Bassovasteen mittaus kuuntelutilassa?

eesau

Käyttäjä
Liittynyt
26.11.2007
Viestejä
60
Kaupunki
Espoo
Olen mitannut ja säätänyt Velodyne DD-15 subbarin bassovasteen tasaiseksi kuuntelupaikalla. Vaste on DD:n toistamalla alueella 20-90Hz +-3 dB sisällä. Ilman säätöä huoneresonanssit korostaisivat bassoja reilusti alueella 30-70 Hz. Eli hyvä näin.

Mutta voisiko Velodynen bassovasteen mitata kuunteluhuoneessa siten, että huoneresonanssit eivät juurikaan vaikuttaisi vasteeseen? Mielessäni olisi sellainen tapa, että laitetaan mitatusmikrofoni vain noin 5 sentin päähän Velodynen bassoelementistä ja mitataan bassovaste tuossa paikassa. Luulisi että suora bassoääni on dominoiva, eivätkä huoneresonanssit pilaa vastetta näin läheltä mitattaessa.

Tarkoitus on saada selville Velodynen bassovaste ja sen taso ilman, että huoneresonanssit huonontavat vastetta, kuten ne tekevät kuuntelupaikalla tai missä tahansa muualla kuunteluhuoneessa.

Jos näin saa selville DD:n perustason alueella 20-90 Hz, on helpompi säätää DD:n voimakkuus ja av-vahvistimeni sub/lfe-antotaso sellaisiksi, että kokonaisvaste (siis 20Hz-20.000Hz) on mahdollisimman tasainen tasoltaan.
 
Lähivasteen voi mitata vieläkin lähempää, koska volume on kuitenkin laitettava alas ettei mikki eikä mikkivahvistin leikkaisi. Itse käytän etusormea rakotulkkina mikin ja kartion välissä.

Suoralla äänellä on tietenkin merkitystä. Kukapa haluaisi kuunnella pelkkiä huoneheijastuksia ja niiden aiheuttamia resonansseja.
 
kimmosto sanoi:
Lähivasteen voi mitata vieläkin lähempää, koska volume on kuitenkin laitettava alas ettei mikki eikä mikkivahvistin leikkaisi. Itse käytän etusormea rakotulkkina mikin ja kartion välissä.

Suoralla äänellä on tietenkin merkitystä. Kukapa haluaisi kuunnella pelkkiä huoneheijastuksia ja niiden aiheuttamia resonansseja.
Taidan kokeilla tuota ihan lähimittausta (1 cm) ja verrata sitä ensin 5 cm päästä tehtyyn mittaukseen ja myös kuuntelupaikalla tehtyyn mittaukseen (n. 3 metrin päässä, aika keskellä huonetta).
 
kimmosto sanoi:
Suoralla äänellä on tietenkin merkitystä. Kukapa haluaisi kuunnella pelkkiä huoneheijastuksia ja niiden aiheuttamia resonansseja.

Nyt onkin kyse subin lähinnä ympärisäteilemistä taajuuksista. Alkaa tuntumaan jo siltä että subi käyttää Eesauta eikä päinvastoin...voihan sitä vapaakenttävasteen mitata pääseekö samaan kuin lehti mutta mitä sillä tiedolla nyt tekee?
 
sepi_1 sanoi:
Nyt onkin kyse subin lähinnä ympärisäteilemistä taajuuksista. Alkaa tuntumaan jo siltä että subi käyttää Eesauta eikä päinvastoin...voihan sitä vapaakenttävasteen mitata pääseekö samaan kuin lehti mutta mitä sillä tiedolla nyt tekee?

Riippuu tietysti millä mitataan. Jos käytössä on MLS, niin lähimittauksella pääsee kiinni esim. absoluuttiseen vaiheeseen. Pyyhkäisyllä kuuntelupaikalta mitattu huonevaste ei kerro siitä yhtään mitään, ja vertailu seuraavaankin kaistaan on kiharaisuuden vuoksi arpapeliä.

Suoralla äänellä on myös merkitystä alukkeisiin heti alimman huonemoodin yläpuolella, ja taajuuden kasvaessa merkitys lisääntyy entisestään. Tämä vaikuttaa kuitenkin olevan joillekin ihan mahdotonta käsittää vuosienkaan jauhamisen jälkeen, prkl. Enkä nyt tarkoita sinua.
 
kimmosto sanoi:
Tämä vaikuttaa kuitenkin olevan joillekin ihan mahdotonta käsittää vuosienkaan jauhamisen jälkeen, prkl. Enkä nyt tarkoita sinua.

:D :D :D Eikö ne varsinaiset subitaajuudet ole ympärisäteileviä korvan kannalta?
Jos hankkii parhaan subin mitä sillä rahalla saa niin kannattaako tästä ottaa näin suurta pakkomiellettä, subi kun on hyvä renki mutta huono isäntä.
 
sepi_1 sanoi:
Eikö ne varsinaiset subitaajuudet ole ympärisäteileviä korvan kannalta?

Meinaatko tuolla sitä ettei korvat aisti matalien äänien tulosuuntaa, vai sitä että matalat taajuudet säteilevät ympäriinsä jotenkin luonnostaan tai väkisin?
 
kimmosto sanoi:
Meinaatko tuolla sitä ettei korvat aisti matalien äänien tulosuuntaa, vai sitä että matalat taajuudet säteilevät ympäriinsä jotenkin luonnostaan tai väkisin?

Jos laittaa vaikka 30hz:n siniaaltoa niin ei sitä silmät kiinni tiedä missäpäin huonetta se subi luuraa. Näin ainakin HIFI:n alakoulussa opetettiin :D Eikös se koteloidulla subilla näin käytännössä mene, eli ääni on vapaakentässä (miltei) yhtä suuri eteen- kuin taaksepäin?
 
sepi_1 sanoi:
Jos laittaa vaikka 30hz:n siniaaltoa niin ei sitä silmät kiinni tiedä missäpäin huonetta se subi luuraa. Näin ainakin HIFI:n alakoulussa opetettiin :D Eikös se koteloidulla subilla näin käytännössä mene, eli ääni on vapaakentässä (miltei) yhtä suuri eteen- kuin taaksepäin?

Noinhan se pitkälti menee.
Mulla ei siltikään kytkeydy miten tuo tekisi suoran äänen merkityksettömäksi. Asiaa voi testata helposti nykyaikaisilla digiviiveellisillä laitteilla. Ensin kuunnellaan 2m viivästettyä subbaria 0.5m päästä, jonka jälkeen viiveetön subi heivataan viereiseen isoon ja kaikuvaan huoneeseen ja pääkajareita viivästetään 2m. Kummankin vaihtoehdon huonevaste equtaan suoraksi.
Epäilen vahvasti, että jälkimmäinen vaihtoehto sleebaa ihan jonkin verran enemmän, vaikka subin ja pääkajareiden ajoitus olisi lyhintä ilmatietä pitkin täsmälleen sama. On siis kysymys jostain muusta kuin äänikuvasta ja tasaisesta huonevasteesta.
 
sepi_1 sanoi:
Jos laittaa vaikka 30hz:n siniaaltoa niin ei sitä silmät kiinni tiedä missäpäin huonetta se subi luuraa. Näin ainakin HIFI:n alakoulussa opetettiin :D Eikös se koteloidulla subilla näin käytännössä mene, eli ääni on vapaakentässä (miltei) yhtä suuri eteen- kuin taaksepäin?

Ihmisellä on valitettavasti, hifismiä ajatellen, muitakin aisteja kuin kuulo. Sivussa olevan subin vaistoaa sivulle myös 15Hz siniaallolla. Kun vasen pakara tärisee sohvalla kovempaa kuin oikea, niin kyllä se subi silloin on vasemmalla, kuulee sen tulo suuntaa tai ei. Sama pätee myös kuuloalueelle aina subbarin jakotaajuuksiin asti.
 
JanusBoy sanoi:
tri. Suuntakuvio.

Meillä on missiomme, arvoisa tri. Equtus.

JanusBoy sanoi:
Jos subbasen huonevaste saadaan equtettua suoraksi vielä 0,5 metrin päästä, se tuskin enää onnistuu subbanen viereiseen huoneeseen siirrettynä.

Jos oviaukko on esim. lähellä viereisen huoneen nurkkaa, ei ole mitään estettä etteikö äänenpaine välittyisi kuuntelutilaan koko subbarin kaistalla. Tämä johtuu siitä että ovi on koko subbarikaistalla painemaksimissa.
Vastetta ei välttämättä saada täysin suoraksi, mutta sehän ei ollut tuossa esimerkissä villakoiran ydin. Jutun juoni oli se, että suoran äänen tehon vähentäminen kuuntelupaikalle päätyvästä äänitehosta lisää itsestäänselvästi heijastus-, resonassi- ja jälkikaikuvetoisen äänen osuutta, eli hidastaa kokonaisuutta, vaikka pyyhkäisyllä mitattu vaste kuuntelupaikalla olisi luotisuora. Tätä ei pitäisi olla vaikeata ymmärtää, mutta taidan jälleen erehtyä.

JanusBoy sanoi:
Olette iskostanut tämän "equtetaan vain suoraksi, ja sitten.." analogian myös opetuslapsistanne ainakin mr. Toivaseen.

Älä sotke tähän viattomia. Toivanen on vapaa-ajattelija, joka piut-paut välittää meikäläisen omista totuuksista ja kaiutinsätöksistä.

JanusBoy sanoi:
Mitä alkuperäisen kysyjän mittausaikeisin tulee, hän tarkoittaa Velodynen mittauspiirturin näyttämän kalibrointia jonkin itse kehittelemänsä oudon ajatusmallin perusteella subbasen vapaakenttävasteesta "mallia" ottaen. Tässä ei ole mitään järkeä, minkä Tekin varmaan voitte myöntää?

Mikäli rehellisiä ollaan, minua ei kiinnosta Velodynet eikä muutkaan subbarit pätkän vertaa, joten harvoin tulee edes luettua niistä esitettyjä kysymyksiä. Sen vuoksi tämäkin vastaukseni - kuten kaikki edellisetkin - ovat puhdasta off-topicia. Pyydän anteeksi.

PS. Vielä yksi välilyönti jäi pisteen perästä pois. Muuten hyvin petrattu.
 
kimmosto sanoi:
Jutun juoni oli se, että suoran äänen tehon vähentäminen kuuntelupaikalle päätyvästä äänitehosta lisää itsestäänselvästi heijastus-, resonassi- ja jälkikaikuvetoisen äänen osuutta, eli hidastaa kokonaisuutta, vaikka pyyhkäisyllä mitattu vaste kuuntelupaikalla olisi luotisuora. Tätä ei pitäisi olla vaikeata ymmärtää, mutta taidan jälleen erehtyä.

Kyllä se nyt vain on vaikeaa.

Vaste ei pysy luotisuorana jos sitä heijastus-, resonanssi- ja jälkikaikuvetoisen äänen osuutta lisätään sijoittamalla bassolaatikko jonnekin aivan ihmeellliseen paikkaan. Lisääntynyt heijastus-, resonanssi- ja jälkikaikuivetoisuus näkyy kuuntelupaikan vasteessa VÄLITTÖMÄSTI, eikä EQ auta niistä kuin plusmerkkisiin anomalioihin.

Tämä oli minun pointtini asiassa.
 
Jaa, mihinkä se equtuskone on tullut myytyä jos heittoja ei saa enää oikaistua? Jos noin on päässyt käymään, niin minun equtuskoneella voidaan järjestää 0.5m päässä olevan subbarin vaste tasan yhtä huonoksi kuin aivan ihmeellisessä paikassa olevan. Ja senkin jälkeen aivan ihmeellisessä paikassa olevan subin ääni sleebaa enemmän.
 
Subi puolen metrin päässä lähikentässä vs. subi kilometrin päässä teollisuushallissa, lähisubin vaste tuhottuna EQ:lla samalle tasolle kuin etäsubin, tietysti eroa on.Esimerkkisi on liian kärjistetty, kyllähän sleebausta näin äärimmäisellä vertailutilanteella saadaan.Tyypillisillä käyttö- ja kuunteluetäisyyksillä huoneessa erot pienenevät tai katoavat.


Ehdotan tulitaukoa ja liennytyksen aloittamista.


P.S. Tulitauon rikkominen yllättävällä taktisella editoinnilla on vanha OnlineTaleban Equttajien taktiikka.:D
 
JanusBoy sanoi:
Ehdotan tulitaukoa ja liennytyksen aloittamista.

Joo, täytyy käydä haukkaamassa ruisviipaleita ja ryystämässä appelsiinimehua.
Pascaahan tämä on koko hifihomma. Pitää nyt ainakin yrittää vielä yhdet kajarit veivata ennenkuin lopettaa koko pelleilyn.

JanusBoy sanoi:
Subi puolen metrin päässä lähikentässä vs. subi kilometrin päässä teollisuushallissa, lähisubin vaste tuhottuna EQ:lla samalle tasolle kuin etäsubin, tietysti eroa on.Esimerkkisi on liian kärjistetty, kyllähän sleebausta näin äärimmäisellä vertailutilanteella saadaan.Tyypillisillä käyttö- ja kuunteluetäisyyksillä huoneessa erot pienenevät tai katoavat.

Limes-ajattelu on kätevää, koska auttaa tajuamaan pienempiä muutoksia ja niiden suuntia. Vapauta mielesi tyypillisten olosuhteiden rajoituksilta ja näe, mitkä mahdollisuudet teollisuushallissa piilee.

t.Talebanni
 
Ohessa Velodyne DD-15 mitattuna kuunteluhuoneessa suoraan edestä 1 cm päästä. Jakotaajuus 90 Hz/24 dB oktaavi.

[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Tällä vain todistettiin että subin toisto on tasainen ja huoneresonanssit eivät vielä herää aivan hiljaa soitettaessa, mittamikki kiinni kartiossa. Mutta mitä tällä ennalta arvattavalla tuloksella tekee käytännössä?
 
sepi_1 sanoi:
Tällä vain todistettiin että subin toisto on tasainen ja huoneresonanssit eivät vielä herää aivan hiljaa soitettaessa, mittamikki kiinni kartiossa. Mutta mitä tällä ennalta arvattavalla tuloksella tekee käytännössä?

Hyödyllistä tietoa subin säätäjälle. Subin todellinen vaste -> voi päätellä, mitkä kuuntelupisteestä mitatusta vasteesta on korostumaa ja mitkä vaimentumaa. Oppii ymmärtämään huoneen toimintaa. Voi etsiä paikkaa, missä vaste vastaa subin oikeaa vastetta -> saa todellisen toiston eikä löysää huonemoodi pörinää.

Huone resonanssit herää tuossa mittauksessa ihan samalla tavalla kuin sohvaltakin mitattuna. Ne vaan jää dominoivan suoran vasteen alle piiloon.
 
Lobotomy sanoi:
Hyödyllistä tietoa subin säätäjälle. Subin todellinen vaste -> voi päätellä, mitkä kuuntelupisteestä mitatusta vasteesta on korostumaa ja mitkä vaimentumaa. Oppii ymmärtämään huoneen toimintaa. Voi etsiä paikkaa, missä vaste vastaa subin oikeaa vastetta -> saa todellisen toiston eikä löysää huonemoodi pörinää.

Huone resonanssit herää tuossa mittauksessa ihan samalla tavalla kuin sohvaltakin mitattuna. Ne vaan jää dominoivan suoran vasteen alle piiloon.

Mun Velon käyttiksessä ei tuollaista käsketty mittaamaan. Ja olihan se vapaakenttävaste mitattu jo Hifilehdessä. Tasaista oli ja tappiin saakka.
Veikkaan että tuo sentin päässä kartiosta mittaus antaa joka puolella huonetta yhtä suoraa käyrää kun huoneen vaikutus on tulokseen lähes olematon. Loppupeleissä vain spottipaikan toistolla on merkitystä, ellei olla flättäreitä...
 
Back
Ylös