Bassokitaran alarajataajuus

aaiitee

Käyttäjä
Liittynyt
25.5.2009
Viestejä
1 400
Kaupunki
Helsinki
Kuuntelin Bela Fleckin/
Flight of the cosmic hippoa ja tuli mieleen kuinka alas päästään bassokitaralla, lähinnä ko. kappaleessa?
Ei löytynyt pikaisella selauksella bassokitaran alarajataajuutta. Olisiko jollain tietoa?
 
A 4-string bass guitar with 21 frets has a frequency range of 41.2Hz to 329.63Hz when tuned to E standard. A 5-string Bass tuned to B standard has a frequency range of 30.87Hz to 329.63Hz if it has 21 frets.

Tommonen löyty
 
A 4-string bass guitar with 21 frets has a frequency range of 41.2Hz to 329.63Hz when tuned to E standard. A 5-string Bass tuned to B standard has a frequency range of 30.87Hz to 329.63Hz if it has 21 frets.

Tommonen löyty
Yllättävän ylös jää tuo alarajataajuus. Jotain tuollaista kyllä aavistelinkin. Muistaakseni pianossa alin on alle tuon?
Kiitos vastauksesta!
 
Viimeksi muokattu:
Pianon alin taajuus on 27,5 Hz.
 
Yllättävän alas ulottuu. Olen kyllä kokeillut tuota oikealla kunnon konserttipianolla eräässä musiikkitalossa.

Konserttipianoon mahtuu pitkä kieli. Yllättävän alas sanoisin kyllä ulottuvan tuollaisen 21 nauhaisen 5 kielisen bassokitaran.
 
Minulla on käsitys, että Flight of the Cosmic Hippo:n basson oikein matalalla soiva kohta on prosessoitu studiossa. Käytössä ei siis ole noin matalalle viritetty soitin.
 
todella vaikea uskoa,että olisi luomusoundeja kaikki BF&FT bassohuminat
 
Alin pitkään soimaan jätetty perustaajuus ei ole lähelläkään matalinta ääntä mitä varsinkin sähköisestä soittimesta alunperin lähtee.
 
Tuntuukin erikoiselta tuo sointi, kysyin kaverilta että mikä soitin tuo on? Hän vastasi että sähköbasso. Ei oikein luontevalta tunnu kun kuuntelee levyä...
 
Mm. Timo Rautiainen & trio niskalaukaus soitettu 5-kielisellä bassolla, sekä suurelta osin Within Temptation. Kyllähän varsinkin niskalaukaus laittaa laitteiston bassoseurantakyvyn koetukselle
 
Mm. Timo Rautiainen & trio niskalaukaus soitettu 5-kielisellä bassolla, sekä suurelta osin Within Temptation. Kyllähän varsinkin niskalaukaus laittaa laitteiston bassoseurantakyvyn koetukselle
Mikä on laitteistosi?
e:sorry en heti huomannut että viestisi alla on laitteistosi. Eiköhän tuolla kalustolla erota nyanssit!
e2: mitä levyä/kpl tarkoitit? En tunne ko. esiintyjien levyjä. Qobuzista löytyy kyllä useita levyjä näköjään. Sama koskee Within Temptationia.
Temptations'in kyllä tunnen, suuri suosikkini. Yleensä pidän lähinnä melodisesta musiikista.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on laitteistosi?
e:sorry en heti huomannut että viestisi alla on laitteistosi. Eiköhän tuolla kalustolla erota nyanssit!
e2: mitä levyä/kpl tarkoitit? En tunne ko. esiintyjien levyjä. Qobuzista löytyy kyllä useita levyjä näköjään. Sama koskee Within Temptationia.
Temptations'in kyllä tunnen, suuri suosikkini. Yleensä pidän lähinnä melodisesta musiikista.
Tällä hetkellä vahvistin on DIY SymAsym 5.3 Vincentin tilalla ja kaiuttimet Aurelia Ambera, muuten kuten alla. Nämä käy näin kesäkelillä vähän viileämpänä.

Trio niskalaukauksen Rajaportista muodostui jonkinlainen klassikko jopa. Within Temptationilta uusimmat albumit kaikista tymäköimpiä. Ei muutoin kyllä soundillisesti mitään hyviä tai miellyttäviä.
 
Wooten soittaa kappaleen nauhattomalla 5- tai 6-kielisellä bassolla ja käyttää hyvin raskaasti puolisävelaskelslidejä. Jossain välikkeessä kuulen unisonissa basson kanssa soittavan syntikan ja toisaalla kun bassolinja käy korkeammalla, olen kuulevinani pientä chorus/flanger-efektiä soundin seassa. Bassolta en kuule kyllä yhtään ääntä, joka ei olisi normaalisti viritetyn 5-kielisen äänialueella. Tuo melkein jokaiseen nuottiin slaidaaminen saa soundin kuulostamaan aika ei-bassomaiselta, mikä voi hämätä.

Kuuntelin MacBook Pro:n minijakki-lähdöstä applen perusnappikuulokkeilla.
 
Ja hyvä huomata noista ilmoitetuista "alarajataajuuksista", että ne ovat tosiasiassa soittimen pohjanuotin perussävelen taajuuksia. Niiden alapuolellakin voi tapahtua asioita, kuten nuottien yläpuolellakin.

Monet raskaammat bändit saattavat virittää vielä tuota B-kieltä alaspäin, joten mitään yleispätevää sääntöä tähän ei ole olemassa.
 
Amerikassa käytetään lisäksi paljon flat e-viritystä. Eli kitaroita ja bassoa on pudotettu puoli sävelaskelta alaspäin.
 
Jatkona tähän, että kun oli tuosta pianon alataajuudesta puhetta, niin sekään ei ole yksiselittäistä. Esimerkiksi joissakin Bösendorferin isommissa konserttimalleissa on nimittäin lisäbassokieliä. Alin ääni on (subkontra) F, jonka taajuus on 21.83 Hz.

Mistä päästään siihen, että "tottakai" löytyy äänialaltaan laajennettuja soittimia, joissa on esim. yksi kieli vielä normaalin 5-kielisen B:n alapuolella eli F#, joka on 23.12Hz. Yleensä rekisteriä on tosin laajennettu myös ylöspäin näissä tapauksissa. Kovin hyväsoundinen tuollainen erittäin matala kieli ei ole, koska se jää normaaleilla basson mensuureilla hyvinkin lerpuksi. Soundi ei vain ole kovin hyvä, mutta taitaa olla kyse enemmän kurisioteetistä kuin muusta, joten kovin paljoa ongelmaan ei kannata paneutua. Joissakin soittimissa onkin normaalia pitempi mensuuri ja joissain jopa niin, että eri kielillä on eri pituiset mensuurit (=nauhat ovat otelaudalla viuhkamaisesti), joilloin tatsi on ainakin vähän paremmin balanssissa pitkin soitinta.
 
Back
Ylös