Bassot dipolina, vai laatikkoon? Vai miten?

kimmosto sanoi:
Ketjun aloituksessa oli kysymys Sepon setin bassotoiston parantamisesta. Hänellä pääkajarien toisto loppuu huoneen vahvistus mukaanlukien noin 30 Hz. Nykyisten kajarien aikana ei voi olla kysymys kaistaa jatkavasta lisäbassosta vaan koko bassoalueen <250 Hz korvaamisesta jollain toisella.

Jaa kaimalle, mä luulin että hän haluaa vaan yleisen tason juttua. Tuo alle 250hz korvaaminen subilla (tai siis kahdella) kuulostaa aika hurjalta, tuskin on taloudellisesti järkevä vaihtoehto?


Seppo Kaksonen sanoi:
...en ole itse ollut kovin vakuuttunut koteloiduista Subwoofereista...

Nyt kortit tiskiin, mitä nämä subit sitten olivat?
 
sepi_1 sanoi:
Jaa kaimalle, mä luulin että hän haluaa vaan yleisen tason juttua. Tuo alle 250hz korvaaminen subilla (tai siis kahdella) kuulostaa aika hurjalta, tuskin on taloudellisesti järkevä vaihtoehto?

Ei Seppo tietenkään noin tee, vaikka avauksesta tuollaisen johtopäätöksen voisi tehdäkin. Joku toinen nuppikajarihan tuossa pitäisi olla, esim. triangelin jalustamallit.
 
En tosiaan itse tee mitään, säädöt säädetty - Soi niin kuin soi.

sepi_1 sanoi:
Nyt kortit tiskiin, mitä nämä subit sitten olivat?

Olen kuullut nimeltä muistamattomia PA- bassoja (disco ja ulkokäytössä), asiaansa ja soitettavalle musiikille soveltuu kaikkine virheineen. Rellin muutamia, kalliitakin. Velodynen subbasia. Joissakin piireissä Relliä on pidetty hyvänä musiikkisubbasena, mutta aina on ilmoitellut olemassaolostaan, Velodyne voi olla hieman parempi, mutta muheva tuokin säätömahdollisuuksista huolimatta. Nämä vaihtoehdot soveltuvat monien kaltaisten ohella Matrix elokuvan peltikattokohtaukseen (kuuluko tuollainen ääni kun "juoksen" peltikatolla - Elokuvatehoste) kuin myös erään hirmuliskoelokuvan jännityksentäyteiseen jyskeeseen. Toki tila ja laitteiston kokoonpanolla voi olla osuutta asiaan, kanniskelimpa tännekin muutaman Rellin subbasen Triangle Celiuksen seuraksi alimpia oktaaveja tarjoilemaan - Mutta suorastaan luokatonta menoa (Tässä omassa tapauksessa täytyy huomioida huoneen moodit ja Trianglen toistokaista).
Kohtuullisen toiston olen kuullut Amphionin ja Anthony Callon kotelosubbasista pienien monitorien kanssa musiikkia kuunnellen, hirmuliskoelokuvan luonnottomaan raitaan noista ei olisi.
 
Pitää muistaa tässä subutexinnossa että pelkkä teknisiltä arvoiltaan loistava subi ei vielä riitä, vaan se pitää sijoittaa ja säätää oikein. Se taas ei onnistu korvakuulolta läheskään niin kuin apulaitteilla. Sanoisin että kuuro mittariville onnistuu paremmin kuin paraskaan kultakorva.
 
No niin, palataan nyt sen verran tuohon bassodielmaan että kerrataan hieman. Kimmosto heitti hyvän ajatuksen ilmaan basson integroitumisesta. Mainitsin tuossa aiemmin jotta määrä (pinta-ala), herkkyyden sovittaminen pääkaiuttimiin, jakotaajuus ja riittävä vahvistus (vahvistin).

Monesti ylpeästi laatikoitaan esittelevät aikuiset soittelevat hetken musaa/bassolevyjä, tämän jälkeen kaivetaan esiin tuo jännittävä dinosaurusraita. Tuolloin subbasta käydään namiskoista hieromassa iskuun jotta lähestyvän dinon lompsiminen kuuluu mailien takaa.
Miksi siis pitää käydä säätämään? Eikö lisäbasson tulisi olla samassa iskussa musiikilla ja elokuvilla?, jos noin asia halutaan ilmaista - Elokuvasubi ei oikein edes kuulosta puhdasoppisen järkevältä kun sitä ajatuksella ajattelee?

Monet yksikertaisetkaan raidat eivät toistu oikein. Kappaleiden ei tarvitse olla edes hyvin tuotetut jotta kuulokkeilla voi havaita basarin tumpsauksen, kaiuttimista sitten monestikin jauhetaan pidättyneessä ilmapiirissä, vapautuneen toiston sijaan ja basarin isku muistuttaa lähinnä lehmäntatin potkaisua syysmetsässä.
 
Back
Ylös