"Betonibunkkerin" akustointi

Paljon on ajatuksia herättänyt tämä keskustelu. Eli jos nyt osaan tulkita oikein, niin pehmeitä pintoja ei kannata laittaa liikaa (menee ylätaajuuksien puolelta vaimeaksi), mutta sitten jos halutaan vaimentaa alataajuksia tehokkaasti, niin vaatii paksusti villaa (koska betoni) ja siihen pintaa jotain rimaa hiton pienellä raolla tms. Joka sitten taas aiheuttaa ylätaajuuksille sitä kaikumista.

Mulla on ollut nyt mielessä oikeastaan muutama eri pinta materiaali. Etuseinään 20x40mm rima 13mm raolla, sen alle musta kangas, ja hitosti ewonaa. Tai sitten cewood levy ja hitosti ewonaa..

Kattoon ne alaslaskut reunoille, sinne ewonaa, pintaan rima poikittain huoneen suuntaan, eli n.50-60cm pätkää joka toinen rima lappeelleen ja joka toinen pystyyn, 13mm raolla. Katon keski osaan sama rimoitus mutta alle vain 60mm ewonaa, tai pelkkä 50mm ecophon ontelon pintaan. Tai sitten niihin alaslaskuihin myös cewood levy :rolleyes:

Knaufilta on tullut uusi tuote jossa reikälevyn päällä on "rimotus".

Näytepala näytti ihan hyvälle paitsi että pohja on valkoinen. Paljon paremman näköinen kuin pelkkä reikälevy ja varmaan heijastaa paremmin yläpäitä.
 
Nyt on väliseinän runko pystyssä. Laitan "eteisen" puolelle ek-gyproc:in ja toiselle puolelle sitten cewood levyt. Teen nyt kuitenkin tuon eteisen valmiiksi ensin ja jatkan toisen osan tekemistä kesällä. Hankala säilyttää/tehdä ulkona mitään kun sataa räntää joka päivä, ja pihat lumessa ja kurassa..
20220415_102055.JPG
 
En mitenkään haluisi olla (taas) ikävä, mutta tuosta puuttuu painumavara katosta. Ontelolaatta "hiipuu" alaspäin ja onteloiden alle on tapana jättää jonkun sentin painumavara kevyisiin väliseiniin. Ajan mittaan hiipuminen hidastuu ja talo ei ole enää uusi, eli paremmin tuo toimii kuin uudessa. Tuolla tavalla on toki tehty rakenteita aikojen saatossa. Onhan tuossa alapuun ja betonin välissä joku kosteuskatko?
 
No ei meillä ole kyllä alakerrassa yksikään katon ja seinän välinen sauma ratkennut, vaikka ne on tasoitettu.. Miksi kuivassa sisätilassa pitäisi olla kosteuskatko? Jos tuo alajuoksu tuosta lahoaa, niin olisin aika huolissani kosteiden tilojen vesieristeen kiinni pysymisestä. 😅
 
No ei meillä ole kyllä alakerrassa yksikään katon ja seinän välinen sauma ratkennut, vaikka ne on tasoitettu.. Miksi kuivassa sisätilassa pitäisi olla kosteuskatko? Jos tuo alajuoksu tuosta lahoaa, niin olisin aika huolissani kosteiden tilojen vesieristeen kiinni pysymisestä. 😅
Kyl se sun tönös nyt romahtaa. Ja sit homehtuu.
 
No ei meillä ole kyllä alakerrassa yksikään katon ja seinän välinen sauma ratkennut, vaikka ne on tasoitettu.. Miksi kuivassa sisätilassa pitäisi olla kosteuskatko? Jos tuo alajuoksu tuosta lahoaa, niin olisin aika huolissani kosteiden tilojen vesieristeen kiinni pysymisestä. 😅
Sellanen sinne puuseinien alle on tapana laittaa betonilattian päälle..
 
Taitaa aika moni vetää väliseinän alajuoksut kiinni uretaanilla nykyään. Kun on lattialämmitys niin ei voi porata kiinni, eikä voi siksi laittaa esim. huopaa väliin.. Ite laitoin nyt noi kiinni sika T2 liimalla.
 
Ite laitoin uretaani - huopa - uretaani ja siihen kertopuu päälle tuossa kun naputtelin uudet väliseinät pystyyn.
 
Uretaania ne rak.liikkeetkin käyttää, mutta en ole nähnyt niiden huopaa välissä käyttävän. Enkä nyt tarkoita etteikö kukaan käytä, koska varmaan joku käyttää. Mutta täysin turha se siellä on. Jos lattia kastuu jonkun väliseinän alta, niin sitä voi miettiä millainen kosteus olisi vaikka laatoituksen, parketin tai vaikka muovimaton alla. Itse en tosin käytä uretaania koska olen nähnyt useita uretaanilla liimattuja väliseiniä, ja kynnyksiä jotka on vuosien saatossa irronnut lattiasta..Joskus taisin jonkun väliseinän rakenne kuvankin katsoa ja siinäkin oli laitettu väliin vain liima.

Sitten talon runkorakenne on eri juttu. Sinne alajuoksun alla laitetaan huopa aina..
 
Kun omaa -27 rakennettua puutaloa laittaa, niin sitä kiertää todella kaukaa kaikki ns rak. firmojen ratkaisut. Syy on aika selvä: Niitä ei ole enää aikoihin rakennettu kestämään 100 vuotta ;)

Vanha nyrkkisääntö ennustaa pitkää ikää: puuta puulle ja kiveä kivelle. Mutta kukin tehköön miten parhaaksi näkee.
 
No ei ne vanhatkaan talot taida aina olla ihan priimaa.. Voisin melkein väittää että esim.nykyaikainen hyville perustuksille tehty hirsitalo on parempi ja terveempi, kun joku sata vuotta sitten tuohien päälle rakennettu hirsitalo.. Nyt niitä vanhoja huippu taloja kengitetään ja alahirsiä vaihdetaan kun ne on märäntynyt. Poikkeuksia on molemmissa ja varmaan pahimmat pommit löytyy -70 luvulta.
 
Meidän talo on priimaa. 95v talo paremmassa kunnossa kun monet pakettitalot :) Ennen sotia talot rakennettiin kestämään, mutta sen jälkeen laatu laski. Pakettitalot rakenetaan kestämään sen 30v tms.

Toki nykyään voi itse rakentaa hyvän talon, mutta välttelisin kaikkia uusia tekniikoita koska kaikki hometalot johtuu nykyään "uusista" tekniikoista. Kun pitää kiinni vanhoista rakennustekniikoista, niin talo pysyy terveenä ikuisesti, mutta ei täytä nykyisiä energiasäästö vaatimuksia.

Meillä isoin homma on ollut edellisten omistajien tekemien virheiden korjaus. Ollaan palautettu taloa alkuperäiseen kuntoon.

Löylyhuoneesta lähti "vesi/höyry" suljetut eli läpimärät rakenteet ja pinnat vedettiin rappaukselle. Näyttä hyvälle ja ei pelkoa kosteudesta :)

Äänihuonetta rakentelen tänäkin iltana piharakennukseen joka on aikanaan toiminut asuntona.
 
Tiedän myös hienoja ja hyviä vanhoja taloja, mutta enemmän niissä on mätiä kun alle 30v vanhoissa. Itse kyllä myös tykkään vanhoista hirsirakennuksista (ja olen sellaisessa koko lapsuuteni ja nuoruuteni asunut), ja parhaimmillaan ne on todella upeita. Mutta pahimmillaan niihin menee kaikki aika, rahat ja hermot ja silti ne on vanhoja 😅
 
Tiedän myös hienoja ja hyviä vanhoja taloja, mutta enemmän niissä on mätiä kun alle 30v vanhoissa. Itse kyllä myös tykkään vanhoista hirsirakennuksista (ja olen sellaisessa koko lapsuuteni ja nuoruuteni asunut), ja parhaimmillaan ne on todella upeita. Mutta pahimmillaan niihin menee kaikki aika, rahat ja hermot ja silti ne on vanhoja 😅

Jälkikäteen ajatellen en tehnyt kuin muutaman virheen. Yli 130v vanha talo, hirsirunko, rossipohja, halpa, maalta.

Niin elikkä tein kaikki virheet.
Onneksi taloni oli sentään "raiskattu" esim uusilla ikkunoilla että edes jotain hyvää.

Niin.

Eli aika vähissä ne hyvät asiat.

Mutra nykyään en kyllä ostaisi edes kallistakaan taloa repimättä lähes joka pintaa auki.
 
Nykyään käytetään paljon peltirankaa mm. paremman ääneneristyksen vuoksi. Monesti puurakankaseinissä käytetään ala -ja yläjuoksuna solukumilla varustettua peltirankaa. Tuossa ei mielestäni tarvitse käyttää erillistä kapillaarikatkoa, sillä laatan allahan on eriste ja 300mm sepeliä, joten laatta on kuiva. Jos kosteutta pääsee laattaan on kyseessä paljon suurempi ongelma kuin alajuoksun kastuminen. Ontelolaatasto tai mikä tahansa välipohja tarvitsee painumavaran kuormitustilanteiden muutosta varten. En ole koskaan törmännyt, että keveisiin väliseiniin tällaista painumavaraa olisi laitettu, mutta kivirakenteisiin ei kantamattomiin seiniin kylläkin.

Puolustan nykyistä tapaa rakentaa, sillä milloinkaan ennen rakentamisesta ei ole tiedetty niin paljon kuin nykyään ja tänä päivänä rakentaminen on pääsääntöisesti laadukkaampaa kuin milloinkaan aiemmin. Rintamiestaloissa on helmiä joukossa, mutta suuri osa on kokenut 70-90-lukujen välisen diy-vaiheen, jolloin pääosin tehtiin täysin vääriä ratkaisuja, jotka nykytietämyksellä ei näe päivänvaloa. Ehkä koitan tässä kuitenkin sanoa, että asiat eivät ole niin mustavalkoisia kuin monesti ajatellaan ts. ei ennen kaikki ollut pskaa, eikä myöskään nykypäivänä. :)
 
Tiedän myös hienoja ja hyviä vanhoja taloja, mutta enemmän niissä on mätiä kun alle 30v vanhoissa. Itse kyllä myös tykkään vanhoista hirsirakennuksista (ja olen sellaisessa koko lapsuuteni ja nuoruuteni asunut), ja parhaimmillaan ne on todella upeita. Mutta pahimmillaan niihin menee kaikki aika, rahat ja hermot ja silti ne on vanhoja 😅
Mädät vanhat talot johtuu siitä ettei niistä joko pidetä huolta tai sitten rempataan väärin. Monet alkaa muovittamaan hengittäviä taloja. Meidän talon edellinen omistaja ei ollut tehnyt 10 vuoteen mitään. Ei edes leikannut nurmikkoa :) Sitä edellinen tee-se-itse mies taas oli vetänyt aika fiilispohjalta. Nyt alkaa olla melkein kaikki palautettu takaisin.
 
Tämäkin projekti on edennyt hitaasti mutta epävarmasti.. Päädyin nyt kuitenkin koolaamaan myös sivuseinät laudalla. Väliin ewona ja päälle 25mm musta cewood. Tähän tilaan tuli jo 3x16A syöttö niin ostin pienen ryhmäkeskuksen ja vedin huoneeseen kokonaan uudet sähköt. Hifeille varasin 1 ja 2 vaiheet niin ei lopu teho heti kesken.. Valaistukseen sitten 3 vaihe. Valaistus tulee knx Dali ohjauksella ja varmaan katon alaslaskuun ja etuseinän sivuille led nauhat Dali tunable white ja kattoon alasvalot myös Dali tunable white.
20220722_215909.JPG20220722_215918.JPG
 
Tämäkin projekti on edennyt hitaasti mutta epävarmasti.. Päädyin nyt kuitenkin koolaamaan myös sivuseinät laudalla. Väliin ewona ja päälle 25mm musta cewood. Tähän tilaan tuli jo 3x16A syöttö niin ostin pienen ryhmäkeskuksen ja vedin huoneeseen kokonaan uudet sähköt. Hifeille varasin 1 ja 2 vaiheet niin ei lopu teho heti kesken.. Valaistukseen sitten 3 vaihe. Valaistus tulee knx Dali ohjauksella ja varmaan katon alaslaskuun ja etuseinän sivuille led nauhat Dali tunable white ja kattoon alasvalot myös Dali tunable white.
katso liitettä 208969katso liitettä 208970
Itsekin omassa projektissani varailin alkuun 3-vaihesähköä hifeille mutta hurinoiden vuoksi kaikki vähänkään AV:hen liittyvää on nyt samalla vaiheella ja sulakkeella. Jos tehot oikeasti loppuu kesken (jota epäilen😁) niin 3-vaihesyötön voi keskuksen päässä modata siten että jokainen vaihejohdin on samalla vaiheella mutta eri sulakkeilla.
 
Itsekin omassa projektissani varailin alkuun 3-vaihesähköä hifeille mutta hurinoiden vuoksi kaikki vähänkään AV:hen liittyvää on nyt samalla vaiheella ja sulakkeella. Jos tehot oikeasti loppuu kesken (jota epäilen😁) niin 3-vaihesyötön voi keskuksen päässä modata siten että jokainen vaihejohdin on samalla vaiheella mutta eri sulakkeilla.
Nythän mä vasta hokasin että niinpäs muuten voi. Joskus ei vaan sytytä 🤣 Pitää vielä kysyä tarkastajan retkulta että onko ok.. Mutta ei kait tuossa mitään ongelmaa ole. Luulen että tuo 3,6kw riittää. Mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tässä vielä keksii 🫣
 
Nyt täytyy sanoa, että en sähkärinäkään ole kuulkut moisesta virityksestä, saati siitä että onko se sallittua.
Mikäli laitat huoneeseen uuden ryhmäkeskuksen, niin syötät sitä 3-vaiheisesti, mutta mielestäni silloin niiden tulee olla "oikeat" 3 eri vaihetta. Jos syötät keskusta saman vaiheisesti kolmesta sulakkeesta, niin siinä tapauksessa tulisi mielestäni olla kolme 1-vaihe keskusta, jossa en näe järkeä.
Ja jos oikeasti hifiroinat vaatii niin paljon virtaa, että 3,6kW ei riitä ja alkaa kuormittamaan yhtä vaihetta reilummin, niin tulee noususulakkeiden kesto jossain kohtaa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös