jos (kun) G1 tulee sama päivitys niin on omalla listalla myös kiinnostavuuden huipulla (tai G1 mallia alkaa saada käytettynä halvalla).
 
Saako paremmalla (tai ainakin kalliimmalla) streamerilla Node 2:ta laadukkaampaa ääntä ulos Tidalista? Siinäpä kysymys.
NAD M50.2:lla olen eron kuullut Audiotuvan tapahtumassa, vaihdettiin Geneleceille menevä digipiuha streameristä toiseen. Olen myös palstalta lukenut jonkun toisen kokemuksen ettei omassa setissään kuullut eroa noiden välillä. Minun kuulemani ero oli päivänselvä mutta varmaan sitten riippuu setistä, akustiikasta ja ehkä toistettavasta tiedostostakin. Kannattaa ehdottomasti kokeilla.
 
Back
Ylös