Bassotaajuusmontun täyttö ja kuinka se tehdään

No eipä montut täyttyneet. Vaikutukset ovat jälkikaiunta-aikaan.

Täysin ilman akustiikkaa;
20220531vasen_ilman_akustointia.jpg

Akustoituna;
20220531vasen_akustoituna.jpg

Molemmat vasen vaikka alemassa lukee kuvassa oikea.
 
^Voi tehdä. Pitää olla ilmatiivis (reikiä lukuunottamatta) ja seinät ei saisi väristä liikaa. Monestihan kaappien takaseinät on sitä ohutta kuitulevyä.
Ja monissa kaapeissa on seinien sisäosat pahvista kennostoa......
 
No eipä montut täyttyneet. Vaikutukset ovat jälkikaiunta-aikaan.

Täysin ilman akustiikkaa;
katso liitettä 203387

Akustoituna;
katso liitettä 203390

Molemmat vasen vaikka alemassa lukee kuvassa oikea.
Veikkaan, että heijastuksen tappaminen vaatisi sen verran pinta-alaa ettei ääni pääse kiertämään vaimenninta. Ansan sijoittelukin pitäisi tehdä juuri siihen kohtaan, josta tuo destruktiivinen heijastus tulee.
 
Veikkaan, että heijastuksen tappaminen vaatisi sen verran pinta-alaa ettei ääni pääse kiertämään vaimenninta. Ansan sijoittelukin pitäisi tehdä juuri siihen kohtaan, josta tuo destruktiivinen heijastus tulee.

Sepä se kun tilat on kuitenkin rajalliset ja sijoituspaikkoja sen mukaisesti. Onneksi ei kuulosta huonolta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos suuria muutoksia hakee niin pitää laittaa kuutioittain tavaraa tai räjäyttää seiniin isot aukot mistä bassot pääsee kulkemaan. Vaikka lyö kuutioita niin joku juttu menee kuitenkin huonommaksi, ihan sopivaa hommaa masokistille tämä akukikkarointi.
 
  • Tykkää
Reaktiot: mak
Jos suuria muutoksia hakee niin pitää laittaa kuutioittain tavaraa tai räjäyttää seiniin isot aukot mistä bassot pääsee kulkemaan. Vaikka lyö kuutioita niin joku juttu menee kuitenkin huonommaksi, ihan sopivaa hommaa masokistille tämä akukikkarointi.

Kaveri sanoi jotta 60Hz monttu lienee johtuva katosta (huonekorkeus 264cm). Rakentaja ei mieltänyt Hatexia materiaaliksi vaikka tuota toivoin. Sano jotta paneelien päät 'töpöttää' rumasti jo muutaman vuoden päästä vaikka talossa ei kosteutta olisikaan. Voihan tuohon olohuonetilaan laittaa jonkin muun kattomateriaalin, tilan voi katon osalta rajata.
Mitään rimotusta sinne tuskin kannattaa laittaa, heijastaa ne nekin vaikka raot jättää, joku valkoinen Konto, tai puukuitulevy voisi olla kiva rajatulla alueella.
 
Haltex ja Konto on vähän hankalia katon tekemiseen ilman riittävän tiheää alusrakennetta. Melkeen vaatii sen katon sinne pohjalle taikka vähintään harvalaudotuksen. Pienemmällä vaivalla pääsee levyllä tai paneelilla, eiköhän siinä suurin syy rakentajalle😄
 
Haltex ja Konto on vähän hankalia katon tekemiseen ilman riittävän tiheää alusrakennetta. Melkeen vaatii sen katon sinne pohjalle taikka vähintään harvalaudotuksen. Pienemmällä vaivalla pääsee levyllä tai paneelilla, eiköhän siinä suurin syy rakentajalle😄

Jep, se halus nimenomaan päästä halvalla ja nopeasti - Siksi MDF- paneeli. 'Se pitää muotonsa vielä vuosien päästä ja helppo puhdistaa...'
 
Rasiaporalla porailet katon täyteen reikiä. Pääsee bassot karkuun, muttei mene monttuun.
 
  • Tykkää
Reaktiot: K.K
Tämä ei ole ulkorakennus, eli lopputuloksen tulisi näyttää joltakin.
 
Ettei vaan olisi lattiaheijastus?
Sen saa ratkaistua kahdella subbarilla joiden jakotaajuus säädetään yli kuopan. Ei toimi jos ei halua kahta subia :D
 
Tämä ei ole ulkorakennus, eli lopputuloksen tulisi näyttää joltakin.
Välikatto Inlookista? Halpaa kuin saippua. Siis rakenne. Kivan väristä levyistä siihen saa sitten maksaa, niin paljon kun tohtii. Tosin, toimistolook ei ole kaikkien mieleen.
 
Ettei vaan olisi lattiaheijastus?
Sen saa ratkaistua kahdella subbarilla joiden jakotaajuus säädetään yli kuopan. Ei toimi jos ei halua kahta subia :D
Paitsi että toinen subbari pitäisi olla katossa, jos haluaa kumota kattoheijastuksen. Sopivalla sijoittelulla tuota monttua voi olla mahdollista kylläkin lieventää.
 
Paitsi että toinen subbari pitäisi olla katossa, jos haluaa kumota kattoheijastuksen. Sopivalla sijoittelulla tuota monttua voi olla mahdollista kylläkin lieventää.
Jos on lattiaheijastus niin ei tarvii. Jens Eklund suunnittelee kaikki huoneet kahdelle subille joilla poistetaan lattiaheijastus joka on ongelma lähes joka huoneessa.

Jens myös suunnittelee subeja ja myy pikkuversiota Holonoreista halpaan 12.400€/pari hintaan :D
 
Välikatto Inlookista? Halpaa kuin saippua. Siis rakenne. Kivan väristä levyistä siihen saa sitten maksaa, niin paljon kun tohtii. Tosin, toimistolook ei ole kaikkien mieleen.

Kiitti kommenteista, katto on vielä vaiheessa. Ajattelin jonkinlaisia pyöreitä lätkiä, esim. 3kpl ja niin että olisivat sitten hieman eri korkeuksilla ja limittäin. Nuo saisi roikkumaan lamppujen koukuista.

sound-off-akustinen-kattopaneeli-pyorea-luonnonvalkoinen.jpg

 
Ettei vaan olisi lattiaheijastus?
Sen saa ratkaistua kahdella subbarilla joiden jakotaajuus säädetään yli kuopan. Ei toimi jos ei halua kahta subia :D
Jotenkin veikkaan myös, että tuo katto voisi olla bassoille aika läpinäkyvä ja tuo kuoppa voisi olla lattiaheijastus.
 
Jos on lattiaheijastus niin ei tarvii. Jens Eklund suunnittelee kaikki huoneet kahdelle subille joilla poistetaan lattiaheijastus joka on ongelma lähes joka huoneessa.

Jens myös suunnittelee subeja ja myy pikkuversiota Holonoreista halpaan 12.400€/pari hintaan :D
Selvennätkö hieman minkälainen on lattiaheijastus moodialueen bassoilla? Vai tarkoitatko pystymoodia?
 
^tuota minäkin jäin ihmettelemään... Moodi voi syntyä vain kahden pinnan välille. Varsinkin kun puhutaan bassosta. Tuota ei myöskään lattialle sijoitettu subbari kumoa sen enenpää kuin kaiutinkaan. Korkeudessa seinien puoleen väliin sijoitettuna saattaa tehdä jotain, parhaiten toimii subbari sekä katossa että lattialla.
 
Termit sekaisin. Tarkoitin ETC näkyvää heijastusta ja SBIR ongelmaa, en pelkkää yhtä moodia. Pelkästään subia liikuttamalla saa paljon aikaan.
Eilen kun siirsin skobet eri paikkaan, niin sain aikaan ison kuopan n.90hz kohdalle. Kun subia siirsi 40cm vasemmalle, niin kuoppa pieneni -10db.

SubiLiikutus.png
Tapettavia heijastuksia:
Heijastus.png

Jens Eklundin aika tarkka selostus esimerkkien kera miksi kaksi subia on parempi kuin yksi:
Finally; one of the biggest advantages of using subs (or woofers close to the floor) is that you can eliminate the otherwise troublesome cancellation related to SBIR due to the floor bounce by crossing over to the mains above this frequency range. This normally happens in the 120-140 Hz range (depending on position of source and receiver naturally) and if you want to cross over to mains as high as about 150 Hz or higher; you’re bound to use two subs (dedicated L & R sub).

I´ve never ever been in a situation where one sub was a better option than two (and I´ve done this for a while now …) even in poorly treated rooms.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös