"Betonibunkkerin" akustointi

Eikö etenkin bassojen akustoinnissa useinmiten puhuta vaikutuksesta jälkikaiunta-aikaan eikä dB:stä?

Ainakin omat vaatimattomat akustointiyritykset olen sekä kokenut äänienergian vaimentamisen ja jälkikaiunta-ajan lyhenemisen kautta ja tämä kokemus on ollut positiivinen.
db- vaikutus bassoansoilla on tosiaan vaikeasti saavutettavissa kun näitä tarvitaan paljon puottamaan alaspäin, näin parempi keskittyä jälkikaiuntaan
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Eikö etenkin bassojen akustoinnissa useinmiten puhuta vaikutuksesta jälkikaiunta-aikaan eikä dB:stä?

Ainakin omat vaatimattomat akustointiyritykset olen sekä kokenut äänienergian vaimentamisen ja jälkikaiunta-ajan lyhenemisen kautta ja tämä kokemus on ollut positiivinen.
Minun kokemukset rajautuu käytännössä resonaattoreihin, mut mulla on sellainen tuntuma että ne ainakin vaikutti kumpaankin.

Sitä mä en pysty sanomaan, kumpiko oli ensin, muna vai kana, mutta lopputulos oli maukas kanamunakas. Resonaattorit kyllä vaikuttavat ainakin mun mittauskokemusten perusteella suoraan tasoihinkin.

Mut jos tasoa tiputtaa, niin jälkikaiunta-aikakin muuttuu suotuisammaksi. Mutta koska jälkikaiuntaan ei suoraan pysty sähköisesti tavan tallaaja vaikuttamaan niin en ole kyennyt verifioimaan tapahtuuko sama myös käänteisesti.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Jos tuota basson tasoa pudotetaan korjauksella, niin eikös jälkikauiunta pysy kuitenkin samana?
 
Jos tuota basson tasoa pudotetaan korjauksella, niin eikös jälkikauiunta pysy kuitenkin samana?
Omien mittausteni ja säätöjen perusteella ei pysy. En tiedä voiko yleistää mutta olen muistaakseni lukenut samansuuntaisia kommentteja muiltakin siellä täällä.

Jos on rew ja mahdollisuus manuaalisesti tasoa tiputtaa jollain ilveellä niin se(nkin) voi halukkaat suht pienellä efortilla testata itse.
 
  • Tykkää
Reaktiot: ed9
SBIR lanaamisen ongelma taitaa olla että se on aika paikkakohtaista. Mutta esim yhden 30hz huonemoodin piikin lanaaminen kyllä laskee jälkikaikuakin jonkin verran.
 
Noniin, sinne nasahti alaslaskuun 24kpl ExtraBass levyä ja 50 kpl tyynyjä =). Ei mennyt ihan tasaisesti kun kaapeloinnit aikanaan vähän haastavasti toteutettu ristiin rastiin, mutta ihan mukavasti sai tungettua. Hikistä hommaa kylläkin ja suosittelen tekemään rakennusvaiheessa. Kaiuttimien ja kuuntelupaikan välissä on nyt kattolevy 20mm, Master sq 50mm, extrabass50mm ja tyyny.

Kuunteluvaikutelmia myöhemmin.
 
Tulossa on 2 kpl 244 Bass Trap with FlexRange Scatter Plate muunnoksella betoni huoneeseen ja tässä pähkäilen niiden sijoitusta mihin ne laitan?
Huoneessa ennen jo 4 ewonalevyä ensiheijastus pisteissä, paksut verhot ja ikean huopapalat kajareiden takana ikkunaseinällä ja lisäksi takaseinällä vaimee levyt 3 kpl. Tulossa myös 2 bassoansaa(turbo bass trap) joille paikka on luonnollisesti kajari nurkissa.

Sivuseinä asennus heti kuuntelupaikan takapuolelle ? vastakkain vai limittäin ? huone aukea takaa keittiöön ja käytävään samalta puolen----onko tuolla merkitystä. Muutenkin kiinnostaisi, miten valita oikea paikka akustiikka tuotteille huoneessa :unsure:
Betoni seinät! ,niin ois hyvä että sais asennuksen heti mahdollisimman oikeaan paikkaan:)
 
En osaa ottaa kantaan optimaaliseen paikkaan, olen lätkinyt vähän joka puolelle.

Mutta jos haluaa hieman pelivaraa, niin suosittelen taulukiskoa, sillä voi siirtää ja lisätä elementtejä, eikä tartte porata kun kerran, kun laittaa ton listan seinään. Alla linkki yhden valmistajan tuotteeseen:

 
Minullakin molempia. Tosin ymmärtääkseni pieneen tilaan iso diffusointi ei ole yhtä suositeltavaa. Vaimentavin akustiikkaelementtini lienee Hofa Mini Bass Trap kuuntelupistettä lähimmässä ylänurkassa n. 20 cm ilmaraolla.

Huoneiden ylänurkkien akustoinnista näkee hyvin vähän juttua foorumilla. Kuitenkin ne ovat kolmen tärkeän pinnan liitoskohtia ja sinänsä kriittisiä. Eivät toki helppoja akustoida, minun ylänurkan bassoansani on hyllyn päällä.
Mulla ois tarkoitus ehkä avata keittiön kaappien ja katon väliset verhoilut joihin olen aiemmin laittanut 20mm levyt päälle. Tilan voisi kuitenkin käyttää tehokkaammin kun laittaisi paksut eristeet sisään.
 
  • Tykkää
Reaktiot: PJK
Olen nyt tilaamassa Cewood 25mm mustia levyjä. Mutta ylläri pylläri suomen varastossa ei ole kun joku 30kpl ja tarve olisi heti alkuun 80kpl.. Kysyin tarjousta niin kerrottiin että toimitusaika 3-4viikkoa ja rahti latviasta 400€ :ROFLMAO: Eli pelkkä rahti lisää neliöhintaa 7€.. Toki yksi vaihtoehto olis että tilais kaikki levyt kerralla, niin tulis neliölle vähän halvemmaksi. Mutta ei viittis ottaa niitä nurkkiin pyörimään, kun tiedä milloin ne taas ehtii lätkimään paikoilleen.

Onko muilla valmistajilla mustaa vastaavaa levyä? Knauf Heradesign olis yksi vaihtoehto, mutta ainakaan niiden tuoteluettelosta en löytänyt mustaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko se pakko just tota olla ? Eikö kelpaa vaikka pinnotettu Ewona tms.

Mites tarjous satsi tota harmaata Cewood panelia.

Eihän se pakko ole :LOL: Mutta en viitsi laittaa seiniin mitään pehmoista ewonaa tms. Tuota harmaata tarjous kasaa itsekkin katsoin. Mutta pitäis maalata mustaksi, ja noi 600x600 palat ei ole oikein häävin näköisiä..

En tiedä sitten että jos valkokangasta ja tykkiä ajattelee niin meneekö pieleen jos tekis etuseinän ja jonkun metrin sivuseiniä mustasta levystä ja muut olis harmaata. Tuleeko edelleen liikaa hajavaloa?
 
Riippuu keneltä kysyy. Ne tykit mitä oon nähny on ollu normaali huoneissa ja kuva mitä mainioin ilman ainuttakaan mustaa tai edes tummaa seinää. Jos ei seinät oo pelkkää lasia ilman verhoja niin tokkopa on mikään ongelma. Jos siis oot jokseenkin normi käyttäjä etkä mikään kuvabongari mille ei kelpaa edes vantablackilla maalatut seinät.
 
Saakeli kun kerrostalossa tuo katon akustointi on karsea homma 😩 ihan sikahomma alkaa poraileen kymmeniä reikiä betoniseen kattoon, jotta sinne saa jonkinlaisen koolauksen tehtyä levyille. Muutaman sentin ilmatila tehostaisi levyjen vaikutusta. Tuohon kyllä taitaa olla semmoisia porakoneita, joissa on semmoinen syöttöpöytä, eli sitä voi tukevammin painaa kattoa vasten ja pora pysyy suorassa.
 
Saakeli kun kerrostalossa tuo katon akustointi on karsea homma 😩 ihan sikahomma alkaa poraileen kymmeniä reikiä betoniseen kattoon, jotta sinne saa jonkinlaisen koolauksen tehtyä levyille. Muutaman sentin ilmatila tehostaisi levyjen vaikutusta. Tuohon kyllä taitaa olla semmoisia porakoneita, joissa on semmoinen syöttöpöytä, eli sitä voi tukevammin painaa kattoa vasten ja pora pysyy suorassa.
Ontelolaattakatto tuossa minunkin huoneessa on. Nopea niitä reikiä on porata. Varsinkin jos on joku kaveri joka pitää rimaa katossa kaverina paikoillaan. Betoniporalla vaan rimasta läpi sinne betoniin ja iskevälläruuvinvääntimellä betoniruuvilla kiinni.
 
Saakeli kun kerrostalossa tuo katon akustointi on karsea homma 😩 ihan sikahomma alkaa poraileen kymmeniä reikiä betoniseen kattoon, jotta sinne saa jonkinlaisen koolauksen tehtyä levyille. Muutaman sentin ilmatila tehostaisi levyjen vaikutusta. Tuohon kyllä taitaa olla semmoisia porakoneita, joissa on semmoinen syöttöpöytä, eli sitä voi tukevammin painaa kattoa vasten ja pora pysyy suorassa.
Yksinkertaisin katon akustointi mitä oon nähny on ollu sellanen missä sivuseiniin tempastu 2x2 kiinni ja noiden välille sitten lautaa, lankkua tai mitä ikinä haluaakaan. Muutama reikä tulee siis seinään per puoli ja thats it.
 
Yksinkertaisin katon akustointi mitä oon nähny on ollu sellanen missä sivuseiniin tempastu 2x2 kiinni ja noiden välille sitten lautaa, lankkua tai mitä ikinä haluaakaan. Muutama reikä tulee siis seinään per puoli ja thats it.
Tämä kyllä olisi aika kelpo vaihtoehto. Seinässä on huomattavasti helpompi touhuta kuin katossa. Kokopitkänä välirimoista tulee kyllä epäkäytännöllisen pitkiä ja helposti roikkuvia. Alumiinikisko voisi olla myös ratkaisu.
 
Back
Ylös