Mikä tähän vaikuttaa setissä eniten? Onko se source, vahvistin, kaiuttimet vai huone?
Setit joilla seuraillaan parhaiten noita sähköbasson ajolinjoja ja kylkimyyryjä sekä tuplabasarien nakutusta, ovatko ne neutraaleja akustisella musiikilla? Itse väittäisin että eivät.
Tähän tulokseen olen päätynyt tarkkailemalla Tivoli Audion Model Onea. Se on sijoitettuna keittiön yläkaapiston keskellä olevaan 30cm leveään avohyllykköön. Tämä sijoitus nostaa poppisbasson kivasti pintaan vaikka puheohjelmien seurattavuuden vuoksi olisikin hyvä tulpata refleksireikä. Alemmille keskitaajuuksille asti tuleva korostus saa miesäänen paksuksi vaikka Marshalit rapsuttaisivatkin tuhdisti.
Entä basson ulottuvuus? Se ei ainakaan normiolkkarissa edesauta basson seurattavuutta, sillä alimmat lisäoktaavit sotkevat lopputulosta pitkällä jälkisoinnillaan. Parempi olla kokonaan ilman.
Tämä bassonseurailu jne. on siis saavutettavissa ilman bassoansoja olevassa betoniluukussa parhaiten käyttämällä pienehköjä jalustakaiuttimia jotka sijoitetaan kiinni etuseinään. Näin ympärisäteilevän pöntön etuseinäheijastus on bassotaajuuksilla samassa vaiheessa kuin kaiuttimen suora ääni. Samalla saadaan sopiva "tivoliaudio"-efekti joka korostaa tuota seurattavuutta yläbassoilla. Tuolla sijoituksella tosin menetetään äänikuvien syvyys yms. mutta hei, kuka niillä mitään tekee? Kyllä velho tietää...
Setit joilla seuraillaan parhaiten noita sähköbasson ajolinjoja ja kylkimyyryjä sekä tuplabasarien nakutusta, ovatko ne neutraaleja akustisella musiikilla? Itse väittäisin että eivät.
Tähän tulokseen olen päätynyt tarkkailemalla Tivoli Audion Model Onea. Se on sijoitettuna keittiön yläkaapiston keskellä olevaan 30cm leveään avohyllykköön. Tämä sijoitus nostaa poppisbasson kivasti pintaan vaikka puheohjelmien seurattavuuden vuoksi olisikin hyvä tulpata refleksireikä. Alemmille keskitaajuuksille asti tuleva korostus saa miesäänen paksuksi vaikka Marshalit rapsuttaisivatkin tuhdisti.
Entä basson ulottuvuus? Se ei ainakaan normiolkkarissa edesauta basson seurattavuutta, sillä alimmat lisäoktaavit sotkevat lopputulosta pitkällä jälkisoinnillaan. Parempi olla kokonaan ilman.
Tämä bassonseurailu jne. on siis saavutettavissa ilman bassoansoja olevassa betoniluukussa parhaiten käyttämällä pienehköjä jalustakaiuttimia jotka sijoitetaan kiinni etuseinään. Näin ympärisäteilevän pöntön etuseinäheijastus on bassotaajuuksilla samassa vaiheessa kuin kaiuttimen suora ääni. Samalla saadaan sopiva "tivoliaudio"-efekti joka korostaa tuota seurattavuutta yläbassoilla. Tuolla sijoituksella tosin menetetään äänikuvien syvyys yms. mutta hei, kuka niillä mitään tekee? Kyllä velho tietää...