Biltema vahvistin ja siltakytkentä

slant sickness

Hifiharrastaja
Liittynyt
23.1.2018
Viestejä
745
En löytänyt haulla tähän laitteeseen liittyvää keskustelua. Haaveilen 0,5kW boosterista ja luin mainostekstistä jotta silloitettuna tästä sen saisi.

Manuaalia lukiessani huomaan, että siltakytkentä tehdään kahden vahvistimen välille. Eli puolikilowattiseen tarvitaan kaksi vahvistinta. No nämä eivät ole kalliita ja penkin alle mahtuu.

Mutta kuinka noiden kahden vahvistimen kaiuttimet kytketään. Jos on kaksi vahvistinta (kts alla) joista ensimmäinen nauttii signaalilähteen signaalin ja se viedään välikaapelilla ilmeisesti 180 asteen vaihesiirrolla seuraavaan, niin lopputulemana on siltakytkentä. Mutta tulevatko ämyrit kahden vahvistimen + napoihin? Sitä ei manuaali kerro.

Jaa kokemuksesi!

1730278191263.png
 
Just niin että kaiutin kytketään molempien vahvistimien plussaan. Kannattaa sitten käyttää 8 ohm kaiutinta, muuten saattaa savu nousta noista halvoista piip.
Minkäkokoinen sulake noissa muuten on? Epäilen hattiwatteja.
 
Tuohan on yksikanavainen vahvistin 1x1200 W RMS/1 Ω, 1x800 W RMS/2 Ω ja 1x500 W RMS/4 Ω.
 
Tuohan on yksikanavainen vahvistin 1x1200 W RMS/1 Ω, 1x800 W RMS/2 Ω ja 1x500 W RMS/4 Ω.
No niin minäkin paketin kyljestä tavasin. Mutta kun lataa sen käyttöohjeen, niin tuo siltakytkentä tulee vastaan. Ja paketin kyljessä on nimenomaan ssiltakytketty (kahdella ässällä...) neljään ohmiin. Jos 1x800 kahteen ohmiin, niin silloitettuna pitäisi neljään ohmiin kahdella saada 1,6kW - kun siinä neliohmisen keskipisteessä voisi olla yhtä hyvin maakytkentä ja kumpikin vahvistin soittaisi omaa puoliskoaan.

Laitan niiiden asiakaspalveluun kysymyksiä.
Just niin että kaiutin kytketään molempien vahvistimien plussaan. Kannattaa sitten käyttää 8 ohm kaiutinta, muuten saattaa savu nousta noista halvoista piip.
Minkäkokoinen sulake noissa muuten on? Epäilen hattiwatteja.
4 kappaletta 35A sulakkeita ilmeisesti rinnan. Siks noin, ettei niitä muovisia sulakkeita ole isompina. Eihän tuo ihan samaa tee kuin yksi isompi - joku noista lähtee kuitenkin varaslähdöllä.
 
1730298347743.png

Vastaus tuli aika nopsaan. Noin mä sitä vähän järkeilin olevan.

Mutta kun se silloitus toiseen vahvistimeen on, siinähän on kääntävä ja ei kääntävä meno/tulo, millä valita vaiheet, niin periaatteessa tarina jatkuu kahdella vahvistimella 2,4 kW (2 ohm) ja 1,6 kW (4 ohm) alueelle.

Mä kävin hakemassa yhden. Enempää mun Bebekistä hakemani 12" elementit eivät kaipaa. Enkä minä. Tämä tulee alimmalle oktaaville vahvistukeksi muun taajuusalueen tullessa stereona 2x200W vahvistimesta hattuhyllyn 6x9 kaiuttimiin.
 
Bilteman mono vahvistimessa on erinomainen hintalaatusuhde. Näistä on mitattu liki sen mitä luvataankin. Ja taisi kestää 0,5 ohmin kytkyn kun virtapuoli on kunnossa.
 
Eiköhän tuo yksi vahvistin riitä jo alkuunsa kun kytket subbarit rinnan etkä sarjaan.
Niin ne kytkeytyy. Ostin elementit miettimättä niille käyttöä - sain halvalla sano sulovilen. Sitten Kutvonen kertoi että ne kaipaa tosi ison kotelon. Dartin takakontti on just sopiva kahdelle!
 
Mitenkähän noi kuusysit humppaa siinä hattuhyllyssä kun antaa subbareille kunnolla kyytiä? :D
 
Kai noilla eniten kattopelti huokaa. Kuusysitkin saa täysillä peilissä kuvan sumenemaan.

Tulee kesäisin toisinaan ajeltua kaikki sivulasit alhaalla luu ulkona tulpat korvissa nupit kaakossa särörajalla.

Ei kuulu venttiilivälykset silloin.

Ja jos humppaavat, niin laittaa nää bassot vastakkaisvaihein, niin kuusysit lyö takaisin!
 
Sanotaanko jossain että tuo RCA-lähtö on kääntävä? Jos vahvistimessa on phase-nupikka, niin se on vain kaiuttimen vaiheen kääntämistä varten, ei siltausta varten. Pitäisi olla tuplakelainen elukka, jos haluaa käyttää 2 vahvistinta.

Nuo Bilteman sivuilla olevat tiedot on kyllä ihan sekaisin. Noista pitäisi laittaa oikaisupyyntö.
:LOL:
 
Viimeksi muokattu:
1730350751103.png
Eiku siis siellä on PHASE nappula, josta saa vaiheen käännettyä. Tekee tuolla oikean reunan kytkennällä toisesta seuraajan ja laittaa jommasta kummasta vaiheen 180 astetta ja silloin ne on sillassa ja 1200W kuormaan pitäisi olla valmis.
 
Tuo ohje ei taida tarkoittaa varsinaista siltakytkentää, vaan vain 2 vahvistimen rinnan/ketjuun kytkentää. Teoriassa kylläkin 2 vahvistinta voi siltakytkeä kääntämällä toisesta vaiheen ja laittamalla molemmista plussat kaiuttimeen. Mutta olikos niin, että juuri D-luokan piirillä piti olla tarkkana näissä hommissa, kun niissä on yleensä johtavat? maat pääteasteissa. Tuolla 2 vahvistimen kytkennällä voi siis aiheuttaa vahvistimien välille potentiaalieron ->savukone. Ainakin D-luokan kotivahvistimissa varoitellaan (tai ei suositella) kaiuttimien tuplavahvistamista, ellei sitä ole ohjeissa tietyllä tavalla tehtynä sallittu.

Bilteman ohjeet ovat todella hämärät ja vajaat omasta mielestä, jopa jossain mielessä vaaralliset. Tuossa pitäisi vähintää olla kuvattuna myös kaiuttimen kytkentä sillattuna.
 
Sehän se on piltemannin luetteloissa ollut ihmetyksen ja välillä naurunkin aihe jo myöhäis-kasarilta, kun alunperin ruotsinkieliset ohjeet kääntää suomeksi joku ”siskonpoika Närpiöstä”, joka ei juuri työkaluista tai tekniikasta tiedä, mutta juuri auttava molempien kielten taito löytyy. Kai sulla Slant on ”galvanoitu erotin” linjassa ettei laturi aiheuta ujellusta ;)

Itse opin Bilhelveteltä mm pyöräkiilan tiäteellisen nimen:

IMG_8740.jpeg

Ei ollut helppo löytää, ihan kuvan perusteella piti paperikatalogista selata tuote esille. Niin, eikä tietenkään korjaamotarvikkeissa, vaan karavaanariosastolla :)

Niin, tämä jorinani liittyy löyhästi aiheeseen sikäli, että saisikohan jostain vahvistimen alkukielisen käyttöohjeen? Siinä voisi olla oikeammat termit käytössä.
 
Bryggkoppling av två slutsteg

Kahden päätteen siltaliitäntä. Liitäntä ja kytkentä 2 eri asiaa. Pieni suomennoskukkanen, mutta tarkoittaakin 2 eri asiaa tässä tilanteessa.
 
Sehän se on piltemannin luetteloissa ollut ihmetyksen ja välillä naurunkin aihe jo myöhäis-kasarilta, kun alunperin ruotsinkieliset ohjeet kääntää suomeksi joku ”siskonpoika Närpiöstä”, joka ei juuri työkaluista tai tekniikasta tiedä, mutta juuri auttava molempien kielten taito löytyy. Kai sulla Slant on ”galvanoitu erotin” linjassa ettei laturi aiheuta ujellusta ;)

Itse opin Bilhelveteltä mm pyöräkiilan tiäteellisen nimen:

katso liitettä 323081

Ei ollut helppo löytää, ihan kuvan perusteella piti paperikatalogista selata tuote esille. Niin, eikä tietenkään korjaamotarvikkeissa, vaan karavaanariosastolla :)

Niin, tämä jorinani liittyy löyhästi aiheeseen sikäli, että saisikohan jostain vahvistimen alkukielisen käyttöohjeen? Siinä voisi olla oikeammat termit käytössä.
On siinä liikkeen sivulla olevassa kaikki skandinaaviset ja fennoskandi samassa.

Muilla foorumeilla, mä oon siis käynyt myös aidan toisella puolella, ovat kehuneet muun muassa sitä, kuinka paljon tuosta saa irti kunhan vaan syöttöpuoli on kunnossa. Tuottaa siis alhaisiin ohmeihin, alempiin kuin data lupaa.
Tuo ohje ei taida tarkoittaa varsinaista siltakytkentää, vaan vain 2 vahvistimen rinnan/ketjuun kytkentää. Teoriassa kylläkin 2 vahvistinta voi siltakytkeä kääntämällä toisesta vaiheen ja laittamalla molemmista plussat kaiuttimeen. Mutta olikos niin, että juuri D-luokan piirillä piti olla tarkkana näissä hommissa, kun niissä on yleensä johtavat? maat pääteasteissa. Tuolla 2 vahvistimen kytkennällä voi siis aiheuttaa vahvistimien välille potentiaalieron ->savukone. Ainakin D-luokan kotivahvistimissa varoitellaan (tai ei suositella) kaiuttimien tuplavahvistamista, ellei sitä ole ohjeissa tietyllä tavalla tehtynä sallittu.

Bilteman ohjeet ovat todella hämärät ja vajaat omasta mielestä, jopa jossain mielessä vaaralliset. Tuossa pitäisi vähintää olla kuvattuna myös kaiuttimen kytkentä sillattuna.
Juu tuohon kaiutinkytkentään aspa jätti vastaamatta, vaikka se kysymyslistassani oli. Mut tosiaan muilla foorumeilla on niitä, jotka ovat kokeilleet. Ja selväähän se on. Jos tuo antaa 500W 4 ohmiin, niin silloittamalla kaksi vahvistinta ja kääntämällä toisen nurinpäin signaalin osalta - tässä vaiheessa vielä laittaa kaksi kaiutinta @ 4 ohmia sarjaan ja niiden keskipisteen maihin, kaksi vahvistinta antaa yhteensä 1kW. Sit voi poistaa sen keskipisteen maadoituksen ja kas, sama teho edelleen, eli kilowatin siltavahvistin on luotu.

Tommonen maksoi 139 euroa. Autoääni on suht halpaa. Ei tuolla hinnalla saa kuin yhden NOS Tesla EL34T:n ebaysta. Ei ihan sitäkään.
 
IMG_7600.jpeg

Koesoitto suoritettu. Olin ajanut aiempaa setuppia (epähuomiossa) ilman siltakytkentää, eli -6dB. Kun se on nyt kytketty ”oikein”, eli kuusyseissä on siten täydet tehot ja sitten tuo munuaiskivien hajoittajapari, niin ääntä tulee sen verran, että vaikka autossa on kaikki luukut kiinni, niin se soi täysillä ollessaan ulkopuolelta kuunneltuna liian lujaa.

Kannattiko? Tottakai. Tämmöstä mä oon aina halunnut, mutten ole viittinyt rakentaa.
 
Oli helppo asentaa ja helppo tuunata toimintaan. Signaali kulkee bassovahvistimen läpi pää-äänisten vahvistimeen ja bassovahvistimessa oleva bassojen säädettävä alipäästö näyttää vaikuttavan myös eteenpäin menevälle signaalille poistaen sieltä puolelta ylipäästöllä vastaavasti kaistaa. Signaaligeneraattori oli kätevä avustin jakotaajuuden ja vahvistimien keskinäisten herkkyyksien asettelussa. Vahvistintehoa oli sillä lailla riittävästi, että jätin pelivaraa, eikä noita nyt radion nupista voi kääntää overdrivelle vähää, jos lainkaan. Alin basso toimi paremmin ilman takapenkin selkänojaa, mutta kuuluu se sen selkänojankin läpi. Kontin kannen liimasaumat alemman ja ylemmän pellin osalta täytyy uusia. Nyt kontti rämisee 50-60Hz signaaleilla.

Voimalinjana käytin Bilteman asennussarjan piuhat. Oliskohan ollut jotakin 8mm2 piuhaa ja maat on korin kautta. Pääsulakkeeksi laitoin 80 A maksisulakkeen eikä se ainakaan koekäytössä palanut. 80A sulakkeinen kaapeli ruokkii molemmat vahvistimet.

Humpan tahti tuntuu. Takapenkillä tuntuu ihan sananmukaisesti. Siellä on harvemmin ollut istuskelijoita, joten ei ole suuri ongelma.

Takakonttiremontti on tehty. Seuraavana on vuorossa etupellin alla tapahtuva suurempi huolto. Nokka-akselin vaihto yms pientä virittelyä.
 
Back
Ylös